Yhdyskuntalautakunta, kokous 30.1.2024

Lataa  Kuuntele 

§ 19 Asemakaavaehdotuksen asettaminen nähtäville: Tahmela, Uramonkatu 9, käyttötarkoituksen muutos ja kulttuuriympäristön suojeleminen, asemakaava nro 8752 

TRE:5476/10.02.01/2018

Valmistelija

  • Karppinen Elina, Asemakaavapäällikkö

Valmistelijan yhteystiedot

 Kaavoitusarkkitehti Katariina Korte, puh. 040 806 2647, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Jonna Koivumäki, puh. 040 124 1626, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Kaupunkiympäristön palvelualue on valmistellut 20.4.2023 päivätyn ja 15.1.2024 tarkistetun asemakaavamuutoksen nro 8752. Asian hyväksyminen kuuluu yhdyskuntalautakunnan toimivaltaan.

Kaavaan liittyvät selvitykset ja muita lisätietoja osoitteesta: https://www.tampere.fi/kaavat/8752 

Kaavan laatija
Tampereen kaupunki, Kaupunkiympäristön suunnittelu, asemakaavoitus, kaavoitusarkkitehti Katariina Korte.

Tahmelan huvilan tontin 1410-2 käyttötarkoitusmerkinnäksi osoitetaan ALY (Asuin-, liike- ja kulttuuritoimintojen korttelialue, jolle saadaan sijoittaa kulttuuriympäristöön soveltuvaa häiriötöntä kulttuuri- ja liiketoimintaa palvelevaa yksityistä tai julkista tilaa sekä ympäristöön soveltuvaa muuta työpaikkatoimintaa). Tonttia laajennetaan hiukan ja tontille osoitetaan rakennusoikeutta olevalle huvilarakennukselle 250 k-m², piharakennukselle 40 k-m² sekä uudisrakennukselle (talousrakennus) 35 k-m². Tontin rakennusoikeus vähenee kaavamuutoksen johdosta 493 k-m2. Uusi tonttitehokkuus on e=0,15. 

Alkuperäinen huvilarakennus ja piharakennus suojellaan asemakaavalla. Niitä ei saa purkaa eikä korjaus- ja muutostöillä saa turmella rakennuksen rakenteiden, julkisivujen tai kiinteän sisustuksen rakennustaiteellisia tai rakennusteknisiä arvoja.

Asemakaavan tavoitteet 

Hakijan tavoitteena on muuttaa opetustoimintaa ja sosiaalista toimintaa palvelevien rakennusten tontti pääosin asumiseen mahdollistaen myös liike-, palvelu- ja kulttuuritoiminta. Asemakaavoituksen tavoitteena on huvilan käyttötarkoituksen muuttaminen sekä asumisen että yleisen käytön mahdollistavaksi ja alueen kulttuuriympäristön arvojen turvaaminen suojelumerkinnöin. Rantavyöhyke osoitetaan yleiseen käyttöön lähivirkistysalueeksi huomioiden alueen luontoarvot. Huvilan pysäköintialueen kohdalta osoitetaan uusi kävely-yhteys rantavyöhykkeen virkistysalueelle.

Kaava-alueen sijainti ja luonne

Suunnittelualue sijaitsee noin 3 km länteen kaupungin keskustasta osoitteessa Uramonkatu 9. Kaava-alueen virkistysalue rajoittuu Pyhäjärveen. Tontilla sijaitsee 1890-luvulla rakennettu noin 300 k-m²:n suuruinen huvilarakennus (Tahmelan huvila), jota on laajennettu 60-luvulla siipirakennuksella, sekä noin 40 k-m²:n suuruinen piharakennus. Kaupungin omistuksessa olevan tontin pinta-ala on 1636 m2.

Nykyisin voimassa olevassa kaavassa huvilan tontti on osoitettu opetustoimintaa ja sosiaalista toimintaa palvelevien rakennusten korttelialueeksi, tonttitehokkuus e=0,5 (818 k-m²)

Kaavan oheismateriaalina olevassa rakennushistoriaselvityksessä on kerrottu huvilarakennuksesta ja sen arvoista tarkemmin. 

