Kaupunginvaltuusto, kokous 16.11.2020

§ 156 Keskustelu vuoden 2021 talousarviosta ja vuosien 2021-2024 taloussuunnitelmasta sekä talousarvion yhteydessä käsiteltävät valtuustoaloitteet ja talousarvioon liittyvät asiat 

TRE:809/02.02.01/2020

Perustelut

1. Talousarvion esittely

Pormestari, kaupunginhallituksen puheenjohtaja Lauri Lyly.

2. Keskustelu

Esityslistan pykälistä 156, 157 ja 158 käydään keskustelu samanaikaisesti seuraavasti:

Valtuustoryhmät suuruusjärjestyksessä, joiden aikana mahdollisesti tehdyt muutosehdotukset ja ponsiehdotukset sekä kirjallisina että sähköisenä sihteeristölle, otsikko, sivu ja esitetty muutos.
Ryhmäpuheenvuorot 10 min.

Kokoomuksen, Kristillisdemokraattien ja Suomen ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä   
Tampereen vihreä valtuustoryhmä
Tampereen Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä                   
Vasemmistoliiton Tampereen valtuustoryhmä
Keskustan Tampereen valtuustoryhmä
Perussuomalaisten Tampereen valtuustoryhmä
Tampereen Puolesta valtuustoryhmä
Vaihtoehto Tampere valtuustoryhmä
Sininen valtuustoryhmä


Yksittäisten valtuutettujen puheenvuorot,

joiden aikana mahdollisesti tehdyt muutosehdotukset ja ponsiehdotukset kirjallisina, otsikko, sivu ja esitetty muutos.

Muutosehdotukset ja ponsiehdotukset pykäliin 157 ja 158 on tehtävä pykälän 156 keskustelun aikana.

Muutosehdotuksia ja ponsiehdotuksia ei saa tehdä enää käsiteltäessä pykäliä 157 ja 158.

Pykälien 157 ja 158 kohdalla suoritetaan vain äänestykset ja todetaan päätökset.

3. Yksityiskohtainen käsittely

Käsittely esityslistan §:n 158 osalta käydään talousarviokirjassa olevan jaottelun mukaisesti.
_____________________

Sisällysluettelo

Esipuhe s. 3-4

YLEISPERUSTELUT s. 7-51


Talous- ja strategiaprosessi s. 9
Tampereen kaupungin organisaatio s. 9-10
Taloudelliset lähtökohdat s. 11-13

Talouden kehitysnäkymät s. 11
Kuntatalous s. 12
Kaupungin talous s. 13

Toimintaympäristö s. 14-18
Väestö s. 14-15
Työ s. 16-17
Asuminen s. 18

Talousarvion rakenne, sitovuus ja seuranta s. 19-22
Talousarvion osat s. 19
Talousarvion sitovuus s. 19-21
Tilivelvollisen valvontavastuu s. 22

Henkilöstö s. 23-24

Tampereen strategia 2030 s. 25-36

Strategian rakenne ja keskeiset sisällöt s. 25
Strateginen johtamisjärjestelmä s. 25
Vuoden 2021 toiminnan tavoitteet s. 25-26
Strategiset painopisteet, valtuustokauden tavoitteet ja vuositavoitteet s. 27-36

Tuottavuuden tila s. 37-38

Tampereen kaupungin kehitysohjelmat s. 39-45
Viiden tähden keskusta –kehitysohjelma s. 40
Hiedanranta-kehitysohjelma s. 41
Raitiotie-kehitysohjelma s. 42
Smart Tampere –kehitysohjelma s. 43
Vetovoimainen elämyskaupunki –kehitysohjelma s. 44
Tampere Junior –kehitysohjelma s. 45

Kehittämistoiminta Tampereen kaupungilla s. 46

Ilmastobudjetti s. 47-48

Riskienhallinta ja turvallisuus s. 49


Hankinnat s. 50-51

KÄYTTÖTALOUSOSA JA INVESTOINNIT YKSIKÖITTÄIN s. 52-100


Sivistyspalvelujen palvelualue s. 53-57
Sivistys- ja kulttuurilautakunta s. 53-57

Varhaiskasvatus ja esiopetus s. 56
Perusopetus s. 56
Kulttuuri s. 57
Liikunta ja nuoriso s. 57

Sosiaali- ja terveyspalvelujen palvelualue s. 58-62
Sosiaali- ja terveyslautakunta s. 58-62

Ikäihmisten palvelut s. 61
Lasten, nuorten ja perheiden palvelut s. 61
Vastaanottopalvelut s. 62
Psykososiaalisen tuen palvelut s. 62
Sairaalapalvelut s. 62

