Perustelut
Joukkoliikenteen palveluryhmä on laatinut suunnitelman Nysse-liikenteen talvikauden 2023-2024 palvelutasosta. Suunnitelma on esityslistan liitteenä. Se pohjautuu joukkoliikennelautakunnan 9.11.2022 § 91 hyväksymään kesäkauden 2023 linjastosuunnitelmaan (TRE:7061/08.01.01/2022). Talvikauden 2023-2024 suunnittelussa on huomioitu koko vuoden 2022 aikana saatu asiakaspalaute sekä matkustajamäärän kehitys. Nysse sai vuonna 2022 yli 20 000 asiakaspalvelupalautetta, yli 23 000 puhelinsoittoa sekä lähes 55 000 käyntiasiakasta Nyssen asiakaspalvelussa. Yleisen palautteen lisäksi Nysse järjesti marraskuussa 2022 mahdollisuuden kommentoida tulevaa talvikauden 2023-2024 linjastosuunnitelmaa verkossa. Suunnitelmaan saatiin yli 800 palautetta.
Kaupungin kehittyessä ja joukkoliikenteen käyttäjämäärien kasvaessa on tunnistettu tulevaan talvikauteen 2023-2024 tarve tarkastella tietyillä alueilla joukkoliikennepalvelun tarjontaa.
Kangasala
Liikennöinti Kangasalan uudelle asuinalueelle Lamminrahkaan käynnistetään. Linjan 29 päätepysäkki siirretään Rissosta Lamminrahkan alueelle, jolla järjestetään kaikkina viikonpäivinä palveleva yhteys Linnainmaalle sekä Tampereen keskusta-alueelle. Samalla linjan 29 reittiä muutetaan välillä Risso-Linnainmaa palvelemaan matkustusta Leinolan koululle sekä Linnainmaan palveluihin. Lisäksi reittimuutos mahdollistaa vaihtoyhteyden linjaan 6 Vatialan sekä Tampereen keskustan suuntaan.
Lempäälä
Lempäälässä linjan 58 vuorotarjontaa muutetaan ja linjalla liikennöidään jatkossa 30 minuutin sijaan tunnin välein arjen ruuhka-aikoina. Linjan 58 matkustajamäärä on ollut todella vähäinen ja kustannustehokkaan joukkoliikenteen järjestämisen kannalta ei ole kannattavaa liikennöidä tiheällä vuorotarjonnalla.
Nokia
Nokialla linjasto on kesäkaudelle 2023 hyväksytyn (TRE:7061/08.01.01/2022) linjastouudistuksen mukainen. Linja 70 siirtyy liikennöimään Harjuniitystä Nokian aseman kautta Keskustorille. Linja 71 liikennöi Nokian aseman ja Tesoman välillä. Linja 72 tarjoaa vaihdottomat yhteydet Etelä-Nokialta Tampereelle. Uudet linjat 73 ja 74 parantavat Nokian sisäisiä yhteyksiä ja yhteyksiä M-junille. Sammaliston sekä Siuro-Linnavuori alueen viikonloppuliikennöintiä lisätään ja linjan 79 Nokia - Pirkkala yhteyksiä vähennetään. Nokian linjastouudistuksella halutaan tukea M-junaliikenteen matkustusta, muodostamalla matkaketjut bussilinjastosta junaan toimiviksi. Linjastouudistuksella halutaan myös parantaa Nokian sisäisiä ja vaihdottomia matkoja kolmeen merkittävään palvelukohteeseen ja säilyttää junan lisäksi ruuhka-aikoina riittävä bussien kapasiteetti Nokian aseman ja Tampereen välillä. Uudessa linjastokokonaisuudessa osoitetaan myös kustannustehokkaasti Sammaliston ja Siuron palvelutasomäärittelyn mukainen joukkoliikennepalvelu. Matkustajavirraltaan heikomman kysynnän Pirkkala - Nokia välisiä yhteyksiä vähennetään. M-junaliikenteen vuorot eivät poista tarvetta liikennöidä busseilla Tesoman ja Nokian aseman välillä. Nokian linjastouudistusta edelsi asukasvuorovaikutusprosessi. Nysse toteutti vuoden 2021 syksyllä liikkumiskyselyn sekä vuoden 2022 alussa linjastosuunnittelun. Molempiin asukasvuorovaikutuksiin saatiin yli 150 palautetta asiakkailta, lisäksi Nokian kaupunkikehityslautakunta antoi lausunnon linjastosuunnitelmasta. Nokian kaupunki on ollut mukana suunnittelemassa kokonaisuutta ja antanut linjastokokonaisuudesta lausunnon (NOK/1911/05.03.06/2021).
