Perustelut
Tampereen tavoitteena on olla kaupungin strategian mukaisesti hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä, mikä tarkoittaa sitä, että Tampereen ilmastopäästöjä vähennetään 80 prosenttia vuoden 1990 tasosta vuoteen 2030 mennessä ja loput 20 prosenttia kompensoidaan. Hiilineutraali Tampere 2030 -tiekartta kokoaa kaupungin ilmastotoimenpiteet tavoitteen saavuttamiseksi.
Hiilineutraali Tampere 2030 -tiekartan toinen päivitys tehtiin vahvassa vuorovaikutusprosessissa kaupungin yksiköiden, palvelualueiden sekä yhtiöiden kanssa. Päivityksessä tarkennettiin ja muokattiin aikaisempia toimenpiteitä, mutta myös lisättiin yli 100 uutta toimenpidettä. Yksiköiden pyynnöstä myös toimenpiteiden jaottelua ja vastuita tarkennettiin helpommin seurattaviksi ja raportoitaviksi. Toimenpiteiden lukumäärä kasvoi 305:sta 397:ään. Päivityksen yhteydessä tiekartan kiertotalousnäkökulmaa vahvistettiin, ja kiertotaloutta edistävät toimenpiteet merkittiin K-merkinnällä. Niitä tunnistettiin 76 kappaletta.
Muita merkittäviä tiekartan päivityksen yhteydessä toteutettuja uudistuksia ovat läpileikkaava, Ilmastojohtamisen ja sidosryhmätyö -teeman laajentuminen, YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden linkittäminen toimenpidekokonaisuuksiin sekä mahdollisten muutosskenaarioiden arvioiminen, joilla 80 prosentin päästövähennystavoite voitaisiin saavuttaa. Tiekartassa käsitellään nyt myös laajemmin kuluttamisen ja erityisesti rakentamisen päästöjä.
Päivitystyön yhteydessä keskusteluun nousi myös laskennassa käytetty liikennepolttoaineen jakeluvelvoite 30 % verrattuna hallitusohjelmaan kirjattuun 34 % sekä hiilidioksidin talteenotto, varastointi ja hyödyntäminen. Jakeluvelvoitteen osalta käytetty 30 % on sisällytetty liikenteen ajoneuvo- ja polttoainekohtaisiin päästökertoimiin, joilla Sitowise laskee päästötiedot useille kaupungeille. Jakeluvelvoitteen muutos vähentäisi päästöjä karkeasti noin 5 %, mutta viimeaikainen hallituksen esitys mahdollisesta jakeluvelvoitteen sitovuuden vähentämisestä vesittäisi päästövähennysvaikutuksia. Tästä syystä olemme toistaiseksi jättäneet laskelmiin konservatiivisemman 30 % arvion. Hiilidioksidin talteenoton, varastoinnin ja hyödyntämisen huomioimisesta päästölaskennassa ei ole puolestaan yhdenmukaista, globaalia laskutapaa. Nyt tehtävät tulkinnat saattaisivat osoittautua jatkossa virheellisiksi, kun ohjeistus määritellään. Jakeluvelvoitteen muutokset sekä hiilidioksidin talteenotto ja varastointi huomioidaan tiekartan seuraavissa päivityksissä.
Toimenpiteiden toteutumiseksi yksiköt nostavat niitä aiempaan tapaan palvelu- ja vuosisuunnitelmiin. Toimenpiteiden edistymistä voi seurata edelleen Tampereen ilmasto- ja ympäristövahti -verkkosivuilla, ja tiekartasta raportoidaan vuosittain kaupunginhallitukselle Hiilineutraaleja tekoja -kehitysohjelman raportoinnin yhteydessä.
