Perustelut
Tämän asian liitteenä olevassa asiakirjassa on määritelty sivistyspalvelujen palvelualueen toiminnan sujuvan järjestämisen kannalta tarpeelliset toimivallan siirrot lautakunnalta palvelualueen viranhaltijoille. Ehdotetut muutokset on merkitty toiseen liitteistä punaisella fontilla.
Kasvatus- ja opetuslautakunnan toimivallan siirrot esitetään tuleviksi voimaan 1.8.2025.
Toimivallan siirtoja on tarpeen päivittää esi- ja perusopetuksen oppimisen tuen uudistuksen vuoksi. Samalla toimivallan siirtoihin tehdään myös teknisluonteisia tarkistuksia; muun ohella tarkistetaan pykäläviittaukset vastaamaan Tampereen kaupungin hallintosäännön 1.6.2025 pykälöintiä.
Laki perusopetuslain muuttamisesta (1090/2024) tulee pääosin voimaan 1.8.2025. Lailla kumotaan, muutetaan ja lisätään useita perusopetuslain pykäliä. Kasvatus- ja opetuslautakunnan toimivallan siirroissa 1.8.2025 alkaen on huomioitava perusopetuslain 18, 20 c, 20 f ja 20 h pykälät.
Perusopetuslaki 18 § - Erityiset opetusjärjestelyt
Perusopetuslain 18 §:ssä säädetään opetuksen poikkeavasta järjestämisestä. Oppilaan opetus voidaan järjestää osittain toisin kuin perusopetuslaissa säädetään, mikäli oppiaineen oppimäärän suorittaminen olisi perusopetuksen oppilaalle aikaisemmat opinnot tai esi- ja perusopetuksen oppilaan terveydentila huomioon ottaen kohtuutonta. Opetuksen järjestäjä tekee huoltajan hakemuksesta päätöksen opetuksen järjestämisestä osittain toisin kuin perusopetuslaissa säädetään.
Oppilas voi jättää suorittamatta perusopetuksen oppiaineen oppimäärän tai vuosiluokan oppimäärän, mikäli oppilas on osoittanut, että hänellä on joltakin osin ennestään oppimäärää vastaavat tiedot ja taidot. Opetuksen järjestäjä tekee huoltajan hakemuksesta päätöksen oppimäärän suorittamatta jättämisestä.
Perusopetuslaki 20 c § - Oppilaskohtaiset tukitoimet ja niiden järjestäminen
Perusopetuslain 20 c §:ssä säädetään oppilaskohtaisista tukitoimista. Oppilaskohtaisia tukitoimia ovat oppilaskohtainen erityisopettajan opetus osittain pienryhmässä ja muun opetuksen yhteydessä, erityisopettajan tai erityisluokanopettajan opetus pienryhmässä, erityisluokanopettajan opetus erityisluokassa ja 31 §:n 1 momentin nojalla oppilaalle annettavat oppilaskohtaiset tulkitsemis- ja avustajapalvelut sekä apuvälineet.
Oppilaalla on oikeus saada oppilaskohtaisia tukitoimia viipymättä, jos 20 b §:n 2 momentissa tarkoitetut ryhmäkohtaiset tukimuodot ovat riittämättömiä. Oppilaskohtaisia tukitoimia annetaan yksilöllisiin tarpeisiin perustuen ja säännöllisesti. Oppilaskohtaisten tukitoimien toteuttamisessa tulee tehdä opettajien välistä yhteistyötä.
Perusopetuslain 20 f §:n mukaan opetuksen järjestäjän on tehtävä kirjallinen päätös oppilaskohtaisista tukitoimista. Päätös on tehtävä 20 d §:ssä säädetyn arvioinnin mukaisesti ilman aiheetonta viivytystä.
Oppilaskohtaiset tukitoimet järjestetään arvion ja päätöksen perusteella oppilaan etu huomioon ottaen ensisijaisesti oppilaan omassa 6 tai 28 §:ssä tarkoitetussa koulussa tai esiopetuksen järjestämispaikassa.
