Valmistelija
Vandell Ari, Suunnittelupäällikkö, Ari.Vandell@tampere.fi
Perustelut
Kalle Kiili on 21.8.2023 jättämässään valtuustoaloitteessa esittänyt, että Tampereen kaupungin tulee viipymättä ryhtyä riittäviin toimiin sähköpotkulautaongelman poistamiseksi. Kiilin mukaan kaupungin tulee vahvasti rajata sähköpotkulautojen määrää, toiminta-alueita sekä säännöllisesti kerätä pois virheellisesti pysäköidyt sähköpotkulaudat operaattoreiden kustannuksella. Kaupungin tulisi pyrkiä saamaan poliiseja valvomaan myös kevyen liikenteen turvallisuutta. Perusteluiksi Kiili esittää sen, että sähköpotkulaudat aiheuttavat vaaratilanteita, loukkaantumisia sekä hyötyliikunnan ja joukkoliikenteen käytön vähentymistä.
Suomen lainsäädäntö ei tällä hetkellä mahdollista sähköpotkulautatoimintaan puuttumista kovin tehokkaasti. Esimerkiksi sähköpotkulautojen määrään ei voida suoraan puuttua kuten ei myöskään operaattoreiden toiminta-alueisiin. Kaupunki ei ole sopimussuhteessa operaattoreiden kanssa, mikä olisi edellytys sille, että kaupunki voisi asettaa toiminnalle sitovia ehtoja. Nykyiset kaupungin määrittelemät ehdot ovat siten toimijoille vapaaehtoisia. Suomen lainsäädäntö ei myöskään mahdollista sähköpotkulautapalveluiden kilpailuttamista, mikä myös avaisi tien ehtojen määrittelemiseen.
Liikenne- ja viestintäministeriöllä on käynnissä työryhmä, jonka tavoitteena on tuoda lakiin helpotuksia sähköpotkulautatoiminnan ohjaamiseen. Työryhmä ei kuitenkaan lähtökohtaisesti ole koskemassa lainsäädäntöön siten, että em. asiat olisivat jatkossakaan mahdollisia. Helpotusta on tämän hetken tiedon mukaan tekeillä lähinnä liikenteenohjauslaitteisiin.
Sähköpotkulautailua voidaan pyrkiä rajoittamaan liikenteenohjauslaitteilla, mikä on varsin kankea rajoittamiskeino. Helsingin kantakaupungissa vuonna 2023 käyttöönotettu sähköpotkulautojen merkittyjen pysäköintipaikkojen malli perustuu juuri liikenteenohjauslaitteisiin, eli liikennemerkkien avulla on käytännössä ohjattu operaattorit tekemään sopimus kaupungin kanssa. Tämä olisi mahdollista myös Tampereella ellei sähköpotkulautojen pysäköintiä muilla tavoin saada riittävästi parannettua. Kaupunki on laatinut yhdyskuntalautakunnan hyväksymän sähköpotkulautojen pysäköinnin yleissuunnitelman ja myös maalannut ensimmäisiä sähköpotkulautojen pysäköintipaikkoja keskustaan. Keväällä 2024 on tarkoitus kattaa keskusta laajasti vastaavilla potkulautojen pysäköintipaikoilla, jotka mahdollistavat tulevaisuudessa myös ns. asemalliseen malliin (kuten Helsingissä) siirtymisen, mikäli se koetaan tarpeelliseksi.
Sähköpotkulautojen siirtämiseen pätee laki ajoneuvojen siirtämisestä. Lain 5 § sanoo, että väärin pysäköity ajoneuvo voidaan siirtää lähi- tai varastosiirtona vasta 48 tunnin kuluttua virheellisestä pysäköinnistä, ellei ajoneuvo aiheuta huomattavaa haittaa tien käytölle tai muulle liikenteelle. Käytännössä sähköpotkulautojen virheelliseen pysäköintiin ei voida täten virallisesti siirtojen keinoin puuttua tehokkaasti ellei lakiin tältä osin tehdä muutosta, joka sallisi siirron lyhyemmässä ajassa tai määrittelisi tarkemmin huomattavan haitan. Jos kuitenkin Tampereella haluttaisiin lähteä tekemään sähköpotkulaudoille siirtoja lain sallimissa rajoissa, edellyttäisi se resurssien osoittamista asialle.
Tampereen kaupungilla on käynnistynyt pormestarin nimeämä sähköpotkulautojen tilanteen hallinnaksi perustettu työryhmä. Työryhmässä on mukana kaupungilta liikennesuunnittelun, pysäköinninvalvonnan ja lakiasiainyksikön edustus. Mukana ovat myös kaikki Tampereen operaattorit sekä poliisi. Työryhmä tulee talven 2023-2024 aikana linjaamaan, millä toimenpiteillä sähköpotkulautailun tilannetta parannetaan kesäksi 2024.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
Nurminen Mikko, Johtaja, Mikko.Nurminen@tampere.fi
Esitetään kaupunginhallitukselle ja edelleen valtuuston päätettäväksi:
Kalle Kiilin valtuustoaloite ja siihen annettu lausunto merkitään tiedoksi.
Aloite ei tässä vaiheessa anna aihetta muihin toimenpiteisiin.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.