Kaupunginhallituksen konsernijaosto, kokous 22.10.2024

Lataa  Kuuntele 

§ 79 Tampereen kaupungin lausunto Tampereen Kotilinnasäätiö sr:n sääntömuutoksesta 

TRE:4247/00.01.01/2024

Valmistelija

  • Vuojolainen Arto, Liiketoiminta- ja rahoitusjohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Controller Ville Taivassalo,​ puh. 041 730 5437,​ etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Lakiasiainjohtaja Laura Klami, puh. 040 543 2285, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Tampereen Kotilinnasäätiö sr:n hallitus on 22.8.2024 käsitellyt säätiön sääntömuutoksia ja mm. päättänyt, että esitetyistä sääntömuutoksista pyydetään lausunto Tampereen kaupungilta.

Tampereen Kotilinnasäätiön sääntömuutoksia käsiteltiin edellisen kerran kaupunginhallituksen konsernijaostossa 17.5.2022 § 58. Tällöin Tampereen kaupunki ilmoitti, ettei sillä ole huomautettavaa Tampereen Kotilinnasäätiö sr:n silloin esitettyihin sääntömuutoksiin lukuun ottamatta sääntöjen 5 §:ää, johon on lisätty konsernijaoston 15.12.2020 § 113 antaman lausunnon mukaisesti lause "Henkilö voidaan valita hallituksen jäseneksi enintään neljäksi toimikaudeksi peräkkäin." Tällä lisäyksellä kaupunki halusi säätiössä toimittavan kaupungin konserniohjeen mukaisesti siten, että suositeltava hallitusjäsenyyden enimmäisaika on kahdeksan vuotta. 

Tampereen kaupunki suostui vuonna 2022 antamassaan lausunnossa Kotilinnasäätiön hallituksen nimeämisoikeutensa pienentämiseen siten, että kaupunki nimeää jatkossa kolme jäsentä, joista yksi on hallituksen puheenjohtaja, Pirkanmaan hyvinvointialue nimeää kaksi jäsentä ja asukkaat kaksi jäsentä. Sääntöuudistusten toimeenpanon jälkeen Kotilinnasäätiö irtautui kuntalaissa määritellystä kuntakonsernista.

Kotilinnasäätiön hallitus esittää tällä kertaa muutoksia säätiön sääntöjen pykäliin 5, 8, 17 ja 19. Kaupunginhallituksen konsernijaoston aiemmat lausunnot huomioiden 5 §:ää koskevaa sääntömuutosesitys ei vastaa jaoston tahtotilaa. Säätiö perustelee muutostarvetta säätiön edun huomioinnilla toimikauden pituutta rajoittavan pykälän muuttamisesta joustavampaan suuntaan. Tällä hetkellä hallituksen jäsenen toimikausi on rajattu enintään kahdeksaan vuoteen.

Säätiön sääntöjen pykälän 17 viimeisen lauseen ("Asiasta on hankittava Tampereen kaupungilta lausunto.") termiä esitetään muutettavan ”hankittava” sijaan termiksi ”pyydettävä”. Käytännössä tämän tulkitaan tarkoittavan sitä, että kaupungilta on pyydettävä lausunto aina sääntömuutosten yhteydessä, mutta kaupungilla ei ole velvollisuutta antaa lausuntoa. Muiden sääntömuutosesitysten voidaan katsoa olevan teknisluonteisia.

Tampereen kaupungin näkökulmasta Kotilinnasäätiön sääntöjen mukainen ydintehtävä ja toiminta pysyisi jatkossakin samana, eikä nyt esitetyillä sääntömuutoksilla voida katsoa olevan siihen liittyvää olennaista vaikutusta.

Hallintosäännön 16 §:n mukaan konsenrijaosto päättää lausunnon antamisesta säätiöiden sääntöehdotuksista sekä niiden muutosehdotuksista.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja

Tampereen kaupunki ilmoittaa lausuntonaan, ettei sillä ole huomautettavaa Tampereen Kotilinnasäätiö sr:n esittämiin sääntömuutoksiin lukuun ottamatta pykälää 5.

Tampereen kaupunki esittää, että säätiön hallituksen jäsenten toimikauden pituus on kaksi vuotta ja peräkkäisten toimikausien enimmäismäärä on neljä.

