Alueellinen jätehuoltolautakunta, kokous 4.9.2024

Lataa  Kuuntele 

§ 38 Arvonlisäverokannan muutokset lietetaksaan 

TRE:4423/02.04.03/2023

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Suoniemi Jani, Jätehuoltosuunnittelija, jani.suoniemi@tampere.fi

Perustelut

Saostus- ja umpisäiliölietteen taksan valmistelu

Jätehuoltolautakunta käsitteli kunnan vastuulle kuuluvan saostus- ja umpisäiliölietteen jätetaksaesitystä 4.10.2023 (§ 46) ja päätti asettaa sen julkisesti nähtäville 11.10. -9.11.2023. Lisäksi asianosaisille varattiin mahdollisuus jättää mielipiteitä taksaesityksestä. Toimialueen kunnilta pyydettiin myös lausuntoja asiasta.

Jätetaksaesitys oli julkisesti nähtävillä toimialueen kuntien ilmoitustauluilla julkisissa tietoverkoissa sekä alueellisen jätehuoltolautakunnan internetsivuilla. Asian vireilläolosta on tiedotettu julkisen kuulutuksen, paikallislehdissä julkaistun lehti-ilmoituksen ja tiedotteen avulla.

Jätetaksaesityksestä jätetyt lausunnot

Esityslistan valmistumiseen mennessä seuraavat kunnat ovat jättäneet lausuntonsa asiaan (liite 2):

  • Hämeenkyrön kunnan elinympäristölautakunta
  • Ikaalisten kaupungin tekninen lautakunta
  • Lempäälän kunnan yhdyskuntalautakunta
  • Kangasalan kaupungin elinympäristölautakunta
  • Oriveden kaupungin tekninen lautakunta
  • Nokian kaupunginhallitus
  • Sastamalan kaupungin tekninen lautakunta
  • Vesilahden kunnan tekninen lautakunta
  • Ylöjärven kaupungin tekninen lautakunta
  • Virtain kaupungin teknisten palveluiden lautakunta
  • Pälkäneen kunnan tekninen lautakunta.

 

Pääosalla kunnista ei ollut lausuttavaa tai huomautettavaa taksaesityksestä. Oriveden kaupungin teknisen lautakunnan lausunnossa nostetaan esille, että kuljetusmaksujen nousu on hieman hidastunut, mutta edelleen tulee tarkkaan miettiä, miten tulevina vuosina mahdollisia korotuksia esitetään hyväksyttäväksi. Muilta osin teknisellä lautakunnalla ei ollut huomautettavaa taksaesitykseen. Lempäälän kunnan yhdyskuntalautakunnan lausunnon mukaan kunta on edellisen taksan käsittelyn yhteydessä tuonut esille huolen, että esitetyt taksamuutokset voivat vähentää jätevesijärjestelmien toimivuuden ja ympäristönsuojelun kannalta tärkeitä tyhjennyksiä. Lempäälän kunta toivoo, että lietetyhjennysten tilannekuvaa tarkasteltaisiin esim. seuraavien taksamuutosten yhteydessä, jotta saataisiin tietoa tilattujen tyhjennysten määrän ja käsittelyyn ohjautuvan lietemäärän kehityksestä. Vastineet Oriveden ja Lempäälän kuntien lausuntoihin on esitetty liitteessä 3.

Saostus- ja umpisäiliölietteen jätetaksaesityksestä jätetyt mielipiteet

Saostus- ja umpisäiliölietteen jätetaksaesityksestä ei jätetty mielipiteitä.

Lausuntojen perusteella tehdyt muutokset taksaesitykseen

Asiasta jätettyjen lausuntojen perusteella ei esitetä muutoksia jätetaksaan.

