Perustelut
TE-palvelu-uudistus hyväksyttiin eduskunnassa 1.3.2023 ja uudistusta koskeva lainsäädäntöpaketti tulee voimaan asteittain 1.4.2023 alkaen siten, että TE-palvelujen järjestämisvastuu siirtyy kunnille 1.1.2025. Pirkanmaalla käynnissä oleva työllisyyden kuntakokeilu antaa hyvät lähtökohdat uudistuksen onnistuneelle paikalliselle toteuttamiselle. Haastavaksi uudistuksen tekee sille asetettujen järjestämisvastuualueiden/työllisyysalueiden muodostamisen kriteerit ja niiden suhde uudistuksen rahoitusratkaisuun, jossa valtionosuudet kohdentuvat kunnille, mutta järjestämisvastuu tulee koota laajemmille harteille siten, että jokaisella työllisyysalueella työvoiman määrä on vähintään 20 000 henkilöä.
Lain työvoimapalvelujen järjestämisestä mukaisesti kunta voi jatkossa järjestää kunnan järjestämisvastuulle kuuluvat työvoimapalvelut itse, jos kunnan työvoiman määrä on vähintään 20 000 henkilöä. Jos kunnan työvoiman määrä on alle 20 000 henkilöä, sen on muodostettava palveluiden järjestämiseksi yhteistoiminta-alue (työllisyysalue) yhdessä jonkin toisen tai useamman muun kunnan kanssa siten, että työllisyysalueen kuntien yhteenlaskettu työvoiman määrä on vähintään 20 000 henkilöä. Lisäksi työllisyysalueen tulee muodostaa maantieteellisesti yhtenäinen, työmarkkinoiden ja työssäkäynnin kannalta toimiva alue.
Kuntien, jotka muodostavat työllisyysalueen, on toimitettava työ- ja elinkeinoministeriölle sopimus yhteisestä toimielimestä tai kuntayhtymän perussopimus. Sopimus on toimitettava työ- ja elinkeinoministeriölle kahden viikon kuluessa yhteistoimintasopimuksen tai perussopimuksen hyväksymisestä. Myös kunnan, joka on päättänyt järjestää työvoimapalvelut itsenäisesti, on toimitettava tätä koskeva päätös työ- ja elinkeinoministeriölle kahden viikon kuluessa päätöksen tekemisestä.
Järjestämisvastuussa olevien kuntien tai työllisyysalueiden tulee lisäksi samassa yhteydessä toimittaa työ- ja elinkeinoministeriölle suunnitelma työvoimapalvelujen järjestämiseksi, sisältäen: 1) tehtävien hoitamiseen varattavat taloudelliset ja henkilöstövoimavarat sekä niiden kohdentuminen; 2) palvelujen tuottamista ja kohdentamista koskevat ratkaisut; 3) toimipisteiden määrä ja sijoittuminen; 4) yhteistyötahot ja -muodot; 5) työperäisen maahanmuuton, työvoiman ja työpaikkojen kohtaannon sekä työvoiman liikkuvuuden edistäminen; 6) varautuminen rakennemuutostilanteisiin.
Tampere on aloittanut uudistukseen valmistautumisen selvittämällä järjestämisvaihtoehtoja omasta näkökulmastaan jo vuoden 2022 alkupuolella valmistuneella selvityksellä. Tämän lisäksi Pirkanmaan kunnat ovat valmistautuneet uudistukseen yhteisellä palvelustrategialla, jota on työstetty marraskuusta 2022 alkaen. Asiantuntijoina palvelustrategiatyössä toimivat Owal Group Oy, Mikko Kesä Oy ja Deloitte Oy ja rahoittajana palvelustrategiatyössä on Pirkanmaan liitto. Palvelustrategiavalmistelussa on tarkasteltu vaihtoehtoisia esityksiä palvelujen tuotantoon, organisointiin ja järjestämiseen liittyen Pirkanmaalla.
Järjestämisvastuuselvityksen perusteella Tampereen kaupungilla on kaksi varteenotettavaa vaihtoehtoa työllisyysalueen muodostamisessa.
Ensimmäisessä vaihtoehdossa Tampere järjestäisi yksin omat lakisääteiset työllisyyspalvelunsa ja tekisi yhteistyötä Pirkanmaalle syntyvän tai syntyvien muiden työllisyysalueiden kanssa sopimalla yhteistyössä tuotettavista keskitetyistä palveluista kuten esimerkiksi hankinnat. Tässä mallissa Tampereen kaupungin olisi helppo hyödyntää uusi toimivalta elinvoimaekosysteemin kehittämiseen ilman isoja muutostarpeita organisoitumiseen.