Päätös

Tampereen kaupunki ilmoittaa lausuntonaan, ettei se puolla sääntöjen sanamuodon "asiasta on hankittava Tampereen kaupungin lausunto" muuttamista ja lisäksi Tampereen kaupunki esittää, että säätiön hallituksen jäsenten toimikauden pituus on kaksi vuotta ja peräkkäisten toimikausien enimmäismäärä on neljä.

Kokouskäsittely

Asian esittelijä, konsernijohtaja Juha Yli-Rajala teki pykälän liitteisiin seuraavan muutoksen: pykälään vaihdetaan liitteen ”Tampereen Kotilinnasäätiö sr, voimassa olevat säännöt” tilalle liite ”Tampereen Kotilinnasäätiö sr, voimassa olevat säännöt, otettu YTJ 2022”. Puheenjohtaja Anne Liimola totesi näin vaihdetun liitteen olevan asian käsittelyn pohjana. Vaihdettu liite on pöytäkirjan liitteenä.

Lisäksi Yli-Rajala muutti päätösehdotuksensa seuraavaksi:
”Tampereen kaupunki ilmoittaa lausuntonaan, ettei se puolla sääntöjen sanamuodon "asiasta on hankittava Tampereen kaupungin lausunto" muuttamista ja lisäksi Tampereen kaupunki esittää, että säätiön hallituksen jäsenten toimikauden pituus on kaksi vuotta ja peräkkäisten toimikausien enimmäismäärä on neljä.” Puheenjohtaja Anne Liimola totesi näin muutetun päätösehdotuksen olevan asian käsittelyn pohjana.

Lausunnot

Lakiasiainyksikkö, johtava juristi Jyri Nuojua:

8 §:n ehdotettu sääntömuutos. Säätiölain 3 luvun 1 §:ssä on määritelty säätiön johtoon kuuluvat toimieleimet, joita ovat hallitus, hallintoneuvosto ja toimitusjohtaja Luettelo on tyhjentävä. Laissa tarkoitettu toimitusjohtaja on säätiön toimielin ja toimitusjohtajan oikeudet ja velvollisuudet määritetään säätiölain säännösten lisäksi mahdollisesti erikseen tehtävässä toimitusjohtajasopimuksessa, johon sovelletaan yleisiä sopimusoikeuden periaatteita. Säätiöllä voi, vanhan säätiölain voimassa ollutta oikeutta vastaavasti, olla johtavana toimihenkilönä myös asiamies, toiminnanjohtaja tai vastaava, joka on työsuhteessa säätiöön ja joka ei kuulu tässä pykälässä tarkoitettuun säätiön johtoon eikä ole säätiön toimielin. Sääntömuutoksen kirjauksella haetaan mitä ilmeisemmin sitä, että säätiöllä on joko toiminnanjohtaja tai toimitusjohtaja, josta päätöksen tekee säätiön hallitus. Sääntömuutoksen kirjausteknisen toteutuksen selvyyden ratkaisee Patentti- ja rekisterihallitus muutoksen kirjaamisen yhteydessä.

17 §:n ehdotettu sääntömuutos on kirjaustekninen. Voimassa oleva kirjaus (hankittava) on painottanut sitä, että sääntömuutoksen yhteydessä säätiöllä on oltava Tampereen kaupungin lausunto. Ehdotetussa kirjauksessa riittäisi osoitus siitä, että pyyntö on tehty.  

Säätiölain 6 luvun 1 §:n mukaan, mikäli säännöissä ei ole toisin määrätty, perustajan suostumus vaaditaan sellaisten sääntöjen muutoksiin, joissa on annettu perustajalle oikeus säätiön toimintaan liittyen tai jos säännöissä rajoitettaisiin perustajan säätiölain 7 luvun 1 §:n mukaista moiteoikeutta.

Tiedoksi

Tampereen Kotilinnasäätiö, Arto Vuojolainen, Ville Taivassalo, Jyri Nuojua

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai valitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
-varhaiskasvatuslain 57 §:n mukaista huomautusta tai huomion kiinnittämistä (Varhaiskasvatuslaki 63 § 2 mom.)