Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta, kokous 17.4.2024

Lataa  Kuuntele 

§ 36 Joukkoliikenteen palvelutaso syyskaudella 2024 - Pohjois-Tampereen liikenne 

TRE:6263/08.01.01/2023

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Huhtala Leena, Joukkoliikennesuunnittelija, Leena.K.Huhtala@tampere.fi

Perustelut

Nysse on laatinut suunnitelman Nysse-liikenteen syyskauden 2024 palvelutasosta. Suunnitelma on liitteenä.

Suunnitelman mukainen liikennetilaus on joukkoliikenteen vuoden 2024 hyväksytyn talousarvion 13.9.2023 § 70 ja § 71 mukainen.

Aikaisempina vuosina Nyssen suunnitteluryhmä on tuonut päätöksentekoon koko talvikauden palvelutason elokuusta seuraavan vuoden touko-kesäkuun vaiheeseen saakka. Tänä vuonna talvikauden 2024-2025 liikennepalvelun päätös tuodaan kahdessa osassa joukkoliikennelautakunnalle. Tavoitteena on selkeyttää hallintoa ja yrittää helpottaa asiakkaiden ymmärrystä, koska muutoksia palvelutasossa tulee tapahtumaan tammikuun 2025 alussa. Kevätkaudella 2025 käynnistyy raitiotieliikennöinti Santalahden ja Lentävänniemen välillä, mikä osittain muuttaa joukkoliikennepalvelua Länsi-Tampereella sekä Ylöjärvellä. Lisäksi suunnittelussa varaudutaan jo mahdolliseen raitiotien rakentamiseen Pirkkala-Linnainmaa välillä.

Nyssen syyskauteen 2024 ei ole suunnitteilla merkittäviä linjastomuutoksia. Nyssen kesäkauteen 2024 (20.12.2023 § 91  TRE:4055/08.01.01/2023) tullaan toteuttamaan koko seutuun vaikuttavia linjastouudistuksia, joita ylläpidetään myös syyskaudella 2024. Syyskauden 2024 muutokset pohjautuvat Nyssen läntinen linjastosuunnitelma vuodelle 2024–2025 -päätökseen (TRE:1358/08.01.01/2022) sekä lautakunnassa hyväksyttyihin kilpailutuskokonaisuuksiin, joukkoliikennehankinta 1/2023 (TRE:715/02.07.01/2023), 2/2023 (TRE:1562/02.07.01/2023) ja 3/2023 (TRE:2459/02.07.01/2023).

Kangasala

Kangasalla lakkautetaan linja 40D ja korvataan Tiihalan yhteydet linjan 48 käynneillä alueella. Tiihalasta mahdollistetaan edelleen koulumatkat Huutijärvelle ja Pikkolaan. Muina aikoina Tiihalaan yhteydet toteutuvat linjalla 43U.

Linjalla 44, 46 ja 47 käynnistetään liikennöinti joukkoliikennehankinnan 2/2023 mukaisesti (TRE:1562/02.07.01/2023). Linjalla 44A käydään hankintasuunnitelmasta poiketen edelleen Alangon päätepysäkillä.

Linjaa 48ABCD liikennöidään jatkossa ainoastaan arkisin toisen asteen koulupäivinä. Nykyisellään linjalla 48 matkustajamäärä on koulujen lomaviikolla lähes 70 % vähäisempi kuin tavallisella kouluviikolla. Matkustajamäärä nykyisellään linjalla 48 on noin 200 matkustajaa koulupäivisin.

Lempäälä

Lempäälään toimitettiin lausuntopyyntö Lempäälän ja Hervannan välisen yhteyden ylläpitämisestä vaihdottomasti. Nyssen lausuntopyynnössä Lempäälälle tarjottiin kolme vaihtoehtoja, joista Lempäälää pyydettiin valitsemaan, millä ratkaisulla Lempäälän ja Hervannan välinen yhteys tultaisiin tulevaisuudessa toteuttamaan. Lempäälän yhdyskuntalautakunta käsitteli asiaa kokouksessaan 6.2.2024 § 14. Kokouksessa päätettiin, että vaihdottomasta yhteydestä Lempäälän ja Hervannan välillä voidaan luopua. Tällä päätöksellä linja 58 tullaan lakkauttamaan, ja yhteys Lempäälän ja Hervannan välillä muodostuu vaihdollisesti Tampereen keskustan tai Lahdesjärven kautta.

