Perustelut
Tampereen kasvatuksen, opetuksen ja koulutuksen polku 2025–2035 kuvaa kaupungin eheän opinpolun varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle. Polun keskeiset tavoitteet ovat koulutuksellisen tasa-arvon vahvistaminen, oppimisen ilon ja osallisuuden lisääminen sekä osaavan työvoiman saatavuuden turvaaminen. Prosessissa on osallistettu laajasti kaupungin asukkaita, huoltajia, henkilöstöä, Lasten parlamenttia, Nuorisovaltuustoa, lautakuntia ja vammaisneuvostoa.
Tampere haluaa olla Suomen johtava koulutuskaupunki, jossa jokainen oppija kohdataan yksilönä ja yhteisön jäsenenä. Kasvatuksen, opetuksen ja koulutuksen polku korostaa hyviä oppimistuloksia, tuen merkitystä, yksilöllisiä oppimispolkuja ja digitaalisuuden hyödyntämistä oppimisessa. Lukutaitoa kehitetään läpi koulutuspolun ja erityistä huomiota kiinnitetään monikielisyyteen sekä -lukutaitoon. Vieraskielisten lasten suomenkielen oppimista ja koulupolkua vahvistetaan varhaiskasvatuksesta korkeakoulutukseen.
Pedagogiikka on opettajan keskeinen työväline. Oppimisen tuki on keskeinen osa kasvatuksen, opetuksen ja koulutuksen polkua opettajan ja oppijan näkökulmasta. Sen merkitys korostuu varhaisina vuosina ja nivelvaiheissa oikea-aikaisena ja -tasoisena tukena. Toimenpide-ehdotuksissa painotetaan yhteistyötä eri koulutusasteiden, perheiden ja työelämän kanssa. Koulutuksen tulee olla joustavaa, saavutettavaa ja motivoivaa.
Tekoälyä ja digitaalisia ratkaisuja hyödynnetään yksilöllisen ohjauksen tukena. Samalla kuitenkin painopiste on oppijan perustaidoissa ja kiireettömissä kohtaamisissa. Turvallinen oppimisympäristö, mielenterveyden tukitoimet ja kiusaamisen ehkäisy ovat keskeisiä painopistealueita.
Tampereella koulutus nähdään investointina tulevaisuuteen, joka tukee yksilön kasvua ja kaupungin elinvoimaa. Se rakentaa yhteisöllisyyttä, sivistystä ja kestävää kehitystä. Kasvatuksen, opetuksen ja koulutuksen polun visiossa Tampere on vuonna 2035 Suomen merkittävin koulutuskaupunki. Se tarjoaa jokaiselle oppijalle mahdollisuuden kasvaa omana itsenään, saavuttaa potentiaalinsa ja osallistua yhteisöön merkityksellisellä tavalla. Oppimisen ilo, osallisuus ja turvallisuus vahvistuvat kouluympäristöissä.
Toimenpide-ehdotukset on jaettu kuuteen osioon: oppimisen ilo ja osallisuus, joustavat ja yksilölliset oppimispolut, turvallinen ja välittävä koulu, tuki ja siirtymät, yhteistyö ja rakenteet sekä työelämävalmiudet ja osaaminen. Niiden onnistumista seurataan vuosittain eri indikaattoreilla, kuten oppimistulosten kehittymisellä, opiskelijoiden hyvinvoinnilla ja koulutuksen saavutettavuudella. Tampereen kaupunki sitoutuu koulutuksen pitkäjänteiseen kehittämiseen, jossa koulutus toimii elinvoiman, osallisuuden ja kestävän tulevaisuuden moottorina.
Tampereen kasvatuksen, opetuksen ja koulutuksen polku 2025–2035 etenee päätöskäsittelyyn kasvatus- ja opetuslautakuntaan sekä elinvoima- ja osaamislautakuntaan ja edelleen hyväksyttäväksi kaupunginhallitukseen ja tiedoksi kaupunginvaltuustoon.
Tampereen kaupungin hallintosäännön (2.9.2025) 14.2 § 1. kohdan mukaan kaupunginhallitus päättää kaupunkistrategiaa toteuttavista merkittävistä strategisista ohjelmista ja suunnitelmista.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja
Tampereen kasvatuksen, opetuksen ja koulutuksen polku 2025–2035 -valmistelun tilannekatsaus merkitään tiedoksi.