Kaupunginvaltuusto, kokous 21.10.2024

§ 151 Pirkkala–Linnainmaa-raitiotien rakentaminen 

TRE:4317/08.01.01/2024

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Nurminen Mikko, Johtaja, Mikko.Nurminen@tampere.fi

Perustelut

Marraskuussa 2016 ja marraskuussa 2019 kaupunginvaltuustossa päätetyt ja rakentamisen osalta valmiiksi saadut raitiotiejärjestelmän osat Hervantajärvi–Pyyninkintori ja Kaupin kampus–Sorin aukio -raitiotielinjat otettiin liikennöintikäyttöön elokuussa 2021. Vuonna 2020 valtuuston rakennettavaksi päättämä raitiotielinja Pyynikintorilta Lentävänniemeen otettiin ensimmäiseltä Santalahteen ulottuvalta osuudelta liikennekäyttöön elokuussa 2023, ja jälkimmäinen osuus tästä kokonaisuudesta on tavoite avata liikenteelle Lentävänniemeen asti tammikuussa 2025.

Valtuusto hyväksyi Pirkkala–Linnainmaa-raitiotien hankesuunnitelman 24.4.2023, valtuutti Tampereen Raitiotie Oy:n laatimaan hankkeen toteutussuunnitelman ja asetti aikataulutavoitteeksi, että lokakuussa 2024 tulee olla mahdollista suunnitteluvalmiuden puolesta päättää raitiotien rakentamisesta. Valtuusto asetti myös rakentamispäätöksen ehdoksi, että valtion tuki raitiotien rakentamiseen tulee varmistua ennen investointipäätöksentekoa. Pirkkalan valtuusto teki samana päivänä vastaavan sisältöiset päätökset.

Hankintakilpailun jälkeen uuden Pirkkala–Linnainmaa-allianssin kehitysvaihe, toteutussuunnittelu alkoi lokakuussa 2023. Pirkkala–Linnainmaa-raitiotien allianssisopimus allekirjoitettiin 4.10.2023. Kehitysvaiheen aikana on laadittu mm. raitiotiekaduista katusuunnitelmat, jotka ovat olleet esillä yleisölle kahdesti, luonnos- ja ehdotusvaiheissa. Katusuunnitelmia on esitelty mahdollisuuksien mukaan yhteisissä tilaisuuksissa vireillä olevien asemakaavojen kanssa. Pirkkala–Linnainmaa-raitiotien toteutussuunnitelma valmistui, julkaistiin ja lähetettiin lausuntokierrokselle 16.9.2024. Lausuntopyyntö toimitettiin 110 sidosryhmälle. Lausuntoaika päättyi 4.10.2024 klo 12. Saadut lausunnot ovat päätöksen liitteenä.

Päätösehdotus kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle on laadittu toteutussuunnitelman vaihtoehdosta C, jossa raitiotie rakennetaan vaiheittain koko välille Suuppa-Linnainmaa. Vaiheittain toteuttaminen johtuu siitä, että kaupunginhallituksessa hyväksytyssä ja edelleen kaupunginvaltuustolle hyväksyttäväksi esitetyssä Tampereen kaupunkiseudun MAL-sopimuksessa 2024–2027 Pirkkala–Linnainmaa-raitiotien toteutussuunnitteluun ja rakentamiseen on tulossa valtionavustusta 54,5 milj. euroa. Esitetyssä toteutussuunnitelman hankevaihtoehdossa C valtionavustus tulee olemaan suuruusluokkaa 26-27 prosenttia.

Toteutussuunnitelmassa on kolme hankevaihtoehtoa. Vaihtoehto A on hankesuunnitelman mukainen vertailuvaihtoehto, jossa koko Suuppa–Linnainmaa-raitiotie rakennettaisiin kerralla vuosien 2024–2028 aikana. Vaihtoehto B on vaiheittain toteutettava hanke Partola–Linnainmaa. Vaihtoehdon B vaiheessa 1 raitiotien rakentaminen ulottuu itäisellä ratahaaralla Niihaman pysäkille asti. Vaihtoehdossa B vaihe 2 sisältää itäisellä ratahaaralla Tampereen alueella osuuden Niihama–Linnainmaa. Vaihtoehto C on vaiheittain toteutettava hanke Suuppa–Linnainmaa. Vaihtoehdossa C vaiheessa 1 rakennetaan eteläisellä ratahaaralla osuus Sorin aukio - Partola ja itäisellä ratahaaralla osuus Kaupin kampus - Niihama. Vaiheessa 2 rakennetaan Pirkkalassa osuus Partola–Suuppa ja itäisellä ratahaaralla Tampereen alueella osuus Niihama–Linnainmaa.

