Alueellinen jätehuoltolautakunta, kokous 4.9.2024

Lataa  Kuuntele 

§ 34 Jätehuoltolautakunnan vuoden 2025 talousarvio 

TRE:2465/02.02.01/2024

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Toppila Anu, Jätehuoltopäällikkö, Anu.Toppila@tampere.fi

Perustelut

Alueellinen jätehuoltolautakunta kuuluu Tampereen kaupungin organisaatioon ja noudattaa talousarvioesityksen laadinnassa Tampereen kaupunginhallituksen hyväksymää kehyspäätöstä sekä talousarvion laadintaohjeita. Lisäksi talousarvion laadinnassa noudatetaan jätehuollon viranomaistehtäviä koskevaa kuntien välistä yhteistoimintasopimusta.

Alueellisen jätehuoltolautakunnan talousarvioesitys vuodelle 2025 on liitteessä 1. Jätehuoltoviranomaisen vuoden 2025 talousarvioksi esitetään 604 000 €. Vuonna 2024 talousarvio on ollut 553 000 €. Talousarvion kustannusten nousu johtuu pääasiassa yleisten kustannusten noususta, mikä näkyy mm. palvelujen ostoissa, aineissa, tarvikkeissa ja tavaroissa sekä vuokrakustannuksissa. Lisäksi lautakunnan toiminnan kustannukset nousevat, koska jätehuoltolautakunnan kokoonpano muuttuu kuntavaalien myötä ensi kesänä, ja uuden lautakunnan kouluttamiseen on varattava lisärahoitusta. Myös henkilöstökulut nousevat vuodesta 2024 kunnallisen sopimusratkaisun takia. Lisäksi palkkakuluja nostaa kahden kesätyöntekijän suunniteltu palkkaus, mikä nostaa yksikön henkilötyövuosimäärää vuodesta 2024. Talousarvioesitykseen liittyy vielä joitain epävarmuuksia sisäisen laskutuksen osalta, minkä vuoksi talousarvioesitystä varaudutaan päivittämään ennen talousarvion hyväksymistä jätehuoltolautakunnassa syyskuussa.

Alueellisen jätehuoltolautakunnan kustannukset katetaan kokonaisuudessaan jätemaksuilla, joten jätehuoltolautakunnan talousarvion nettovaikutus Tampereen kaupungin talouteen on 0 euroa. Jätehuoltoviranomaisen talousarvioesityksellä ei ole vaikutusta myöskään muiden yhteistoiminnassa mukana olevien kuntien talouteen. Yhteistoimintasopimuksen mukaan Tampereen kaupunki laskuttaa lautakunnan toiminnasta aiheutuneet kustannukset Pirkanmaan Jätehuolto Oy:ltä viimeistään kalenterivuoden loppuun mennessä.

Jätehuollon viranomaistehtäviä koskevan sopimuksen mukaan talousarvion valmistelun yhteydessä kunnille on varattava tilaisuus esityksen tekemiseen toiminnan tavoitteista, suunnitelluista toimenpiteistä ja rahoituksesta. Seuraavan kalenterivuoden alustava talousarvioesitys on toimitettava kunnille 30.9. mennessä. Sopimuksen mukaan talousarvio on laadittava siten, että edellytykset yhteistoiminnan tehtävien hoitamiseen turvataan. Yhteistoiminta-alueen kunnille osoitettava lausuntopyyntö talousarvioesityksestä on liitteessä 2.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Suoniemi Jani, Jätehuoltosuunnittelija, jani.suoniemi@tampere.fi

Vuoden 2025 talousarvioesitys hyväksytään liitteen 1 mukaisena jatkotyöskentelyä varten.

Yhteistoiminta-alueen kunnille varataan mahdollisuus jättää lausuntonsa talousarvioesityksestä 14.8.2024 mennessä.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Toppila Anu, Jätehuoltopäällikkö

Valmistelijan yhteystiedot

Jätehuoltopäällikkö Anu Toppila, puh. 040 806 3362, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Jonna Koivumäki, puh. 040 124 1626, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Jätehuoltolautakunta hyväksyi 5.6.2024 (§ 27) alustavan talousarvioesityksen jatkotyöskentelyä varten. Lisäksi lautakunta päätti pyytää alueen kunnilta lausunnot talousarvioesityksestä 14.8.2024 mennessä.

Esityslistan valmistumiseen mennessä seuraavat kunnat ovat jättäneet lausuntonsa:

  • Oriveden tekninen lautakunta 13.6.2024,
  • Nokian kaupunginhallitus 17.6.2024,
  • Sastamalan tekninen lautakunta 19.6.2024,
  • Virtain teknisten palveluiden lautakunta 13.8.2024,
  • Vesilahden kunnanhallitus 12.8.2024,
  • Lempäälän yhdyskuntalautakunta 13.8.2024,
  • Ylöjärven ympäristölautakunta 21.8.2024.

