Alueellinen jätehuoltolautakunta, kokous 4.9.2024

Lataa  Kuuntele 

§ 36 Arvonlisäverokannan muutokset kunnan toissijaisen vastuun jätetaksaan 

TRE:4441/02.04.03/2023

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Toppila Anu, Jätehuoltopäällikkö, Anu.Toppila@tampere.fi

Perustelut

Jätetaksan valmistelu

Jätehuoltolautakunta käsitteli kunnan toissijaiselle vastuulle kuuluvan jätteen jätetaksaesitystä 4.10.2023 (§ 44). Jätetaksa koskee jätelain 33 §:n nojalla yrityksille ja muille yhteisöille tarjottavia jätehuoltopalveluja tilanteessa, jossa jätteen haltija pyytää tätä muun palveluntarjonnan puutteen vuoksi.

Jätehuoltolautakunta päätti asettaa kunnan toissijaiselle vastuulle kuuluvan jätteen jätetaksaesityksen julkisesti nähtäville 11.10.–9.11.2023. Lisäksi asianosaisille varattiin mahdollisuus jättää mielipiteitä taksaesityksestä. Toimialueen kunnilta pyydettiin myös lausuntoja asiasta.

Jätetaksaesitys oli julkisesti nähtävillä kuntien ilmoitustauluilla julkisissa tietoverkoissa sekä alueellisen jätehuoltolautakunnan internetsivuilla. Asian vireilläolosta on tiedotettu julkisen kuulutuksen, paikallislehdissä julkaistun lehti-ilmoituksen ja tiedotteen avulla.

Jätetaksaesityksestä jätetyt lausunnot

Esityslistan valmistumiseen mennessä lausuntonsa ovat jättäneet seuraavat kunnat (liite 2):

  • Virtain teknisten palveluiden lautakunta
  • Ylöjärven tekninen lautakunta
  • Sastamalan tekninen lautakunta
  • Pälkäneen tekninen lautakunta
  • Oriveden tekninen lautakunta
  • Ikaalisten tekninen lautakunta
  • Nokian kaupunginhallitus
  • Hämeenkyrön elinympäristölautakunta
  • Vesilahden rakennus- ja ympäristölautakunta
  • Lempäälän yhdyskuntalautakunta
  • Kangasalan elinympäristölautakunta.

 

Pääosalla kunnista ei ollut huomautettavaa tai lausuttavaa kunnan toissijaiselle vastuulle kuuluvan jätteen jätetaksaesityksestä. Oriveden tekninen lautakunta nostaa kuitenkin lausunnossaan esille huolensa siitä, että kunnan toissijaiselle vastuulle kuuluvien jätelajien hinnat ovat nousseet varsin runsaasti. Tämän vuoksi tekninen lautakunta toivoo, että tulevina vuosina hinnannousut saadaan taitettua alhaisemmalle tasolle. Lisäksi Ikaalisten tekninen lautakunta tuo kaikkia jätetaksaesityksiä koskevassa lausunnossaan esille, että hinnankorotusten tulisi olla sellaisia, että ne houkuttelisivat jätteiden toimituksen asianmukaiseen paikkaan. Kompostoinnin vaikutuksesta taksaan on hyvä informoida asiakkaita.

Lautakunta toteaa vastineenaan Oriveden ja Ikaalisten teknisten lautakuntien esille nostamiin asioihin, että jätehuollon palvelut järjestetään omakustannusperiaatteella. TSV-maksujen on vastattava mahdollisimman tarkasti TSV-palvelujen järjestämisestä aiheutuvia kustannuksia, eikä palveluja saa kompensoida muun toiminnan tuloilla. Näiltä osin TSV-jätetaksassa esitetyt hintamuutokset johtuvat kustannusten noususta ja ne on viety sellaisenaan suoraan jätetaksaan. Valmisteluaineistossa esitetyt perusteet hintojen muutoksille ovat perusteltuja ja jätelain 78 §:n mukaisia. Kompostointia koskeva viestintätoive koskee kunnan ensisijaisen vastuun jätetaksaa, minkä vuoksi asiaan ei anneta vastinetta kunnan toissijaisen vastuun taksan yhteydessä.

Jätetaksaesityksestä jätetyt mielipiteet

Jätetaksaesityksestä ei jätetty mielipiteitä.

Jätehuoltolautakunnan edellisen käsittelyn jälkeen tehdyt muutokset jätetaksaan

Alueellisen jätehuoltolautakunnan 4.10.2023 (§ 44) käsittelyn jälkeen Pirkanmaan Jätehuolto Oy esittää muutosta TSV-jätetaksan pykälän 8 hinnoitteluun risujen painoperusteista vastaanottohintaa koskien. Pirkanmaan Jätehuolto Oy esittää vastaanottohinnan muuttamista maksuttomaksi. 4.10.2023 käsittelyssä olleessa TSV-jätetaksaesityksessä risujen vastaanottohinnaksi esitettiin 27,60 €/tonni (alv 0 %). Vastaanottohinnan muutos johtuu siitä, että biojätteen käsittelyprosessi biokaasulaitoksessa tarvitsee arvioitua enemmän tukiainetta ja esikäsitellyt risut sopivat tähän tarkoitukseen hyvin. Maksuttoman vastaanoton arvioidaan kasvattavan vastaanotettujen risukuormien määrää, minkä avulla pystytään vähentämään tukiaineen hankintatarpeita kaupallisilta toimijoilta. Tämä on käsittelyprosessin näkökulmasta taloudellisempaa.