Vaihtoehdoista on laadittu hyötykustannuslaskelmat. Kuntataloudelliseen laskelmaan on otettu huomioon mm. valtiontukiosuus ja kuntien arvioidut kiinteistötaloudelliset tulot.

Tampereen Raitiotie Oy:n yhtiöjärjestys ja osakassopimus on hyväksytty kaupunginhallituksen konsernijaostossa 21.3.2023 § 25 ja allekirjoitettu 16.8.2023. Tampereen Raitiotie Oy:n rekisteröidyn yhtiömuodon muutos keskinäisestä kiinteistöosakeyhtiöstä tavalliseksi osakeyhtiöksi hyväksyttiin konsernijaostossa 12.12.2023 § 111 ja sitä koskevasta yhtiöjärjestysmuutoksesta päätettiin yhtiön ylimääräisessä yhtiökokouksessa 26.1.2024. Osakassopimuksessa on kuvattu, miten raitiotien kustannukset jakautuvat omistajakunnille. Periaatteena on, että Tampereen Raitiotie Oy tekee investoinnin omistajakuntien takaamin lainoin. Raitiotieyhtiö veloittaa omistajakunnilta vuosittaista infravastiketta radan liikenteelle avaamisen jälkeen. Infravastike sisältää investointikustannuksen, rahoituskustannukset sekä ylläpito- ja hallintokustannukset. Infravastike muodostuu infrakululajista, hallintokululajista sekä varikkokululajista. Kululajien sisällöstä ja jakamisesta osakkaiden kesken on sovittu Tampereen Raitiotie Oy:n osakassopimuksessa.

Varikkoinvestoinneista syntyvät kustannukset jaetaan Tampereen Raitiotie Oy:n osakassopimuksen mukaan liikennöinnin vaatiman vaunumäärän perusteella. Seuraavissa kappaleissa esitettyihin Tampereen kaupungin ja Pirkkalan kunnan kustannusosuuksiin on sisällytetty osakassopimuksen periaatteen mukainen osuus varikkoinvestoinnin määrästä. Liikennöinnin vaunutarve vaihtelee jokaisessa toteutusvaihtoehdossa (A, B, C), joten myös Tampereen kaupungille ja Pirkkalan kunnalle jyvittyvä osuus varikkoinvestoinneista vaihtelee toteutusvaihtoehdoittain.

Vaihtoehdon A, Suuppa–Linnainmaa-raitiotie kerralla rakentaen, raitiotien toteutuskustannus on 345,37 milj. euroa, josta Tampereen kaupungin kustannusosuus on 230,13 milj. euroa ja Pirkkalan kunnan osuus 115,24 milj. euroa, sisältäen varikkokustannuksen.

Vaihtoehdon B, Partola–Linnainmaa-raitiotie vaiheittain rakentaen, raitiotien toteutuskustannus on 285,94 milj. euroa, josta Tampereen kaupungin kustannusosuus vaiheessa 1 on 172,38 milj. euroa ja Pirkkalan kunnan osuus 34,12 milj. euroa sisältäen varikkokustannuksen ja vaiheessa 2 Tampereen osuus on 79,13 milj. euroa ja Pirkkalan kunnan osuus on 0,31 milj. euroa. Vaihtoehdon B kuntataloudellinen hyötysuhde on 1,64.

Vaihtoehdon C, Suuppa–Linnainmaa vaiheittain rakentaen, raitiotien toteutuskustannus on 357,52 milj. euroa, josta Tampereen kaupungin kustannusosuus vaiheessa 1 on 170,53 milj. euroa ja Pirkkalan kunnan osuus on 39,04 milj. euroa sisältäen varikkokustannuksen ja vaiheessa 2 Tampereen kaupungin osuus on 70,35 milj. euroa ja Pirkkalan kunnan osuus on 77,60 milj. euroa. Vaihtoehdon C kuntataloudellinen hyötysuhde on 1,77.