Oppilaan asuinkunta tekee päätöksen 20 c §:ssä tarkoitetuista muista kuin 31 §:n 1 momentin mukaisista oppilaskohtaisista tukitoimista, jos tämän lain 8 §:n mukainen valtion koulu ja yliopistolain 88 §:n mukainen harjoittelukoulu ei järjestä niitä.
Perusopetuslaki 20 h § - Perusopetuksen oppimäärästä tai opetussuunnitelman tavoitteista poikkeaminen
Perusopetuslain 20 h §:ssä säädetään perusopetuksen oppimäärästä ja opetussuunnitelman tavoitteista poikkeamisesta, ja pykälän 4 momentissa oppilaan tilapäisestä vapauttamista suorittamasta oppiaineen oppimäärää, jos hän ei terveydellisistä syistä kykene oppiainetta opiskelemaan.
Pykälän mukaan opetuksen järjestäjä voi päättää 20 f §:n nojalla siitä, että perusopetuksen oppimäärästä tai opetussuunnitelman tavoitteista voidaan poiketa, jos oppilas ei kykene ryhmäkohtaisista tukimuodoista ja oppilaskohtaisista tukitoimista huolimatta suoriutumaan hyväksytysti perusopetuksen oppimäärästä tai opetussuunnitelman mukaisista tavoitteista. Päätöksen tekeminen edellyttää 20 d §:n mukaista arviointia sekä 20 e §:n mukaista suunnitelmaa.
Opetuksen järjestäjän on lain 20 f §:n mukaan tehtävä kirjallinen päätös perusopetuksen oppimäärästä ja opetussuunnitelman tavoitteista poikkeamisesta. Päätös on tehtävä 20 d §:ssä säädetyn arvioinnin mukaisesti ilman aiheetonta viivytystä.
Asuinkunta tekee opetuksen järjestäjän esityksestä päätöksen 20 h §:ssä tarkoitetuista oppimäärää tai opetussuunnitelman tavoitteita koskevista toimista, jos perusopetuslain 8 §:n mukainen valtion koulu ja yliopistolain 88 §:n mukainen harjoittelukoulu ei järjestä niitä.
Tarkistukset varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen toimivallan siirtoihin
Varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen toimivallan siirtoihin esitetään seuraavia tarkistuksia 1.8.2025 alkaen.
Esitetään, että 1.8.2025 alkaen varhaiskasvatuksen aluejohtaja päättää esioppilaan opetuksen järjestämisestä osittain toisin (perusopetuslaki 18 §). Toimivallan siirto on uusi.
Esitetään, että 1.8.2025 alkaen varhaiskasvatuksen aluejohtaja päättää oppilaskohtaisista tukitoimista esiopetuksessa (perusopetuslaki 20 c §, perusopetuslaki 20 f §). Varhaiskasvatuksen aluejohtaja päättää tällä hetkellä esiopetuksessa annettavasta tuesta ja tukipalveluista (perusopetuslaki 16 §, 16 a § ja 17 §). Perusopetuslain pykälät 16, 16a ja 17 kumotaan 1.8.25 voimaan tulevalla lailla.
Päätösvalta esioppilaan opetuksen järjestämisestä osittain toisin (18 §) ja päätösvalta esioppilaskohtaisista tukitoimista (perusopetuslaki 20 c §, perusopetuslaki 20 f §) on tarkoituksenmukaista olla varhaiskasvatuksen aluejohtajalla. Toimivallan keskittäminen neljälle aluejohtajalle varmentaa tuen myöntämisen yhdenvertaisuutta.