Lisäksi Pirkanmaan Jätehuolto Oy esittää lisäksi, että kiinteistökohtaisiin lisätöihin (§ 20) kuuluvaan vapaaehtoiseen jäteastian täyttöasteen seurantapalveluun tehdään tarkentava muutos.  Muutoksen myötä lisäpalvelun yksikköhinta kattaa kiinteistöllä kaikkien tietyn jätelajin jäteastioiden täyttöasteen seurannan ja raportoinnin niiden täyttöasteesta keskiarvona/tyhjennyskerta. Aiemman esityksen mukaan lisäpalvelun yksikköhinta oli määritelty astiakohtaisesti raportoituna/tyhjennyskerta. Muutosta perustellaan sillä, että Tampereen kaupungin ja Pirkanmaan Jätehuolto Oy:n välisessä täyttöasteen seurantapalvelun koehankkeessa on havaittu jäteastioiden täyttöasteen seurannan ja raportoinnin olevan tarkoituksenmukaisempaa kokonaisuutena. Esitetty muutos on asiakkaiden näkökulmasta positiivinen ja aiemmin esitettyä edullisempi silloin, kun tietyn jätejakeen astioita on kiinteistöllä useampi kuin yksi.

Pirkanmaan Jätehuolto Oy:n esitykset on huomioitu nyt hyväksyttävänä olevassa jätetaksassa.

Maksumuistutukset ja jätetaksan voimaantulo

Jätetaksa hyväksytään ilman arvonlisäveroa. Jätetaksassa esitetään informatiivisuuden vuoksi kuitenkin myös arvonlisäverollinen yksikköhinta pyöristettynä likiarvona.

Jätelaki säätelee jätemaksuja koskevien maksumuistutusten käsittelyä. Jätehuoltoviranomainen voi jätelain mukaisesti kohtuullistaa jätemaksua, mikäli taksan mukaista maksua on pidettävä kohtuuttoman suurena tai pienenä. Maksuvelvollisella on oikeus tehdä 14 päivän kuluessa jätelaskun saamisesta kirjallinen muistutus asiasta kunnan jätehuoltoviranomaiselle.

Jätetaksaa esitetään astuvaksi voimaan 1.1.2024, vaikka sen hyväksymistä koskevaan päätökseen haettaisiin muutosta. Taksa on voimassa toistaiseksi, kunnes eri päätöksellä toisin määrätään.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Toppila Anu, Jätehuoltopäällikkö, Anu.Toppila@tampere.fi

Liitteenä 1 oleva kunnan toissijaiselle vastuulle kuuluvan jätteen jätetaksa hyväksytään käyttöönotettavaksi toimialueella.

Taksa tulee voimaan 1.1.2024 mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta.

Alueellisen jätehuoltolautakunnan 7.12.2022 § 49 hyväksymä kunnan toissijaiselle vastuulle kuuluvan jätteen jätetaksa kumotaan.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Toppila Anu, Jätehuoltopäällikkö

Valmistelijan yhteystiedot

Jätehuoltopäällikkö Anu Toppila, puh. 040 806 3362, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Jonna Koivumäki, puh. 040 124 1626, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Jätehuoltolautakunta on hyväksynyt 13.12.2023 (§ 53) kunnan toissijaisen vastuun jätetaksan 1.1.2024 alkaen.  Jätetaksa on hyväksytty ilman arvonlisäveroa, mutta taksassa on kuitenkin informatiivisuuden vuoksi esitetty myös arvonlisäverolliset hinnat. Taksan 7 §:ssä on maininta, että jätetaksassa on oletettu, että arvonlisävero on 24 %. Mikäli tähän tulee muutoksia tai käyttöön otetaan muu vastaava maksu, otetaan niiden vaikutus huomioon voimaantulopäivästä lukien.

Eduskunta on hyväksynyt muutoksen, jonka myötä yleinen arvonlisäverokanta nousee 24 prosentista 25,5 prosenttiin 1.9.2024 alkaen. Arvonlisäverokannan korotus vaikuttaa myös voimassa oleviin jätetaksoihin. Uuden arvonlisäverokannan mukaiset jätemaksut on päivitetty liitteenä olevaan jätetaksaan.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Toppila Anu, Jätehuoltopäällikkö

Arvonlisäverokannan muutokset kunnan toissijaisen vastuun jätetaksaan merkitään tiedoksi.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Toimialueen kunnat, Pirkanmaan Jätehuolto Oy, Jonna Wahlroos

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai valitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
-varhaiskasvatuslain 57 §:n mukaista huomautusta tai huomion kiinnittämistä (Varhaiskasvatuslaki 63 § 2 mom.)