Perustelut
TKL:n johtokunta on vuoden 2023 aiemmissa kokouksissaan käsitellyt varikkoa koskevaa tarveselvitystä ja sen mukaisten investointiratkaisujen aiheuttamien kustannusten ja hyötyjen vaikutusta TKL:n liiketoiminnan kannalta. Tavoitteena on löytää investointitaso, joka mahdollistaa kustannuksiltaan kilpailukykyisen liiketoiminnan harjoittamisen tilatun liikenteen laatuvaatimukset huomioiden.
TKL:n, Nyssen ja Kitian toimesta on selvitetty mahdollisuutta keväällä 2023 käsiteltyä tarveselvitystä kevyempään ratkaisuun, jonka investointi- ja käyttökustannukset jäisivät alemmiksi, huomioiden kuitenkin tilaajan suunnitteleman ns. superbussikaluston laadun edellyttämät tukitoiminnot.
Päivitetyssä tarveselvityksessä on linja-autojen sisäsäilytystiloja rajattu TKL:n tulevaisuuden keskeiseksi kalustoksi suunniteltujen sähkönivelbussien (superbussien) käyttöön. Saman aikaisesti on muulle kalustolle kohdennettu varikkopysäköinti ja latauspisteet kevytrakenteisempien katteiden ratkaisulla.
Päivitetyn suunnitelman mukaiset rakennuskustannukset ovat aiempaa suunnitelmaa alemmat, jääden noin 16.8 miljoonaan euroon.
Tarveselvityksen päivityksessä on tarkasteltu myös mahdollisuutta Nekalan varikon kunnostamiseen. Tilapalveluiden asiantuntija-arvion perusteella kohteen saneeraaminen ei kuitenkaan olisi taloudellisesti perusteltu ratkaisu.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
-
Pirhonen Pekka, Toimitusjohtaja
Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitoksen johtokunta päättää
merkitä tiedoksi päivitetyn tarveselvityksen ja
että tarveselvityksen hyväksymisestä ja sen lähettämisestä kaupunginhallituksen käsiteltäväksi päätetään seuraavassa johtokunnan kokouksessa.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.