Alueellinen jätehuoltolautakunta, kokous 22.10.2025

§ 49 Kunnallisiin jätehuoltomääräyksiin tehtävät muutokset 

TRE:330/11.02.04/2025

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Toppila Anu, Jätehuoltopäällikkö, Anu.Toppila@tampere.fi

Perustelut

Alueellinen jätehuoltolautakunta on hyväksynyt voimassa olevat kunnalliset jätehuoltomääräykset 19.5.2021 (§ 27). Lisäksi määräyksiin on tehty yksittäisiä pykäliä sekä perustelumuistiota koskevia päivityksiä 7.6.2023 (§ 25), 6.3.2024 (§ 13) ja 9.4.2025 (§ 18). Jätehuoltomääräykset ovat jätelakiin perustuvia paikallisia säännöksiä jätehuollosta. Ne tarkentavat jätelakia ja –asetusta ja ovat sitovia määräyksiä toimialueella.

Jätehuoltomääräysten muutosten valmistelu ja päätöksenteko

Voimassa oleviin jätehuoltomääräyksiin ehdotetaan sisällöllistä muutosta pykälään 10 jätteiden putkikeräysjärjestelmää koskien. Jätehuoltomääräyksiin esitetään selkeytettäväksi kiinteistön haltijoiden, putkikeräysyhtiöiden ja kunnan jätehuollon järjestämisvastuuseen liittyviä seikkoja. Tarkoituksena on selkeyttää sitä, mistä kunnan jätehuollon järjestämisvastuun katsotaan putkikeräysjärjestelmässä alkavan ja mikä katsotaan putkikeräysjärjestelmässä kiinteistön haltijan järjestämäksi keräyspisteeksi, josta kunnan jätehuollon järjestämisvastuu alkaa. Lisäksi pykälään 2 (”Määritelmät) esitetään vastaavaa tarkennusta keräysvälinettä koskevaan määritelmään.

Yksityiskohtaisemmat muutokset voimassa oleviin jätehuoltomääräysten pykäliin ja perustelumuistioon on esitetty liitteissä 1 ja 2. Ennen esitettyjen muutosten hyväksymistä jätehuoltolautakunnan on varattava lausunnon antamismahdollisuus Tampereen kaupungin ympäristönsuojeluviranomaiselle, Pirkanmaan ELY-keskukselle sekä Pirkanmaan Jätehuolto Oy:lle. Lisäksi kuntalaisille ja muille asianosaisille on varattava vaikutusmahdollisuus asiaan. Vaikutusmahdollisuuksien varaamisen jälkeen esitetyt muutokset tuodaan hyväksyttäväksi jätehuoltolautakunnalle. Tavoitteena on, että muutokset astuisivat voimaan 1.10.2025 mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta.

Jätehuoltomääräyksiin ja perustelumuistioon esitettävien muutosten perustelut

Putkikeräysjärjestelmistä on säädetty nykyisessä jätelaissa (646/2011) puutteellisesti. Jätelain sääntely on osin jäänyt ajastaan jälkeen, koska putkikeräysjärjestelmässä on kyse uudenlaisesta keräysmenetelmästä. Uusien järjestelmien käyttöönottoon liittyy aina erilaisia tulkintoja ja uusia toimintatapoja, joihin liittyvien kokemusten perusteella voidaan havaita voimassa olevan sääntelyn puutteita.

Putkikeräysjärjestelmien osalta Suomessa on ollut käytössä jätteen vastaanottopaikan määritelmästä kahdenlaista tulkintaa. Alueellisen jätehuoltolautakunnan kunnallisten jätehuoltomääräysten mukaan putkikeräysjärjestelmässä kiinteistöjen keräysvälineiksi on katsottu putkijärjestelmän syöttöpisteet. Vastaavasti pääkaupunkiseudulla voimassa olevien jätehuoltomääräysten mukaan jätteiden putkikeräysjärjestelmässä kiinteistön haltijoiden yhteisesti järjestämänä jätteiden vastaanottopaikkana on pidetty jätteen koonta-asemaa, jossa jäte siirtyy kunnan vastuulle.

