Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta, kokous 23.10.2025

§ 118 Tampereen seudun työväenopiston itsearviointiraportti lukuvuodelta 2024-2025 (yhteistoiminta-alueen asia) 

TRE:5268/00.01.03/2025

Valmistelija

  • Vatanen Tuula, Työväenopiston apulaisrehtori

Valmistelijan yhteystiedot

Apulaisrehtori Tuula Vatanen, puh. 040 806 2400, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Kalle Kaunisto,​ puh. 040 485 1059,​ etunimi. sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Tampereen seudun työväenopiston itsearviointiraportti on osa työväenopiston lakisääteistä oppilaitoksen arviointia, jolla edistetään toiminnan laatua ja kehittämistä tunnistamalla vahvuuksia ja kehittämiskohteita. Työväenopiston itsearviointi toteutetaan julkishallinnolle luodulla ja kansalaisopistojen käyttöön mukautetulla CAF (The Common Assesment Framework) mallilla sekä hyödyntämällä tilastoja sekä asiakaspalautekyselyjä. Lukuvuoden 2024–2025 itsearvioinnissa on selvitetty CAF:n kumppanuudet ja resurssit aluetta, niihin liittyvää suorituskykyä sekä asiakastuloksia. Opiston resurssien hallintaa tarkasteltiin talouden, tiedon, teknologian ja toimitilojen näkökulmasta.

Arvioinnissa työväenopiston kehittämistoiminta todettiin vakaaksi ja tavoitteelliseksi. Opisto on arvostettu kumppani, joka tekee laajaa yhteistyötä eri tahojen kanssa. Yhteistyö tukee opiston strategisia tavoitteita sekä arjen toimintaa ja mahdollistaa onnistuneita projekteja. Projektien toivottiin kuitenkin painottuvan nykyistä selkeämmin opetukseen ja opiskelijoiden arkeen. Sopimuskäytännöt ovat rakenteellisesti kunnossa, mutta henkilöstö näki vielä kehitettävää kumppanuuksien hallinnassa ja sopimusten arvioinnissa.

Opiston taloushallinto tukee strategisia tavoitteita. Taloutta seurataan, mutta henkilöstön tietoisuuden lisääminen talousasioista nousi kehittämiskohteeksi. Opiston viestintä on aktiivista, monikanavaista ja saavutettavaa. Tiedonhallintaa edisti uusi arkistointijärjestelmä sekä arkistonmuodostussuunnitelman käyttöönotto, vaikka käytännön toteutus onkin vielä käynnistysvaiheessa. Teknologian käyttö on osa opiston päivittäistä työtä ja opetusta, mutta käytössä olevien järjestelmien yhteensopimattomuus aiheuttaa ylimääräistä työtä, ja tuntiopettajat ovat yhteiskäyttötilojen laitteiden varassa. Henkilöstön teknologista osaamista tuetaan koulutuksilla, lisäksi tarvitaan räätälöityä perehdytystä. Toimitilojen hallinta on kustannustehokasta, omia tiloja on vähän, niiden käyttöaste on opetuskaudella korkea, ja tilojen turvallisuutta valvotaan säännöllisesti. Suurin osa opetuksesta tapahtuu muiden hallinnoimissa tiloissa, mikä tuo haasteita tilojen tarkoituksenmukaisuuden, varustelun ja turvallisuuden osalta.

Kestävän kehityksen edistäminen näkyy muun muassa ympäristötietoisina kursseina, eettisinä hankintoina ja saavutettavuutta tukevina palveluina, mutta asiaan perehtynyt vastuuhenkilö edistäisi konkreettista pitkäjänteistä kehittämistä.

Opisto tukee kuntalaisten aktiivista kansalaisuutta ja elinikäistä oppimista tarjoamalla saavutettavaa ja tavoitteellista koulutusta eri oppijaryhmille. Asiakkaat saavat äänensä kuuluviin palautekyselyissä, ja opiskelija- ja vanhempainyhdistys tukevat asiakasnäkökulmaa. Asiakaspalautetta kerätään systemaattisesti sähköisillä kyselyillä, ja tulosten perusteella opisto on onnistunut vastaamaan opiskelijoiden odotuksiin: 94,2 % vastaajista kertoi opintojen olleen vähintään sitä, mitä vastaaja odotti, ja yli puolet koki opintojen ylittäneen odotukset.

Ilmoittautuneiden määrä on kasvanut tasaisesti, ja etäopetuksen tarjonta laajentaa osallistumismahdollisuuksia myös toimialueen ulkopuolelle. Opiskelijoiden ikä- ja koulutustausta on monipuolinen, ja opisto tavoittaa laajasti eri ryhmiä, mutta nuorten ja nuorten aikuisten tavoittaminen on edelleen vähäisempää muihin osallistujaryhmiin verrattuna.

Palautteiden perusteella työväenopiston opiskelijat ja kurssilaiset olivat erittäin tyytyväisiä opetuksen laatuun ja sisältöihin sekä oppimisympäristöön. Opetuksen asiantuntevuus, innostava ilmapiiri ja opettajien henkilökohtainen ohjaus saivat paljon kiitosta. Myös kurssikuvausten vastaavuus sisältöön oli parantunut.

Vaikka kurssien määrä hieman laski, pysyi osallistujamäärä melko tasaisena ja ilmoittautuneiden määrä jopa kasvoi. Siksi yhä useampi ilmoittautuja jäi varapaikalle. Opetustuntien määrä on pysynyt korkeana, ja opisto on säilyttänyt asemansa huomattavana vapaan sivistystyön ja taiteen perusopetuksen oppilaitoksena, ja vakiinnuttanut paikkansa myös kotouttavassa koulutuksessa.

Opisto jatkaa monipuolisen ja laadukkaan koulutuksen käyttämistä ja tarjoamista painottaen yhteisöllisyyttä, elinikäistä oppimista ja matalan kynnyksen osallistumista.

Hallintosäännön (2.9.2025) 19 § mukaisesti kulttuuri-​ ja vapaa-​aikalautakunnan tehtävänä on järjestää vapaan sivistystyön palvelut.

Tampereen seudun työväenopiston itsearviointiraportti lukuvuodelta 2024–2024 on liitteenä.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Savisaari Lauri, Johtaja

Tampereen seudun työväenopiston itsearviointiraportti lukuvuodelta 2024-2025 merkitään tiedoksi.

Tiedoksi

Tuula Vatanen, Maija-Liisa Gröhn, Sampo Terho