Allianssin tavoitekustannus on jokaisessa toteutusvaihtoehdossa (A, B, C) sidottu rakentamisessa ja suunnittelussa käytettävien panosten hintaindekseihin. Tampereen Raitiotie Oy vastaa tästä yleisen hintatason muutoksista johtuvasta riskistä ja mahdollisuudesta raitiotien osalta ja Tampereen kaupunki ja Pirkkalan kunta raitiotien toteutukseen liittyvien rinnakkaisten omien kadunrakennushankkeidensa osalta.

Tampereen Raitiotie Oy vastaa raitiotien rakentamisen rahoituksesta. Rakentamisen aikaiset korot ja takausprovisiot sisällytetään rata- ja varikkoinvestointien hankintamenoon, mutta ne eivät sisälly allianssin tavoitekustannukseen tai tilaajan varauksiin allianssiin.

Pirkkala–Linnainmaa-raitiotien suunnittelun ja rakentamisen tilaajien välinen toteuttamissopimus on allekirjoitettu 11.3.2024. Raitiotien toteuttaminen ja ylläpito edellyttävät useita sopimuksia Tampereen Raitiotie Oy:n ja omistajakuntien välillä. Myös raitiotieyhtiön ja Tampereen kaupungin välisiä sopimuksia on tarpeen mukaan päivitettävä. Nämä sopimukset tulee viimeistellä ja hyväksyä valtuustojen mahdollisen Pirkkala–Linnainmaa-raitiotien investointipäätöksen jälkeen.

Tampereen kaupungin kiinteistötaloudelliset tulot, maan myynti- ja maankäyttösopimuskorvaukset, hankkeen vaikutusalueella arvioidaan ajanjaksolla 2024–2050 olevan 265 milj. euroa ilman raitiotien toteutusta. Pirkkala–Linnainmaa-raitiotien toteutuessa Tampereen kaupungin kiinteistötaloudellisten tulojen arvioidaan kasvavan 247 milj. eurolla. Pirkkalan kunnan kiinteistötaloudelliset tulot ajanjaksolla 2024–2050 hankkeen vaikutusalueella arvioidaan olevan 138 milj. euroa ilman raitiotien toteutusta ja näiden tulojen arvioidaan kasvavan raitiotien toteutuessa Partolaan asti (vaihtoehto B) 25 milj. eurolla ja raitiotien toteutuessa Suupalle asti (vaihtoehto C) 96 milj. eurolla.

Tampereen Raitiotie Oy:n osakassopimuksessa on sovittu, että yhtiön tehdessä rata- tai varikkoinvestointeja, tekevät kyseiseen investointiin osallistuvat osakkaat (tässä tapauksessa Tampereen kaupunki ja Pirkkalan kunta) yhtiöön oman pääoman ehtoisen sijoituksen, joka on vähintään yhden (1) prosentin suuruinen ko. osakkaan osuudesta investoinnin kustannusarviosta. Tampereen kaupungin osuus investoinnista vaihtoehdossa C on 1,72 milj. euroa ja Pirkkalan kunnan 0,37 milj. euroa vaiheessa 1 ja vaiheessa 2 Tampereen kaupungin osuus 0,75 milj. euroa ja Pirkkalan kunnan 0,84 milj. euroa. Oman pääoman ehtoiset sijoitukset toteutetaan maksullisena suunnattuna osakeantina. Tampereen Raitiotie Oy:n yhtiökokous tai ylimääräinen yhtiökokous tekee tarvittavat yhtiöoikeudelliset päätökset oman pääoman ehtoisten sijoitusten toteuttamiseksi.

Vuonna 2025 Lentävänniemen linjan valmistuttua Tampere maksaa raitiotien infravastiketta n. 25,3 milj. euroa. Pirkkala-Linnainmaa vaiheen 1 valmistuttua liikennekäyttöön 2029 vuosittainen infravastike on arviolta noin 34,2 milj. euroa. Vaunujen pääoma- ja kunnossapitokustannuksista maksetaan kalustovuokraa. Kalustovuokra on vuonna 2025 noin 11,7 milj. euroa ja vuonna 2029 arviolta noin 18 milj. euroa. Infravastike ilman varikkokululajia kohdennetaan yhdyskuntalautakunnalle ja kalustovuokra sekä varikkokululaji joukkoliikennelautakunnan toimintamenoihin.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja, Juha.Yli-Rajala@tampere.fi

Esitetään valtuuston päätettäväksi:

Pirkkala–Linnainmaa-raitiotie rakennetaan vaiheittain toteutussuunnitelman vaihtoehto C mukaisesti. Vaiheessa 1 rakennetaan Sorin aukio - Partola ja Kaupin kampus - Niihama -osuudet, jotka ovat Tampereen Raitiotie Oy:n tilattavissa Pirkkala–Linnainmaa-allianssilta.

