Perustelut
Tampereen kaupungin nuorten lukiokoulutuksen opetussuunnitelmaan on tarve tehdä lisäyksiä ja päivityksiä.
Koulutuksen järjestäjän hyväksymä tuntijako
Paikallisen opetussuunnitelman tulee sisältää koulutuksen järjestäjän hyväksymä tuntijako. Tuntijako tulee päivittää ja taulukko lisätään opetussuunnitelman kohtaan 3.1 Opintojen rakenne.
Kielten opintojaksojen 1–2 korvaaminen osaamisperustaisesti
Tampereen kaupungin lukiokoulutuksessa aloittaa vuosittain nuoria, joiden äidinkieli on englanti, saksa, ruotsi tai saksa. Näitä kieliä opiskellaan lukiossa lukiokoulutuksen opetussuunnitelman mukaisesti A-, B1-, B2- tai B3-tasoisena. Opiskelija, jonka äidinkieli on jokin edellä mainituista voi halutessaan osoittaa kyseisen kielen A- tai B1-oppimäärän opintojaksoja 1-2 vastaavan osaamisensa testillä.
Testiarvosana tarvitaan opintojakson arvosanan määrittämiseksi. Saadakseen korvattua opintojaksot opiskelijan tulee saada testistä vähintään arvosana 8. Arvioinnissa testin puolikkaat arvosanat pyöristetään ylös- tai alaspäin testin yhteydessä annetun suullisen näytön perusteella.
Mikäli opiskelijan äidinkieli on Wilmassa jokin muu kuin englanti, ranska, ruotsi tai saksa, mutta opiskelijalla on virallinen todistus eurooppalaisen viitekehyksen mukaisesta kielitaidosta (ks. taitotasovaatimukset alla), hän voi todistuksen näytettyään tehdä testin, jossa kartoitetaan A- tai B1-oppimäärän opintojaksojen 1–2 hallintaa. Testiarvosana tarvitaan opintojaksojen arvosanan määrittämiseksi. Hyväksiluvun saamiseksi testin arvosanan täytyy olla vähintään 8. Arvioinnissa testin puolikkaat arvosanat pyöristetään ylös- tai alaspäin testin yhteydessä annetun suullisen näytön perusteella.
Eurooppalaisen viitekehyksen vaadittavat tasot hyväksiluvun saamiseksi ei-äidinkieliselle opiskelijalle:
A-englanti B2 tai korkeampi (yksi osa-alue voi olla B1-tasoa)
A-ranska, A-ruotsi, A-saksa B1 tai korkeampi (yksi osa-alue voi olla A2-tasoa) B1-ruotsi B1 tai korkeampi (yksi osa-alue voi olla A2-tasoa)
Oppimisen tuen uudistus vaatii pienryhmässä annettavan tuen opetussuunnitelmamuutokset.
Opiskelija voidaan ohjata suorittamaan oppivelvollisuutta lukion pienryhmään, kun on todettu, että oppilaitoksen muut tukitoimet eivät ole riittäviä opintojen etenemisen näkökulmasta. Pienryhmässä voi osallistua erilliselle pienryhmäopintojen temaattiselle opintojaksolle, josta voi saada opintoihin 1-2 opintopistettä.
Temaattiset opinnot (TO)
Pienryhmätuki
Koodi Tuki
Laajuus 1-2 op
Paikallinen lisäys tavoitteille
- Tunnistaa omia vahvuuksiaan, osaamistaan ja kiinnostuksen kohteitaan
- Tunnistaa käyttämänsä opiskelutekniikat ja oppii uusia opiskelutekniikoita oman oppimisensa edistämiseksi
- Arjen- ja elämänhallintataidot, minäpystyvyys sekä toimintakyky vahvistuvat
- Vahvistaa opiskelukykyä hyvinvointiosaamisen lisääntyessä
- Sosiaalisten taitojen, yhteistyökyvyn ja yhdessä oppimisen taidot
- Sinnikkyys muuttuvassa tilanteessa ja oman toimijuuden vahvistuminen
- Suunnittelee omaa tulevaisuuttaan ja pohtii vaihtoehtoisia tulevaisuuskuvia
Paikallinen lisäys keskeisille sisällöille
- Opiskelija rakentaa yhdessä opinto-ohjaajan ja erityisopettajan kanssa opiskelusuunnitelman tavoitteineen pienryhmäopiskelulleen
- Opiskelija osallistuu säännöllisesti pienryhmäopetukseen ja edistää lukio-opintojaan suunnitelman mukaan
- Opiskelija oppii tunnistamaan tapoja edistää omaa hyvinvointiaan ja toimintakykyään sekä ymmärtää arjenhallintaan liittyviä toimintamalleja
- Oppimistaitojen kehittyminen ja oman oppimisen säätely
Laaja-alainen osaaminen opintojaksossa
Vuorovaikutusosaaminen
Hyvinvointiosaaminen
Muutokset koskevat myös Tampereen kaupungin lukiokoulutuksen englanninkielistä versiota.
Tampereen kaupungin hallintosäännön (2.9.2025) 20 §:n mukaan elinvoima- ja osaamislautakunnan tehtävänä on järjestää toisen asteen koulutus. Lisäksi lautakunta vastaa kaupungin koulutuspolitiikan suuntaviivojen määrittelystä sekä koulutuspoliittisesta ohjauksesta.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
Liitteen mukaiset Tampereen kaupungin nuorten lukiokoulutuksen opetussuunnitelman muutokset hyväksytään.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.