Tampereen kaupunki järjestää kaksikielistä esiopetusta saksan-, ranskan ja englanninkielisenä. Kaksikielisen esiopetuksen järjestämisvastuu on perusopetuksella. Saksankielinen esiopetus järjestetään Tammelan koulussa, englanninkielinen Tampereen kansainvälisessä koulussa ja ranskankielinen esiopetus Wivi Lönnin koulussa. Varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen toimivallan siirtoihin esitetään, että kaksikielisessä esiopetuksessa esioppilaan opetuksen järjestämisestä osittain toisin (perusopetuslaki 18 §) ja esioppilaskohtaisista tukitoimista kaksikielisessä esiopetuksessa (perusopetuslaki 20 c §, 20 f §) päättää kyseisen koulun rehtori eli saksankielisessä esiopetuksessa Tammelan koulun rehtori, englanninkielisessä esiopetuksessa Tampereen kansainvälisen koulun rehtori ja ranskankielisessä esiopetuksessa Wivi Lönnin koulun rehtori.
Tarkistukset perusopetuksen toimivallan siirtoihin
Perusopetuksen toimivallan siirtoihin esitetään seuraavia tarkistuksia 1.8.2025 alkaen.
Esitetään, että 1.8.2025 alkaen rehtori päättää oppilaan opetuksen järjestämisestä osittain toisin (perusopetuslaki 18 §, perusopetusasetus 5 §), ja että rehtori päättää oppimäärän suorittamatta jättämisestä huoltajan hakemuksesta (perusopetuslaki 18 §). Rehtori päättää tällä hetkellä oppilaan vapauttamisesta vieraan kielen, toisen kotimaisen kielen tai muun aineen opiskelusta (perusopetuslaki 18 §, perusopetusasetus 5 §) sekä oppilaan opiskelun järjestämisestä poikkeuksellisesti (perusopetuslaki 18 §, perusopetusasetus 5 §)).
Päätösvalta oppilaan opetuksen järjestämisestä osittain toisin (perusopetuslaki 18 §, perusopetusasetus 5 §) ja oppimäärän suorittamatta jättämisestä huoltajan hakemuksesta (perusopetuslaki 18 §) on tarkoituksenmukaista olla rehtorilla, koska rehtori vastaa koulun pedagogisesta toiminnasta ja tuntee oppilaan opetuksen järjestämisen mahdollisuudet, käytännöt ja resurssit. Rehtorilla on edellytykset tehdä kokonaisarvio oppilaan tilanteesta ja päätöksen vaikutuksista opetukseen. Päätöksenteon keskittäminen rehtorille mahdollistaa oikea-aikaisen, oppilaan tarpeisiin perustuvan ratkaisun sekä varmistaa koulun toiminnan sujuvuuden ja lainmukaisuuden.
Esitetään, että 1.8.2025 alkaen rehtori päättää oppilaskohtaisista tukitoimista koulussaan (perusopetuslaki 20 c §, 20 f §). Rehtori päättää tällä hetkellä erityisen tuen antamisesta koulunsa oppilaille (perusopetuslaki 17 § ja 17 a §). Perusopetuslain 17 § ja 17 a § kumotaan 1.8.2025 voimaan tulevalla lailla.
Päätösvalta oppilaskohtaisista tukitoimista (perusopetuslaki 20 c §, 20 f §) on tarkoituksenmukaista olla rehtorilla, koska rehtori vastaa koulun toiminnan kokonaisuudesta ja tuntee oppilaan opetuksen järjestämiseen liittyvät resurssit, rakenteet ja henkilöstön. Rehtorilla on valmiudet tehdä kokonaisarvio tukitoimien tarpeellisuudesta ja toteuttamiskelpoisuudesta koulun toimintaympäristössä. Päätöksenteon keskittäminen rehtorille mahdollistaa sujuvan ja oikea-aikaisen tuen järjestämisen yhteistyössä opiskeluhuollon ja opetushenkilöstön kanssa sekä varmistaa tukitoimien lainmukaisuuden ja yhdenvertaisen toteutumisen koulussa.
