Perustelut
Tampereen raitiotien toteutusosat 1 ja 2 on rakennettu vuosina 2017–2024. Pirkkala–Linnainmaa -raitiotien toteutusvaihe 1 on parhaillaan rakenteilla. Tavoitteena on elokuussa 2028 aloittaa raitiotieliikenne eteläisellä ratahaaralla Hatanpäälle, Rantaperkiöön, Härmälään ja Pirkkalan Partolaan sekä itäisellä ratahaaralla Ruotulan pysäkille. Pirkkala–Linnainmaa -raitiotien toteutusvaiheesta 2 on tehty päätös Tampereen kaupungin ja Pirkkalan kunnan valtuustoissa 21.10.2024. Päätökset olivat ehdollisia rakentamisen valtionosuuden varmistumiselle.
Tampereen Ratikan ratainfran ja varikon rakentamiskustannukset ovat toteutuneiden kustannusten ja käynnissä olevan Pirkkala–Linnainmaa -allianssin vaiheiden 1 ja 2 tavoitekustannusten perusteella yhteensä 718 miljoonaa euroa. Näistä Tampereen kaupungin kustannusosuus on 601 miljoonaa euroa. Myönnetyt valtionosuudet vähennettynä Tampereen kaupungin kustannusosuus on 470 miljoonaa euroa. Pirkkala–Linnainmaa -raitiotien vaiheiden 1 ja 2 toteuduttua Tampereen raitiotiejärjestelmässä olisi 36,5 km raitiotierataa, josta 31,9 km Tampereen kaupungin alueella.
Tampereen raitiotien matkustajamäärän ennustetaan ylittävän tänä vuonna 20 miljoonan vuosittaisen matkustajan rajan. Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikenteen Nysse-alueen matkustajamäärät ovat kasvaneet koronapandemiaa edeltävästä tasosta 30 %. Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikenneviranomainen mittaa matkustajien asiakastyytyväisyyttä kulkuneuvoissa tehdyin kyselyin kuukausittain. Raitiotieliikenteen matkustajatyytyväisyys on pysynyt korkealla tasolla.
Tampereen Raitiotie Oy on teettänyt lokakuussa julkaistun kuluttajatutkimuksen. Tutkimuksen perusteella 91 % tamperelaisista suhtautuu Ratikkaan myönteisesti, 93 % on matkustanut Ratikalla, 47 % käyttää Ratikkaa viikoittain ja 58 % kertoo Ratikan lisänneen omaa julkisten liikennevälineiden käyttöä.
Tampereen kaupungin väkiluku on raitiotien rakentamisvuosien 2017–2024 aikana kasvanut 31 906 asukkaalla. Kaupungin kasvu näkyy kaupunkirakenteen tiivistymisenä joukkoliikennevyöhykkeelle, erityisesti raitiotien varteen. Raitiotien rakentamisen rinnalla on toteutettu myös uusia jalankulku- ja pyöräilyväyliä, uutta katuvihreää, uudistunutta kaupunkikuvaa ja parannettu sini-viherkohteiden saavutettavuutta.
Pirkkala–Linnainmaa -raitiotien toteutusvaiheen 1 rakentamisen tekninen valmiusaste marraskuun puolivälissä, ensimmäisen rakentamisvuoden jälkeen, oli 28 %. Rakentaminen on edennyt suunnitellusti ja tietyillä katuosuuksilla jopa suunniteltua etenemisaikataulua nopeammin. Rakentamista on priorisoitu keskeisiin liittymäalueisiin, kuten Hatanpään valtatien ja Tampereen valtatien liittymään sekä Hatanpään valtatien ja Nuolialantien liittymään. Talvikaudelle 2025–2026 Hatanpään valtatiellä ja Nuolialantiellä saadaan työmaan ohittavaa liikennettä ohjattua jo monin paikoin valmiille katupohjalle, uudelle asvaltille ja lopullisille jalankulku- ja pyöräväylille.
Pirkkala–Linnainmaa-raitiotien toteutussuunnitelman mukainen toteutusvaiheen 2 rakentamisen tavoitekustannus ja liikenteelle avaamisen tavoiteajankohta, tammikuu 2032, perustuvat oletukseen, että vaiheen 2, Tampereella Ruotula–Linnainmaa-osuuden, rakentaminen alkaa toukokuussa 2028. Rakentamistöiden valmistelua tukeva suunnittelutyö on tarve aloittaa vuonna 2027, jotta raitiotien rakentaminen on mahdollista täysimääräisesti kesällä 2028. Parhaillaan selvitetään valmistelevan suunnittelun kustannusten minimitasoa, jolla rakennustyöt voidaan suunnitellusti aloittaa toukokuussa 2028.
Lielahti–Ylöjärvi -raitiotiestä on laadittavana hankesuunnitelma, jonka on määrä valmistua huhtikuun 2027 loppuun mennessä. Hankesuunnitelmasta on valmisteltu ensimmäisen välipäätöksen aineisto Tampereen ja Ylöjärven kaupunginhallitusten päätettäväksi.
Tampereen kaupungin hallintosäännön (2.9.2025) 14.1 §:n 19. kohdan mukaan kaupunginhallituksen tehtävänä on ohjata strategista maankäytön suunnittelua ja 22. kohdan mukaan tehtävänä on ohjata maankäytön, asumisen, liikenteen ja palvelujen pitkän aikavälin toteutuksen ajoitusta ja investointien koordinointia.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
-
Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja
Tilannekatsaus merkitään tiedoksi.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.