Yhdyskuntalautakunta, kokous 3.4.2024

Lataa  Kuuntele 

§ 95 Poikkeamishakemus Kaarila, Simolankatu 36 (Hutikonpuisto), matkaviestitukiaseman rakentaminen 

TRE:66/10.03.01/2024

Valmistelija

  • Karppinen Elina, Asemakaavapäällikkö

Valmistelijan yhteystiedot

Toimistoarkkitehti Frida Piuva, puh. 040 154 8964, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Jonna Koivumäki, puh. 040 124 1626, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Poikkeamispäätös MRL 171 §:n nojalla MRL 58 § 1 momentin säännöksestä, jonka mukaan rakennusta ei saa rakentaa vastoin asemakaavaa.

Kaarilan Hutikonpuistoon haetaan lupaa rakentaa matkaviestintukiasema, joka käsittää 42 metriä korkean maston sekä 8,5 m2 suuruisen laitetilan.

HAKIJA ON ANTANUT ERITYISET SYYT POIKKEAMISELLE

’’Telecom-maston (42 m) ja siihen liittyvän laitetilan (8,7 m2) rakentaminen. Vapaasti seisova pylväsmasto (ei haruksia). Pienehkö vuokra-alue (n. 100 m2) ja tulotie mastolle Lehtisaarenkadun kevyenliikenteenväylän kautta, josta tehdään huoltotie mastolle. Perustus tehdään joko paikalla valettavalla betonianturalla tai kallioperustuksena. Perustus saatetaan joutua paaluttamaan, mikäli maapohja sitä vaatii. Maadoitusverkko upotetaan maaperään perustan ja laitetilan ympärille. Maanrakennustyöt rajoittuvat maston ja laitetilan alueelle. Kulkua rakennusaikana, jonka jälkeen vain satunnaista huoltokäyntiä. Laitetila tuodaan rakentamispaikalle valmiiksi koottuna elementtinä ja nostetaan elementtiperustuspalkkien päälle. Masto tuodaan tehtaalta osissa ja kasataan rakentamispaikalla nosturiauton avulla. Laitetila liitetään sähköverkkoon ja kuituyhteyteen. Mastosta on pyydetty lentoestelausunto ja -lupa, joissa on lausuttu, että se ei tarvitse lentoestemaalauksia tai -valoja.

Haetaan poikkeamista asemakaavan käyttötarkoitukseen, PL-alue, telecom-maston ja pienehkön laitetilan rakentaminen. Suunnitellun maston tarvealueella ei ole kaavoissa osoitettua mastotukiasemapaikkaa tai muuta radioteknisesti tai ympäristöllisesti sopivaa paikkaa tukiasemalle (masto ja laitetila). Haettu tukiasemapaikka (masto) parantaa ympäröivien alueiden matkapuhelinverkon kuuluvuutta ja kapasiteettia. Tarvealueella on todennettu verkon kuuluvuus- ja kapasiteettiongelmia kuuluvuusanalysoinneilla ja saaduin käyttäjäpalauttein. Olemassa olevista lähitukiasemista ei saada haetun maston tarvealueelle laadukasta mobiiliverkkopeittoa (sijaintien ja välimatkojen vuoksi). Uusi tukiasema olisi nk. monioperaattorimallia, joten siihen voi sijoittaa kaikkien operaattoreiden laitteita. Tulotie mastolle Lehtisaarenkadun kevyenliikenteenväylän kautta, josta tehdään huoltotie mastolle.

Edellä mainituin perustein hanke ei hakijan mielestä vaikeuta kaavoitusta. Suunniteltu hanke on yleishyödyllisen digitaalisen infran rakentamista. Hanke ei ole myöskään haitaksi alueen virkistyskäytölle tai luonnon- ja ympäristöarvoille mm. hankealueen pienialaisuuden vuoksi ja alueen nykyisenkin käytön kannalta katsottuna. Suunniteltu masto on pylväsmasto, joka on maisemallisesti paras vaihtoehto; hoikempi ja paremmin ympäristöön sulautuva, kuin harustetut tai vapaasti seisovat ristikkomastotyypit. Eduskunta on nähnyt telepalvelut tarpeelliseksi ja huomioinut ne (2014/2015) voimaan tulleessa laissa: Tietoyhteiskuntakaarilaki. Hakijan mielestä Poikkeamiselle on erityinen syy (sähköisen viestinnän palveluiden yhteiskunnalliset tarpeet ja mobiiliverkon laadun ja kapasiteetin varmistaminen haetulle tarvealueelle).’’