Toisena vaihtoehtona Tampereelle on Pirkanmaan yhteisen työllisyysalueen rakentaminen siten, että Tampere toimisi työllisyysalueen vastuukuntana. Yhteisen Pirkanmaan mallin rakentamisessa Tampereen tulee voida varmistua siitä, että malli turvaa Tampereen tavoitteet. Tästä syystä Pirkanmaan yhteisen työllisyysalueen syntymisen lähtökohtana Tampereelle on kolme keskeistä periaatetta:
Yhteisenä toimielimenä Tampereen kaupungin elinvoima- ja osaamislautakunta
Tampereelle tärkeää on kansainvälisen kasvun ja elinvoiman vahvistuminen ja, että työllisyyspalvelujen kautta saatava uusi toimivalta valjastetaan tähän käyttöön osana kaupungin muita elinvoimapalveluja. Elinvoima- ja osaamislautakunnan kokoonpano yhteistoiminta-alueen asioissa muodostettaisiin siten, että Tampereen kaupungilla on enemmistö toimielimessä.
Rahoitusmalli
Yhteistoiminta-alueen rahoitusmallin tulee perustua lakisääteisten tehtävien järjestämiseen ja toteutuneisiin kustannuksiin. Kustannukset kohdennetaan aiheuttamisperiaatteella sikäli, kun tiedot ovat tietojärjestelmistä saatavilla. Tarvittaessa kustannukset voidaan kohdentaa laskennallisesti esim. asukasmäärän, työikäisten määrän tai muun kohdennusperusteen mukaan. Muista kuin lakisääteisesti yhteistoiminta-alueelle kuuluvista palveluista, tehtävistä ja yhteistyöstä sekä kustannuksista sovitaan erillisin sopimuksin.
Valmistelukustannukset
Kaikki kunnat osallistuvat Pirkanmaan työllisyysalueen valmisteluprojektin kustannuksiin. Lisäksi valmistelu edellyttää riittävää asiantuntijoiden työpanosta kunnista.
Palvelustrategiatyön osana kunnat ovat valmistelleet erilaisia organisointivaihtoehtoja Pirkanmaan työllisyysalueen/-alueiden muodostamiselle. Organisointivaihtoehtojen tarkastelua varten Pirkanmaan johtajakokouksessa 3.2.2023 perustettiin Pirkanmaan johtajista koostunut työnyrkki, joka tarkasteli yhdessä palvelustrategiakonsulttien kanssa eri järjestämisvaihtoehtomalleja. Työnyrkin työn tuloksia ja kuntien valmistelun lähtökohtia on käsitelty 17.3.2023 Pirkanmaan kuntien johdon yhteisessä tapaamisessa Tampere-talossa. Kuntajohdon tapaamisessa päädyttiin siihen, että jatkovalmistelua tehdään koko Pirkanmaan työllisyysalueen mallin pohjalta. Yhteistoiminta-alueen vastuukuntana toimisi Tampere. Seuraavaksi käynnistetään valmistelun projektointi, jota käsitellään Pirkanmaan johtajakokouksessa huhtikuussa.
Työvoimapalveluiden uudistuksen voimaanpanolain mukaisesti kuntien on toimitettava työvoimapalveluiden järjestämisvastuuta koskevat ilmoitukset sekä suunnitelma työvoimapalvelujen järjestämiseksi työ- ja elinkeinoministeriölle 31.10.2023 mennessä. Tämä aikataulu muodostaa raamin jatkovalmistelulle.
Jotta suunnitelma työvoimapalvelujen järjestämiseksi ehditään laatia, tulee Pirkanmaan kuntien valtuustojen tehdä periaatepäätökset työllisyysalueiden muodostamisesta ja niiden keskeisistä yhteisistä linjauksista jo kesäkuussa 2023. Näin varmistetaan, että yhteisen toimielimen sopimuksen sekä työvoimapalvelujen järjestämistä koskevan suunnitelman ja toimitiloja koskevan ilmoituksen valmisteluun ja päätöksentekoon kunnissa jää riittävä aika. Nämä ilmoitukset ja suunnitelmat on toimitettava työ- ja elinkeinoministeriölle lokakuun loppuun mennessä.
Palvelustrategiavalmistelun tilannetta kaupunginhallituksen kokouksessa on esittelemässä Senior Partner Olli Oosi Owal Group Oy:stä.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
-
Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja
TE-palvelu-uudistuksen valmistelun tilanne merkitään tiedoksi.
TE-palvelu-uudistuksen valmistelua jatketaan Pirkanmaan yhteisen työllisyysaluemallin pohjalta siten, että Tampere toimii vastuukuntana.
Tampereen kaupungin valmistelun periaatteet vahvistetaan esityksen mukaisesti.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.