Jätehuoltoviranomainen on tilannut alueellisen putkikeräysjärjestelmän jätetaksan valmistelua varten kaksi asiantuntijalausuntoa (Suomen Kuntaliitto, ympäristöministeriö). Lisäksi yksi asiantuntijalausunto on tilattu jätehuoltoviranomaisen ja Pirkanmaan Jätehuolto Oy:n yhteistoimeksiantona (Borenius Asianajotoimisto Oy), minkä lisäksi Pirkanmaan Jätehuolto Oy on tilannut myös oman asiantuntijalausuntonsa (HPP Asianajotoimisto Oy). Näiden lausuntojen avulla on pyritty selvittämään putkikeräysjärjestelmiä koskevia oikeudellisia kysymyksiä. Asiantuntijalausunnot ovat liitteessä 3. Kaikissa lausunnoissa tuodaan yhtenevästi esille, että putkikeräysjärjestelmässä kunnan jätehuollon järjestämisvastuun voidaan todennäköisesti katsoa alkavan jätteen koonta-asemalta, jota pidetään jätelain 40 §:n tarkoittamana kiinteistöjen haltijoiden yhteisesti järjestämänä jätteen vastaanottopaikkana. Ympäristöministeriö on ilmoittanut pyrkivänsä korjaamaan jätelakia vuoden 2026 aikana tämän tulkinnan mukaiseksi.

Kahdessa lausunnossa tuodaan esille myös vaihtoehtoisen tulkinnan mahdollisuus. Tässä putkikeräysjärjestelmän syöttöluukut voitaisiin nähdä jätteen vastaanottopaikkana, jolloin putkikeräysjärjestelmä voitaisiin katsoa osaksi kunnallista jätteenkuljetusta. Alueellinen jätehuoltolautakunta on käsitellyt asiantuntijalausuntojen sisältöä 9.4.2025 olleen kokouksen ajankohtaiskatsauksessa. Tuolloin jätehuoltolautakunta on keskustelun jälkeen linjannut, että jätehuoltomääräyksiä päivitetään siten, että kiinteistön haltijoiden yhteisesti järjestämänä vastaanottopaikkana pidetään jätteen koonta-asemaa. 

Edellä mainitun takia jätehuoltomääräysten 10 §:ä esitetään päivitettäväksi kunnan jätehuollon järjestämisvastuun alkamisen ja jätteiden keräyspisteen määrittelyn osalta. Jätehuoltomääräyksiin esitettävän muutoksen mukaan alueellisen jätehuoltolautakunnan toimialueella siirryttäisiin noudattamaan vastaavanlaista tulkintaa kuin pääkaupunkiseudulla. Esitettävän muutoksen jälkeen putkikeräysjärjestelmään liittyneiden kiinteistöjen yhteisesti järjestettyinä jätteen keräysvälineinä toimisivat putkikeräysjärjestelmän koonta-asema sekä niiden jätteiden osalta, joita ei kerätä putkikeräysjärjestelmässä, täydentävät lähikeräyspisteet. Jätehuoltomääräyksiin esitetään myös selkeytettäväksi, että kunnan järjestämä jätteenkuljetus alkaa vasta edellä mainituista keräyspisteistä. Lisäksi jätehuoltomääräyksiin esitetään lisättäväksi maininta siitä, että putkikeräysjärjestelmissä ja sitä täydentävissä lähikeräyspisteissä kerättävä jätelain 32 §:n mukaisesti kunnan järjestämisvastuulle kuuluva jäte kuuluu Pirkanmaan Jätehuolto Oy:n järjestämän jätehuollon piiriin. Aiemmin näitä ei ole ollut selkeästi määriteltyinä jätehuoltomääräyksissä.

Muutos esitetään tehtäväksi asiaa koskevien asiantuntijalausuntojen takia sekä ympäristöministeriön lausunnossa esille tuomaa jätelainsäädännön muutosta ennakoiden. Muutoksen vaikutukset kohdentuvat ennen kaikkea alueellisen putkikeräysjärjestelmän jätetaksaan ja siihen, mitä kustannuksia julkisoikeudellisella jätetaksalla voidaan jatkossa kattaa. Muutoksen johdosta putkikeräysjärjestelmän ylläpito- ja rahoituskulut on poistettava julkisoikeudellisesta jätetaksasta ja nämä kustannukset on katettava muulla tavoin.

