Perustelut
Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitoksen johtokunta on 20.12.2023 § 74 päättänyt esittää kaupunginhallituksen päätettäväksi Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitoksen läntisen ja itäisen varikon tarveselvityksen hyväksymistä jatkosuunnittelun pohjaksi. Johtokunta päätti samassa yhteydessä lukuisista kokonaisuuteen liittyvistä lisäselvityksistä ja arvioinneista edellyttäen, että kaupunginhallitus hyväksyy tarveselvityksen. Johtokunnan päätös on liitteenä.
Kaupunginhallituksen konsernijaosto päätti 16.5.2023 § 48 Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitoksen (TKL) yhtiöittämisselvityksen valmistelun aloittamisesta vuoden 2023 aikana. Konsernijaosto hyväksyi 22.8.2023 § 70 Nyssen oman tuotannon roolia koskevat strategiset periaatelinjaukset yhtiöittämisselvityksen perustaksi. Edellisen pohjalta yhtiöittämisselvitys hyväksyttiin laadittavaksi siten, että nykyisen liikelaitoksen toiminta jatkuisi mahdollisessa yhtiömuodossa pitkälti nykyisen kaltaisena ja merkittävät toiminnalliset muutokset koskisivat varikkoratkaisua ja siirtymistä sähköiseen liikennöintiin. Kaupunginhallituksen konsernijaosto käsitteli 23.1.2024 § 4 yhtiöittämisselvityksen väliraporttia. Mikäli TKL:n yhtiöittämisestä tehtäisiin lähitulevaisuudessa päätös, tulee päätökset varikkoratkaisussa TKL:n osalta tekemään perustettavan yhtiön hallitus.
TKL:n varikkoasiaa on suunniteltu useiden vuosien ajan. Monien välivaiheiden jälkeen käsillä on varikon tarveselvityksen hyväksyminen. Parhaillaan käynnissä olevan TKL:n yhtiöittämisselvityksen yhteydessä on vahvistettu joukkoliikenteen tilaajaorganisaation strateginen tahtotila tilata pitkällä aikavälillä merkittävä osa kaupungin linja-autoilla operoitavasta joukkoliikenteestä omalta tuotannolta (liikelaitos tai in-house-osakeyhtiö). Näin ollen voidaan katsoa, että oman tuotannon kehittämiseksi on tarvittaessa toteutettava pitkäaikaisia toiminnan kehittämistä palvelevia investointeja.
Elinkaarensa päässä pitkään olleen Nekalan linja-autovarikon korvaavaa varikkoratkaisua on hahmotettu liitteen varikon tarveselvityksessä. Omistajaohjausyksikön arvion mukaan kahden varikon onnistunut toteutusratkaisu mahdollistaa toiminnan kehittämisen ja sähköiseen liikennöintiin siirtymisen kustannuksiltaan hyväksyttävällä tavalla. Suunnittelun tässä vaiheessa ei ole mahdollista arvioida lopullista investointiesitystä. Tarveselvityksen hyväksymisellä voidaan edetä suunnittelun seuraavaan vaihekokonaisuuteen.
Omistajaohjausyksikkö puoltaa osaltaan Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitoksen johtokunnan tekemää päätöstä.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
-
Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja
Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitoksen johtokunnan päätös 20.12.2023 § 74 ja Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitoksen läntisen ja itäisen varikon tarveselvitys merkitään tiedoksi.
Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitoksen läntisen ja itäisen varikon tarveselvityksen hyväksymistä jatkosuunnittelun pohjaksi puolletaan.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.