Tampereen kaupungin osuus raitiotien vaiheesta 2 osuus Niihama–Linnainmaa on raitiotieyhtiön tilattavissa allianssilta, kun valtion tuki ja edellytykset vaiheen 2 rakentamiseen ovat varmistuneet ja kaupunginhallitus on sen vahvistanut.

Vaiheen 2 Tampereen osuuden Niihama–Linnainmaa rakentamispäätös tuodaan kaupunginhallitukselle ja edelleen valtuustolle uudelleen päätettäväksi, mikäli hankkeessa tai sen valtionosuuden oletetussa määrässä tulee olennaisia muutoksia.

Tampereen kaupungin laskennallinen osuus Pirkkala–Linnainmaa-raitiotien vaiheen 1 toteutuskustannuksesta on 170,53 milj. euroa sisältäen varikkokustannuksen.

Kaupunki tilaa Pirkkala–Linnainmaa-allianssilta vaiheeseen 1 kohdistuvalla erillisellä tilauksella 18,22 milj. eurolla raitiotien toteutuksen liittyvinä hankkeina rinnakkaista kadun ja muiden yleisten alueiden rakentamista.

Toteutusvaiheen 2 Niihama–Linnainmaa osalta tämä päätös ei sido kaupunkia suhteessa Pirkkala–Linnainmaa-allianssin palveluntuottajiin. Vaiheen 2 liittyvien hankkeiden aloittaminen edellyttää erillisen tilauksen.

Mikäli Pirkkalan kunnanvaltuusto ei tee päätöstä 30.11.2024 mennessä toteutussuunnitelman vaihtoehdosta C, Suuppa-Linnainmaa, asia tuodaan uudelleen päätettäväksi.

Tampereen kaupunki osallistuu Tampereen Raitiotie Oy:n myöhemmin järjestämään maksulliseen suunnattuun osakeantiin tai osakeanteihin ja tekee enintään 1,72 milj. euron sijoituksen yhtiöön vaiheessa 1 ja enintään 0,75 milj. euron sijoituksen vaiheessa 2.

Lisäksi ehdolla, että valtuusto tekee rakentamispäätöksen Pirkkala–Linnainmaa-raitiotien toteutussuunnitelman mukaisesta raitiotiehankkeesta, kaupunginhallitus päättää:

Pirkkala–Linnainmaa-raitiotien toteutusvaiheen 1 Partola–Linnainmaa allianssisopimuksen tilaus vaiheen 1 kaupungin kustannusvastuulla olevista liittyvistä rinnakkaisista hankkeista hyväksytään tavoitekustannuksella 18,22 milj. euroa.

Pirkkala–Linnainmaa-allianssin toteutusvaiheen 2 Niihama–Linnainmaa allianssisopimuksen kaupungin tilaus vaiheesta 2 tulee vahvistettavaksi sen jälkeen, kun valtuuston asettamat edellytykset tilaukselle ovat täyttyneet.

Sopimusluonnos tilaajien välisestä riskienjaosta Pirkkala–Linnainmaa-raitiotiehankkeessa hyväksytään. Kaupunkiympäristön palvelualueen johtajalle annetaan valtuudet tehdä sopimukseen vähäisiä ja teknisluontoisia muutoksia.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kaupunginhallitus myönsi läsnäolo- ja puheoikeuden johtaja Mikko Nurmiselle ja Tampereen Raitiotie Oy:n kehitysjohtaja Ville-Mikael Tuomiselle. He olivat asiantuntijoina läsnä kokouksessa asian käsittelyn aikana ja poistuivat ennen päätöksentekoa.

