Perustelut
Kaupungin taseen omaisuuserät eli vastaavat jaetaan niiden käyttötarkoituksen ja suunnitellun vaikutusajan perusteella pysyviin vastaaviin ja vaihtuviin vastaaviin sekä toimeksiantojen varoihin. Pysyviä vastaavia ovat erät, jotka on tarkoitettu tuottamaan tuloa jatkuvasti useana tilikautena.
Pysyvien vastaavien kirjanpidossa noudatetaan kirjanpitolain lisäksi kirjanpitolautakunnan hyvinvointialue- ja kuntajaoston yleisohjeita taseen laatimisesta, pysyvien vastaavien ja ympäristöasioiden kirjaamisesta. Pysyvien vastaavien laskentaohje kokoaa yhteen pysyvien vastaavien kirjanpitoa koskevat ohjeet ja menettelytavat. Laskentaohjeen tarkoituksena on antaa tarkentavat ohjeet kirjanpitolainsäädännön sekä kirjanpitolautakunnan kuntajaoston yleisohjeiden soveltamisesta kaupungin kirjanpitoon ja talousarvioon siltä osin kuin ne koskevat pysyvien vastaavien erien käsittelyä ja suunnitelman mukaisia poistoja.
Konsernihallinnon talousyksikkö vastaa pysyvien vastaavien ohjauksesta ja antaa tarvittaessa lisätietoja ohjeen soveltamisesta. SAP-järjestelmään ja pysyvien vastaavien kirjauskäytäntöihin liittyvissä kysymyksissä lisätietoja antaa Monetra Pirkanmaa Oy.
Pysyvien vastaavien laskentaohjetta on täsmennetty aktivoitavien suunnittelu- ja kehittämismenojen osalta niin, että keskeneräiset valmistumattomat suunnittelumenot ja muut vastaavat menot kirjataan suoran arvonalentumisen sijaan pois taseelta ja kirjaamistavoista ohjeistetaan erikseen omassa kappaleessaan. Kirjaamistapoina voi olla muitakin tapoja kuin arvonalentuminen, johon ohjeessa virheellisesti ohjeistettiin tässä kohti. Lisäksi ohjeen viittaus uusiin kiinteistöinvestointien arvonlisävero-ohjeistuksiin on päivitetty.
Pysyvien vastaavien laskentaohjeen liitteenä olevaan poistosuunnitelmaan on tehty muutoksia. Maa- ja vesialueissa on poistettu turhana tekstinä maininnat vuokrattujen kiinteistöjen liittymismaksuista. Rakennusten poistosuunnitelmaan on lisätty hallinto- ja laitosrakennusten perusparannukset. Kyseiselle hyödykeryhmälle määritellään poistoajaksi 5-15 vuotta. Aiemmin hallinto- ja laitosrakennusten poistoaikana on käytetty muiden rakennusten poistoaikaa 10 vuotta, mutta teknistaloudellinen pitoaika arvioidaan laajasti perusparannettavissa kohteissa (esim. koulut) usein merkittävästi pidemmäksi ja toisaalta pienemmissä hankkeissa lyhyemmäksi. Muutos tulee voimaan vuoden 2026 alusta ja sitä sovelletaan sen jälkeen valmiiksi käyttöomaisuudeksi kirjattavissa kohteissa. Perusparannuskohteille ei ole erikseen määritelty ohjeellista poistoaikaa kirjanpitolautakunnan hyvinvointialue- ja kuntajaoston yleisohjeessa kunnan ja kuntayhtymän pysyvien vastaavien kirjaamisesta (31.10.2023). Lisäksi vuonna 2024 hyväksytyssä poistosuunnitelman päivityksessä kiinteiden rakenteiden ja laitteiden osalta poistosuunnitelmasta poistettiin luokka 'Vedenjakeluverkosto' Tampereen Vesi Liikelaitoksen toimintojen yhtiöittämisen myötä. Käyttöomaisuuden tarkistuksissa kävi kuitenkin ilmi, että kaupunkiympäristön palvelualueella on käyttöomaisuutta hyödykeryhmässä vedenjakeluverkosto. Vedenjakeluverkosto lisätään takaisin poistosuunnitelmaan 20 vuoden poistoajalla.
Aktivointiraja pysyy ennallaan eli 10 000 eurossa.
Tämä päätös korvaa samasta asiasta tehdyn kaupunginhallituksen päätöksen 8.4.2024 § 152 Tampereen kaupungin pysyvien vastaavien laskentaohje ja poistosuunnitelma, Dnro TRE:1455/00.01.01/2024.
Hallintosäännön (2.9.2025) 65 §:n mukaan kaupunginvaltuusto hyväksyy suunnitelmapoistojen perusteet ja kaupunginhallitus hyväksyy hyödyke- tai hyödykeryhmäkohtaiset poistosuunnitelmat sekä vahvistaa poistolaskennan pohjaksi pienhankintarajan.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja
Liitteenä oleva Tampereen kaupungin pysyvien vastaavien laskentaohje ja poistosuunnitelma hyväksytään.