Valmisteluaineistosta esitetyt mielipiteet ja kommentit

Osallistumis- ja arviointisuunnitelma sekä valmisteluaineisto olivat nähtävillä 20.4.2023 – 11.5.2023. Aineistosta saatiin kaksi mielipidettä ja viisi viranomaiskommenttia.

Yksityishenkilön mielipiteessä toivottiin Uramonkadun kääntöpaikan nimeämistä Huvilan parkkipaikaksi. 

Pirkanmaan rakennuskulttuuriyhdistyksen mielipiteessä huvilan suojelua pidettiin hyvänä asiana. Toivottiin 50-luvun laajennusosalle rakennusoikeutta, esitettiin käyttötarkoitusmerkinnäksi KYYTSA-1 (Liike- ja palvelurakennusten sekä kulttuuritoimintaa ja julkista palvelua palvelevien rakennusten korttelialue, mahdollistaen myös asumisen) sekä ehdotettiin kaava-alueen VL-7-lähivirkistysalueen kehittämistä virkistystoimintaan, uimapaikan osoittamista rantaan ja pienen savusaunan mahdollistamista tontin ja rannan väliin.

Tampereen kaupungin ympäristönsuojeluyksikkö toteaa, että on hyvä, että lisärakentamista ei osoiteta viheralueelle, ja että kaava-alueen läheisyydestä (<15 m alueen rajasta) on Pyhäjärven rantametsästä keväällä 2023 tehty havainto liito-oravan lisääntymis- ja levähdyspaikasta, ja että lepakoiden ruokailualueen suojelulle tulisi muotoilla kaavamääräys, jolla voitaisiin huomioida lepakoiden elinolosuhteet myös valaistuksen osalta nykyistä paremmin.

Tampereen kaupungin viheralueet ja hulevedet -yksikkö toteaa, että hulevesimääräys puuttuu asemakaavasta.

Pirkanmaan ELY-keskus ei näe tarpeen antaa tässä vaiheessa lausuntoa, mutta antoi kommentin: Kaava-alue sijoittuu osin Epilänharju-Villillä A:n 1E-luokan pohjavesialueelle, pohjavesialuemerkintä tulee lisätä kaavaan.

Mielipiteiden ja kommenttien vastineet ovat asemakaavan selostuksessa.

Valmisteluaineiston nähtävilläolon jälkeen tehdyt muutokset ehdotusvaiheeseen: 

  • Lisätty kaavamääräys sl-6 liito-oravan kulkureittien turvaamiseksi. Poistettu luo-1-määräys; uusi liito-oravamääräys sisältää tarvittavat tiedot.
  • Lisätty lepakkomääräys yleismääräyksenä.
  • Lisätty pohjavesialue-merkintä (pv-1).
  • Siirretty polkumerkintää hivenen kauemmaksi naapuritontista.
  • Uramonkadun kääntöpaikka on muutettu huvilan pysäköintialue -nimeksi selostukseen.

 

Täydennetty selostusta ja OASia maakuntakaavamerkintöjen osalta.

Yksittäisen tontin asemakaavamuutoksella ei ole merkittäviä vaikutuksia yritystalouteen.

Asemakaavan toteuttaminen

Asemakaava voidaan toteuttaa sen saatua lainvoiman.

Henkilötietoja sisältävän oheismateriaalin verkkojulkisuutta on rajoitettu.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Nurminen Mikko, Johtaja

Asemakaavaehdotus nro 8752 (päivätty 20.4.2023, tarkistettu 15.1.2024) hyväksytään asetettavaksi nähtäville Maankäyttö- ja rakennusasetuksen 27 §:n mukaisesti.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Lausunnot

Pirkanmaan maakuntaliitto, ELY-keskus

Tiedoksi

Hakija, Pirkanmaan ELY-keskus, Sirpa Lehtonen, Jaana Huttunen

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai valitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
-varhaiskasvatuslain 57 §:n mukaista huomautusta tai huomion kiinnittämistä (Varhaiskasvatuslaki 63 § 2 mom.)