Nokia

Nysse toimitti Nokian kaupunkikehityslautakunnalle lausuntopyynnön liittyen liikennöinnistä Linnavuori-Murhasaari-Purso-Siuro -välillä. Nysse on tarjonnut kyseisellä yhteysvälillä palvelua vuodesta 2018 lähtien ja seurannut aktiivisesti matkustajamäärän kehittymistä. Lausuntopyynnössä tuotiin ilmi, ettei matkustajamäärä ole kehittynyt merkittävästi ja suosituimmat pysäkit ovat Purson ja Färmintien pysäkit, joilta tehdään koko reittiosuuden osalta noin 80 % nousuista. Pysäkkikohtaisen matkustajamäärätarkastelun osalta nousuja Färmintie, Purso, Murhasaari, Riihelä, Rokanoja kaikilta pysäkeiltä on talvikauden arkipäivänä saatu vuosien 2018 ja 2023 välisenä aikana keskimäärin 27. Nyssen ehdotus lausuntopyynnössä oli luopua liikennöinnistä Murhasaaren kautta ja liikennöidä linjaa 79A Siuron koululta Främintien kautta Kyrösjärventielle ja edelleen Kuljuntien kautta Siurontielle ja kohti Nokian asemaa. Liikennöinti linjalla 79B Linnavuori-Nokia olisi pidetty samalla reitillä. Reittimuutoksen yhteydessä sekä Siuroon että Linnavuoreen olisi tarjottu päivittäin joukkoliikennepalvelua.

Nokian kaupunkikehityslautakunta käsitteli Nyssen lausuntopyyntöä kokouksessaan 16.1.2024 § 13 (NOK/16/05.03.06/2024). Nokian kaupunkikehityslautakunnan päätösehdotus oli luopua liikennöinnistä Murhasaaren ja Purson kautta ja liikennöidä Nyssen ehdotuksen mukaisesti. Nokian kaupunkikehityslautakunnan kokouksessa tehtiin kuitenkin muutosehdotus, ettei liikennöinnistä Purson ja Murhasaaren kautta luovuttaisi. Ehdotus sai kannatusta, jonka jälkeen asiasta äänestettiin. Muutosehdotus voitti äänin 5-4, minkä pohjalta Nokian kaupunkikehityslautakunnan lausunto oli, ettei reittiä muutettaisi. Nokian kaupunkikehityslautakunnan päätöksen mukaisesti Nyssessä ei lähdetä tässä vaiheessa edistämään reittimuutosta linjalla 79A, eikä liikennöinnistä syyskaudella 2024 luovuta välillä Linnavuori-Murhasaari-Purso-Siuro. 

Linjalle 72 tehty reittimuutos 5.2.2024 ylläpidetään myös syyskaudella 2024. Reittimuutos on hyväksytty joukkoliikennejohtajan päätöksellä 01.02.2024. Nyssen bussilinjojen 72A (Keskustori - Nokian asema - Vihola - Keho) ja 72B (Keskustori - Nokian asema - Koskenmäki - Keho) liikennöinti on ollut talvikaudella 2023-2024 erityisesti iltapäivisin epätäsmällistä. Myöhästymiset ovat olleet hyvin yleisesti 5-10 minuuttia, pahimmissa tapauksissa jopa 15-20 minuuttia. Nysse on saanut asiasta runsaasti asiakaspalautetta sekä palautetta kuljettajilta. 

Linjan 72A reittiä lyhennetään niin, että saapuessaan Kehoon bussi ei vaihda linjalle 72B, vaan jatkaa Kehosta Kehontietä suoraan Emäkoskentielle ja takaisin Nokian keskustaan linjatunnuksella 72A. Linjan 72B reittiä lyhennetään niin, että linja ei jatkossa aja Kehoon asti, vaan kääntyy Ketolanmäenkadun ja Kehontien risteyksestä Kehontielle Nokian keskustan suuntaan linjatunnuksella 72B. Uudet reitit ajetaan aamupäivällä ja iltapäivällä eri kiertosuuntiin. Muutoksen jälkeen Viholassa ja Koskenmäessä linjojen 72A, 73A, 72B ja 73B reittiosuuksilla vuoromäärä vähenee arkipäivien ruuhka-aikoina neljästä kolmeen vuoroon tunnissa. Muutoksella ei ole vaikutusta linjojen 73A ja 73B liikennöintiin.