Hallintosäännön 23 §:n mukaan alueellisen jätehuoltolautakunnan tehtävänä on toimia jätelain mukaisena yhteistoiminta-alueen kuntien jätehuoltoviranomaisena, jonka tehtävänä on päättää jätelaissa säädetyistä viranomaistehtävistä.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Toppila Anu, Jätehuoltopäällikkö, Anu.Toppila@tampere.fi

Kunnallisiin jätehuoltomääräyksiin ehdotettavat muutokset asetetaan julkisesti nähtäville 28.5.-26.6.2025 toimialueen kuntien ilmoitustauluille julkiseen tietoverkkoon.

Asianosaisille varataan mahdollisuus jättää mielipiteensä asiasta 26.6.2025 mennessä.

Tampereen kaupungin ympäristönsuojeluviranomaiselle, Pirkanmaan ELY-keskukselle ja Pirkanmaan Jätehuolto Oy:lle varataan mahdollisuus jättää lausuntonsa asiaan 26.6.2025 mennessä.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Toppila Anu, Jätehuoltopäällikkö

Valmistelijan yhteystiedot

Jätehuoltopäällikkö Anu Toppila, puh. 040 806 3362, etunimi.sukunimi@tampere.fi 

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Jonna Koivumäki, puh. 040 124 1626, etunimi.sukunimi@tampere.fi 

Perustelut

Jätehuoltolautakunta on käsitellyt kunnallisiin jätehuoltomääräyksiin ehdotettuja muutoksia kokouksessaan 20.5.2025 (§ 24). Jätehuoltolautakunta päätti asettaa muutosehdotuksen julkisesti nähtäville 28.5.-26.6.2025 ja varata asianosaisille mahdollisuuden lausua mielipiteensä asiasta hallintolain mukaisesti. Asian vireilläolosta on tiedotettu julkisen kuulutuksen, lehti-ilmoituksen ja tiedotteen avulla. Lisäksi asianosaisille järjestettiin 2.6.2025, 4.6.2025 ja 6.6.2025 info- ja keskustelutilaisuudet jätehuoltomääräyksiin esitettävistä muutoksista. Muutokset liittyvät jätteiden putkikeräysjärjestelmiä koskevaan sääntelyyn. Kyseiset järjestelmät ovat käytössä Tampereella Vuoreksen ja Ranta-Tampellan kaupunginosissa. 

Asiasta jätetyt lausunnot ja mielipiteet 

Jätehuoltomääräyksiin esitettävistä muutoksista on jätetty esityslistan valmistumiseen mennessä neljä lausuntoa: 

  • Kiinteistöliitto Pirkanmaa ry, 
  • Pirkanmaan Jätehuolto Oy, 
  • Ranta-Tampellan Putkikeräys Oy ja
  • Pirkan Putkikeräys Oy.  

 

Lisäksi Pirkanmaan ELY-keskus ja Tampereen kaupungin ympäristönsuojeluviranomainen jätelain 24 §:n mukaisina valvontaviranomaisina ovat ilmoittaneet, ettei niillä ole lausuttavaa asiaan. 

Mielipiteensä asiasta on jättänyt kuulutusaikana kaksi yksityishenkilöä sekä yksi Vuoreksen alueen taloyhtiö. Lausuntojen ja mielipiteiden sisältöä on käsitelty jätehuoltolautakunnan kokouksessa 3.9.2025 (§ 44), minkä lisäksi lausunnot ja mielipiteet on esitetty liitteessä 3. Vastineet lausuntoihin ja mielipiteisiin on esitetty liitteessä 4 niiltä osin kuin esille nostetut asiat liittyvät nyt käsittelyssä oleviin jätehuoltomääräyksiin esitettäviin muutoksiin.  

Monessa palautteessa otetaan myös kantaa Tampereen kaupungin rooliin ja vastuuseen asiassa, tontinluovutussopimusten ehtoihin, järjestelmän liittymismaksujen oikeudelliseen asemaan tai putkiyhtiöiden osakassopimusten sisältöön. Lisäksi mielipiteissä otettiin myös kantaa putkiyhtiöiden järjestelmän käyttäjille esittämiin yksityisoikeudellisiin sopimuksiin, niiden sisältöön ja maksujen tasoon. Nämä asiat eivät ole jätehuoltolautakunnan toimivallassa, eivätkä ne kytkeydy nyt käsittelyssä oleviin kunnallisiin jätehuoltomääräyksiin. 