Esitetään, että 1.8.2025 alkaen rehtori päättää perusopetuksen oppimäärästä ja opetussuunnitelman tavoitteista poikkeamisesta (perusopetuslaki 20 h §, 20 f §), ja oppilaan tilapäisestä vapauttamista suorittamasta oppiaineen oppimäärää, jos hän ei terveydellisistä syistä kykene oppiainetta opiskelemaan (perusopetuslaki 20 h § 4 momentti). Toimivallan siirto on uusi.
Päätösvalta perusopetuksen oppimäärästä ja opetussuunnitelman tavoitteista poikkeamisesta (perusopetuslaki 20 h §, 20 f §) on tarkoituksenmukaista olla rehtorilla, koska rehtori vastaa koulun pedagogisesta toiminnasta ja kykenee arvioimaan poikkeamisen vaikutuksia oppilaan oppimiseen ja koulunkäyntiin. Rehtorilla on kokonaiskuva oppilaan tuen tarpeista, opetuksen järjestämisestä ja koulun käytettävissä olevista tukimuodoista. Päätöksen tekeminen lähellä oppilasta mahdollistaa yksilöllisten ratkaisujen toteuttamisen opetussuunnitelman puitteissa oikea-aikaisesti ja yhteistyössä huoltajien sekä opettajien kanssa.
Päätösvalta oppilaan tilapäisestä vapauttamisesta suorittamasta oppiaineen oppimäärää, jos hän ei terveydellisistä syistä kykene oppiainetta opiskelemaan (perusopetuslaki 20 h § 4 momentti), on tarkoituksenmukaista olla rehtorilla, koska rehtori toimii yhteistyössä opiskeluhuollon ja opetushenkilöstön kanssa. Rehtorilla on valmiudet arvioida, miten vapauttaminen vaikuttaa oppilaan kokonaistilanteeseen ja opetuksen järjestämiseen. Päätöksenteon keskittäminen rehtorille mahdollistaa nopean ja oppilaan hyvinvointia tukevan reagoinnin terveydellisiin tarpeisiin lain edellyttämällä tavalla.
Vuonna 2026 voimaan tulevat säännökset
Yksittäiset perusopetuslain ja oppivelvollisuuslain muutetut säännökset tulevat voimaan vasta 1.8.2026. Säännökset, jotka tulevat voimaan 1.8.2026, ja jotka edellyttävät toimivallan siirtojen tarkistamista, ovat perusopetuslain 20 i § ja oppivelvollisuuslain 2 §:n 3 momentti. Perusopetuslain 20 i §:ssä säädetään perusopetuksen järjestämisestä oppilaalle oppimiskykyyn vaikuttavan vamman, sairauden tai toimintakyvyn rajoitteen perusteella. Oppivelvollisuuslain 2 §:n 3 momentissa säädetään varhennetusta oppivelvollisuudesta. Toimivallan siirrot päivitetään eri päätöksellä 1.8.2026 alkaen.
Kuntalain 87 §:n 2 momentin mukaisesti tehtävää, jossa käytetään julkista valtaa, hoidetaan virkasuhteessa, joten päätösvalta on siirrettävissä ainoastaan virkasuhteiselle henkilölle. Tampereen kaupungin hallintosäännön (1.6.2025) 16 §:n 12 kohdan nojalla lautakunta voi oman tehtäväalueensa osalta päättää hallintosäännössä mainitun omaan toimivaltaansa kuuluvan asian siirtämisestä ratkaistavaksi viranomaiselle, joka toimii kyseisen päätöksenteon osalta lautakunnan alaisena. Näin ollen ne viranhaltijat, joille lautakunnan toimivaltaa siirretään, toimivat viranhaltijapäätöksiä tehdessään lautakunnan alaisena. Viranhaltijoiden on päätösvaltaa käyttäessään noudatettava, mitä lainsäädännössä on säädetty. Päätösvaltaa käytettäessä on noudatettava myös tämän lautakunnan vahvistamia yleisiä ohjeita ja määräyksiä.