Nokian Kolmenkulman työpaikka-alueen saavutettavuus - Nysselle saapunut anomus

Nyssen suunnittelu on saanut Nokian Kolmenkulman alueen työpaikkakeskittymältä yhteydenoton, jossa toivotaan säännöllisen joukkoliikennepalvelun käynnistymistä alueen saavutettavuuden parantamiseksi. Yhteydenotossa kerrotaan, että alueelle on tullut useita työpaikkoja ja henkilökuntaa on alueella runsaasti.

Kolmenkulman teollisuus- ja yritysalue sijaitsee kolmen kunnan alueella. Alueen tämänhetkinen paras saavutettavuus toteutuu henkilöautolla. Joukkoliikenteessä on tunnistettu, että alueella joukkoliikennepalvelun suunnittelu on käynnistettävä lähiaikoina ja joukkoliikennettä alueelle on yritystonttien kehityksen myötä järjestettävä. Alue sijoittuu Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan hyväksymän joukkoliikenteen palvelutasomääritelmän 2022-2025 (9.12.2021 § 107) palvelutasoluokkaan 1, joka on heikoin palvelutasoluokka. Palvelutasoluokan 1 osalta kävelymatkoja pysäkille ei ole määritelty eikä alueella ole suunniteltu säännöllistä joukkoliikennepalvelua.

Yritysalueiden sijoittuminen kehäalueille ei mahdollista kustannusneutraalia joukkoliikennepalvelun järjestämistä, sillä liikennöinnissä aamulla suunnataan ainoastaan työpaikka-alueelle ja iltapäivällä sieltä pois. Autot kulkevat aina toiseen suuntaan niin sanotusti tyhjänä. Linjastosuunnittelun osalta on löydettävä ratkaisu, jolla pystytään mahdollisimman hyvin palvelemaan laajalta alueelta erilaisia tarpeita, joista yhtenä on työmatkayhteys alueelle. Nysse on aiemmin muissa kunnissa toteuttanut nopealla aikataululla joukkoliikennepalvelua uusille työpaikka-alueille. Kaikki nämä ratkaisut on jouduttu kahden vuoden liikenteen käynnistämisen jälkeen lakkauttamaan tai tarjontaa voimakkaasti vähentämään, johtuen korkeasta tukitarpeesta. Esimerkkinä voidaan nostaa linja 34, jota liikennöintiin syksystä 2021 syksyyn 2023 saakka TAKK pihasta Peltolammin kautta Partolaan ja siitä Linnakallion kautta Jasperintielle ja edelleen Turkkiradan kautta Suupalle. Linjalla 34 matkustajamäärä jäi erittäin pieneksi ja yhtä matkaa tuettiin lähes 11 € per nousu.

Nykyinen joukkoliikennepalvelu Nokian Kolmenkulman alueelle toteutuu linjalla 71, jota liikennöidään Rounionkadulla 30 minuutin vuorovälillä maanantaista perjantaihin. Linjalla 71 mahdollistetaan yhteys Tesomalle sekä Nokian keskustaan. Kävelymatka Rounionkadun pysäkiltä (Leppäkorpi) Kolmenkulman työpaikka-alueelle on noin 1 km. Nykyisellään Leppäkorven pysäkiltä Nokian suuntaan tehdään 5 nousua arkipäivisin. Tesoman suuntaan nousuja tehdään 1 kpl arkipäivisin. Mittausajankohtana on käytetty joulukuun alkupuolta vuodelta 2023. Kesäkauden 2024 päätöksen mukaisesti (20.12.2023 § 91 TRE:4055/08.01.01/2023) linjan 71 reitti tulee muuttumaan, ja linja siirtyy liikennöimään Kalkuntielle. Matkaa Kalkuntien tulevalta pysäkiltä on Kolmenkulman teollisuusalueelle 1,4 km. Linjaa 71 liikennöidään kesäkaudella 2024 maanantaista sunnuntaihin Nokian aseman ja Tesoman välillä. 