Elinvoiman ja kilpailukyvyn palvelualue s. 63-80
Elinvoima- ja osaamislautakunta s. 63-68

Ammatillinen koulutus s. 66
Lukiokoulutus s. 66
Työllisyys- ja kasvupalvelut s. 67
Vetovoima ja edunvalvonta s. 67
Elinkeinopalvelut s. 68
Kehitysohjelmat s. 68

Asunto- ja kiinteistölautakunta s. 69-80
Kiinteistöt, tilat ja asuntopolitiikka s. 71
Talonrakennushankkeet s. 72-80

Kaupunkiympäristön palvelualue s. 81-88
Yhdyskuntalautakunta s. 81-85

Kaupunkiympäristön suunnittelu s. 84
Kaupunkiympäristön rakennuttaminen ja ylläpito s. 84
Kestävä kaupunki s. 85
Kehitysohjelmat s. 85

Joukkoliikennelautakunta s. 86-88
Joukkoliikenne s. 88

Konsernihallinto s. 89-91
Konsernihallinto s. 89-90
Yhteiset erät s. 91

Taseyksiköt s. 92-100
Pirkanmaan pelastuslaitos s. 92-94
Vahinkorahasto s. 95
Liikelaitokset s. 96-100

Tampereen Vesi Liikelaitos s. 97-98
Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitos s. 99-100

LASKELMAT s. 101-117
Tuloslaskelma s. 102-110

Verotulot s. 105-107
Valtionosuudet s. 108
Korkotulot ja –menot s. 109-110
Muut rahoitustulot ja –menot s. 110

Investoinnit s. 111-113

Rahoituslaskelma s. 114-117
Antolainauksen muutokset s. 116
Korollisten velkojen muutokset s. 117

LIITTEET s. 118-137
Konsernin toiminta ja talous s. s. 119-128
 
Investoinnit kohteittain 2021-2030 s. 129-137

Täydentäviä tietoja s. 138


Lounastauko kello 13.00-14.00

Päätös

Merkittiin.

Kokouskäsittely

Puheenjohtajan ehdottama käsittelyjärjestys hyväksyttiin yksimielisesti. Lisäksi puheenjohtaja totesi, että repliikkipuheenvuoroja ei sallita tässä kokouksessa.

Pormestari, kaupunginhallituksen puheenjohtaja Lauri Lyly teki seuraavat muutosehdotukset puheenvuorossaan:

Kaupunginhallituksen käsittelyn jälkeen valtuustoryhmien käymien neuvottelujen perusteella esitän seuraavia muutoksia talousarvioesitykseen ja vuosien 2021-2024 taloussuunnitelmaan.

Huumehoito ja kaupungin turvallisuus s. 58

Päihdehuollon tiekartan yhteydessä hyödynnetään tähän mennessä tehdyt selvitykset. Ulkopuolisella tutkimuksella arvioidaan ovatko nykyiset päihdehuollon hoitotavat ja -toimenpiteet olleet oikeita ja riittäviä ja missä asioissa ko. alueella esiintyy muutos- ja resurssitarpeita. Lisäksi palvelutarjonnassa kiinnitetään huomiota päihdeasiakkaiden yksilöllisiin tarpeisiin ja erityisesti lääkkeettömän hoidon mahdollisuuteen. Päihdeongelmien ennaltaehkäisyyn panostetaan nykyistä vahvemmin ja se huomioidaan kaupungin eri organisaatioissa. Kaupungin turvallisuussuunnitelmassa huomioidaan päihteiden ongelmakäyttöön liittyvät turvallisuushaitat ja niiden ennaltaehkäisy. Turvallisuussuunnitelmaa laaditaan yhteistyössä poliisin kanssa.

Lisäys, toiminnan keskeiset muutokset s. 62

Tampereen kaupunki valmistelee laajalla yhteistyöllä päihdehuollon tiekartan, jossa huomioidaan päihteiden ennaltaehkäisy- ja hoitotoimet

Huumehoidon resurssien lisäykseen 200 000 € s. 60.

Psykososiaalisen tuen palvelut s. 62
Kotouttamistyön vahvistaminen maahanmuuttajapalveluissa 100 000 € s. 60

Nuorisovastaanotto: Panostetaan nuorten mielenterveyspalveluihin erityisesti vaativampaa moniammatillista hoitoa tarvitsevien nuorten hoitoon pääsyn turvaamiseen ja nopeuttamiseen.
 