Lausuntojen ja mielipiteiden perusteella jätehuoltomääräyksiin tehdyt muutokset 

Lausunto- ja mielipidepalautteen perusteella jätehuoltomääräyksiin esitettävien muutosten voimaantuloa on pidennetty aiemmin esitetystä. Annetun palautteen takia jätehuoltomääräysten muutosten esitetään astuvaksi voimaan 1.5.2026 mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta. Samanaikaisesti astuisivat voimaan myös alueellisen putkikeräysjärjestelmän jätetaksaan esitettävät muutokset.  

Siirtymäaika on asetettu, koska jätehuoltomääräyksiin ja alueellisen putkikeräysjärjestelmän jätetaksaan esitettävillä muutoksilla voi olla merkittäviä yhteisvaikutuksia putkikeräysjärjestelmän käyttäjiin, putkiyhtiöihin ja yhtiöiden osakkaisiin. Siirtymäaikana putkiyhtiöt joutuvat organisoimaan toimintansa osittain uudestaan ja sopimaan käyttäjien kanssa jätetaksasta poistettavista putkijärjestelmän ylläpito- ja rahoituskulujen kattamisesta. Jos sopimuksia ei synny, voi se johtaa putkikeräysjärjestelmien alasajoon. Tällöin Vuoreksen ja/tai Ranta-Tampellan putkikeräysjärjestelmät voidaan joutua korvaamaan vaihtoehtoisella jätehuoltoratkaisulla. Vaihtoehtoisia jätehuoltoratkaisuja ovat joko kiinteistökohtainen jätehuolto tai alueellinen lähikeräysjärjestelmä, joista molempien toteutus vaatii laajaa suunnittelu- ja toteutustyötä. Tämän takia myös korvaavan jätehuoltojärjestelmän suunnittelulle ja mahdolliselle toimeenpanolle on varattava riittävästi aikaa. Tampereen kaupungin, jätehuoltoviranomaisen ja Pirkanmaan Jätehuolto Oy:n välisissä keskusteluissa nyt asetettava siirtymäaika on katsottu riittäväksi myös mahdollisen korvaavan järjestelmän toteuttamiseen. Siirtymäajan avulla pyritään varmistamaan se, ettei alueiden jätehuollon järjestäminen jää missään tilanteessa epäselvään tilaan. 

Muutoin jätehuoltomääräyksiin ei esitetä sisällöllisiä tai rakenteellisia muutoksia, vaikka osassa mielipiteistä vastustettiin kunnallisiin jätehuoltomääräyksiin esitettäviä muutoksia. Ympäristöministeriön jätelain tulkintaa ja tarkentamistarvetta koskeva kannanotto huomioiden, putkikeräysjärjestelmiä koskevaa sääntelyä tulee tarkastella siten, että kunnan järjestämä jätehuolto alkaa vasta koonta-asemalta. Tätä näkemystä tuettiin myös kaikissa muissa asiaa koskevissa asiantuntijalausunnoissa. Kunta voi antaa jätehuoltomääräyksissään tarpeellisia paikallisista olosuhteista johtuvia määräyksiä mm. jätteiden keräyksestä. Kunnan jätehuoltovastuun rajauksiin puuttuvat määräykset eivät kuitenkaan ole operatiivista toimintaa tarkentavia määräyksiä, vaan kyseisistä seikoista säätäminen kuuluu lainsäätäjän toimivaltaan. 

Toimivalta: Hallintosääntö 23 §

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Toppila Anu, Jätehuoltopäällikkö

Kunnallisiin jätehuoltomääräyksiin ehdotetut muutokset hyväksytään liitteiden 1 ja 2 mukaisesti käyttöönotettavaksi toimialueen kunnissa. 

Muutokset tulevat voimaan 1.5.2026 mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta. 

Tiedoksi

Mikko Nurminen, Arto Vuojolainen, Kati Skippari, Sari Sassi, Jonna Wahlroos, Pirkanmaan ELY-keskus, Pirkanmaan Jätehuolto Oy, Pirkan Putkikeräys Oy, Ranta-Tampellan Putkikeräys Oy, Kuulutus