Kaupunginvaltuusto, kokous 10.11.2025

Lataa  Kuuntele 

§ 175 Tuloveroprosentti ja kiinteistöveroprosentit vuodelle 2026 

TRE:5412/02.03.01/2025

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Linnamaa Reija, Johtaja, Reija.Linnamaa@tampere.fi
Koskela Mikko, Talousjohtaja, mikko.koskela@tampere.fi

Perustelut

Valtuustojen tulee kuntalain 111 §:n mukaisesti päättää kunnan tuloveroprosentista, kiinteistöveroprosenteista sekä muiden verojen perusteista viimeistään talousarvion hyväksymisen yhteydessä.

Verotusmenettelystä annetun lain 91 a §:n mukaan kunnan tulee ilmoittaa seuraavan vuoden veroprosentit Verohallinnolle viimeistään edeltävän vuoden marraskuun 17. päivänä. 

Kunnan tulee ilmoittaa tuloveroprosentti prosenttiyksikön kymmenyksen tarkkuudella. 

Jos kunta ei ilmoita tuloveroprosenttia määräajassa Verohallinnolle, verotuksessa voidaan noudattaa edellisen vuoden tuloveroprosenttia (Laki verotusmenettelystä 91 a §).

Kiinteistöverolain 11 §:n mukaan kunnanvaltuusto määrää kunnan kiinteistöveroprosenttien suuruuden vuosittain etukäteen samalla, kun se vahvistaa varainhoitovuoden tuloveroprosentin. Kiinteistöveroprosentit määrätään laissa säädettyjen vaihteluvälien rajoissa ja prosentin sadasosan tarkkuudella.

Kuntien verotulot koostuvat kunnan tuloverosta (kunnallisvero), kiinteistöverosta ja osuudesta yhteisöveron tuottoon. Näiden lisäksi kaivosten sijaintikunnat saavat vuodesta 2025 alkaen osan kaivosmineraaliveron tuotosta.

Tuloveroprosentti

Tampereen tuloveroprosentti vuonna 2025 on 7,60. Vuoden 2026 talousarvio on valmisteltu 7,60 tuloveroprosentin mukaan eli tuloveroprosenttiin ei esitä muutosta.

Vuoden 2026 verotuloarviota tehtäessä on ollut käytettävissä alustavat tiedot vuoden 2024 verotuksesta. Vuonna 2024 ansiotulot kasvoivat Tampereella 4,4 prosenttia ja koko maassa 3,3 prosenttia. Ansiotulojen arvioidaan kasvavan Tampereella 3,6 prosenttia ja koko maassa 2,3 prosenttia vuonna 2025.

Kunnallisveroja on vuonna 2025 kertymässä noin 460 milj. euroa. Vuonna 2026 kunnallisveroja arvioidaan kertyvän noin 495 milj. euroa. Tampereen ansiotulojen kasvuksi arvioidaan 4,5 prosenttia. 

Kiinteistöveroprosentit

Kiinteistöveroprosentit määrätään prosentin sadasosan tarkkuudella. Kiinteistöverolain perusteella vuodelle 2026 kiinteistöveroprosenttivälit ovat:

  • Yleinen kiinteistöveroprosentti tulee määrätä välillä 0,93-2,00 %
  • Vakituisen asunnon kiinteistöveroprosentti tulee määrätä välillä 0,41-1,00 %
  • Muiden asuinrakennusten kiinteistöveroprosentti tulee määrätä välillä 0,93-2,00 %
  • Voimalaitosten kiinteistöveroprosentti voidaan määrätä välillä 0,93-3,10 %
  • Yleishyödyllisen yhteisön veroprosentti voidaan määrätä välillä 0,00-2,00 % (kiinteistöveroprosentiksi 0,00 vain, jos valtuusto on erikseen näin määrännyt. Jos erillistä veroprosenttia ei ole päätetty, jätetään ilmoituskenttä tyhjäksi.)
  • Rakentamattoman rakennuspaikan kiinteistöveroprosentti voidaan määrätä välillä 2,00-6,00 % (KiintVL 12 b §:ssä mainituissa kunnissa alaraja on kunnanvaltuuston määräämä yleinen veroprosentti + 3,00 %)


Vuoden 2026 talousarviovalmistelussa kiinteistöveroprosentit on pidetty vuoden 2025 tasolla.

Esitettävät kiinteistöveroprosentit ovat:

  • yleinen kiinteistöveroprosentti/maapohja 1,30
  • yleinen kiinteistöveroprosentti/rakennukset 1,25
  • vakituiset asuinrakennukset 0,65
  • muut kuin vakituiset asuinrakennukset 1,10
  • voimalaitokset 3,00
  • yleishyödylliset yhteisöt 0,40
  • rakentamaton rakennuspaikka 5,00


Kiinteistöveroja on vuonna 2025 kertymässä noin 110 milj. euroa. Vuonna 2025 kiinteistöveron tuotoksi arvioidaan 111 milj. euroa.