Henkilöresurssien lisäykseen 160 000 € s. 60

Toiminnan keskeiset muutokset s.61
Kuusikon perhetukikeskuksen uusi lastensuojelun sijaishuollon osasto perustetaan alkuvuodesta 2021.
Määrärahalisäys 140 000 € s. 60

Korotetaan kunnallisveron kertymäarviota 600 000 € s.106

Näiden lisäksi:

Joukkoliikenneponsi s. 86

Joukkoliikennepalvelujen kehittämistä on tarkoituksenmukaista jatkaa vuonna 2021. Tässä työssä hyödynnetään ”Joukkoliikenteen alennuslippujen perusteet ja vaikutukset” – selvitystä, joka valmistuu vuoden 2020 loppuun mennessä. Se on osa talousarvion 2020 päätökseen liittyvää pontta, jossa esitetään arviointia joukkoliikennelippujen hintakehityksestä eri asiakasryhmissä ja eri vyöhykkeillä sekä mahdolliset uudistamistarpeet niissä.
Tätä kattavaa selvitys- ja kehittämistyötä jatketaan saadaksemme lippujärjestelmän, joka on asiakkaalle edullinen, oikeudenmukainen, helppokäyttöinen, joustava ja joukkoliikenteen käyttöön sito¬uttava. Samassa yhteydessä selvitetään matkaketjuihin liittyvien liityntäliikennelippujen avaamista ja maakunnallisia lippuyhteistyötarpeita osana joukkoliikenteen vyöhykejärjestelmän kehittämistä. 

Tampereen Teatterin remonttia koskeva ponsi:

Tampereen Teatterin päänäyttämön remontti on välttämätöntä tehdä tämän taloussuunnitelmakauden lopulla. Peruskorjaukseen tarvitaan niin OKM:n kuin Tampereen kaupungin investointitukea. Valtuusto toteaa, että kaupunki varautuu teatterin korjausinvestointiin tämän taloussuunnitelmakauden lopulla. Investointituen tason kaupunki määrittelee sen jälkeen, kun tarkemmat korjausinvestoinnin suunnitelmat kustannuksista ja toteutusajasta ovat valmistuneet. s 53

s. 84, Satamapalvelut:
”Pyynikin Trikoon ranta-alueelle Pyhäjärven rantaan tutkitaan mahdollisuutta rakentaa venelaiturit.”

s. 76, Liikuntapaikkoja, hankkeet:
Eteläpuiston kehittämisen yhteydessä tutkitaan mahdollisuutta rakentaa Pyhäjärven rantaan, Koulukadun pään seutuville Uimalaitos.

s. 47, kappaleen loppuun:
Sähkölaitos selvittää, miten Tampereen kaukolämmön tuotannossa voitaisiin lisääntyvästi siirtyä polttoon perustumattomiin ja hiilinegatiivisiin ratkaisuihin.

Toivomusponsi 1:
Valtuusto edellyttää, että jos korona epidemia edelleen ensi vuonna vaikuttaa merkittävästi järjestöjen esim. urheiluseurojen toimintaedellytyksiin, lasten ja nuorten harrastusmahdollisuuksia heikentäen niin valtuusto päättää tarvittavista tukitoimista lisätalousarviossa.

Toivomusponsi 2:
Valtuusto edellyttää, että monipuolisen asuntopolitiikan varmistamiseksi kaupunki turvaa konserniin kuuluvien asuntoyhteisöjen tontinsaannin kaupunkistrategian ja MAL-sopimuksen tavoitteiden toteuttamiseksi. Lisäksi kaupunki nostaa omakotitalotonttien tarjontaa.
Toivomusponsi 3
Valtuusto näkee tärkeäksi, että Tampereen seudulla kehitetään lähijunaliikennettä aktiivisesti.

Pormestari, kaupunginhallituksen puheenjohtaja Lauri Lylyn puheenvuoron jälkeen käytiin keskustelu, joka aloitettiin ryhmien suuruusjärjestyksessä seuraavasti:

Kokoomuksen, Kristillisdemokraattien ja Suomen ruotsalaisen kansanpuolueen Tampereen valtuustoryhmän puheenjohtaja Ilkka Sasi käytti ryhmäpuheenvuoron kannattaen pormestari, kaupunginhallituksen puheenjohtaja Lauri Lylyn puheenvuorossa tekemiä muutosehdotuksia.

Tampereen vihreän valtuustoryhmän 2. varapuheenjohtaja Juhana Suoniemi käytti ryhmäpuheenvuoron kannattaen pormestari, kaupunginhallituksen puheenjohtaja Lauri Lylyn tekemiä muutosehdotuksia.

Tampereen Sosialidemokraattisen valtuustoryhmän puheenjohtaja Pekka Salmi käytti ryhmäpuheenvuoron kannattaen pormestari, kaupunginhallituksen puheenjohtaja Lauri Lylyn puheenvuorossa tekemiä muutosehdotuksia.