Nokian linjastouudistuksen osalta on havaittu tarve suunnitella linjojen 72 ja 72X reitti uudelleen jo ennen liikenteen käynnistymistä. Nykyisellään linjalla 72 Sammaliston ja Pyynikintorin välillä tarjotaan arjen ruuhka-aikoina noin tunnin välein vuoroja. Nokian linjastouudistuksessa tavoitteena oli muuttaa linjan 72 reittiä ja tarjota jatkossa niin Koskenmäen kuin Viholan alueelle nopea yhteys Tampereelta valtatie 12 kautta vaihdottomasti. Syksyn 2022 aikana on seurattu linjan 72 matkustajamääriä etenkin Kehon ja Viholan alueella. Nykyisellään linjalla 72 matkustajamäärä arkipäivisin on ollut noin 120 koko päivän aikana. Näistä nousuista noin 16 % on tehty Sammaliston ja Ketolanmäen välillä, Ketolanmäen ja Tyrkkölän välillä noin 16 % ja Viholan alueella noin 21 %. Nykyisellään yhtä joukkoliikennematkaa linjalla 72 subventoidaan lähes 10 €:lla, kun linjalla 70 julkinen tuki ja subventiotarve yhtä matkaa kohden on noin 0,82 €. Kustannustehokkaan joukkoliikenteen järjestämisen takaamiseksi kesä- ja talvikauden osalta tarkoituksena on siirtää linjan 72 reitti kulkemaan Nokian keskustan kautta nykyisten linjojen 70A ja 70B mukaisesti. Näin vuoroväli Etelä-Nokialla linjan 70A ja 70B reiteillä säilyy linjastouudistuksen yhteydessä yhtä tiheänä kuin se on talvikaudella 2022-23. Viikonloppuna ja ruuhka-aikojen ulkopuolella Etelä-Nokian joukkoliikenneyhteydet perustuvat yksinomaan uusiin Nokian sisäisiin linjoihin 73 ja 74.
Pirkkala
Pirkkalassa keskitytään joukkoliikenteen kysynnän ja tarjonnan parempaan kohdentamiseen. Pirkkalassa halutaan taata runkolinjan 8 hyvä liikennöinti ja samalla kehittää Partolan saavutettavuutta Tampereen suunnasta. Lisäksi linjastomuutoksella pyritään takaamaan riittävät yhteydet Pirkkalan teollisuusalueelle sekä kehittämään yhteyksiä Naistenmatkantieltä myös Tampereen teollisuusalueille kuten Lahdesjärvelle.
Linjan 30 reitti muutetaan, linja ei enää liikennöi Pereen kautta. Linjalla 30 ei ole saavutettu merkittävästi matkustajia Pereeltä ja linjan liikennöinnissä halutaan keskittyä tukemaan runkolinjaa 8 Nuolialantiellä. Reittimuutoksen myötä linjan 30 vuoroväliä voidaan tihentää tukemaan ruuhkaista linjaa 8 Keskustorin ja Härmälän välillä. Nykyisellään linjalla 30 tehdään lähes 1 300 nousua arkipäivisin. Näistä nousuista vain 4 % tapahtuu Pereen alueelta. Merkittävä osa linjan matkustajamäärästä kerätään Nuolialantien pysäkeiltä, etenkin Härmälänrannan sekä Härmälän koulun pysäkeiltä, joilta tehdään yli 25 % koko linjan nousuista.
Linjan 11 reittiä muutetaan ja linjan päätepysäkki siirtyy Pirkkalan keskustasta Pereelle. Linjalla 11 mahdollistetaan edelleen yhteys Pereeltä Partolaan ja Toivioon sekä Tampereen keskusta-alueelle. Reittimuutoksen yhteydessä yhteys Pereeltä Suupalle ja Toiviosta Suupalle muuttuu vaihdolliseksi. Nykyisellään Pereeltä kohti Suupantoria tehdään arkipäivinä alle 35 nousua, mikä vastaa noin 1,5 % osuutta koko linjan matkustajamäärästä. Kustannustehokkaan joukkoliikenteen järjestämisen kannalta ei ole kannattavaa järjestää päällekkäistä liikennöintiä runkolinjan 8 kanssa, kun linjoilta mahdollistetaan vaihtoyhteys Naistenmatkantiellä.
Linja 34 (Pirkkala - Linnakallio - Partola - Lahdesjärvi) lakkautetaan ja korvataan linjoilla 36A ja 36B. Linjalla 36A mahdollistetaan yhteys Pirkkalasta Lahdesjärvelle ja edelleen Hervantaan, yhteys Pirkkalan ja Muotialan välillä muuttuu vaihdolliseksi, samoin yhteys Pirkkalan ja Peltolammin välillä muuttuu vaihdolliseksi. Linnakallion ja Huovin teollisuusalueille Pirkkalassa liikennöidään linjatunnuksella 36B.
Linjan 39 reittiä muutetaan koulupolun muutoksen johdosta. Aiempien Perä-Pirkkalan kouluyhteyksien lisäksi linjalla mahdollistetaan matkustus myös Kyöstin ja Soljan alueilta Kirkonkylän koululle. Lentoasemalla sijaitsevien oppilaitosten tarvitsemat yhteydet, jotka aiemmin järjestettiin linjalla 39A, toteutetaan erillisenä linjana 34.
Ylöjärvi
Ylöjärvellä linjan 80A reittiä muutetaan ja linjalla järjestetään jatkossa yhteys Siltatien kehittyvälle asuinalueelle. Linjan 80A reittimuutos avaa yhteyden tulevalle Siltatien koululle.
