Perustelut
Mirja Salmijärven valtuustokysely:
Lupa liikkua Lupa harrastaa on Tampereen varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen sekä perusopetuksen yhteinen toimintakulttuuri, jonka tavoitteena on tukea lasten ja nuorten hyvinvointia aina päiväkodista perusopetuksen loppuun asti.
Lupa harrastaa -toimintaan voivat ilmoittautua kaikki Tampereen perusopetuksen oppilaat. Se on maksutonta vapaa-ajan toimintaa, joka on tarkoitettu 1.–9.-luokkien oppilaille. Mukaan voivat tulla myös ne lapset, jotka osallistuvat maksulliseen iltapäivätoimintaan (iltapäiväkerho). Yläkoululaisille tarjotaan lisäksi erillisiä Lupa treenata -ryhmiä, joissa ohjelmaan kuuluu esimerkiksi kiipeilyä, kuntosaliharjoittelua ja keilausta.
Perusopetus vastaa maksuttoman Lupa harrastaa -harrastustoiminnan järjestämisestä. Harrastukset toteutuvat koulupäivien jälkeen, pääosin kouluilla sekä muissa harrastuspaikoissa ympäri kaupunkia. Viikoittain tarjolla on satoja harrastusryhmiä.
Tänä vuonna Lupa harrastaa- ja Lupa treenata -ryhmien ilmoittautuminen käynnistyi 12.8.2025 klo 18.00. Aamulehti uutisoi, että paikat täyttyvät minuuteissa ja tilanne on ollut sama useampana vuotena. Lisäksi ilmoittautumissivu kaatui useita kertoja ilmoittautumisen auettua. 17.8.2025 löytyi kuitenkin vielä jonkin verran ryhmiä, joissa on tilaa.
Kysynkin,
1. Miten toiminnasta tiedotetaan, ja tavoittaako viestintä myös ne perheet, joilla on heikommat digitaidot tai kielitaito?
2. Kuinka moni oppilas sai tänä syksynä toivomansa harrastuspaikan? Kuinka moni jäi kokonaan ilman?
3. Mitkä ryhmät täyttyvät toistuvasti minuuteissa, ja tehdäänkö toimia suosituimpien harrastusten lisäämiseksi?
4. Tällä hetkellä ilmoittautumiskäytäntö suosii lapsia, joiden vanhemmat ovat valveutuneita ja harjaantuneita tietotekniikan käyttäjiä. Miten ilmoittautumisesta voisi tehdä tasa-arvoisempaa? Olisiko mahdollista esimerkiksi arpoa paikat kaikkien halukkaiden kesken tai porrastaa ilmoittautumista siten, että sivusto ei kaadu?
Apulaispormestari Anne-Mari Jussilan vastaus Mirja Salmijärven valtuustokyselyyn:
1. Miten toiminnasta tiedotetaan, ja tavoittaako viestintä myös ne perheet, joilla on heikommat digitaidot tai kielitaito?
- Lupa harrastaa/treenata -ryhmistä tiedotetaan Tampereen kaupungin perusopetuksen Wilmassa ja koulujen IDID-näytöillä. Mainostusta on ollut elokuun aikana rakkanäytöillä ja lupaliikkualupaharrastaa Instagramissa. Tiedotusta on tehneet koulun henkilökunta sekä kaupungin liikunta- ja nuorisopalveluiden liikuntamotivaattorit. Mainostusta ja tiedotusta ryhmistä on osaltaan tehneet myös ryhmien järjestäjät seurat, yhdistykset sekä yritykset.
- Harrastuskalenteri toimii suomeksi ja englanniksi, jolla parannetaan saavutettavuutta.
Liikuntamotivaattorit ovat myös osaltaan auttaneet nuoria ilmoittautumisen kanssa, sekä koululta kouluvalmentajilta saa neuvoja ilmoittautumisen tekemiseen.