Vasemmistoliiton Tampereen valtuustoryhmän puheenjohtaja Mikko Aaltonen käytti ryhmäpuheenvuoron kannattaen pormestari, kaupunginhallituksen puheenjohtaja Lauri Lylyn puheenvuorossa tekemiä muutosehdotuksia.

Keskustan Tampereen valtuustoryhmän puheenjohtaja Kalle Kiili käytti ryhmäpuheenvuoron kannattaen pormestari, kaupunginhallituksen puheenjohtaja Lauri Lylyn puheenvuorossa tekemiä muutosehdotuksia.


Perussuomalaisten Tampereen valtuustoryhmän puheenjohtaja Lassi Kaleva käytti ryhmäpuheenvuoron ja teki seuraavan muutosehdotuksen:

Kaikkien tekemiemme esitysten edellyttämät tekstimuutokset ja budjettivaikutukset tehdään virkamiestyönä talousarvioon, ilman että tämä mainitaan jäljempänä jokaisen esityksen kohdalla erikseen.

Vuoden 2021 talousarvio ja vuosien 2021-2024 taloussuunnitelma

§ 157. Tuloveroprosentti, kiinteistöveroprosentti ja muiden verojen perusteet vuodelle 2021

Muutosesitys: Esitetään veroprosentin alennusta.

Vahvistetaan seuraavat verot verovuodelle 2021 ja taloussuunnitelmakaudelle 2021-2024:
•Tuloveroprosentiksi vahvistetaan 20,00.

Muut kh:n esityksen mukaan.

Tuloveron alentamisen kustannusvaikutus n. miinus 10 milj. euroa. Vaikutus taloudelliseen toimeliaisuuteen ja työllisyyteen positiivinen. 

Tampereen Puolesta valtuustoryhmän puheenjohtaja Yrjö Schafeitel käytti ryhmäpuheenvuoron kannattaen pormesteri, kaupunginhallituksen puheenjohtaja Lauri Lylyn puheenvuorossa tekemiä muutosehdotuksia.

Vaihtoehto Tampere valtuustoryhmän puheenjohtaja Aarne Raevaara käytti ryhmäpuheenvuoron ja teki seuraavat muutosehdotukset:

Esitän Pormestarin talousarvion 19.10.2020 palauttamista takaisin uudelleen valmisteluun, niin että se kuntalain edellyttämällä tavalla turvaa kunnan tehtävien hoitamisen ja kaupunki voisi ottaa käyttöön kaikki investoinnit sisältävän investointikaton sekä hankkeiden priorisoinnin eli karsinnan vuoden 2021 alusta.

Esitän seuraavat muutokset Pormestarin talousarvioesitykseen 19.10.2020

Sivu 85 Kestävä kaupunki  Toiminnan keskeiset muutokset -taulukkoon toiseksi uudeksi kohdaksi: "Sako- ja umpikaivolietteen kuljetusjärjestelmä säilyy yrittäjävetoisena niiden kuntien osalta, jotka olivat arvioineet toimivan järjestelmän kehittämistarpeet päätyen siihen, että jätelain 37.1 § edellytykset täyttyvät kattavasti ja luotettavasti, kohtuullisin ja syrjimättömin ehdoin sopimusperusteisessa kiinteistöhaltijan järjestämässä kuljetuksessa."

Sivu 89 Talousarvion toiminnan tavoite 2021 Nro 43 "Investointien tulorahoitus-% on 36" tilalle: "Investointikatto, joka sisältää kaikki investoinnit, otetaan käyttöön vuoden 2021 alussa. Investointien tulorahoitusprosentti on vuonna 2021 50 ja vuonna 2022 60"

Sivu 112 Investoinnit  Omaisuuden myynti ja rahoitusosuudet -otsikon alle viimeiseksi uudeksi kappaleeksi: "Lupa ryhtyä valmistelemaan Tampereen Sähkölaitoksen myyntiä perutaan."

Sivu 122 Konserniyhteisöjen tavoitteet 2021 -otsikon alle viimeiseksi uudeksi kappaleeksi: "Tavase Oy ajetaan hallitusti alas vuoden 2021 loppuun mennessä ja kaupunki sitoutuu Tavasen osalta vain tähän vaadittaviin kustannuksiin."

Sinisen valtuustoryhmän puheenjohtaja Tiina Elovaara käytti ryhmäpuheenvuoron kannattaen pormesteri, kaupunginhallituksen puheenjohtaja Lauri Lylyn puheenvuorossa tekemiä muutosehdotuksia.

Kokous keskeytettiin lounastauon ajaksi klo 13.00-14.00.
_______________________________________________

Tauon jälkeen jatkettiin keskustelua.

