Perustelut
Tampereen kaupunginvaltuusto päätti 16.11.2020 § 158 yhdeksi Tampereen Vesi Liikelaitoksen vuoden 2021 tavoitteeksi yhtiöittämisselvityksen tekemisen vesiliiketoiminnasta yhdessä omistajaohjauksen kanssa. Omistajaohjaus on teettänyt asiasta taustaselvityksen Afry Finland Oy:llä. Taustaselvityksen tekijä kilpailutettiin pyytämällä tarjous kolmelta vesihuoltoa tuntevalta konsulttiyhtiöltä. Kaikki kolme (Afry Finland Oy, FCG Finnish Consulting Group Oy ja Ramboll Finland Oy) yhtiötä jättivät tarjouksen, joista edullisimman tarjouksen teki Afry Finland Oy. Yhtiöittämisselvityksen tekijäksi valittiin Afry Finland Oy. Työ valmistui 23.4.2021.
Selvityksen lähtökohtana olivat vesihuoltopalveluiden toimintaedellytysten turvaaminen, nykymuotoisen liikelaitosmallin ja osakeyhtiömuotoisen toiminnan etujen, haittojen ja vaikutusten vertailu asiakkaiden, henkilöstön ja omistajan näkökulmasta. Konsulttityössä tehtiin myös vesihuoltolaitoksen kymmenen (10) vuoden taloudellinen mallinnus ja määritettiin alustavasti vesihuoltolaitoksen käypä arvo kassavirtaperustaisesti. Arvonmääritys tehtiin kassavirtaperustaisesti, jotta selvitys saatiin valmiiksi kuluvan kevään aikana. Yhtiömallissa vesihuoltoyhtiö olisi kaupungin sataprosenttisesti omistama osakeyhtiö.
Tampereen Vesi Liikelaitos on kuntalain 9 luvun mukainen kunnallinen liikelaitos. Se huolehtii vesihuollosta toiminta-alueellaan, joka kattaa pääosin Tampereen kaupungin asemakaavoitetun alueen. Toiminta-alueella asuu yli 250 000 asukasta.
Tampereen Vesi Liikelaitoksella on noin 150 vakituista työntekijää. Liikelaitoksen liikevaihto on ollut 60,4 - 66,4 milj. euroa vuosina 2018-2020. Tilikauden tulos on kasvanut vuosina 2018-2020 ja keskimäärin ylijäämä on näinä vuosina ollut 16,3 milj. euroa. Liikelaitos on maksanut vuosittain kaupungille korvausta peruspääomasta 10,5 milj. euroa. Liikelaitoksen investoinnit ovat viime vuosina olleet merkittävästi korkeampia kuin poistot. Vuosina 2018-2020 investoinnit olivat keskimäärin 21,0 milj. euroa ja poistot 12,9 milj. euroa. Liikelaitoksen saamiset (konsernitili) kaupungilta ovat 37,0 milj. euroa ja vuoden 2020 taseessa edellisiltä tilikausilta kertynyttä ylijäämää 105,2 milj. euroa.
Tampereen Veden asiakasmaksut koostuvat käyttö-, perus- ja liittymismaksuista. 15 suuren vesihuoltolaitoksen hintavertailussa Tampereen Vesi Liikelaitoksen veden ja jäteveden vertailuhinta on omakotitalossa 0,53 euroa/kuutiometri (9 %) vertailtavien laitosten keskiarvoa korkeampi ja kerrostalossa 0,20 euroa/kuutiometri (5 %) vertailtavien laitosten keskiarvoa matalampi.
Vesihuoltolaki ohjaa vesihuoltoliiketoimintaa. Se ei ota kantaa organisaatiomuotoon. Tällä hetkellä Suomen kymmenestä suurimmasta veden ja jäteveden laskutusmäärän perusteella suurimmasta vesihuoltolaitoksesta osakeyhtiöitä on kuusi, liikelaitoksia kolme ja kuntayhtymiä yksi. Tampereen seudulla vesihuolto on yhtiöitetty Nokialla, Ylöjärvellä ja Lempäälässä.
Tampereen seudun vesihuollon toteutus muuttuu merkittävästi vuonna 2025, kun Tampereen Seudun Keskuspuhdistamo Oy:n Sulkavuoren jätevedenpuhdistamo aloittaa toimintansa. Tällöin Tampereen Vesi Liikelaitoksen Viinikanlahden ja Raholan jätevedenpuhdistamot lakkautetaan ja jätevedenkäsittely ostetaan palveluna keskuspuhdistamoyhtiöltä. Muutos on otettu huomioon nyt tehdyn selvityksen talousvaikutuksien arvioinnissa ja arvonmäärityksessä. Jätevedenpuhdistuksen siirtyminen keskuspuhdistamoon vähentää merkittävästi Tampereen Vesi Liikelaitoksen liiketoimintaa, tulosta ja tuloutusta kaupungille joka tapauksessa, jatkaa vesiliiketoiminta liikelaitoksena tai osakeyhtiönä.