Toimialueen kuntien vesilaitosten lietteen vastaanottohinnat

Jätehuoltolautakunta on 9.11.2023 mennessä pyytänyt toimialueensa kuntia ilmoittamaan saostus- ja umpisäiliölietteen vastaanottohinnat vuodelle 2024. Jätehuoltolautakunta hyväksyy kuntien ilmoittamat lietteen vastaanottohinnat jätetaksaan sellaisenaan muuttamatta niitä. Toimialueen kunnista, Ikaalinen, Kangasala, Lempäälä, Nokia, Pirkkala, Sastamala, Tampere, Vesilahti, Ylöjärvi ja Ruovesi ovat ilmoittaneet vastaanottohintojen korotuksista vuodelle 2024. Muiden kuntien osalta ei ole esitetty hintamuutoksia. Ilmoitetut hintamuutokset on päivitetty jätetaksan käsittelyhintoihin.

Maksumuistutukset sekä taksan voimaantulo

Jätelaki säätelee jätemaksuja koskevien maksumuistutusten käsittelyä. Maksuvelvollisella on oikeus tehdä 14 päivän kuluessa jätelaskun saamisesta kirjallinen muistutus asiasta kunnan jätehuoltoviranomaiselle. Jätehuoltoviranomainen voi jätelain 81 §:n mukaisesti kohtuullistaa jätemaksua, mikäli taksan mukaista maksua on pidettävä kohtuuttoman suurena tai pienenä.

Saostus- ja umpisäiliölietteen taksaa esitetään astuvaksi voimaan 1.1.2024, vaikka sen hyväksymistä koskevaan päätökseen haettaisiin muutosta. Taksa on voimassa toistaiseksi, kunnes eri päätöksellä toisin määrätään.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Toppila Anu, Jätehuoltopäällikkö, Anu.Toppila@tampere.fi

Liitteenä 1 oleva lietetaksa hyväksytään käyttöönotettavaksi toimialueen kunnissa.

Taksa tulee voimaan 1.1.2024 mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta.

Alueellisen jätehuoltolautakunnan 7.12.2022 § 50 hyväksymä lietetaksa kumotaan.

Nokian kaupungin alueella taksa koskee vain kuntavastuullisten saostus- ja umpisäiliölietteiden käsittelyhintoja.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Asian esittelijä, jätehuoltopäällikkö Anu Toppila korjasi päätösehdotuksen liitteen 1 Lietetaksa 1.1.2024 alkaen- kohtaa § 22 käsittelymaksujen osalta. Puheenjohtaja totesi näin korjatun päätösehdotuksen olevan asian käsittelyn pohjana.

Valmistelija

  • Suoniemi Jani, Jätehuoltosuunnittelija

Valmistelijan yhteystiedot

Jätehuoltosuunnittelija Jani Suoniemi, puh. 040 596 4737, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Jonna Koivumäki, puh. 040 124 1626, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Jätehuoltolautakunta on hyväksynyt 13.12.2023 (§ 55) lietetaksan 1.1.2024 alkaen. Jätetaksa on hyväksytty ilman arvonlisäveroa, mutta taksassa on kuitenkin informatiivisuuden vuoksi esitetty myös arvonlisäverolliset hinnat. Taksan 9 §:ssä on maininta, että jätetaksassa on oletettu, että arvonlisävero on 24 %. Mikäli tähän tulee muutoksia tai käyttöön otetaan muu vastaava maksu, otetaan niiden vaikutus huomioon voimaantulopäivästä lukien.

Eduskunta on hyväksynyt muutoksen, jonka myötä yleinen arvonlisäverokanta nousee 24 prosentista 25,5 prosenttiin 1.9.2024 alkaen. Arvonlisäverokannan korotus vaikuttaa myös voimassa oleviin jätetaksoihin. Uuden arvonlisäverokannan mukaiset jätemaksut on päivitetty liitteenä olevaan jätetaksaan.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Toppila Anu, Jätehuoltopäällikkö

Arvonlisäverokannan muutokset lietetaksaan merkitään tiedoksi.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Toimialueen kunnat, Pirkanmaan Jätehuolto Oy, Jonna Wahlroos.

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai valitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
-varhaiskasvatuslain 57 §:n mukaista huomautusta tai huomion kiinnittämistä (Varhaiskasvatuslaki 63 § 2 mom.)