Lassi Kaleva teki puheenvuorossaan seuraavat muutosehdotukset:

§ 158. Vuoden 2021 talousarvio ja vuosien 2021-2024 taloussuunnitelma sekä talousarvion yhteydessä käsiteltävät valtuustoaloitteet ja talousarvioon liittyvät asiat 

Sivu 9. Yleisperustelut. Talous- ja strategiaprosessi

•Lisätään loppuun uudet kappaleet: ”Kaupungille on jätetty valtuustoaloite, jossa vaaditaan pormestarimallista luopumista. Tampereen kaupungin pormestarimalli on ollut käytössä vuodesta 2007 lähtien. Järjestelmässä on ollut hyviä ja huonoja puolia. Järjestelmä ei ole toiminut kokonaisuudessaan odotetulla tavalla. Mm. kaupungin talous on ollut huonossa kunnossa koko pormestarijärjestelmän olemassaoloajan.
   
Vuonna 2021 käynnistetään toimenpiteet organisaation muuttamiseksi siten, että luovutaan 1.7.2023 pormestarimallista ja otetaan käyttöön virkavastuulla toimivat, a) kaupunginjohtaja- ja b) apulaiskaupunginjohtajat -malli.

Kaupunginjohtaja vastaa koko kaupungin johtamisesta ja apulaiskaupunginjohtajat vastaavat toimialueensa johtamisesta. Virat ovat määräaikaisia, kaupunginjohtajalla 7 vuotta ja apulaiskaupunginjohtajilla 5 vuotta kerrallaan. Vaihdoille kehitetään järkevä porrastusaikataulu, niin että kaikkia ei vaihdeta kerralla.

Lautakuntien puheenjohtajina toimivat luottamushenkilöt, joille maksetaan tehtävän hoidosta palkkaa.”

Sivu 13. Yleisperustelut. Kaupungin talous

2021

•Lisätään tekstiin uudet kappaleet; 1) ”Vuoden 2020 syyskuun talousraportissa todetaan, että nettoinvestoinnit alittavat vuosisuunnitelman 34,6 milj. eurolla. Poikkeaman syynä on erityisesti talonrakennushankkeiden lykkääntyminen. Edellä mainittu 34,6 milj. euroa sisältyy vuoden 2021 investointiohjelman 271 milj. euroon.”

•2) ”Käynnistetään toimenpiteet Tavase Oy:n lopettamiseksi, saattamalla se selvitystilaan/konkurssiin.”

Sivu 41. Yleisperustelut.

Hiedanranta-kehitysohjelma / Toiminnan painotukset vuonna 2021

•Teksti; Kaupungin painotuksina alueella aloitetaan Näsisaaren louhetäyttöjen esityöt jo vuonna 2020 ja varsinainen vesistötäyttö jatkuu vuonna 2021 mikäli luvitus sen mahdollistaa. Vesistötäytöllä luodaan perusta Hiedanrannan yleissuunnitelman mukaisen järvikaupungin eli Näsisaaren toteuttamiselle. Vesistötäyttö mahdollistaa raitiotien rakentamisen Näsisaaren ja Hiedanrannan keskustan kautta edelleen Lentävänniemen suuntaan.

•muutetaan muotoon; ”Kaupunki päättää olla toteuttamatta Näsisaarta alueen pohjavedelle aiheutuvan riskin johdosta. Varaudutaan vaihtoehtoisen raitiotiereitin suunnitteluun Santalahdesta Hiedanrannan kautta Lielahteen.”

Kehitysohjelman keskeiset toimenpiteet vuonna 2021 ovat:

•Teksti; Näsisaaren toteutus on käynnissä ja mahdollistaa raitiotien toteutuksen

•muutetaan muotoon; ”Kaupunki päättää olla toteuttamatta Näsisaarta alueen pohjavedelle aiheutuvan riskin johdosta. Varaudutaan vaihtoehtoisen raitiotiereitin suunnitteluun Santalahdesta Hiedanrannan kautta Lielahteen. Näsiraaren täyttöä varten tarkoitetun murskeen jatkokäsittelyä ja myyntiä tutkitaan.”

Kustannusvaikutus; TA 2021, säästö 13,36 milj. euroa, TS 2022, säästö 3,8 milj. euroa. Vaihtoehtoisen reitin suunnittelu, kulut n. 3,5-4 milj. euroa. Sulkavuoren kiviaineksen jalostaminen myyntiin lisää kaupungin tuloja n. 8 milj. euroa.

