Valmistelija
Karppinen Elina, Asemakaavapäällikkö, Elina.Karppinen@tampere.fi
Perustelut
Kaupunkiympäristön palvelualue on valmistellut 23.10.2023 päivätyn ja 13.5.2024 tarkistetun asemakaavan ja asemakaavamuutoksen nro 8933. Asian hyväksyminen kuuluu kaupunginvaltuuston toimivaltaan.
Asiakirjat ja lisätiedot ovat osoitteessa www.tampere.fi/kaavat/8933 ehdotuksen nähtävilleasettamisesta lähtien.
Diaarinumero: TRE: 5445/10.02.01/2022
Kaavan laatija: Tampereen kaupunki, kaupunkiympäristön suunnittelu, asemakaavoitus, erikoissuunnittelijat Saija Kouko ja Tuija Rönnman-Arnautelis
Asemakaavalla varaudutaan raitiotien sekä sen valtatiet ylittävien siltojen rakentamiseen.
Tampereen raitiotien laajentamisen toteutussuunnittelu välillä Pirkkala-Linnainmaa on käynnissä. Toteutussuunnittelun on määrä valmistua syyskuussa 2024, jolloin Tampereen ja Pirkkalan valtuustot voivat aikaisintaan lokakuussa 2024 päättää toteutussuunnittelun tulosten perusteella raitiotien rakentamisesta. Jotta rakentamiseen voidaan ryhtyä, tulee asemakaavalla mahdollistaa tämä maankäytön muutos. Asemakaavalla 8933 osoitetaan varaus raitiotielle valtatien 12 yli ja vierelle Alasjärven kohdalla sekä valtatien 9 yli ja itäpuolelle, Heikkilänkadulle. Jalankulun ja pyöräilyn seudullinen reitti linjataan asemakaava-alueella Teiskontien vierellä etelämmäs, jotta raitiotie voidaan toteuttaa sen nykyiselle paikalle.
Viheralueiden asemakaavatilanne päivitetään ajan tasalle. Teiskontien pohjois- ja eteläpuolisilla viheralueilla on Alasjärven kohdalla voimassa vanhat asemakaavat, joissa metsäalueet on osoitettu pääsääntöisesti puistoksi, eikä niitä koskien ole annettu luontoarvot huomioivia kaavamääräyksiä. Näiltä viheralueilta on kuitenkin tunnistettu ympäristöhäiriöitä ja luontoarvoja, joiden huomioimiseksi Alasjärven etelärannan uimaranta- ja metsäalueet sekä Pappilanpuiston pohjoisreuna on otettu mukaan asemakaavaan. Asemakaavassa on määrätty luontoarvojen huomioimisesta sekä turvattu mahdollisuudet Alasjärven uimarannan virkistystoimintojen kehittämiseen.
Liito-oravan kulkuyhteydet turvataan. Luontoalueiden sisällyttäminen asemakaavaan on perusteltua myös siksi, että maankäytön muutokset sekä lisääntyvät hyönteistuhot uhkaavat heikentää liito-oravan kulkuyhteyksiä Teiskontien ympäristössä. Asemakaava-alueelle sijoittuu tärkeä liito-oravan pohjois-eteläsuuntainen yhteys, jonka toimivuus muuttuvassa väyläympäristössä turvataan asemakaavalla niin raitiotien ja uudelleen linjattavan kävely- ja pyöräilyväylän rakentamisen aikana kuin sen jälkeen.
Tavoitteena on mahdollistaa raitiotielinjan rakentaminen Tays:lta itään. Asemakaava-alue koostuu kahdesta osa-alueesta, joiden väliin laaditaan erillisenä työnä Linnainmaan raitiotievarikon asemakaavaa numero 8876. Suunnittelualue rajautuu lännessä Alasjärven länsipuolella vireillä olevaan uuden asuinalueen asemakaava-alueeseen 8931, jonka länsipuolella on valmisteilla asuin-, toimitila- ja liikuntapalvelurakentamisen asemakaava 8618. Näiden asemakaavojen yhteisenä tavoitteena on luoda kaavalliset edellytykset raitiotielinjan rakentamiselle Tays:lta Linnainmaalle, johon perustuen voidaan kehittää joukkoliikenteeseen tukeutuvaa maankäyttöä. Samalla muodostetaan uutta Kaupinlaakson kaupunginosaa. Asemakaava 8933 kuuluu maankäytön suunnittelun kaavoitusohjelmaan vuosille 2024-2028 ja on ohjelmoitu valmistumaan vuonna 2024.
Aloitusvaihe
Osallistumis- ja arviointisuunnitelma kuulutettiin nähtäville sekä lähetettiin tiedoksi osallisille helmikuussa 2023. Aloitusvaiheessa kaavahankkeeseen tutustumiseksi laadittiin myös esittelyvideo. Osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta saatiin kuusi viranomaiskommenttia sekä yhdeksän mielipidettä. Viranomaispalaute koski erityisesti alueen luontoarvoja ja ekologisia yhteyksiä, meluvaikutuksia sekä arkeologisia lisäselvitystarpeita. Asukasmielipiteissä kommentoitiin raitiotiepysäkkeihin liittyviä asioita, Alasjärven luontoarvoja sekä vt 12 ylittävän sillan maisemavaikutuksia.
Valmisteluvaihe
Asemakaavan valmisteluaineisto – kaavaluonnos ja siihen liittyvä selostus sekä selvitys- ja viitesuunnitelma-aineistoa – oli nähtävillä 26.10.-30.11.2023. Valmisteluvaiheessa pidettiin raitiotien varikon asemakaavan nro 8876 kanssa yhteinen suunnittelupäivystys 9.11. Koilliskeskuksen kirjastossa. Tilaisuudessa oli tavattavissa asemakaavojen ja raitiotien suunnittelijoita. Valmisteluaineistosta saatiin kahdeksan kommenttia ja viisi mielipidettä. Viranomaispalaute koski erityisesti luontoarvoja, hulevesisuunnitelmia sekä runkomelua ja tärinää koskevia kaavamääräyksiä. Tulleeseen palautteeseen on vastattu kaava-aineiston yhteydessä olevassa palauteraportissa.
Ehdotusvaihe
Ehdotusvaiheessa kaavaratkaisua ja sitä koskevaa vaikutusten arviointia on työstetty valmisteluvaiheen palautteen sekä raitiotietä ja seudullista jalankulun ja pyöräilyn reittiä koskevien tarkentuneiden katu- ja viheraluesuunnitelmien perusteella.
Asemakaavaa voidaan lähteä toteuttamaan heti sen saatua lainvoiman. Kaavan valmistelun yhteydessä on laadittu ympäristösuunnitelma, meluselvitys, hulevesiselvitys, arkeologinen selvitys, luontoselvitys, liito-oravaselvitys, korentoselvitys, maisema- ja viherverkkoselvitys, tärinä- ja runkomeluselvitys sekä laajemman alueen kokonaisvaikutusten arviointi.
Lausunnot
Lausunnot pyydetään: Pirkanmaan ELY-keskus, Pirkanmaan liitto
Päätösehdotus oli
Esittelijä
Nurminen Mikko, Johtaja, Mikko.Nurminen@tampere.fi
Asemakaavaehdotus nro 8933 (päivätty 23.10.2023 tark. 13.05.2024) hyväksytään asetettavaksi julkisesti nähtäville maankäyttö- ja rakennusasetuksen 27 §:n mukaisesti.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.
Kokouskäsittely
Saija Kouko oli paikalla kokouksessa asiantuntijana ja poistui ennen päätöksentekoa.