Kaupunginhallitus, kokous 27.10.2025

§ 445 Tampereen kaupungin talouskatsaus 9/2025 

TRE:2302/02.02.01/2025

Valmistelija

  • Linnamaa Reija, Johtaja
  • Koskela Mikko, Talousjohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Talousjohtaja Mikko Koskela, puh. 040 133 4422, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Lakiasiainjohtaja Laura Klami,​ puh. 040 543 2285,​ etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Tammi-syyskuun toteuman perusteella laadittu tulosennuste on 46,8 milj. euroa alijäämäinen, mikä on 23,6 milj. euroa muutettua talousarviota heikompi. Ennuste on parantunut elokuun ennusteeseen verrattuna 9,0 milj. euroa, mikä aiheutuu pääosin konsernihallinnon ja sivistyspalvelujen palvelualueen ennusteiden tarkentumisesta.

Toimintatuottojen ennuste on 16,7 milj. euroa muutettua talousarviota pienempi. Toimintatuottojen alitusta selittää pysyvien vastaavien myyntivoittojen, rakennusvalvonnan maksutuottojen, maankäyttösopimuskorvausten ja ulkoisten vuokratuottojen suunniteltua pienemmät toteumat. Lisäksi työllisyysalueen kustannusten ennustetaan toteutuvan muutettua talousarviota pienempinä sekä henkilöstökulujen että palvelujen ostojen osalta, minkä vuoksi kuntien maksuosuudet jäävät budjetoitua alhaisemmiksi. Työllisyysalueen toimintakate-ennuste on talousarvion mukaisesti 0. Toimintakulujen ennustetaan toteutuvan 14,6 milj. euroa budjetoitua pienempinä henkilöstökulujen, palvelujen ostojen sekä kalusto- ja tarvikehankintojen vuoksi. Toimintakulujen alitukseen ovat vaikuttaneet työllisyysalueen toiminnan käynnistämiseen ja uudelleen organisointiin liittyvät säästöt, rekrytointien viivästyminen, konsernihallinnon yhteisiin eriin budjetoitu palkankorotusvarauksen säästö sekä varhaiskasvatuksen suunniteltua pienempi lasten määrä. Vastaavasti kunnan rahoitusosuus työttömyystuista ylittyy merkittävästi. Toimintakate-ennuste on 2,1 milj. euroa muutettua talousarviota heikompi. Ennusteen mukaan asunto- ja kiinteistölautakunnan toimintakate on toteutumassa 15,1 milj. euroa budjetoitua heikompana. Vastaavasti konsernihallinnon (5,5 milj. euroa), kasvatus- ja opetuslautakunnan (4,7 milj. euroa) sekä kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan (2,3 milj. euroa) toimintakate-ennusteet ovat budjetoitua paremmat.

Verotulojen ennuste on 22 milj. euroa muutettua talousarviota heikompi. Kunnallisverotulojen arvioidaan toteutuvan 15,0 milj. euroa budjetoitua pienempinä. Kunnallisveron arvioidaan kasvavan vaatimattomasti ja kuluvan vuoden verokertymää pienentää oikaisu, jossa korjataan vuonna 2024 liikaa tilitettyjä veroja. Yhteisöverotulojen arvioidaan alittavan talousarvion 6,0 milj. euroa. Valtionosuusennuste on 0,4 milj. euroa muutettua talousarviota suurempi. Valtionosuuden kasvu ei kompensoi täysimääräisesti TE-palvelujen uudistuksen aiheuttamaa toimintakatteen heikentymistä.

Rahoitustuottojen ja -kulujen ennuste on yhteensä 2,3 milj. euroa talousarviota parempi, mikä aiheutuu osinkotulojen ylityksestä ja korkokulujen alituksesta markkinakorkojen ollessa hieman talousarviossa arvioitua alhaisemmalla tasolla.

Poistojen ennuste on 2,2 milj. euroa suunniteltua suurempi, mikä aiheutuu yhdyskuntalautakunnan poistoennusteen tarkentumisesta.

Vuosikate-ennuste 90,1 milj. euroa kattaa poistoista ja arvonalentumisista 66 prosenttia.

Nettoinvestointien ennuste on 239,0 milj. euroa, mikä alittaa muutetun talousarvion 55,4 milj. eurolla. Asunto- ja kiinteistölautakunnan investointiennuste on 24,3 milj. euroa budjetoitua pienempi. Tämä johtuu siitä, että useat talonrakennushankkeet siirtyvät seuraavalle vuodelle ja Hiedanrannan vesialueen nollakuidun poistaminen viivästyy lupa-asioiden vuoksi. Yhdyskuntalautakunnan investointiennuste alittaa budjetin 15,7 milj. eurolla. Syynä ovat Viinikankadun maanalaisen ajoyhteyden rakennustöiden sekä Hiedanrannan hankkeiden siirtyminen myöhempään ajankohtaan. Konsernihallinnon investointiennuste on 12,9 milj. euroa budjetoitua pienempi. Tämä johtuu Särkänniemi Oy:öön tehtävien sijoitusten siirtymisestä hallinto-oikeuteen tehdyn valituksen vuoksi. Vastaavasti Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitoksen yhtiöittämiseen liittyvä sijoitus ei ole vielä mukana talousarviossa.

Ennusteen mukaan vuosikate riittää kattamaan 38 prosenttia nettoinvestoinneista.

Kaupungin lainakantaennuste on 1 058 milj. euroa (4 016 euroa/asukas), mikä on 15,1 milj. euroa alkuperäistä talousarviota suurempi. Lainakannan kasvuksi ennustetaan 114,7 milj. euroa vuoden 2024 tilinpäätökseen verrattuna.

Kaupunginvaltuustossa 13.10.2025 hyväksyttiin talousarviomuutoksia vuodelle 2025. Asunto- ja kiinteistölautakunnan toimintakatetta heikennettiin 13,1 milj. euroa ja verorahoitusta pienennettiin 21,6 milj. euroa. Muutosten jälkeen tulostavoite on 55,9 milj. euroa alijäämäinen. Investointeja pienennettiin talousarviomuutoksessa 42,6 milj. euroa. Muutosten jälkeen nettoinvestoinnit ovat -253,7 milj. euroa ja investointien tulorahoitusprosentti on 31 prosenttia. Pitkäaikaisten lainojen nostovaltuutta lisättiin 20 milj. eurolla. Valtuustoon nähden sitova erä ”Pitkäaikaisten lainojen muutos” on tämän jälkeen 140,6 milj. euroa. Muutokset talousarvioon tehdään lokakuussa ja ne eivät näy vielä syyskuun talouskatsauksen talousarvioluvuissa. 

Tampereen kaupungin hallintosäännön (2.9.2025) 14.1 § 2. kohdan mukaan kaupunginhallituksen tehtävänä on vastata hallinnosta ja taloudenhoidosta.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja

Tampereen kaupungin talouskatsaus 9/2025 merkitään tiedoksi.

Tiedoksi

Reija Linnamaa, Mikko Koskela, Vesa-Matti Kangas