Sivu 47. Ilmastobudjetti
•Sivun ensimmäisen kappaleen teksti alkaen sanalla ”Tampere” ja loppuen sanaan ”hiilineutraaliksi”;
•muutetaan muotoon; ”Tampere luopuu vuosilukuun 2030 sidotusta hiilineutraalisuustavoitteestaan. Samalla kaupunki leikkaa Viiden tähden keskustahankkeesta, ilmastobudjetista ja kestävän liikkumisen edistämisestä n. 4,2 miljoonaa euroa pois. Tampere ei edistä ilmasto- tai muistakaan syistä lihan ja maidon käytön rajoittamista tai lopettamista, etenkään kasvavassa iässä olevien lasten tai haavoittuvassa asemassa olevien vanhusten yksiköissään.”

Sivu 48. Yleisperustelut, Ilmastobudjetti

•Hankkeiden kustannuksia tarkistetaan Viiden tähden keskustahankkeesta, ilmastobudjetista ja kestävän liikkumisen edistämisestä leikataan n. 4,2 miljoonaa euroa pois.

Taulukko 2. Tuhatta euroa.
   
Muutetaan;                                                  TA 2021, TS 2022, TS 2023, TS 2024
   
Taulukko 3.Tuhatta euroa.

Muutetaan;   
Kapa Kävely- ja pyöräteiden rakentaminen           -1590   -1350      -1350   -1350
Kapa Pyörä- ja käv.opastus sekä p-pys. -laskimet-175
Kapa Liityntäpysäköintiratkaisut                         -250    -175        -175     -125
Kapa Ulkovalaistuksen LED-vaihdot                    -1000   -1000      -1000    -1000
Kapa Luonnonmukaiset hulevesiratkaisut             -400
Kitia Uus. energ. lisääminen rakennuksissa           -400    -450       -500     -500
Kitia Hiilij. pien. uudis- ja korjausrakentamisessa   -400    -375       -375     -750
Kitia Maam.kiertotalousalue ja hyödyntäminen       -550

Poistetaan:
Kitia Ympäristöluokitusmaksu talonrakentamisessa -70       -70        -70      -70

Kustannussäästö 2021 yhteensä 4,258 milj. euroa.

Muutokset viedään virkamiestyönä investointiosaan.

Sivu 54. Sivistys- ja kulttuurilautakunta. Tuottavuus.

•Lisätään ”Tuottavuus”-osan loppuun uusi kappale: ”Tampere edistää liikkumista tarjoamalla uimahallin käyttäjämaksut puoleen hintaan kaikille käyttäjäryhmille klo 9-14 välisenä aikana matkakortilla maksettaessa.”

Kustannusvaikutus miinus 150 000 euroa.

Sivu 58. Sosiaali- ja terveyspalvelujen palvelualue. Sosiaali- ja terveyslautakunta

Toiminnan painopisteet ja tavoitteet

•Lisätään uudet kappaleet: 1) ”Tampere lisää ruokapankkiapua budjetissa olevan esityksen lisäksi 100 000 euroa. Summa osoitetaan ja varataan ruoan ostamiseen, niin että jaettavasta ruokakassista saadaan monipuolisempi.”

Kustannusvaikutus, miinus 100 000 euroa.

2) ”Tampereen kaupunki edistää valtion suuntaan alueelleen erikseen perustettavan suljetun ja vartioidun palautuskeskuksen toteuttamista. Palautuskeskus on tarkoitettu käännyttämispäätöksen tai karkotuspäätöksen saaneita ja mahdollisesti myös rikokseen syyllistyneitä henkilöitä varten, joilla ei ole laillista oikeutta olla Suomessa.”

Kustannusvaikutus plus/miinus 0 euroa. Kuuluu valtion maksettavaksi.

Sivu 70. Elinvoiman ja kilpailukyvyn palvelualue, ASUNTO- JA KIINTEISTÖLAUTAKUNTA

Talous

•Lisäys tekstiin, uusi kappale; ”Maksutuloihin kirjautuvat maankäyttösopimuskorvaukset.” Lisäys em. lauseen perään; ”Maankäyttökorvauksista ei myönnetä alennuksia (täydennysrakentamisen kannustimet) ratikan vaikutusalueen läheisyydessä, maapoliittisten linjausten mukaisesti. Kaupunki pyrkii löytämään lainmukaisia kertarakentajia, pienrakentajia tai yksittäisiä taloyhtiöitä koskevia helpotuksia maankäyttökorvaukseen myös ratikan vaikutusalueen läheisyydessä.”

Kustannusvaikutus tuloja lisäävä.

Sivu 71 Elinvoiman ja kilpailukyvyn palvelualue,
   
Kiinteistöt, tilat ja asuntopolitiikka

•Lisätään tekstiin, uusi kappale; ”Tampere lisää laadukkaiden ok-tonttien määrän vastaamaan kysyntää. Yritystonttien kierto varmistetaan yrittäjän yhteydenotosta rakentamiseen. Prosessin nopeus pyritään saamaan ympäristökuntien prosessien tasolle.”

kustannusvaikutus neutraali, tehdään osana normaalia kaavoitusta.