Tampereen puolen Kolmenkulman ja Myllypuron alueelle joukkoliikennepalvelu muodostuu linjalla 28 Multisilta-Ratinanranta-Tesoma-Myllypuro. Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan päätöksen 20.12.2023 § 91 mukaisesti (TRE:4055/08.01.01/2023) Nyssen kesäkauden 2024 joukkoliikennepalvelu alueelle muodostuu arkisin työssäkäyntiaikoihin noin puolentunnin välein. Linjalla mahdollistetaan arkisin työssäkäyntimahdollisuus Tampereen keskustasta muun muassa Kolmihaarankadun sekä Pihtisulunkadun työpaikka-alueelle. Linjalla 28 korvataan nykyisin liikennöinyttä linjaa 15A Höytämö-Ratina-Myllypuro, joka kesäkauden 2024 alussa lakkautetaan ja korvataan muilla yhteyksillä. 

Ylöjärvi

Ylöjärvellä vähennetään Kurun ja Kyrönlahden välisiä vuoroja Nysse-busseilla. Vuoroja korvataan osin Ylöjärven palveluliikenteellä. Ratkaisu on osa Nyssen läntistä linjastosuunnittelua vuosille 2024-2025 (TRE:1358/08.01.01/2022). Nykyisellään Kurun ja Kyrönlahden väliseltä osuudelta tehdään alle 8 % koko linjan 85 matkustajamäärästä. Linjalla 85 tehdään arkipäivisin lähes 430 nousua.

Tampere

Linjalla 1 laajennetaan liikennöintiä arki- ja lauantai-illoissa. Linjalla 3 ollutta kokeilu iltapäiväruuhkien helpottamiseksi ylläpidetään. Bussiliikenteessä panostetaan runkolinjaverkostoon tihentämällä linjan 5 vuorotarjontaa.

Pohjois-Tampere

Syyskauden 2024 päätöksessä ei oteta tässä vaiheessa kantaa Pohjois-Tampereen joukkoliikennepalveluun. Nysse on tehnyt alustavia pohdintoja Pohjois-Tampereen joukkoliikennepalvelun muutoksista, ja niitä esitellään Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalle 21.2.2024 ajankohtaiskatsauksessa. Aikaisintaan Pohjois-Tampereen joukkoliikennepalvelukokonaisuus syyskaudelle 2024 voidaan tuoda päätöksentekoon 13.3.2024 kokoukseen.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Periviita Mika, Joukkoliikennejohtaja, Mika.Periviita@tampere.fi

Liitteenä oleva joukkoliikenteen palvelutasosuunnitelma syyskaudelle 2024 hyväksytään noudatettavaksi 5.8.2024-6.1.2025. 

Anomus Nokian Kolmenkulmantien saavutettavuudesta joukkoliikenteellä sekä perustelutekstin tilannekuvaus merkitään tiedoksi, ja anomuksen tekijälle annetaan perustelutekstin mukainen vastaus. Syyskauden 2024 osalta ei lähdetä suunnittelemaan liikennöinnin käynnistämistä Nokian Kolmenkulman teollisuusalueelle. Suunnittelu kaikkien kolmen kunnan Ylöjärvi, Tampere ja Nokian osalta tullaan kuitenkin käynnistämään vuoden 2024 aikana ja talousarviosuunnittelussa vuodelle 2025 voidaan kuntien tahtotilasta riippuen varautua joukkoliikenteen käynnistämiseen alueella aikaisintaan syksyllä 2025.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Huhtala Leena, Joukkoliikennesuunnittelija

Valmistelijan yhteystiedot

Joukkoliikennesuunnittelija Leena Huhtala, puh. 044 430 9088, etunimi.k.sukunimi@tampere.fi 

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Noora Jalonen, puh. 040 142 4654, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta on tehnyt päätökset Nyssen syyskauden 2024 ja kevätkauden 2025 joukkoliikenteen palvelutasosta 21.2.2024 § 17 (TRE:6263/08.01.01/2023) ja § 18 (TRE:310/08.01.01/2024). Molemmissa päätöksessä linjattiin, että Pohjois-Tampereen linjastosta tehdään erillinen päätös myöhemmin keväällä 2024.

