Elinvoima- ja osaamislautakunta, kokous 10.9.2025

Pöytäkirja on tarkastamaton

§ 105 Tampereen kaupungin lukiokoulutuksen muuttaminen, nuorten lukiokoulutus, lukuvuosi 2025-2026 

TRE:3274/12.01.01/2025

Valmistelija

  • Aalto Mari, Lukiokoulutuksen johtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Lukiokoulutuksen johtaja Mari Aalto, puh. 040 1874593, etunimi.sukunimi1@tampere.fi, kehittämispäällikkö Laura-Leena Leiwo, puh. 041 7307571, kehittämispäällikkö Tuija Leppäharju, puh. 040 1942364, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Kati Selkämaa, puh. 040 707 3238, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Tampereen kaupungin nuorten lukiokoulutuksen opetussuunnitelmaan on tarve tehdä lisäyksiä ja päivityksiä. 

Koulutuksen järjestäjän hyväksymä tuntijako

Paikallisen opetussuunnitelman tulee sisältää koulutuksen järjestäjän hyväksymä tuntijako. Tuntijako tulee päivittää  ja taulukko lisätään opetussuunnitelman kohtaan 3.1 Opintojen rakenne. 

Kielten opintojaksojen 1–2 korvaaminen osaamisperustaisesti

Tampereen kaupungin lukiokoulutuksessa aloittaa vuosittain nuoria, joiden äidinkieli on englanti, saksa, ruotsi tai saksa. Näitä kieliä opiskellaan lukiossa lukiokoulutuksen opetussuunnitelman mukaisesti A-, B1-, B2- tai B3-tasoisena. Opiskelija, jonka äidinkieli on jokin edellä mainituista voi halutessaan osoittaa kyseisen kielen A- tai B1-oppimäärän opintojaksoja 1-2 vastaavan osaamisensa testillä. 

Testiarvosana tarvitaan opintojakson arvosanan määrittämiseksi. Saadakseen korvattua opintojaksot opiskelijan tulee saada testistä vähintään arvosana 8. Arvioinnissa testin puolikkaat arvosanat pyöristetään ylös- tai alaspäin testin yhteydessä annetun suullisen näytön perusteella.

Mikäli opiskelijan äidinkieli on Wilmassa jokin muu kuin englanti, ranska, ruotsi tai saksa, mutta opiskelijalla on virallinen todistus eurooppalaisen viitekehyksen mukaisesta kielitaidosta (ks. taitotasovaatimukset alla), hän voi todistuksen näytettyään tehdä testin, jossa kartoitetaan A- tai B1-oppimäärän opintojaksojen 1–2 hallintaa. Testiarvosana tarvitaan opintojaksojen arvosanan määrittämiseksi. Hyväksiluvun saamiseksi testin arvosanan täytyy olla vähintään 8. Arvioinnissa testin puolikkaat arvosanat pyöristetään ylös- tai alaspäin testin yhteydessä annetun suullisen näytön perusteella.

Eurooppalaisen viitekehyksen vaadittavat tasot hyväksiluvun saamiseksi ei-äidinkieliselle opiskelijalle:

A-englanti B2 tai korkeampi (yksi osa-alue voi olla B1-tasoa)

A-ranska, A-ruotsi, A-saksa B1 tai korkeampi (yksi osa-alue voi olla A2-tasoa) B1-ruotsi B1 tai korkeampi (yksi osa-alue voi olla A2-tasoa)

Oppimisen tuen uudistus vaatii pienryhmässä annettavan tuen opetussuunnitelmamuutokset.

Opiskelija voidaan ohjata suorittamaan oppivelvollisuutta lukion pienryhmään, kun on todettu, että oppilaitoksen muut tukitoimet eivät ole riittäviä opintojen etenemisen näkökulmasta. Pienryhmässä voi osallistua erilliselle pienryhmäopintojen temaattiselle opintojaksolle, josta voi saada opintoihin 1-2 opintopistettä. 

Temaattiset opinnot (TO)

Pienryhmätuki

Koodi Tuki

Laajuus 1-2 op

Paikallinen lisäys tavoitteille

  • Tunnistaa omia vahvuuksiaan, osaamistaan ja kiinnostuksen kohteitaan
  • Tunnistaa käyttämänsä opiskelutekniikat ja oppii uusia opiskelutekniikoita oman oppimisensa edistämiseksi
  • Arjen- ja elämänhallintataidot, minäpystyvyys sekä toimintakyky vahvistuvat
  • Vahvistaa opiskelukykyä hyvinvointiosaamisen lisääntyessä
  • Sosiaalisten taitojen, yhteistyökyvyn ja yhdessä oppimisen taidot
  • Sinnikkyys muuttuvassa tilanteessa ja oman toimijuuden vahvistuminen
  • Suunnittelee omaa tulevaisuuttaan ja pohtii vaihtoehtoisia tulevaisuuskuvia

Paikallinen lisäys keskeisille sisällöille

  • Opiskelija rakentaa yhdessä opinto-ohjaajan ja erityisopettajan kanssa opiskelusuunnitelman tavoitteineen pienryhmäopiskelulleen
  • Opiskelija osallistuu säännöllisesti pienryhmäopetukseen ja edistää lukio-opintojaan suunnitelman mukaan
  • Opiskelija oppii tunnistamaan tapoja edistää omaa hyvinvointiaan ja toimintakykyään sekä ymmärtää arjenhallintaan liittyviä toimintamalleja
  • Oppimistaitojen kehittyminen ja oman oppimisen säätely

Laaja-alainen osaaminen opintojaksossa

Vuorovaikutusosaaminen

Hyvinvointiosaaminen

Muutokset koskevat myös Tampereen kaupungin lukiokoulutuksen englanninkielistä versiota.

Tampereen kaupungin hallintosäännön (2.9.2025) 20 §:n mukaan elinvoima-​ ja osaamislautakunnan tehtävänä on järjestää toisen asteen koulutus. Lisäksi lautakunta vastaa kaupungin koulutuspolitiikan suuntaviivojen määrittelystä sekä koulutuspoliittisesta ohjauksesta.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Salmi Pekka, Johtaja

Liitteen mukaiset Tampereen kaupungin nuorten lukiokoulutuksen opetussuunnitelman muutokset hyväksytään.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

KO_lukiot-rehtorit@tampere.fi

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa oikaisuvaatimuksen tehdä myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Oikaisuviranomainen

Oikaisua haetaan päätösotteessa mainitulta muutoksenhakuviranomaiselta.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki
Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B, PL 487
33101 Tampere

Oikaisun voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla kirjaamo@tampere.fi

Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.