Elinvoima- ja osaamislautakunta, kokous 20.3.2024

Lataa  Kuuntele 

§ 36 Elinvoima- ja osaamislautakunnan vuoden 2023 vuosisuunnitelman katsaus tammi–joulukuu 2023 (yhteistoiminta-alueen asia) 

TRE:6039/02.02.01/2022

Valmistelija

  • Heinämäki Anna-Kaisa, Johtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Controller Maaret Kastelli, puh. 040 806 3309 ja strategiacontroller Tuomas Huhtala, puh. 040 353 7384, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Aino Jokinen, puh. 040 801 6103, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Lautakunnan vuosisuunnitelma on osa kaupungin strategista johtamisjärjestelmää. Vuosisuunnitelmalla tarkennetaan ja toimeenpannaan palvelusuunnitelmaa sekä vuosittaista talousarviota. Vuosisuunnitelman seurantaraportissa raportoidaan lautakunnan alaiseen toimintaan liittyvät keskeiset toimenpiteet, talouden toteumat ja riskienhallinnan tilanne kolmesti vuodessa huhti-, elo- ja joulukuun tilanteista.

Lautakunnan seurantaraportissa on kuvattu palvelusuunnitelmassa määriteltyjen toimenpidekokonaisuuksien edistyminen vuoden 2023 aikana. Elinvoima- ja osaamislautakunnan osalta toimenpidekokonaisuudet toteutuivat erittäin hyvin. Kaikkiaan 22 kokonaisuudesta ainoastaan yksi jäi toteutumatta vuoden loppuun mennessä ja yksi toteutui osittain. Muut kokonaisuudet toteutuivat vuoden aikana suunnitellusti. Toteuma parani selvästi elokuun ennusteesta.

Merkittävimmät poikkeamat liittyvät ennakoivien ja automaattisten palvelujen kokonaisuuteen, jossa vuosisuunnitelmaan kirjatut projektit jäivät toteutumatta pääosin ulkoisista tekijöistä johtuen. Samaan aikaan ennakoivien palvelujen kehitystyötä on kuitenkin edistetty menestyksekkäästi Älykaupunki kaupunkilaisille -kehitysohjelman puitteissa. Rakenteellisten uudistusten kokonaisuudessa puolestaan työllisyyden ja kotoutumisen yhdyspintamallin luominen hyvinvointialueen kanssa ei ole edennyt suunnitellusti resursointiin ja palvelutuotantoon liittyvien haasteiden ja näkemyserojen vuoksi. Vuoteen mahtui myös useita merkittäviä onnistumisia kuten lukioiden pajatoiminnan vakiinnuttaminen, kaupunkinäkyvyyden onnistunut toteuttaminen suurtapahtumien yhteydessä, hiilijalanjälkilaskennan käynnistäminen ammatillisessa koulutuksessa sekä kaupungin ja korkeakouluyhteisön tutkimusyhteistyön edistäminen. Poikkeamia ja onnistumisia on avattu tarkemmin tämän asian liitteenä olevassa seurantaraportissa.

Elinvoima- ja osaamislautakunnan toimintakate toteutui -89,4 milj. eurona, joka on 12,8 milj. euroa muutettua talousarviota parempi. Toimintatuotot toteutuivat lähes budjetoidusti ja toimintakulut alittivat budjetoidun 12,8 milj. eurolla.

Ammatillisen koulutuksen toimintatuotot ylittyivät 0,6 milj. euroa. Toimintaan saatiin lisärahoitusta 0,4 milj. euroa, joka ei sisältynyt muutettuun talousarvioon. Opiskelijavuosia toteutui ammatillisessa koulutuksessa 9 049, joka oli 300 opiskelijavuotta alkuperäistä tavoitetta enemmän. Ammatillisen koulutuksen projektien tuet ja avustukset alittivat budjetoidun 0,9 milj. euroa. Työllisyys- ja kasvupalveluiden osalta työllistämistuet alittivat budjetoidun 0,6 milj. eurolla. Palkkatukityöllistämiseen vaikuttivat hyvinvointialueen organisoituminen sekä uusi työvoimapalvelumalli.