Pohjois-Tampereen linjastossa on keskusteltu useaan otteeseen Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnassa, ja Nysse on saanut alueelta runsaasti yhteydenottoja kesäkuussa 2022 käyttöön otetun linjastomuutoksen jälkeen. Linjastomuutoksessa lisättiin vuorojen määrää Kämmenniemen ja Tampereen keskustan välillä ja muutettiin pääosa Kämmenniemen pohjoispuolen yhteyksistä keskustan suuntaan vaihdollisiksi perustuen bussin vaihtoon Kämmenniemessä. Palautteissa asiakkaat ovat kokeneet bussin vaihtoon perustuvat yhteydet epäluotettavammiksi kuin aiemmat vaihdottomat yhteydet. Talvikaudella mm. tieverkon kunnossapidon taso on aiheuttanut liikennöintiin hankaluuksia, jotka ovat näkyneet asiakkaille aikataulupoikkeamina ja vuorojen perumisina.

Asiakkaiden luottamuksen palauttamiseksi Nysse on tehnyt suunnitelman vaihtoehtoisesta linjastoratkaisusta Pohjois-Tampereelle. Linjastomuutos, joka palauttaisi vaihdottomat yhteydet Kämmenniemen pohjoispuolisille alueille otettaisiin käyttöön 5.8.2024 alkaen. Esitettävä linjastoratkaisu pohjautuu Nyssen saamaan palautteeseen, matkustajamäärien seurantaan usealta vuodelta, myös ennen linjastomuutosta, sekä liikennöitsijän kanssa käytyihin keskusteluihin ja havaintoihin liikennöintiolosuhteista.

Päätösesitystä edeltävässä suunnittelussa tarkasteltiin vaihtoehtoina: 1) Liikennöinnin jatkamista vuonna 2022 käyttöön otetulla linjastolla parantaen vaihtoyhteyksien luotettavuutta aikataulusuunnittelulla, kuljettajakoulutuksella sekä teknisillä apuvälineillä tai 2) linjastomuutosta, jossa Kämmenniemen pohjoispuolen liityntälinjojen 93 ja 94 reittimuutoksilla poistetaan matkustajilta bussin vaihtotarve Kämmenniemessä. Vaihtoehtoon 2 sisältyy reittimuutosten lisäksi liikennöinnin keskittäminen talvikaudella lauantaisin ja sunnuntaisin vain linjalle 90X. Linjalla tarjotaan hyvä palvelutaso ympäri vuoden viikonloppuisinkin sekä Kämmenniemeen että Terälahteen. Muilla Teiskon reiteillä talvikauden liikennetarve on lähes yksinomaan koulumatkaliikennettä arkisin. Liikennöinnin rajaaminen alemmalla tieverkolla talvella vain arkipäiviin vähentää riskiä keliolosuhteiden aiheuttamiin poikkeamiin ja vaaratilanteisiin. Vaihtoehdot 1 ja 2 esiteltiin Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalle 21.2.2024 § 21.

Suunnittelussa ei tarkasteltu vaihtoehtoa, jossa Pohjois-Tampereen kaikille kyläalueille olisi tarjottu ympäri vuoden vaihdoton tai Sorilassa vaihdollinen yhteys. Tämä olisi vaatinut lisärahoitusta alueen joukkoliikennepalveluiden ylläpitämiseen.

Nysse pyysi palautetta molemmista vaihtoehdoista asukkailta ja joukkoliikenteen käyttäjiltä 22.2.–6.3.2024 avoinna oleella verkkokyselyllä. Verkossa palautteita saatiin lähes 400. Lisäksi Terälahden koululla järjestettiin yleisötilaisuus 11.3.2024. Paikalla tilaisuudessa oli alle 30 henkilöä. Palautekokonaisuutta ja asukastilaisuuden antia esiteltiin joukkoliikennelautakunnan kokouksessa 13.3.2024 § 26. Tämän lisäksi Nyssen suunnitteluun toimitettiin erikseen Viitapohjan, Kaanaan, Pohtolan ja Vattulan kyläyhdistysten sekä Terälahden seutu ry:n, Asunto Oy Koljonselän ja Teiskon urheilijoiden frisbeegolf-jaoston kannanotto tulevan talvikauden 2024-2025 linjastosuunnitelmaan. 