Osuus yhteisöveron tuotosta

Yhteisöveroja arvioidaan kertyvän kuluvana vuonna noin 76 milj. euroa, mikä on lähes 8 milj. euroa vuotta 2024 vähemmän. Vuonna 2026 yhteisöverotilitysten arvioidaan kasvavan hieman ja yhteisöveroja arvioidaan kertyväksi 81 milj. euroa. Yhteisöverojen kertymäarvio perustuu valtiovarainministeriön ja Kuntaliiton arvioon kunnille vuonna 2026 tilitettävistä yhteisöveroista ja kaupungin jako-osuusarviosta. 

Kuntaryhmän osuus maksettavasta yhteisöverosta on vuonna 2025 23,65 prosenttia. Kuntaryhmän jako-osuus on laskemassa vuodelle 2026 22,84 prosenttiin. Tampereen jako-osuus kuntaryhmän jako-osuudesta vuonna 2025 on 4,64643 prosenttia. Kaupungin yhteisöveron jako-osuus vuodelle 2026 määräytyy verovuosien 2024 ja 2023 perusteella ja tieto osuudesta saadaan tammikuussa 2026. Kaupungin jako-osuuden kuntaryhmän jako-osuudesta arvioidaan pysyvän vuoden 2025 tasolla.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja, Juha.Yli-Rajala@tampere.fi

Esitetään valtuuston päätettäväksi:

Vahvistetaan seuraavat verot verovuodelle 2026:

  • Tuloveroprosentiksi vahvistetaan 7,60.
  • Yleiseksi kiinteistöveroprosentiksi/maapohja vahvistetaan 1,30.
  • Yleiseksi kiinteistöveroprosentiksi/rakennukset vahvistetaan 1,25.
  • Vakituisten asuinrakennusten kiinteistöveroprosentiksi vahvistetaan 0,65.
  • Muiden asuinrakennusten kiinteistöveroprosentiksi vahvistetaan 1,10.
  • Yleishyödyllisten yhteisöjen kiinteistöveroprosentiksi vahvistetaan 0,40.
  • Voimalaitosten kiinteistöveroprosentiksi vahvistetaan 3,00.
  • Rakentamattoman rakennuspaikan kiinteistöveroprosentiksi vahvistetaan 5,00.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kaupunginhallitus myönsi läsnäolo- ja puheoikeuden talousjohtaja Mikko Koskelalle, johtaja Reija Linnamaalle, liiketoiminta- ja rahoitusjohtaja Arto Vuojolaiselle, henkilöstöjohtaja Niina Pietikäiselle, johtaja Mikko Nurmiselle, johtaja Pekka Salmelle ja johtaja Lauri Savisaarelle. He olivat asiantuntijoina läsnä kokouksessa asian käsittelyn aikana ja poistuivat ennen päätöksentekoa.

Valmistelija

  • Linnamaa Reija, Johtaja
  • Koskela Mikko, Talousjohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Talousjohtaja Mikko Koskela, puh. 040 133 4422, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Lakiasiainjohtaja Laura Klami, puh. 040 543 2285, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätösehdotus oli

Vahvistetaan seuraavat verot verovuodelle 2026:

  • Tuloveroprosentiksi vahvistetaan 7,60.
  • Yleiseksi kiinteistöveroprosentiksi/maapohja vahvistetaan 1,30.
  • Yleiseksi kiinteistöveroprosentiksi/rakennukset vahvistetaan 1,25.
  • Vakituisten asuinrakennusten kiinteistöveroprosentiksi vahvistetaan 0,65.
  • Muiden asuinrakennusten kiinteistöveroprosentiksi vahvistetaan 1,10.
  • Yleishyödyllisten yhteisöjen kiinteistöveroprosentiksi vahvistetaan 0,40.
  • Voimalaitosten kiinteistöveroprosentiksi vahvistetaan 3,00.
  • Rakentamattoman rakennuspaikan kiinteistöveroprosentiksi vahvistetaan 5,00.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Mikko Koskela, Anniina Ylä-Mattila, Reija Linnamaa

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

 Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

 Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa  (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa muutosta hakea myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet. 

Hallinto-oikeuden yhteystiedot:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
 - valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
 - päätös, johon haetaan muutosta
 - miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan

Valituskirjelmään on liitettävä
 - päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
 - todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
 - asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 310 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.