Harrastuskalenterin lisäksi perusopetuksen toteuttamana on myös paljon Lupa harrastaa -toimintamallin toimintoja, jotka eivät näy harrastuskalenterissa ja joihin ohjaudutaan muuta kautta.
- Koulupäivän sisälle on rakennu ryhmiä ja toimintoja tukemaan oppilaita, jotka muutoin jäisivät harrastustoiminnan ulkopuolelle. Nämä toimet on kohdennettu alueille, joissa asuu enemmän sosioekonomisesta heikommassa asemassa olevia asukkaita.
- Erityisryhmien oppilaille on muodostettu omia sisäisiä ryhmiä, joihin ei ole julkista hakua.
Oppilaat ryhmiin ohjataan koulun henkilökunnan kautta.
- Opettajat mahdollistavat koulupäivän aikaan harrastuskokeiluja Lupa liikkua -tuntien toimesta. Nämä oppituntien sisällä tapahtuvien liikunnalliset harrastuskokeilut ovat kaikille oppilaille mahdollistuvia aktiviteetteja. Ne täydentävät vakituisia harrastusryhmiä ja toivottavasti myös innostavat oppilaita uusien harrastusten pariin.
- Nuorisopassin avulla 7–9-luokkalaiset saavat harrastussaldoa, jota voi käyttää harrastustoimintaan. Nuorisopassin harrastuseteliä voisi jatkossa kehittää ja miettiä, kuinka tällä voisi saada esim. liikuntamaistiaisia enemmän.
- Nuorisopalveluiden kanssa tehdään yhteistyötä, jossa liikuntamottvaatorit ohjaavat erilaisia ryhmiä, kokeilukertoja (liikuntamaistiaisia) sekä tekevät liikuntaneuvontaa yhteistyössä koulun ja Pirhan terveydenhoitajan kanssa.
- Lupa liikkua Lupa harrastaa -organisoi yhdessä seurojen kanssa erilaisia kampanjoita, joissa kannustetaan liikkumiseen ja harrastamiseen esim. koripalloliiton miljoonakorishaaste sekä Tapparan ja Ilveksen liigaliput koululaisille.
- Näiden kaikkien lisäksi kouluilla tehdään paljon erilaisia toimija kuten välkkäritoimintaa.
Välkkäritoiminta on oppilaiden ohjaamia välituntiaktiviteetteja.
2. Kuinka moni oppilas sai tänä syksynä toivomansa harrastuspaikan? Kuinka moni jäi kokonaan ilman?
- Tilanne 19.8.: Lupa harrastaa/treenata -ryhmiä on noin 340 ja osallistuja 4582.
- Suunnitteluvaiheessa paikkoja on tarjolla Harrastuskalenterissa noin 5 700 oppilaalle.
Tämän luvun lisäksi on harrastusryhmiä, jotka suunnattu kouluille, joissa erityisryhmiä tai paljon tukea tarvitsevia oppilaita. Näihin ryhmiin koulu ohjaa oppilaat, eikä nämä ryhmät näy Harrastuskalenterissa. Paikkoja näihin on noin 500.
- Koska ryhmissä on erilaisia ikäryhmiä, ei aivan tarkkaa luku saada ilmoittautumisjärjestelmästä. 1–6-luokan ryhmiin on ilmoittautunut 4089 ja 7–9-luokan ryhmiin 1014. Näitä lukuja vääristää se, että muutamissa ryhmissä ikäjakaumaksi on määritelty esim. 6–8-luokka, jonka vuoksi järjestelmä on laskenut osallistujamäärän molempiin lukuihin. Joka tapauksessa alakoulun oppilaita ilmoittautuu huomattavasti enemmän, kun yläkoululaisia.
- Sukupuolijakauman mukaista raporttia järjestelmästä ei saa, koska sitä ei kysytä ilmoittautuessa.
- Osallistujamäärä vielä todennäköisesti nousee, sillä ryhmien ilmoittautuminen on auki koko lukuvuoden.
