Yhdyskuntalautakunta, kokous 12.9.2023

Lataa  Kuuntele 

§ 236 Asemakaava nro 8940, XXV, Viinikankatu 55, rakennusoikeuden lisääminen ja käyttötarkoituksen muutos 

TRE:861/10.02.01/2022

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Karppinen Elina, Asemakaavapäällikkö, Elina.Karppinen@tampere.fi

Perustelut

Kaupunkiympäristön palvelualue on valmistellut 11.4.2023 päivätyn ja 5.6.2023 tarkistetun asemakaavan ja asemakaavamuutoksen nro 8940.  Asian hyväksyminen kuuluu yhdyskuntalautakunnan toimivaltaan.

Lisätietoja osoitteessa: https://www.tampere.fi/cgi-bin/kaava/kaavadoc?8940 

Diaarinumero: TRE: 861/10.02.01/2022

Kaavan laatija

Tampereen kaupunki, kaupunkiympäristön suunnittelu, asemakaavoitus, projektiarkkitehdit Anne Karlsson ja Marjut Lund-Rahkola.

Kaavan tavoitteet

Asemakaavan tavoitteena on mahdollistaa Tampereelle kansainvälisen tason kiipeily- sekä skeittaustilat. Tavoitteeseen pääsemiseksi on tarpeen muuttaa tontin käyttötarkoitusta liikuntapalveluille ja toimitiloille soveltuvaksi sekä nostaa tontin tehokkuusluku 1,26:een ja suurin sallittu kerrosluku kolmesta kuuteen. 

Nykyisestä rakennuskannasta on tarkoituksena säilyttää vuonna 2011 rakennettu myymälä- ja hallirakennus, jonka lisäksi tontille rakennettaisiin uusi hallirakennus. Suomen Kaukokiito Oy:n toimintaan alunperin 1960-80-luvulla rakennetut rakennukset on tarkoitus purkaa.

Tavoitteena on sovittaa kokonaisuus kaupunkikuvaan ja varmistaa liikenteellinen toimivuus. Suunnittelutyössä on tarkoituksena hyödyntää Tampereen elinkeinoalueiden visiotyön tuloksia. Nekalassa keskeisen kehittämisen teemaksi muodostuu pyrkimys monipuolisen yritysympäristön etenevään elävöittämiseen keskustan läheisyydessä.

Asemakaavan sisältö

Tontin pääkäyttötarkoitus osoitetaan liike- ja toimistorakennusten sekä kulttuuri- ja urheilutoimintaa palvelevien rakennusten korttelialueeksi. Tontille osoitetaan myös merkintä va15%, joka sallii varastoinnin tontilla. Valtaosa kaava-alueen piha-alueesta jää pysäköintialueeksi, joka kuitenkin tulee rajata ja jäsennöidä puu- ja pensasistutuksin.

Suurin sallittu kerrosluku on kuusi. Korttelialue on korkeusluvun vuoksi kaupunkikuvan kannalta tärkeä, joten julkisivujen arkkitehtoniseen käsittelyyn tulee kiinnittää erityistä huomiota. Merkinnällä mju-1 on osoitettu kaupunkikuvan kannalta merkittävät julkisivut, jotka tulee materiaali- ja syvyysvaihteluilla, taide- tai viherseinäaiheilla sekä valaistuksella toteuttaa kaupunkikuvaa elävöittäväksi.

Kiinteistön vettäläpäisemättömillä pinnoilla syntyvät hulevedet tulee ensisijaisesti imeyttää tontilla. Hulevesiä ei saa imeyttää pilaantuneiden jäännösmaa-ainesten läpi. Alueen maaperä tulee puhdistaa ja jätteet poistaa maaperästä ympäristöviranomaisen hyväksymien suunnitelmien mukaisesti. 

Tontin eteläreunalla on istutettava alueen osa, jolle on istutettava havu- ja lehtipuita sekä pensaita. Alueen kautta saadaan johtaa tarpeelliset kulkutiet. Tontin pohjoisreuna on istutettava tai muuten kehitettävä kasvillisuuden peittämäksi ympäristöön soveltuvalla tavalla. Alueelle voidaan sijoittaa hulevesien käsittelyyn tarkoitettuja rakenteita. Tontin rakentaminen ei saa aiheuttaa muutoksia katu- ja puistoalueiden puustoon.