 

Lausunnot ovat liitteessä 2. Nokian kaupunginhallituksen lausunnossa nostetaan esille kuntatalouden yleinen ja nopea heikentyminen, minkä takia kunnissa laajasti laaditaan erilaisia talouden tasapaino-ohjelmia. Alueellisen jätehuoltoviranomaisen toimintaedellytyksiä on Nokian kaupungin mukaan tuettu merkittävillä toimintamenojen prosentuaalisilla vuosittaisilla kasvuilla viime vuosina. Vaikka viime vuosien toimintamenojen kasvusta osa selittyykin tehtävien laajentumisella, ei aikaisempi menokehitys voi trendinomaisesti johtaa jatkuvaan vastaavaan menojen kasvuun. Ensi vuodelle esitetty 9 % toimintamenojen kasvu (vuoden 2024 talousarvioon verrattuna) ylittää selkeästi yleisen kustannustason nousun, ja kuntien kantokyvyn sekä kuntien muun toiminnan saaman talouden kehyksen. Edellä olevan takia kaupunginhallitus katsoo, että talousarvioesityksen toimintamenojen kasvua on hillittävä.

Ylöjärven ympäristölautakunnan lausunnossa puolestaan todetaan, että alueellisen jätehuoltolautakunnan talousarvioesitys on ollut nousujohteinen ainakin vuodesta 2020 lähtien. Samaan aikaan varsinkin jätelain muutos on tuonut uusia jätehuollon järjestämiseen ja valvontaan liittyviä muutoksia, joihin alueellisen jätehuoltoviranomaisen on tullut reagoida. Toiminta-alueen kuntalaisten tasapuolisen kohtelun ja yhdenvertaisuuden vuoksi on tärkeää, että jätehuollon toimintaympäristössä tapahtuvien muutosten takia muutosten suunnitteluun ja valvontaan on käytettävissä tarkoituksenmukaisesti resursseja. Näin muutokset ovat kuntalaistenkin näkökulmasta ennakoitavissa hyvissä ajoin ja muutosten valvonta on määrätietoista. Jätehuoltoviranomaisen tilinpäätös on toimintakertomusten perusteella ollut samalla ajanjaksolla tasapainoinen toimintakatteen ollessa pääsääntöisesti lievästi positiivinen. Talousarvioita ei ole vuosittaisten toimintakertomusten perusteella ylimitoitettu. Ylöjärven kaupunki antaa lausuntonaan, että sillä ei ole huomautettavaa lausunnolla olleesta jätehuoltolautakunnan talousarvioesityksestä vuodelle 2025.

Muilla kunnilla ei ollut huomautettavaa tai lausuttavaa jätehuoltolautakunnan talousarvioesityksestä.

Jätehuoltolautakunta on samaa mieltä Nokian kaupunginhallituksen kanssa siitä, ettei jätehuoltoviranomaisen menokehitys saa olla trendinomaisesti nouseva. Jätehuoltolautakunta huomauttaakin, ettei näin ole aina ollutkaan. Esimerkiksi tämän vuoden talousarvio (553 000 €) on alhaisempi kuin vuoden 2023 tilinpäätöksen toteuma (564 000 €). Nokian kaupunginhallituksen lausunnon tausta-aineistossa esitetyt luvut talouden kehittymisestä 2020-luvulla ovat virheellisiä vuosien 2021–2023 tilinpäätösten osalta, mikä antaa väärän käsityksen talouden kehittymisestä. Jätehuoltolautakunta on kuitenkin päivittänyt lopullista talousarviota Nokian kaupunginhallituksen lausunnossa esille nostettujen asioiden takia. Talousarvioesityksen henkilöstömenoja ja käytössä olevien henkilötyövuosien määrää on alennettu aiemmin esitetystä. Jätehuoltolautakunta myös huomauttaa, että talousarvion henkilöstökulujen vuosittainen nousu johtuu pääasiassa kunnallisen palkkaratkaisun tuomista korotuksista, jotka ovat jätehuoltoviranomaisen toiminnasta riippumattomia.

Talousarvioesitykseen tehdyt muutokset

Jätehuoltolautakunnan 5.6.2024 käsittelyn jälkeen lopullista talousarviota on päivitetty yllä mainittujen henkilötyövuosien ja henkilöstömenojen osalta. Näitä on pienennetty aiemmasta käsittelystä. Muut toiminnan kustannukset ovat pysyneet samansuuruisina. Lisäksi talousarvion tekstiosuuteen on tehty teknisiä päivityksiä toimintaympäristön muutoksia ja palvelukokonaisuuden taloutta kuvaaviin kappaleisiin.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Toppila Anu, Jätehuoltopäällikkö

Vuoden 2025 talousarvio hyväksytään liitteen 1 mukaisena.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Toimialueen kunnat, Pirkanmaan Jätehuolto Oy, Kari Kankaala, Marko Sivonen, Krista Kurppa, Niina Vehmersuo, taloussuunnittelu@tampere.fi

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai valitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
-varhaiskasvatuslain 57 §:n mukaista huomautusta tai huomion kiinnittämistä (Varhaiskasvatuslaki 63 § 2 mom.)