3. Mitkä ryhmät täyttyvät toistuvasti minuuteissa, ja tehdäänkö toimia suosituimpien harrastusten lisäämiseksi?
- Lupa harrastaa/treenata -ryhmät suunnitellaan lasten ja nuorten toiveiden perusteella. Tarjontaan pyritään saamaan monipuolisesti erilaisia harrastuksia, sekä laajasti ympäri Tamperella. Eniten lapset ja nuoret toivovat liikuntaa. Ryhmät, jotka täyttyvät nopeimmin ovat esim. uinti, erilaiset eläinryhmät ja kokkausryhmät, sekä ryhmät, joissa on hieman pienempi ryhmäkoko riippuen harrastuksen sisällöstä.
- Pyrimme toteuttamaan suosituimpia ryhmiä niin paljon kun mahdollista huomioiden budjetin, tilat ja ohjauksen. Esimerkiksi paljon kysyttyjä uintiryhmiä emme voi järjestää enempää, sillä ratavuoroja tai tilaa ei ole uimahalleissa.
- Lupa harrastaa/treenata -toiminta on osa valtakunnallista Harrastamisen Suomen mallia, joka on vapaa-ajan toimintaa. Toteutamme joka lukuvuosi harrastustoivekyselyn, jossa oppilaat pääsevät vaikuttamaan tulevan kauden harrastustarjontaan. Pyrimme huomioimaan kaikkia toiveet. Koululaiskysely: Koululaiset toivovat monipuolisia liikunta- ja taidekokeiluja – pian mahdollista yläkouluissa - Harrastamisen Suomen malli
- Rahoitus haetaan vuosittain, jonka vuoksi budjetti, toiveet ja tarjonta rakennetaan joka lukuvuodelle uudestaan. Tämän vuoksi emme voi luvata oppilaalle harrastuspaikkaa seuraavalle lukuvuodelle, eikä tämä ole teknisesti tai tasapuolisuuden vuoksi mahdollista.
Pyrimme aina jatkamaan hyviä ja suosittuja ryhmiä, sekä lisäämään tarjontaan uusia toiveita.
4. Tällä hetkellä ilmoittautumiskäytäntö suosii lapsia, joiden vanhemmat ovat valveutuneita ja harjaantuneita tietotekniikan käyttäjiä. Miten ilmoittautumisesta voisi tehdä tasa-arvoisempaa? Olisiko mahdollista esimerkiksi arpoa paikat kaikkien halukkaiden kesken tai porrastaa ilmoittautumista siten, että sivusto ei kaadu
- Olemme ilmoittautumisjärjestelmän haltijan kanssa käyneet keskusteluita järjestelmän kehittämisestä siitä voisiko paikat arpoa. Tällä hetkellä tämä ei ole mahdollista käyttämässämme ilmoittautumisjärjestelmässä.
- Jatkamme kehitystyötä ilmoittautumisjärjestelmän kanssa sekä tulemme pohtimaan tämän lukuvuoden aikana olisiko mahdollisesti jokin toinen ilmoittautumisjärjestelmä parempi. Järjestelmän tulee palvella Lupa liikkua Lupa harrastaa -toimintaa monella eri tavalla ja tämä Lupa harrastaa/treenata -ilmoittautuminen on yksi osa kokonaisuutta.
- Ensisijaisesti pyrimme kehittämään ilmoittautumisjärjestelmää niin että se toimisi parhaalla mahdollisella tavalla ja kestäisi suuren ilmoittautujamäärän yhdellä kertaa. Jos ei saada järjestelmää toiminaan, etsimme muita ratkaisuja. Monta ilmoittautumispäivää tuo mukaan viestinnällisiä ongelmia, jotta Harrastuskalenterissa ryhmien ilmoittautumispäivät olisivat oikein ja tieto saavuttaisi huoltajat. Toiminnassa mukana olevat seurat, yhdistykset ja yritykset luovat itse jokaisen ryhmä ilmoittautumisjärjestelmään.
Valmistelijat:
pedagoginen asiantuntija Annika Urvikko
perusopetusjohtaja Kristiina Järvelä