Hakija on kertonut lisää hankkeesta ja sen vaikutuksista liitteenä olevassa maankäyttö- ja rakennusasetuksen (MRA) 64 §:n mukaisessa selvityksessä.

KUULEMINEN

Naapurit on kuultu kaupungin toimesta ja hakemus on kuulutettu Aamulehdessä 11.1.-1.2.2024. Naapurit on kuultu myös rakennuslupaa varten. Yhdellä naapurilla oli huomautettavaa hankkeesta.

Muistutuksessa vaaditaan, että masto on siirrettävä rivitaloasuntojen takapihojen näkymästä kauemmaksi puistossa, idän suuntaan. Lisäksi kritisoidaan puiden kaatamista, puut toimivat meluesteenä katumelulle. Muistutus on hakemuksen liitteenä. Henkilötietoja sisältävän muistutuksen verkkojulkisuutta on rajattu. Muistutus näkyy yhdyskuntalautakunnan jäsenille. Hakija on antanut muistutukseen erillisenä liitteenä olevan vastineen.

POIKKEAMINEN

Kiinteistö 837–210–9903–019 on asemakaavassa osoitettu luonnontilassa säilytettäväksi puistoalueeksi, jolle ei ole osoitettu käyttötarkoitusta, rakennusoikeutta eikä rakennusalaa matkaviestintukiasemalle. Siitä poiketen puistoon rakennetaan matkaviestintukiasema, joka käsittää 42 metriä korkean maston ja 8,5 m2 suuruisen laitetilan, jolloin rakennusoikeus ylittyy 100 %.

Poikkeaminen voidaan erityisestä syystä myöntää, mikäli se ei MRL 171 § mukaisesti

  1. aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle;
  2. vaikeuta luonnonsuojelun tavoitteiden saavuttamista;
  3. vaikeuta rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista; tai
  4. johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.

 

ASEMAKAAVOITUS

Rakennuspaikka sijaitsee Lehtisaarenkadun päätteenä olevassa Hutikonpuistossa, ulkoilupolun länsipuolella. Vuokra-alueen koko on n.100 m2, mikä on vähäinen osa n. 7,7 ha suuruisesta Hutikonpuistosta. Lähimpään asuinrakennukseen on noin 50 metriä. Asutuksen ja tukiaseman välissä on etäisyyttä ja puustoa, mikä peittää laitesuojan osittain maantasosta. Masto nousee puunlatvojen yläpuolelle ja tulee näkymään kauemmaksi, joskin maston harmaa väritys auttaa jonkin verran sen sulautumista maisemaan. Tukiaseman rakentaminen ei estä ulkoilupolun tai puiston virkistyskäyttöä eikä siten aiheuta haittaa kaavan toteutumiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle.

Vuonna 2019 tehdyn lepakkoselvityksen ja vuonna 2021 tehdyn liito-oravaselvityksen mukaan Hutikonpuistossa on lepakoiden mahdollinen puustoinen siirtymäreitti ja liito-oravien mahdollinen kulkureitti. Koska rakentamisen tieltä ei ole tarvetta kaataa puustoa, ei poikkeaminen asemakaavasta vaikeuta luonnonsuojelun tavoitteiden saavuttamista.

Rakennuspaikalla tai sen välittömässä läheisyydessä ei ole arvokkaita rakennetun kulttuuriympäristön kohteita, joten poikkeaminen asemakaavasta ei vaikeuta rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista.

Vaikutuksiltaan merkittävänä rakentamisena pidetään ympäristöstään täysin poikkeavaa rakentamista, kuten kerrostalon rakentamista omakotialueelle tai suuren päivittäistavarakaupan perustamista. Nyt on kyse matkatukiaseman maston ja pienehkön laitetilan rakentamisesta. Poikkeaminen asemakaavasta ei johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.