Toimintakulut toteutuivat 12,8 milj. euroa muutettua talousarviota pienempinä. Budjetoitua pienempi toteuma kohdistui etenkin henkilöstökuluihin ja palvelujen ostoihin. Henkilöstökulut toteutuivat 6,1 milj. euroa suunniteltua pienempinä. Työllisyys- ja kasvupalveluissa henkilöstökulut toteutuivat 4,0 milj. euroa suunniteltua pienempinä, koska budjetissa varattujen palveluohjaajien (30 htv) rekrytoinnit eivät toteutuneet täysimääräisinä palkkatuen lainsäädännön viivästyttyä. Ammatillisessa koulutuksessa henkilöstökulut toteutuivat 1,5 milj. euroa suunniteltua pienempinä pääasiassa projektien toteutumattomien henkilöstömenojen takia. Lukiokoulutuksen henkilöstökulut toteutuivat 0,7 milj. euroa budjetoitua pienempinä jaksotettujen henkilöstökulujen toteutuessa suunniteltua pienempinä sekä DigiOne-valmistelujen viivästymisen takia.

Palvelujen ostot toteutuivat 5,8 milj. euroa suunniteltua pienempinä. Alituksesta kohdistui Työllisyys- ja kasvupalveluihin 3,8 milj. euroa mahdollisimman täysimääräisestä valtion työllistämismäärärahojen käytöstä hankintoihin sekä kilpailutusten viivästymisestä, jolloin suunnitellut kustannukset eivät ole toteutuneet vuonna 2023. Palvelujen ostot alittuivat myös Strateginen hankekehitys -palvelukokonaisuudessa 1,4 milj. euroa, kun etenkin Viiden tähden keskusta -kehitysohjelmaan kohdistuvat ostot toteutuivat budjetoitua pienempinä. Vetovoima ja edunvalvonta -palvelukokonaisuuden osalta palvelujen ostot alittuivat muutettuun talousarvioon nähden 0,3 milj. euroa. Ammatillisessa koulutuksessa palveluiden ostot alittivat suunnitellun 0,4 milj. euroa. Lukiokoulutuksessa opiskelija-aterioiden hintakehitys sekä työterveys-, talous- ja hallintopalveluiden ostojen suunniteltua suurempi toteuma aiheuttivat palvelujen ostojen ylittymisen 0,2 milj. euroa budjetoituun verrattuna.

Avustusten tiliryhmän osalta toteuma -29,1 milj. euroa, oli 1,1 milj. euroa budjetoitua suurempi. Työmarkkinatuen kuntaosuus toteutui 1,5 milj. euroa suunniteltua suurempana, vaikka se on alhaisempi verrattuna aikaisempiin vuosiin. Vuokrakulut toteutuivat 1,5 milj. euroa suunniteltua pienempinä. Ammatillisen koulutuksen osalta tilojen ja laitteiden vuokrakulujen toteuma oli 1,1 milj. euroa suunniteltua pienempi. Ammatillisen koulutuksen vuokrakuluihin saatiin Tredu Kiinteistöiltä 0,9 milj. euron hyvitys. Lukiokoulutuksen vuokrakulujen toteuma oli 0,5 milj. euroa suunniteltua pienempi Pyynikintie 2:n tilojen käyttöönoton viivästymisen takia.

Lautakunnan investoinnit muodostuvat ammatillisen ja lukiokoulutuksen investoinneista, joita toteutettiin vuonna 2023 yhteensä 2,4 milj. eurolla. Investointimenot toteutuivat 1,2 milj. euroa suunniteltua pienempinä. Ammatillisen koulutuksen investointeja toteutui 1,7 milj. eurolla. Lukiokoulutuksen investoinnit kohdistuivat Pyynikintie 2:n ensikertaiseen kalustamiseen 0,7 milj. eurolla.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Heinämäki Anna-Kaisa, Johtaja

Lautakunnan vuoden 2023 vuosisuunnitelman raportti tammi–joulukuu 2023 hyväksytään.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Tuomas Huhtala oli läsnä kokouksessa ja poistui kokouksesta päätöksen jälkeen.

Tiedoksi

Teppo Rantanen, Regina Saari, Mari Aalto, Kirsi Viskari, Timo Antikainen, Anna-Kaisa Heinämäki, Maiju Viiki, Irene Impiö, Tero Tenhunen, Tuomas Huhtala, Maaret Kastelli

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa oikaisuvaatimuksen tehdä myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Oikaisuviranomainen

Oikaisua haetaan päätösotteessa mainitulta muutoksenhakuviranomaiselta.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki
Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B, PL 487
33101 Tampere

Oikaisun voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla kirjaamo@tampere.fi

Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.