Palautteiden, asukastilaisuuden sekä lautakunnan antaman linjauksen myötä, syyskauden 2024 ja kevätkauden 2025 päätöksentekoon ehdotuksena on vaihtoehto 2, eli vaihdoista luopuminen Kämmenniemen pohjoispuolella. Vaihtoehtoon 2 päädyttiin siksi, että vaihtoyhteyksiin perustunut liikenne ei ollut riittävän luotettavaa, ja määrällisesti suurin osa negatiivisesta palautteesta syksystä 2022 lähtien on liittynyt vaihtoihin Kämmenniemen pohjoispuolisilta alueilta. Pohjois-Tampereen alueella liikennöitsijä on sitoutunut edelleen kehittämään toimintaansa muun muassa kuljettajien perehdytyksessä ja varautumisessa esimerkiksi sääolosuhteiden muutoksiin. Lisäksi vaihtoehdossa 2 liikennöinnin vähentäminen alemman kunnossapitoluokan väylillä pienentää liikenteen riskitekijöitä. Joukkoliikenteen suunnittelu perustuu kompromisseihin, ja kaikkia toiveita ei voida toteuttaa

Liikennöinti elokuusta 2024 alkaen Pohjois-Tampereella

5.8.2024 alkaen Tampereen keskustan ja Terälahden välillä liikennöidään päälinjalla 90X kaikkina viikonpäivinä tarjoten 60 min vuoroväli. Linjan 90X reitti kulkee Keskustorilta Taysin ohi Niihamaan ja vt. 9 kautta Nurmiin, josta reitti jatkuu Kaitavedentietä Kämmenniemeen ja edelleen Terälahdentietä Terälahden koululle. Osa linjan 90X vuoroista käyttää päätepysäkkinä Kämmenniemen koulua. Arkipäivisin aamulla ja iltapäivällä Keskustorin ja Kämmenniemen välille muodostuu noin 30 min vuoroväli linjojen 90, 90X ja 93X yhdistelmänä.

Linjalla 90 mahdollistetaan koulupolun mukaisesti yhteydet aamuisin Keskustorilta Linnainmaan kautta Sorilaan ja edelleen Eerolansuoran kautta Kämmenniemeen. Iltapäivisin liikennöidään Kämmenniemestä Eerolansuoran ja Sorilan kautta Linnainmaalle ja Keskustorille. Linjaa 90 liikennöidään ainoastaan arkipäivisin koulujen työaikojen mukaisesti.

Linjojen 91 Aitoniemeen ja 92 Viitapohjan kautta Kämmenniemeen reitteihin ei tehdä muutoksia. Linjoja 91 ja 92 liikennöidään talvikaudella vain arkipäivisin.  

Uudella linjalla 93X liikennöidään vain arkipäivisin Mäntylästä Terälahden, Teiskon kirkkotien, Kämmenniemen, Eerolansuoran, Sorilan ja valtatie 9 kautta Keskustorille. Linja 93X toimii koulumatkayhteytenä Kämmenniemen pohjoispuolelta Terälahden ja Kämmenniemen kouluille. Teiskon kirkkotiellä asuu alueen merkittävin joukko lakisääteiseen koulukuljetukseen kuuluvia oppilaita, joille on järjestettävä kuljetuksia joko Terälahden tai Kämmenniemen kouluille. Talvikauden reittivalinnassa Teiskon kirkkotien kautta on ohjannut juuri koululaisten kuljetustarpeet. 

Linjaa 94 tai liikennöintiä Maisansaloon ei syksyn 2024 ja kevään 2025 liikennöintikausilla toteuteta lainkaan. Talvikaudella Maisansalon palvelu perustuu Terälahdentien pysäkkeihin (Maisansalo th), joilta on Maisansalon alueelle noin 1,5 kilometriä. Nykyisellään talvikaudella Maisansalon matkustajamäärä on ollut alle 10 matkustajaa arkipäivisin ja noin 1 matkustaja lauantaisin ja sunnuntaisin. Kesäkaudella liikennöinti Maisansaloon on mahdollista, jos kesäkaudeksi luovutaan Teiskon kirkkotien reitistä. Kesäkauden 2025 suunnitelmat valmistellaan päätöksentekoon loppuvuodesta 2024.

Luontomatkailun osalta on luontomatkailun yhdistysten toimesta järjestetty erilaisia kuljetuksia. Outdoor Express -kuljetus kuljettaa Tampereen keskustasta bussilla suoraan luontoon sesonkiaikoina Kintulammelle, Seitsemiseen, Helvetinjärvelle tai Isojärvelle ja takaisin erillisenä palveluna räätälöidysti ja omalla hinnastollaan. Palvelua ovat mahdollistamassa Tampereen ja Ylöjärven kaupungit, Ruoveden ja Kuhmoisten kunnat, Metsähallitus sekä Matkahuolto. Luontomatkailun tarpeita palvelevaa kuljetuspalvelua kannattanee jatkossakin suunnitella ja järjestää erikseen räätälöitynä elleivät kohteet ole luontaisesti joukkoliikenneverkoston varrella. 