Tiekartan päivityksen arvioitavissa olevilla toimenpiteillä sekä teollisuuden melko todennäköisillä toimenpiteillä voidaan saavuttaa noin 77,5 prosentin päästövähennys vuoteen 2030 mennessä. Ensimmäisen, vuoden 2020 tiekartan päästövähennyksestä on tultu yli viiden prosenttiyksikön verran lähemmäs tavoitetta, ja nykykehityksellä saavutettava päästövähennys on kasvanut 61 prosentista 69 prosenttiin. Päästökehityksen suunta on siis ollut hyvä. Tiekartassa on yhä myös toimenpiteitä, joiden vaikutuksia ei voida arvioida, sillä tarvittavia tietoja ei ole saatavilla.
Puuttuvan 2,5 prosentin saavuttamiseksi on esitetty kaksi skenaariota: kestävä liikenne ja puhdas teollisuus. Ensimmäisessä mahdolliset muutokset painottuvat liikkumisen päästöjen vähenemiseen, toisessa lämmityksessä ja teollisuudessa luovutaan kokonaan fossiilisista polttoaineista.
Monet ilmastotoimenpiteistä ovat taloudellisesti kannattavia ja niillä on myös muita hyötyjä esimerkiksi liiketoiminnan kehittämisestä ja kiinteistöjen arvon säilyttämisestä aina terveysvaikutuksiin ja imagohyötyihin. Arvioitujen toimenpiteiden osalta kaupunkiorganisaation kokonaisinvestoinnit ilmastotoimenpiteisiin vuosina 2024–2030 ovat 156,7 miljoonaa euroa. Toimintamenojen osalta kokonaiskustannukset ovat 322,6 miljoonaa euroa. Iso osa summasta on jo mukana nykyisessä budjettikehyksessä. Lisäksi osalle toimenpiteistä on arvioitu niistä koituvia kustannussäästöjä, jotka ovat kaupunkiorganisaation osalta 33,9 miljoonaa euroa. Kaupunkikonsernin ilmastotoimenpiteille suunnatut resurssit ja kaupunkitasoiset enimmäispäästöt eritellään kaupungin talousarvion ilmastobudjettiosioissa.
Tampereen hiilineutraaliustavoitteen saavuttaminen edellyttää koko kaupunkiorganisaation määrätietoista ja pitkäjänteistä sitoutumista sekä kaupungin toimenpiteiden lisäksi kaupunkilaisten osallistumista ja yritysten toimia. Kriittisiä päästösektoreita tavoitteen kannalta ovat liikenne, teollisuus ja työkoneet sekä erillislämmitys.
Hiilineutraali Tampere -tiekartan tausta Tampereen päätöksenteossa:
- Kaupunginhallitus hyväksyi Hiilineutraali Tampere 2030 -tiekartan ensimmäisen kerran 31.8.2020 suunnitelmaksi ilmastotavoitteiden saavuttamiseen. Samassa yhteydessä sovittiin, että tiekarttaa päivitetään kahden vuoden välein.
- Ensimmäinen päivitys hyväksyttiin kaupunginhallituksessa 3.10.2022. Päätöksen yhteydessä kaupunginhallitus edellytti, että tiekartan seuraavassa päivityksessä 2024 määritellään puuttuvat toimenpiteet hiilineutraalisuustavoitteen saavuttamiseksi.
- Nykyisessä pormestariohjelmassa 2023–2025 linjataan, että tiekartan toimenpiteet toteutetaan ja tiekarttaa päivitetään sovitusti valtuustokauden kuluessa. Tiekartan säännöllinen päivitys on välttämätöntä, jotta voimme arvioida tavoitteen saavuttamista, tarkastella toimenpiteiden riittävyyttä ja toimintaympäristön mahdollisia muutosten vaikutuksia.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
-
Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja
Hiilineutraali Tampere 2030 -tiekartan päivitys hyväksytään suunnitelmaksi kaupungin hiilineutraalisuustavoitteen saavuttamiseksi.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.
Lisäksi hyväksyttiin toivomusponsi:
Kaupunginhallitus edellyttää, että hiilineutraalisuustavoitteesta puuttuvan 2,5 prosentin päästövähennysten saavuttamiseksi pyritään tekemään toimenpiteitä, erityisesti kestävän liikenteen skenaarion mukaisesti.