Sivu 82. Kaupunkiympäristön palvelualue, Yhdyskuntalautakunta

Talous

•Lisätään uusi kappale: ”Kaupunki ei vuoden 2021 aikana supista kadunvarsipysäköintiä. Kaupunki ei valmistele tietullien / ruuhkamaksujen käyttöönottoa. Tampere ei edistä polttomoottoriautojen kieltämistä.”

Kustannusvaikutus, tuloja lisäävä.

Sivu 84. Kaupunkiympäristön palvelualue

Kaupunkiympäristön suunnittelu

•Lisätään tekstiin uusi kolmas kappale; ”Kaupunki edistää taloussuunnitelmakautena 2021-2024 Eteläpuiston eteläpuoleisen alueen suojelemista, kehittämistä kaikkien tamperelaisen virkistysalueeksi ja Kaupinojan tapaisen yleisen saunan toteuttamista alueen tuntumaan.”

Kustannusvaikutus neutraali, tehdään osana normaalia kaavoitusta.

Sivu 86. Kaupunkiympäristön palvelualue, Joukkoliikennelautakunta

Toimintaympäristön muutokset

•Lisätään uusi kappale; ”Käynnistetään 10 vuotta sitten perustetun raitiotieprojektin mukainen lähijunaprojekti. Projektiin nimetään nykyisestä virkamieskunnasta siihen puolipäiväisesti keskittyvä henkilö. Yhdessä Väyläviraston kanssa lähijunaprojekti pyrkii edistämään 100 000 euron hankerahan turvin Tampellan, Amurin, Santalahden ja Tohlopinrannan (Epilä) seisakkeiden eri kustannustehokkaiden vaihtoehtojen suunnittelua ja toteutusta (M-junan reitti Tampereelta Nokialle).”

Kustannusvaikutus henkilötyövuoden osalta miinus 60 000 euroa ja hankerahan osalta miinus 100 000 euroa.

Sivu 87. Joukkoliikennelautakunta

Talous

•Lisäys tekstiin, uusi kappale; ”Joukkoliikenteen lipunhinnat tarjotaan vuoden 2021 kestävän kokeilun aikana 50 % alennuksella kaikille käyttäjäryhmille klo 9-14.”

Kustannusvaikutus miinus 2,5 miljoonaa euroa.

Tämä rahoitetaan leikkaamalla vastaavasti ilmastobudjetista 2,5 miljoonaa euroa (koskien sivun 48 muutosesitystä).

Sivu 91. Konsernihallinto, Yhteiset erät

•Lisätään uudet kappaleet: 1) ”Tampere vakinaistaa kouluvalmentajamallin ja lisää kouluvalmentajien (mm. sosionomi, nuoriso-ohjaaja) määrää 7-8:lla kouluvalmentajalla siten, että saamme jokaiseen Tampereen 15 yhtenäiskouluun kouluvalmentajan.”

Kustannusvaikutus miinus 350 000 euroa.

2) ”Tampere laajentaa lasten ilmaisruokailun järjestämisen 1-2-luokkalaisten kesäkerhoissa kesäaikana 2021 koskemaan myös yksityisten kerhotoimijoiden toimintaa ns. erikseen haettavana ateriatukena 5 euroa / kerhopäivä. Ateriatuki tulee koskemaan arviolta 400-500 lasta (kustannusvaikutus miinus 50 000 euroa).”

Kustannusvaikutus miinus 50 000 euroa.
   
Sivu 138, Täydentäviä tietoja muutetaan;

•muutetaan muotoon; Tuloveroprosentti; TA 2021, TS 2022, TS 2023, TS 2024, veroprosentti
20,25 > 20,00.
Tuloveron alentamisen kustannusvaikutus n. – 10 milj. euroa. Vaikutus taloudelliseen toimeliaisuuteen ja työllisyyteen positiivinen.  
------------------------------------------------
Perussuomalaisten valtuustoryhmän tekemät muutosesitykset tarkoittavat vuoden 2021 budjettiin kokonaisuudessaan seuraavia kustannusvaikutuksia;
•Menoja vähentävät vaikutukset yhteensä: 17 618 000 euroa
•Menoja lisäävät vaikutukset yhteensä: 13 310 000 euroa

Ilpo Sirniö teki puheenvuorossaan seuraavan muutosehdotuksen:

Sivu 61
Taloussuunnitelmaan, sosiaali- ja terveyspalvelujen palvelualue, sivulle 61 Ikäihmisten palvelut kohtaan lisätään teksti:
Ennaltaehkäisevänä toimena, erikoissairaanhoidon kulujen vähentämiseksi, terveysasemien asiakasmaksujen ei peritä yli 70 vuotiailta.