Nyssen suunnittelusta ei vielä tehdä päätösehdotusta tulevasta liikennöintikokonaisuudesta kesäkaudelle 2025. Nysse on käynyt läpi asiakaspalautteet ja tunnistanut niissä nousseet teemat kesäajan vapaa-ajanmatkustamisen ja matkailun osalta. Päälinjana Pohjois-Tampereelle toimii kesäkaudellakin linja 90X Terälahti-Kämmenniemi-Keskustori. Tämän lisäksi kesäkaudella voidaan Mäntylän ja Eerolansuoran lisäksi järjestää joko Teiskon kirkkotielle tai Maisansaloon vaihdottomia yhteyksiä päivittäin. Linjoja 91 Aitoniemeen ja 92 Viitapohjaan voidaan kesäkaudella liikennöidä tarpeen mukaan päivittäin.

Linja 96U lakkauttaminen 

Pohjois-Tampereen linjastokokonaisuuteen on kuulunut myös linja 96U Kaanaa-Ukaa-Teiskon kirkkotie-Terälahti. Linja 96U lakkautetaan pysyvästi 5.8.2024 alkaen. Liikennettä on toteutettu Tuomi logistiikka Oy:n toimesta pikkubussilla, ja Nysse on maksanut palvelun järjestämisestä vuodessa noin 30 000 €. Tuomi logistiikka Oy:n matkustajaseurannan mukaan linjalla 96U on talvikaudella ollut noin 1 nousija aamulla ja 1 nousija iltapäivällä. Kesäisin matkustajamäärä on ollut vielä vähäisempi. Liikennöinnin kustannukset suhteessa käyttäjämäärään ovat huomattavan suuret. Linjan 96U palvelun ylläpitämiseen ei ole lakisääteistä tai muun toimielimen päätökseen perustuvaa velvoitetta. Pohjois-Tampereella on useita Ukaan kanssa samankaltaisia kyläalueita, joihin liikennettä ei ole enää vuosiin järjestetty. Teiskon kirkkotielle Petäjärventien ja Teräalahdentien väliselle osuudelle tullaan linjalla 93X järjestämään liikennettä lähes samalla aikataululla, kuin mitä nykyinen 96U alueella liikennöi.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Periviita Mika, Joukkoliikennejohtaja

Hyväksytään liitteenä oleva joukkoliikenteen palvelutaso Pohjois-Tampereen osalta noudettavaksi 5.8.2024 - 6.1.2025. 

Linja 96U lakkautetaan 5.8.2024 alkaen pysyvästi.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Esittelijä Mika Periviita teki pykälän liitteisiin seuraavan muutoksen: pykälään lisätään liite ”Liite 3 Jolila 17.4.2024 Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalle Eerolansuoran palvelu”. Puheenjohtaja Pekka Salmi totesi näin lisätyn liitteen olevan asian käsittelyn pohjana.

Tiedoksi

KAPA/Joli Satu Marjeta, Juha Kortteus, Petri Hakala, Maarit Kaartokallio, Sanna Pasanen, Maiju Lieskivi, Juha-Pekka Häyrynen, TKL/Pekka Pirhonen, Jaakko Kettunen, VR-Group/Vesa Rauhala, Länsilinjat Oy/Jukka Ylitalo, Aleksi Makkonen, Koiviston Auto Tampere Oy/Harri Tuomaala, Valkeakosken Liikenne Oy/Ville Laurell, Oy Pohjolan Liikenne Ab/Tapani Tarnanen, Jetta Leino, Turo Häkämies, Pirkanmaan ELY-keskus, Tuomi Logistiikka Oy/Milla Valkonen

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa oikaisuvaatimuksen tehdä myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Oikaisuviranomainen

Oikaisua haetaan päätösotteessa mainitulta muutoksenhakuviranomaiselta.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki
Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B, PL 487
33101 Tampere

Oikaisun voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla kirjaamo@tampere.fi

Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.