Esittelijä Juha Yli-Rajala muutti asian perusteluita siten, että esityslistalla olleiden perustelujen kolmannen kappaleen toiseksi viimeinen virke poistettiin. Lisäksi esittelijä vaihtoi asian liitteen 7 päivitetyksi lausuntokoosteeksi, sillä lausuntoja oli saapunut vielä kaupunginhallituksen esityslistan julkaisun jälkeen.

Puheenjohtaja totesi näin muutettujen perustelujen ja päivitetyn liitteen olevan asian käsittelyn pohjana.

Valmistelija

  • Nurminen Mikko, Johtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Johtaja Mikko Nurminen, puh. 040 801 2665, etunimi.sukunimi@tampere.fi ja kehitysjohtaja Ville-Mikael Tuominen, puh. 050 343 0700, etunimi.sukunimi@tampereenraitiotie.fi

Lisätietoja päätöksestä

Lakiasiainjohtaja Laura Klami, puh. 040 543 2285, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätösehdotus oli

Pirkkala–Linnainmaa-raitiotie rakennetaan vaiheittain toteutussuunnitelman vaihtoehto C mukaisesti. Vaiheessa 1 rakennetaan Sorin aukio - Partola ja Kaupin kampus - Niihama -osuudet, jotka ovat Tampereen Raitiotie Oy:n tilattavissa Pirkkala–Linnainmaa-allianssilta.

Tampereen kaupungin osuus raitiotien vaiheesta 2 osuus Niihama–Linnainmaa on raitiotieyhtiön tilattavissa allianssilta, kun valtion tuki ja edellytykset vaiheen 2 rakentamiseen ovat varmistuneet ja kaupunginhallitus on sen vahvistanut.

Vaiheen 2 Tampereen osuuden Niihama–Linnainmaa rakentamispäätös tuodaan kaupunginhallitukselle ja edelleen valtuustolle uudelleen päätettäväksi, mikäli hankkeessa tai sen valtionosuuden oletetussa määrässä tulee olennaisia muutoksia.

Tampereen kaupungin laskennallinen osuus Pirkkala–Linnainmaa-raitiotien vaiheen 1 toteutuskustannuksesta on 170,53 milj. euroa sisältäen varikkokustannuksen.

Kaupunki tilaa Pirkkala–Linnainmaa-allianssilta vaiheeseen 1 kohdistuvalla erillisellä tilauksella 18,22 milj. eurolla raitiotien toteutuksen liittyvinä hankkeina rinnakkaista kadun ja muiden yleisten alueiden rakentamista.

Toteutusvaiheen 2 Niihama–Linnainmaa osalta tämä päätös ei sido kaupunkia suhteessa Pirkkala–Linnainmaa-allianssin palveluntuottajiin. Vaiheen 2 liittyvien hankkeiden aloittaminen edellyttää erillisen tilauksen.

Mikäli Pirkkalan kunnanvaltuusto ei tee päätöstä 30.11.2024 mennessä toteutussuunnitelman vaihtoehdosta C, Suuppa-Linnainmaa, asia tuodaan uudelleen päätettäväksi.

Tampereen kaupunki osallistuu Tampereen Raitiotie Oy:n myöhemmin järjestämään maksulliseen suunnattuun osakeantiin tai osakeanteihin ja tekee enintään 1,72 milj. euron sijoituksen yhtiöön vaiheessa 1 ja enintään 0,75 milj. euron sijoituksen vaiheessa 2.

Lisäksi ehdolla, että valtuusto tekee rakentamispäätöksen Pirkkala–Linnainmaa-raitiotien toteutussuunnitelman mukaisesta raitiotiehankkeesta, kaupunginhallitus päättää:

Pirkkala–Linnainmaa-raitiotien toteutusvaiheen 1 Partola–Linnainmaa allianssisopimuksen tilaus vaiheen 1 kaupungin kustannusvastuulla olevista liittyvistä rinnakkaisista hankkeista hyväksytään tavoitekustannuksella 18,22 milj. euroa.

Pirkkala–Linnainmaa-allianssin toteutusvaiheen 2 Niihama–Linnainmaa allianssisopimuksen kaupungin tilaus vaiheesta 2 tulee vahvistettavaksi sen jälkeen, kun valtuuston asettamat edellytykset tilaukselle ovat täyttyneet.