Ari Wigelius kannatti pormesteri, kaupunginhallituksen puheenjohtaja Lauri Lylyn puheenvuossa tehtyjä muutosehdotuksia.

Yrjö Schafeitel kannatti Lassi Kalevan Perussuomalaisten Tampereen valtuustoryhmän ryhmäpuheenvuorossa tehtyä veroprosentin alentamista koskevaa muutosehdotusta.

Heikki Luoto kannatti Lassi Kalevan tekemiä muutosehdotuksia.

Aarne Raevaara kannatti pormesteri, kaupunginhallituksen puheenjohtaja Lauri Lylyn puheenvuorossa tehtyjä muuotosehdotuksia sekä Lassi Kalevan tekemiä muutosehdotuksia.

Anneli Kivistö kannatti Ilpo Sirniön tekemää muutosehdotusta.

Matti Joki kannatti Ilpo Sirniön tekemää muutosehdotusta.

Atanas Aleksovski kannatti kaupunginhallituksen puheenjohtaja Lauri Lylyn puheenvuorossa tehtyjä muutosehdotuksia.

Lassi Kaleva peruutti tekemästään muutosehdotuksesta Sivu 13. Yleisperustelut. Kaupungintalous 2021 kohdan: "2) ”Käynnistetään toimenpiteet Tavase Oy:n lopettamiseksi, saattamalla se selvitystilaan/konkurssiin.”

Lassi Kaleva kannatti Aarne Raevaaran Vaihtoehto Tampere valtuustoryhmän ryhmäpuheenvuorossa tehtyjä muutosehdotuksia ja asian palauttamista uudelleen valmisteluun.

Päätettyään keskustelun, puheenjohtaja totesi Aarne Raevaaran tehneen VaihtoehtoTampere valtuustoryhmän ryhmäpuheenvuorossa seuraavan palautusehdotusken:

Esitän Pormestarin talousarvion 19.10.2020 palauttamista takaisin uudelleen valmisteluun, niin että se kuntalain edellyttämällä tavalla turvaa kunnan tehtävien hoitamisen ja kaupunki voisi ottaa käyttöön kaikki investoinnit sisältävän investointikaton sekä hankkeiden priorisoinnin eli karsinnan vuoden 2021 alusta.

Kannatus: Lassi Kaleva

Koska palautussehdotusta ei hyväksytty yksimielisesti puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen:
Palautusehdotus JAA, asian käsittelyn jatkaminen EI. Äänestysesitys hyväksyttiin. Äänestyksen tulos: Raevaaran palautusehdotus hylättiin äänin 4-63.

Äänestystulokset

  • Jaa 4 kpl 6%

    Aarne Raevaara, Heikki Luoto, Terhi Kiemunki, Lassi Kaleva

  • Ei 63 kpl 94%

    Jouni Markkanen, Ari Wigelius, Maija Kajan, Riitta Ollila, Jouni Ovaska, Leena Kostiainen, Aleksi Jäntti, Anne-Mari Jussila, Ilkka Sasi, Olli-Poika Parviainen, Milka Hanhela, Henri Backman, Oras Tynkkynen, Ilpo Sirniö, Petri Rajala, Vilhartti Hanhilahti, Juhana Suoniemi, Matti Joki, Miisa Karjalainen, Aila Dundar-Järvinen, Anne Liimola, Lauri Lyly, Jaakko Stenhäll, Matti Helimo, Petri Siuro, Inna Rokosa, Atanas Aleksovski, Matti Höyssä, Sinikka Torkkola, Mikko Aaltonen, Irja Tulonen, Anneli Taina, Väinö Friman, Merve Caglayan, Anneli Kivistö, Sofia Vikman, Sari Tanus, Ulla Kampman, Olga Haapa-aho, Kirsi Kaivonen, Esa Kanerva, Reeta Ahonen, Minna Minkkinen, Noora Tapio, Mikko Kriikku, Leena Rauhala, Lasse Oksanen, Antti Ivanoff, Kalervo Kummola, Kalle Kiili, Johanna Loukaskorpi, Ilkka Porttikivi, Ulla-Leena Alppi, Peter Löfberg, Tiina Elovaara, Anna-Kaisa Ikonen, Yrjö Schafeitel, Jukka Gustafsson, Jaakko Mustakallio, Pia Viitanen, Salazar Natalia Rincón, Sanna Marin, Erkki Axen


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)