Ottaen huomioon hakijan selvityksen sekä saadut lausunnot, asemakaavayksikkö toteaa, että poikkeaminen käyttötarkoituksesta ei aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle eikä vaikeuta luonnon tai rakennetun ympäristön arvojen säilyttämistä koskevien tavoitteiden saavuttamista tai johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia. Hakijan esittämät erityiset syyt ovat maankäyttö- ja rakennuslain 171 §:n 1 momentin tarkoittamat ja kyseisen lainkohdan mukaan hyväksyttävät erityiset syyt poikkeamisen myöntämiselle.

Poikkeamisluvan myöntämisellä ei ole merkittäviä vaikutuksia yritystalouteen.

LIITTEET

Kartat: Sijaintikartassa on esitetty rakennuspaikan sijainti ja poikkeuslupatilanne. Rakennuspaikka sijaitsee Lehtisaarenkadun päätteenä olevassa Hutikonpuistossa, ulkoilupolun varressa. Lähialueelle on aiemmin haettu kolme poikkeamislupaa vuosina 2015–2022.Asemakaavassa rakennuspaikan pääkäyttötarkoitus on luonnontilassa säilytettävä puistoalue. Rakennuspaikalle ei ole osoitettu käyttötarkoitusta, rakennusoikeutta eikä rakennusalaa matkaviestintukiasemalle.

Lausunnot: Pirkanmaan ELY- keskus, ympäristönsuojelu, Lentoestelupa.

Muistutus: Henkilötietoja sisältävän liitteen verkkojulkisuutta on rajoitettu. 

Poikkeamishakemus: Liitteessä on kerrottu hankkeen, rakennuspaikan ja hakijan tiedot. 

Suunnitelmat: Masto on 42 metriä korkea. Laitesuojan koko on 8,5 m2. Laitesuojan julkisivut ja katto ovat tummanharmaata profiilipeltiä. Masto on alaosastaan ensimmäiset 24 metriä umpinainen ja yläpäästään masto on ristikkorakenteinen. 

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Nurminen Mikko, Johtaja

Myönnetään kiinteistölle 837–210–9903–0 lupa saada poiketa asemakaavan käyttötarkoituksesta hakemuksen liitteenä olevien suunnitelmien periaatteiden mukaisesti Kaarilan (Hutikonpuisto) kaupunginosassa, osoitteessa Simolankatu 36, Hutikonpuisto, sillä ehdolla,

että masto pystytetään ja rakennetaan alueella kohtaan, jossa ei ole puustoa eikä puita tai niiden juuria tarvitse vahingoittaa.

Lupa on voimassa kaksi (2) vuotta siitä, kun tämä päätös on saanut lainvoiman. Päätöstä vastaavaa rakennuslupaa on haettava luvan voimassaoloaikana.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Lausunnot

Hakemuksesta on saatu lausunto Pirkanmaan ELY-keskukselta, jolla ei ollut huomautettavaa hankkeesta ja Tampereen ympäristönsuojelulta, joka huomautti, että suunniteltu maston sijaintipaikka sijoittuu liito-oravan kulkureitille sekä lepakoiden mahdolliselle siirtymäreitille. Näiden seikkojen vuoksi masto tulee pystyttää ja rakentaa alueella kohtaan, jossa ei ole puustoa eikä puita tai niiden juuria tarvitse vahingoittaa. Hakemukseen on saatu Traficomilta lentoestelupa.

Lausunnot ovat hakemuksen liitteenä.

Tiedoksi

Hakija, Pirkanmaan ELY-keskus, muistuttaja

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Valitusoikeus on:

1) viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistajalla ja haltijalla;
2) sellaisen kiinteistön omistajalla ja haltijalla, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa;
3) sillä, jonka asumiseen, työntekoon tai muihin oloihin hanke saattaa huomattavasti vaikuttaa;
4) sillä, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen);
5) kunnalla ja naapurikunnalla, jonka maankäytön suunnitteluun päätös vaikuttaa;
6) toimialueellaan sellaisella rekisteröidyllä yhdistyksellä, jonka tarkoituksena on luonnon- tai ympäristönsuojelun tai kulttuuriarvojen suojelun edistäminen taikka elinympäristön laatuun muutoin vaikuttaminen; sekä
7) viranomaisella toimialaansa kuuluvissa asioissa.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valitusaika

Päätös on annettu julkipanon jälkeen. Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen antamisesta. Päätöksen antamispäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituskirjelmään on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 270 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.