Sopimusluonnos tilaajien välisestä riskienjaosta Pirkkala–Linnainmaa-raitiotiehankkeessa hyväksytään. Kaupunkiympäristön palvelualueen johtajalle annetaan valtuudet tehdä sopimukseen vähäisiä ja teknisluontoisia muutoksia.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Lisäksi hyväksyttiin yksimielisesti toivomusponsi:

Raitiotien toteutuksessa Hatanpään valtatiellä huomioidaan, että Hatanpään valtatien rooli autoliikenteen alueellisena kokoojakatuna ja väylänä keskustaan säilyy. Raitiotien toteutuksen aikaisiin liikennejärjestelyihin kiinnitetään erityistä huomiota kaikkien liikennemuotojen sujuvuuden turvaamiseksi.

Kokouskäsittely

Puheenjohtaja totesi käsittelyn aluksi: "Kaupunginhallitus on 7.10.2024 päättänyt esittää kaupunginvaltuustolle Pirkkala–Linnainmaa- raitiotien rakentamista. Kokouksen pöytäkirjan tarkastamisen jälkeen on käynyt ilmi, että päätöksen § 382 liitteitä 4 ja 7 tulisi muuttaa ennen asian käsittelyä kaupunginvaltuustossa 21.10.2024. Muutetut liitteet on vaihdettu kaupunginvaltuuston 21.10.2024 esityslistan asian § 151 liitteiksi seuraavasti: Liitteessä 4 Pirkkala–Linnainmaa- raitiotien kiinteistötaloudellinen selvitys raportti on ollut virheellinen kuva (Kuva 9) sivulla 58. Lisäksi liitettä 7 Lausuntokooste Pirkkala–Linnainmaa- raitiotie on päivitetty. Valtuustolle on välittömästi 15.10.2024 tiedotettu liitteiden muuttamisesta ja esityslistan julkaisemisesta uudelleen."
Todettiin tämä lisäys kaupunginhallituksen valmisteluun.

Anna-Kaisa Ikonen poistui kokouksesta ennen asian käsittelyn alkamista. Varavaltuutettu Kari-Matti Hiltunen saapui kokoukseen.
Sari Tanus poistui kokouksesta ja varavaltuutettu Satu Sipilä saapui kokoukseen asian käsittelyn aikana.
Pia Viitanen poistui kokouksesta asian käsittelyn aikana.
Aleksi Jäntti poistui kokouksesta ja varavaltuutettu Ilpo Rantanen saapui kokoukseen asian käsittelyn aikana.

Pormestari Kalervo Kummola teki seuraavan toivomusponsiehdotuksen:

Raitiotien toteutuksessa Hatanpään valtatiellä huomioidaan, että Hatanpään valtatien rooli autoliikenteen alueellisena kokoojakatuna ja väylänä keskustaan säilyy. Raitiotien toteutuksen aikaisiin liikennejärjestelyihin kiinnitetään erityistä huomiota kaikkien liikennemuotojen sujuvuuden turvaamiseksi.

Kannatus: Lauri Lyly, Johanna Loukaskorpi, Anne-Mari Jussila, Matti Höyssä, Lassi Kaleva, Sirpa Pursiainen-Hautala, Satu Sipilä, Ulla Kampman, Aarne Raevaara, Petri Rajala, Aila Dündar-Järvinen, Antti Ivanoff, Arto Grönroos, Ilkka Sasi, Sofia Vikman ja Marika Puolimatka.

Päätettyään keskustelun puheenjohtaja tiedusteli valtuustolta, voidaanko Kummolan tekemä toivomusponsiehdotus hyväksyä yksimielisesti. Koska toivomusponsiehdotusta ei vastustettu, puheenjohtaja totesi valtuuston hyväksyneen sen yksimielisesti.

Tiedoksi

Mikko Nurminen, Milko Tietäväinen, Jukka Lindfors, Mika Periviita, Ari Vandell, Elina Karppinen, Pekka Sirviö/Tampereen Raitiotie Oy, Ville-Mikael Tuominen/Tampereen Raitiotie Oy, Sari Valjus/Pirkkala–Linnainmaa-allianssi, Pirkkalan kunta

Liitteet


Muutoksenhaku

Valitusosoitus

 Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

 Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa  (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa muutosta hakea myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
 - valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
 - päätös, johon haetaan muutosta
 - miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan

Valituskirjelmään on liitettävä
 - päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
 - todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
 - asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 270 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.