Kaupunginvaltuusto, kokous 18.3.2024

Lataa  Kuuntele 

§ 49 Valtuustoaloite palkallisen vapaapäivän mahdollistamiseksi jokaiselle Tampereen kaupungin työntekijälle 50- ja 60-vuotispäivän johdosta - Tampereen sosialidemokraattinen valtuustoryhmä 

TRE:5683/01.00.01/2023

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Pietikäinen Niina, Henkilöstöjohtaja, Niina.Pietikainen@tampere.fi

Perustelut

Tampereen sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä on tehnyt 20.11.2023 päivätyn valtuustoaloitteen palkallisen vapaapäivän mahdollistamisesta jokaiselle Tampereen kaupungin työntekijälle 50- ja 60-vuotispäivän johdosta.

Valtuustoaloitteessa viitataan kunta-alan yleisen virka- ja työehtosopimuksen ao. määräykseen (KVTES V luku 11 § 2 mom), jonka mukaan työntekijällä on oikeus saada palkallinen vapaapäivä tiettyjen ko. sopimuskohdassa määriteltyjen merkkipäivien vuoksi. Sopimusmääräyksen soveltamisohjeessa todetaan, että vapaapäiväksi sattuvat tai vuosiloma-aikaan sijoittuvat edellä mainitut päivät eivät oikeuta saamaan vastaavaa vapaapäivää muuna ajankohtana.

Valtuustoaloitteessa todetaan, että soveltamisohjeen noudattaminen sellaisenaan johtaisi henkilöstön epätasa-arvoiseen kohteluun sen perusteella, osuuko esimerkiksi 50- tai 60- vuotispäivä viikonlopulle tai arkipäivään. Aloitteessa todetaan, että viikonloppuun osuvan vapaan osalta työntekijän olisi aina mahdollista pyrkiä neuvottelemaan itselleen vapaapäivä, vaikka työnantajan ei tähän tarvitsekaan suostua. Tämä ei ole kaupungin linjauksen ja KVTES:n soveltamisohjeen tarkoitus, eli yksittäisen esihenkilön neuvoteltavissa ei ole vapaapäivän myöntäminen muuna ajankohtana.

Aloitteessa tarkoitettujen merkkipäivien osalta on hyvä huomioida ao. pykälän tarkoitus eli työehtosopimuksen sopijaosapuolet ovat yhteisymmärryksessä määritelleet ja sopineet sellaisista merkkipäivistä, jotka työpäivään osuessaan oikeuttavat palkalliseen vapaaseen. Tarkoitus on mahdollistaa esim. 50- tai 60-vuotispäivän juhlistaminen oikeana merkkipäivänä, vaikka päivä ei muutoin osuisi viikon säännönmukaiseen vapaapäivään. Vastaavaa tarvetta palkalliselle vapaalle ei ole, jos merkkipäivä osuu muutoinkin vapaapäivälle. Soveltamisohjeen tarkennus ”Vapaapäiväksi sattuvat tai vuosilomaan ajoittuvat em. päivät eivät oikeuta saamaan vastaavaan vapaapäivää muuna ajankohtana” on tarkoitettu avaamaan edellä kerrottua periaatetta ja vapaapäivän myöntämisen tarkoitusta.

Valtuustoaloitteen johdosta tarkistettiin henkilöstön poissaolotietoja aloitteessa tarkoitetuilla poissaolokoodeilla ja havaittavissa oli virheellistä soveltamiskäytäntöä vapaiden myöntämisessä. Tältä osin on aiheellista tarkentaa ohjeistusta ja varmistaa yksiköiden johdon kautta, että esihenkilöt ovat tietoisia siitä, mitä henkilöstön tasapuolinen kohtelu tarkoittaa käytännössä yksittäisen esihenkilön toiminnassa.

Valtuustoaloitteessa esitetään, että Tampereen kaupunki työnantajana mahdollistaisi jokaiselle työntekijälle palkallisen vapaapäivän 50- ja 60-vuotispäivän johdosta riippumatta työpäivän ajankohdasta. Aloitteessa esiin nostettu henkilöstön tasapuolisen kohtelun vaatimus on keskeinen periaate kaikessa henkilöstöjohtamisessa, mistä syystä on hyvä huomioida, että ao. työehtosopimuksen kohta koskee aloitteessa mainittujen merkkipäivien lisäksi myös työntekijän omaa vihkiäispäivää, parisuhteen rekisteröimispäivää, työehtosopimuksessa määriteltyjen läheisten hautajaispäivää sekä asevelvollisuuslain mukaista kutsuntapäivää.

Kantavana periaatteena ja ajatuksena on, että henkilöstön tasapuolinen kohtelu toteutuu työehtosopimukseen perustuvien oikeuksien osalta sillä, että työehtosopimuksen määräyksiä sovelletaan kirjaimellisesti. Mikäli asiaan liittyy harkintaa, on asia kerrottu kaupungin tarkentavissa ohjeissa tai mahdollisesti delegoitu yksittäiselle päätöksentekijälle tasapuolisen tulkintalinjan varmistamiseksi. Aloitteessa tarkoitetussa asiassa harkinnan varaa ei ole, vaan ko. työehtosopimusmääräys on tarkoitettu noudatettavaksi kirjaimellisesti niin Tampereen kaupungilla kuin muissakin KVTES:n piiriin kuuluvissa organisaatioissa. Paikallinen laajentava tulkinta asiassa olisi omiaan aiheuttamaan vastaavia keskustelun avauksia muiden kunta- ja hyvinvointityönantajien suuntaan. Tästä syystä on perusteltua, että keskustelu muutostarpeista työehtosopimukseen perustuvista subjektiivisista oikeuksista käydään keskustasolla neuvotteluosapuolten välillä.

Henkilöstöyksikkö tarkentaa asiaan liittyviä käytännön toimintaohjeita ja antaa yksiköihin toimeksiannon huolehtia esihenkilöiden riittävästä perehdytyksestä sekä valvontakäytänteistä toiminnan linjakkuuden varmistamiseksi jatkossa.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja, Juha.Yli-Rajala@tampere.fi

Esitetään valtuuston päätettäväksi: 

Tampereen sosialidemokraattisen valtuustoryhmän valtuustoaloite ja siihen annettu lausunto merkitään tiedoksi. 

​​​​​Aloite ei anna aihetta muihin kuin lausunnossa esitettyihin toimenpiteisiin. 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Pietikäinen Niina, Henkilöstöjohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Henkilöstöjohtaja Niina Pietikäinen, puh. 040 707 9147 ja neuvottelupäällikkö Mirva Sampakoski, puh. 040 800 4582, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Lakiasiainjohtaja Laura Klami, puh. 040 543 2285, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätösehdotus oli

Tampereen sosialidemokraattisen valtuustoryhmän valtuustoaloite ja siihen annettu lausunto merkitään tiedoksi. 

​​​​​Aloite ei anna aihetta muihin kuin lausunnossa esitettyihin toimenpiteisiin.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Tampereen sosialidemokraattinen valtuustoryhmä, Niina Pietikäinen, Mirva Sampakoski

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai valitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
-varhaiskasvatuslain 57 §:n mukaista huomautusta tai huomion kiinnittämistä (Varhaiskasvatuslaki 63 § 2 mom.)