Rakennusten suunnittelussa on huolehdittava siitä, että ympäristön ilman epäpuhtauksien siirtyminen sisätiloihin on estetty. Rakennusten raittiin ilman otto sijoitetaan mahdollisimman korkealle maan pinnasta, poispäin ratapihalta vaarallisten aineiden kuljetusten riskit huomioon ottaen. Rakennusluvan yhteydessä on osoitettava riittävä riskienhallinta ratapihalla tapahtuvien vaarallisten aineiden kuljetusten osalta. Tontin suunnittelussa ja rakentamisessa on otettava huomioon myös sijainti järjestelyratapihan läheisyydessä ja riskivaikutuksiin varautuminen esitetään rakennuslupaa haettaessa.

Korttelia koskevat Pysäköintinormin muut alueet-vyöhykkeen mukaiset autopaikkavaatimukset:

- Liiketilat 1/ 60 k-m2

- Toimistot 1/ 60 k-m2

Lisäksi:

- Liikuntatoimintaa palvelevat tilat 1/ 350 k-m2.

Asemakaavaprosessin vaiheet

Vireilletulovaiheessa saatiin aineistosta kuusi viranomaislausuntoa sekä yksi vastaus, ettei virallista lausuntoa anneta vielä tässä vaiheessa. 

Pirkanmaan Ely-keskus kommentoi, että kaavan yhteydessä on tarpeen arvioida kemikaalilaitoksesta aiheutuvat riskit sekä huomioida melu ja ilmanlaatu, hulevesivaikutukset ja maaperän pilaantuneisuus sekä kaupunkikuvalliset vaikutukset. Pirkanmaan pelastuslaitos kommentoi järjestelyratapihasta aiheutuvasta riskistä. Terveydensuojelu kommentoi, että alue on melu- ja ilmanlaatuselvitystarpeen harkinta-alueella. Ympäristönsuojelu toteaa, että on tavoiteltavaa lisätä alueella kaupunkivihreän määrää sekä huomioida alueen pilaantuneet maat. Pirkanmaan Maakuntamuseo totesi, että purettavaksi aiottu rakennus on tarpeen inventoida. Hulevedet ja viheralueet -yksikkö kommentoi, että hulevesiselvitys ja -suunnitelma on laadittava.

Palautteen myötä aineistoon lisättiin rakennusinventointi, pilaantuneiden maiden selvitys sekä hulevesisuunnitelma ja -selvitys. Viitesuunnittelua jatkettiin ja palautetta huomioitiin kaavamääräyksin sekä selostuksen vaikutustenarvioinnissa.

Kaavaluonnos oli nähtävillä 13.4. – 4.5.2023. Nähtävilläoloaikana maakuntamuseo lausui, että näkyvyytensä vuoksi uudisrakennuksen kaupunkikuvalliseen ilmeeseen on syytä kiinnittää huomiota. Ympäristönsuojelu totesi, että kaavassa on varattava riittävästi istutettavaksi osoitettavaa aluetta, jotta paikalle on mahdollista istuttaa suureksi kasvavia puita myös siinä tilanteessa, että rakennusala muuttuu kaavan viitesuunnitelmissa esitetystä. Tampereen sähkölaitos Oy lausui, että asemakaava-aluetta ympäröi kaukolämpöverkko. Kaava-alueen nykyinen kiinteistömassa on kaukolämmössä ja muutostyön jälkeen liittyminen on edelleen mahdollista Viinikankadulta sekä Vihiojantieltä. Viheralueet ja hulevedet -yksikkö lausui, että luonnosvaiheessa laadittua hulevesiselvitystä tarkennetaan tarvittavilta osin ehdotusvaiheessa.

Luonnosvaiheen jälkeen on muokattu istutusmerkintöjä ja lisätty määräys mju-1. Rakennusalaa on rajattu samalla tarkemmin ja huomioitu Ruukin käyttämän liittymän tarvitsema mitoitus. Hulevesien hallintasuunnitelmaa ja -selvitystä on täydennetty. Viitesuunnitelmaa on tarkistettu: biosuodatusalueet on huomioitu ja istutuksia lisätty. 

