Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta, kokous 29.5.2024

Lataa  Kuuntele 

§ 85 Kaksi oikaisuvaatimusta lautakunnan päätökseen koskien vinttikoiraradan toiminnan päättymistä Kaupissa 

TRE:1445/00.01.02/2024

Valmistelija

  • Etu-Seppälä Jukka, Liikunta- ja nuorisojohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Liikunta- ja nuorisojohtaja Jukka Etu-Seppälä, puh. 050 342 2812, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Kalle Kaunisto, puh. 040 485 1059, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta hyväksyi päätöksellään 27.3.2024 § 54 Kaupissa sijaitsevan vinttikoiraradan alueen käyttötarkoituksen muuttamisen osana alueen jatkosuunnittelua. Päätöksen mukaan vinttikoiraradan toiminta Kaupissa päättyy ja vinttikoiraradalle selvitetään mahdollista uutta sijoituspaikkaa. Kolme yksityishenkilöä yhdessä sekä Petsamon omakotiyhdistys ry ovat jättäneet päätökseen samansisältöiset oikaisuvaatimukset. Oikaisuvaatimukset ovat saapuneet Tampereen kaupungin kirjaamoon muutoksenhakuajan puitteissa 23.4.2024. Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta on toimivaltainen ratkaisemaan päätöstään 27.3.2024 § 54 koskevan oikaisuvaatimuksen.

Oikaisuvaatimusten mukaan päätös on lainvastainen, koska asemakaavan käyttötarkoituksen muuttamisesta päättäminen tai päätöksestä aiheutuvasta mahdollisesta toimenpideluvasta päättäminen ei kuulu kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan toimivaltaan ja koska päätöksestä puuttuu selvitykset ja sovelletut lait tai muut säännökset.

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan päätöksellä ei ole muutettu alueen asemakaavaa. Alueella on edelleen voimassa 14.6.2021 kaupunginvaltuustossa hyväksytty (§ 87) asemakaava nro 8767. Kuten oikaisuvaatimuksissa on todettu, päätöksestä aiheutuvasta mahdollisesta toimenpideluvasta päättäminen ei kuulu kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan toimivaltaan, eikä lautakunta ole tällaista päätöstä tehnytkään. Mikäli alueen tuleva käyttö edellyttää asemakaavamuutosta, lupia tms., valmistellaan ne erikseen toimivaltaisen viranomaisen päätökselle.

Kunta hoitaa itsehallinnon nojalla itselleen ottamansa tehtävät ja järjestää sille laissa erikseen säädetyt tehtävät (kuntalaki 7 §). Kaupunginvaltuusto on hallintosäännöllä siirtänyt toimivaltaansa edelleen siten, että lautakunnan tehtävänä on muun ohella vastata palvelujen järjestämisestä,​ tuottamisesta ja kehittämisestä kaupunkistrategian,​ palvelusuunnitelman ja talousarvion linjausten mukaisesti sekä ohjata toiminnan ja talouden suunnittelua (Tampereen kaupungin hallintosääntö 17 §). Nyt tehdyllä lautakunnan päätöksellä päätettiin vinttikoiraradan alueen käyttötarkoituksen muuttamisesta osana alueen jatkosuunnittelua sekä vinttikoiraradan toiminnan päättymisestä Kaupissa. Lautakunta on ollut toimivaltainen päättämään asiasta. Toimivaltasäännös on kirjattu lautakunnan päätökseen. Lautakunta on katsonut asiassa suoritetun valmistelun selvityksineen riittäväksi päätöksenteon pohjaksi tehdessään asiassa lopullisen päätöksen. Päätöksessä on laajasti esitelty kaupin urheilupuiston alueen kehitystä, tulevia suunnitelmia sekä valittua ratkaisua.

Muutoin oikaisuvaatimusten johdosta todetaan, että Kaupin urheilupuiston alue on kaavassa merkitty liikuntaa ja urheilua palvelevaksi alueeksi ja alue, jossa vinttikoirarata nykyisellään toimii, liikuntaa ja urheilua palvelevaksi kenttäalueeksi. Kaavassa ei ole erikseen otettu kantaa urheilulajeihin, joita alueella järjestetään. Hiihto on olennainen osa Kaupin urheilupuistossa tapahtuvaa toimintaa ja sen toiminnan turvaaminen olosuhteita parantamalla säilölumimäärää kasvattamalla on perusteltua. Lumen säilömisessä olennaista on saada se sijoitettua niin, että kuljetus ladulle on mahdollista toteuttaa lyhyellä kuljetusmatkalla. Kyseinen vinttikoiraradan alue on sijainniltaan tähän erinomainen.

Säilölumen tekemisessä olennaisinta on minimoida lumen sulaminen kesän aikana. Lumesta sulaa pieni osa ja sekin pääosin haihtumalla, joten säilölumen ympäristössä ei ole nähtävissä juurikaan kosteutta. Huomioitavaa on alueen nykyinen toiminta, jossa rataa kastellaan säännöllisesti toiminnan aikana ja vaikutus esimerkiksi hulevesiverkostoon on huomattavasti isompi kuin mitä säilölumen sulamisen vaikutus. Vinttikoiraradan alue ei ole nykyisessäkään toiminnassa vapaassa käytössä eikä sen osalta tapahdu muutosta. Rata-alueella ei myöskään ole erityisiä ympäristöarvoja.

Ote kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan 27.3.2024 pöytäkirjasta sekä sitä koskevat kaksi oikaisuvaatimusta ovat tämän asian liitteinä. Okaisuvaatimukset sisältävät henkilötietoja, minkä johdosta niitä ei julkaista kaupungin verkkosivuilla.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Savisaari Lauri, Johtaja

Oikaisuvaatimukset hylätään.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Henkilötietoja sisältävä teksti

Salassa pidettävät ja henkilötietoja sisältävät tiedot poistettu.

Lausunnot

Juristi Patricia Nikko:

Oikaisuvaatimus voidaan tehdä joko laillisuus- tai tarkoituksenmukaisuusperusteella. Laillisuusperuste on olemassa, jos päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä tai on muuten lainvastainen. Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan päätös ei ole ollut lain vastainen eikä sitä ole syytä muuttaa myöskään tarkoituksenmukaisuusperusteella. Oikaisuvaatimukset tulee hylätä.

Tiedoksi

Oikaisuvaatimusten tekijät, Mikko Heinonen, Patricia Nikko

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa muutosta hakea se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen. Jos päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa päätökseen hakea muutosta myös se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen, kuntayhtymän jäsenkunta ja sen jäsen sekä kuntien yhteisen toimielimen osallinen kunta ja sen jäsen.

Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.

Hallinto-oikeus ei ota tutkittavakseen yksityisoikeudellista asiaa koskevaa valitusperustetta, jonka osalta toimivalta on käräjäoikeudella.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
 - valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
 - päätös, johon haetaan muutosta
 - miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan

Valituskirjelmään on liitettävä
 - päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
 - todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
 - asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 270 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.