Afryn selvityksessä Tampereen Vesi Liikelaitoksen liiketoiminnan alustava käypä arvo on noin 368 milj. euroa. Se on noin kaksinkertainen mahdolliseen vesihuoltoyhtiöön siirtyvän omaisuuden tasearvoon verrattuna vuoden 2021 taseessa. Arvonmääritys on alustava ja se pitää tarkentaa teknisen nykykäyttöarvon menetelmällä, jos vesiliiketoiminnan yhtiöittämisessä edetään pidemmälle.
Osakeyhtiömuotoinen Tampereen Vesi olisi kaupungin kokonaan omistama yhtiö. Selvityksessä yhtiöittämisen parhaana toteutustapana pidetään liiketoimintakauppaa sen veroneutraalisuuden ja kaupungille tulevan noin 186 milj. euron myyntivoiton takia. Kauppahinnasta osa käytettäisiin yhtiön oman pääoman maksamiseen ja loput olisi perustamislainaa, josta yhtiö maksaa korkoa kaupungille ja lyhentää lainaa vuosittain.
Yhtiöittämisen taloudellisten vaikutusten arvioinnin mukaan yhtiöittäminen ei lisää vesihuoltolaitoksen taksankorotustarvetta. Yhtiömuotoisen vesihuoltolaitoksen vuosittainen vaikutus kaupungin tulokseen on pienempi kuin liikelaitoksen, mutta kaupunki saisi liiketoimintakaupasta noin 186 milj. euron kertaluonteisen myyntivoiton. Kaupungin tuloksesta jäisivät pois vesiliikelaitoksen tilikauden ylijäämä ja korvaus peruspääomasta. Ne olisivat keskimäärin noin 23,6 milj. euroa vuodessa kymmenen vuoden periodilla. Liikelaitoksen vaikutus kaupungin tulokseen pienenee joka tapauksessa vuositasolla 5-10 milj. euroa Keskuspuhdistamo Oy:n aloitettua toimintansa.
Osakeyhtiö maksaisi vuodessa keskimäärin 9,3 milj. euron perustamislainojen korot. Taloudellisiin vaikutuksiin ei ole sisällytetty yhtiömuotoisen toiminnan tehostamishyötyjä, eikä mahdollisia osinkotuottoja. Kauppaan ei sisältyisi osakkeita tai osuuksia.
Selvityksessä liikelaitoksen etuina pidetään tuttua toimintamallia, joka sopii hyvin vesihuoltoon. Liikelaitos ei maksa tuloksestaan veroa, eikä se voi mennä konkurssiin ja sen päätökset ovat julkisia. Tarvittaessa kaupungin vaikutusmahdollisuudet liikelaitoksen operatiiviseen toimintaan ovat suuremmat kuin osakeyhtiössä.
Liikelaitoksen uhkina selvityksessä pidetään mm. päätöksenteon hitautta ja pidemmän tähtäimen taloussuunnittelun puutteita.
Osakeyhtiön etuina selvityksessä nostetaan mm. vesiliiketoimintaan hyväksi havaittu toimintamalli, houkutteleva työnantajamielikuva, paikallinen yhtiökohtainen sopimismahdollisuus, liiketaloudellinen ohjaus, maksujen kustannusvastaavuus ja talouden läpinäkyvyys, nopea päätöksenteko, kuntien välinen yhteistyö ja liiketoiminnan myyntivoitto.
Osakeyhtiössä kaupungin mahdollisuudet vaikuttaa vesihuoltolaitoksen operatiiviseen toimintaan vähenisivät, yhtiön toiminnassa olisi otettava verotus huomioon, jotta vesihuollon kustannustaso ja asiakashinnat eivät nousisi. Lisäksi kaupungin ja yhtiön tavoitteet saattavat olla ajoittain ristiriitaisia.
Liikelaitoksen henkilökunta siirtyisi yhtiöön ns. vanhoina työntekijöinä. Järjestelyn yhteydessä ei ole tarkoitus irtisanoa henkilöstöä.
Omistajaohjausyksikkö pitää yhtiövaihtoehtoa parempana mm. vesiliiketoiminnan talouden läpinäkyvyyden paranemisen ja vesihuoltomaksujen kustannusvastaavuuden takia. Asiakkaiden taksataso ei nousisi yhtiöittämisen vuoksi. Yhtiön liiketaloudellisten perusteiden korostuminen saattaa toiminnan tehostumisen ansiosta laskea taksankorotustarvetta. Lisäksi kaupungille tulisi yhtiöittämiseen liittyvästä liiketoimintakaupasta merkittävä myyntivoitto. Omistajaohjaus suosittelee etenemistä yksityiskohtaisempaan yhtiöittämisselvitykseen. Se tehtäisiin seuraavan vuoden aikana ja uusi yhtiö voisi aloittaa vuoden 2023 alussa, jos asiasta syntyy yhtiöittämistä puoltava päätös.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
-
Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja
Tampereen Vesi Liikelaitoksen yhtiöittämisselvitys merkitään tiedoksi.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.