Asemakaavaehdotuksen nähtäville asettamisesta päättää yhdyskuntalautakunta. Vuokralainen on antanut kirjallisen sitoumuksen tontin vuokrasopimuksen tarkistamisesta vastaamaan muuttuvaa kaavatilannetta asemakaavamuutoksen 8940 vahvistuttua.

Yksittäisen tontin asemakaavamuutoksella ei ole merkittäviä yritysvaikutuksia. Yleisen kilpailukyvyn ja elinvoiman näkökulmasta myönteisiä vaikutuksia syntyy, kun alueen yrityskannan monipuolistumista vahvistetaan ja toimintaympäristön uudistumismahdollisuuksia parannetaan asemakaavamuutoksen avulla.

Lausunnot

Pirkanmaan ELY-keskus, Pirkanmaan liitto, Tukes, Pirkanmaan maakuntamuseo

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Nurminen Mikko, Johtaja, Mikko.Nurminen@tampere.fi

Asemakaavaehdotus nro 8940 (päivätty 5.10.2020, tarkistettu 5.6.2023) hyväksytään asetettavaksi nähtäville.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Karppinen Elina, Asemakaavapäällikkö

Valmistelijan yhteystiedot

Projektiarkkitehti Marjut Lund-Rahkola, puh. 044 486 3496 ja kaavoitusarkkitehti Anne Karlsson, puh.  044 481 1660, etunimi.sukunimi@tampere.fi   

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Jonna Koivumäki, puh. 040 1241 626, etunimi.sukunimi@tampere.fi   

Perustelut

Kaupunkiympäristön palvelualue on valmistellut 11.4.2023 päivätyn ja 5.6.2023 tarkistetun asemakaavan ja asemakaavamuutoksen nro 8940. Asian hyväksyminen kuuluu yhdyskuntalautakunnan toimivaltaan. 

Lisätietoja osoitteessa: https://www.tampere.fi/cgi-bin/kaava/kaavadoc?8940 

Diaarinumero: TRE: 861/10.02.01/2022

Asemakaavaehdotus oli nähtävillä 29.6.-17.8.2023. Nähtävilläoloaikana jätettiin kaksi viranomaislausuntoa, yksi muistutus, sekä Pirkanmaan liiton vastaus, ettei anna lausuntoa.

Pirkanmaan maakuntamuseo kommentoi, että edellisessä palautteessa esiin nostettu kaupunkikuvallisen ohjaamisen tarve on huomioitu kaavamääräyksillä, eikä sillä näin ollen ole ehdotuksesta huomautettavaa.

Tukesilla ei ole lisättävää aikaisempaan lausuntoonsa.

Kiipeilykerho Vertikaali ry tuo esiin myönteisen kannan. Riittävän korkealle hallille on ollut Tampereella tarvetta ja sijaintia pidetään hyvänä.

Ehdotusvaiheessa saadun palautteen perusteella ei nähty tarpeelliseksi tehdä tarkistuksia aineistoon. Tontin vuokralainen on antanut kirjallisen sitoumuksen tontin vuokrasopimuksen tarkistamisesta vastaamaan muuttuvaa kaavatilannetta asemakaavamuutoksen 8940 vahvistuttua.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Nurminen Mikko, Johtaja

Asemakaavaehdotus nro 8940 (päivätty 11.4.2023, tarkistettu 5.6.2023) hyväksytään.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Hakija, Pirkanmaan ELY-keskus, Pirkanmaan maakuntamuseo, Tukes, muistuttajat (1 kpl), Sirpa Lehtonen, Jaana Huttunen

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti
 
Kaavan tai rakennusjärjestyksen hyväksymistä koskevan päätöksen katsotaan tulleen asianosaisen ja kunnan jäsenen tietoon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
 - valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
 - päätös, johon haetaan muutosta
 - miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan

Valituskirjelmään on liitettävä
 - päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
 - todistus siitä, minä päivänä päätös on asetettu nähtäville, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
 - asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 270 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.