Linjan 80Y reittiä muutetaan ja linjaa ei jatkossa liikennöidä enää Haaviston kautta. Nykyisellään Ylöjärven kolmesta asuinalueesta Asuntilasta, Haavistolta ja Metsäkylästä matkustajia on vähiten Haaviston alueelta. Matkustajamäärän pohjalta ei ole tarvetta tarjota hiljaisina liikennöintiaikoina yhteyttä Haaviston alueelle. Lisäksi Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan hyväksymän joukkoliikenteen palvelutasomäärittelyn vuosille 2022-2025 mukaisesti (TRE:4999/08.01.01/2021) Haaviston alue kuluu palvelutasoluokkaan 3, joka ei velvoita tarjoamaan liikennöintiä joukkoliikenteellä hiljaisina aikoina, kuten yöaikaan.
Matkustajamäärän kehityksen ja vapaa-ajanmatkustuksen kasvun myötä linjan 80 vuorotarjontaa lisätään sunnuntaissa ja linjalla tarjotaan jatkossa myös sunnuntaisin 20 minuutin välein vuoroja kohti Tamperetta. Muutoksen yhteydessä kaikille kolmelle linjan 80 haaralle Haavisto, Asuntila sekä Metsäkylä tarjotaan 60 minuutin välein vuoroja.
Tampereen runkolinjat
Ratikkaliikennöinti Pyynikintorin ja Santalahden välillä käynnistyy elokuussa 2023 linjalla 3.
Linjalla 7Y siirretään liikennöinti Nikinväylältä Atanväylän kautta Aitolahdentielle ja edelleen Nurmen suuntaan. Linjan 7Y liikennöinnin siirtäminen Atanväylän kautta Aitolahdentielle on linjassa tulevan linjan 18 reittimuutoksen kanssa. Samalla reittimuutos linjalla 7Y mahdollistaa hiljaisen ajan liikennöinnissä laajemmalle alueella palvelutarjonnan joukkoliikenteellä.
Liityntäliikenne
Linjan 18 reittiä muutetaan linjan 29 reittimuutoksen yhteydessä. Linjalla 18 liikennöidään jatkossa Atalan päätepysäkiltä Aitolahdentien ja Atanväylän kautta Orimuskadulle ja edelleen Mäentakusenkadun kautta Piettasenkadun kautta kohti Taysin Kaupin kampuksen pysäkkiä. Muutoksen yhteydessä linjalla 18 ei enää liikennöidä Nikinväylän kautta Orimuskadulle. Linjareitiltä poistuu kaksi pysäkkiä, joista vaihtoehtoiselle pysäkille joko Atalan päätteelle tai Orimuskadun pysäkille on alle 300 metriä. Reittimuutoksella saadaan parannettua Aitolahdentien pysäkkien, etenkin Atanväylän pysäkin joukkoliikenteen palvelutarjontaa, kun linjalla 18 tarjotaan lähes jokaiseen Taysilta lähtevään ratikkaan liityntäyhteys.
Muut linjat Tampereella
Linjojen 30 ja 31 päätepysäkki siirretään Ranta-Tampellasta Keskustorille. Muutoksella halutaan varmistaa riittävä joukkoliikenteen matkustuskapasiteetti Härmälän ja Hatanpään alueilla ja tarjota ruuhka-aikoina linjan 8 lisäksi linjoilla 30 ja 31 yhteys Keskustorille. Ratkaisun myötä Ranta-Tampellan joukkoliikennepalvelua hetkellisesti heikennetään. Muutosta ei ole ajateltu pysyväksi. Suunnittelussa selvitetään mahdollisuudet järjestää Tampellan alueelle pysyvästi parempi joukkoliikenteen palvelutaso vuodesta 2024 tai 2025 alkaen.
Linja 34 lakkautetaan nykyisellä reitillään. Käyttäjämäärä on ollut todella vähäinen ja linjan 36 reittimuutoksella pystytään tarjoamaan yhteys linjan käytetyimmilla reittiosilla Lahdesjärveltä Partolaan sekä Pirkkalan työpaikka-alueille.
Linjalla 36 tehdään reittimuutos ja linjalla tarjotaan jatkossa yhteys Pirkkalan ja Härmälän alueelta Taatalan ja Lakalaivan alueelle sekä edelleen Hervantaan. Linjalla 36 korvataan lakkautettavaa linjaa 34. Yhteys Härmälästä ja Pirkkalasta Muotialaan ja Turtolaan on jatkossa vaihdollinen. Nykyisellään linjalla 36 tehdään yli 1 000 nousua päivässä. Näistä nousuista alle 8 % tehdään Muotialantiellä. Eniten nousuja Muotialantiellä tehdään steinerkoulun pysäkiltä noin puolet koko Muotialantien nousuista. Yhteys Pirkkalasta ja Härmälästä toteutuu jatkossa vaihdollisesti steinerkoululle. Muotialantien osalta tuleviin kausiin on tarkoituksena kehittää joukkoliikennekokonaisuutta tulevan Nyssen läntisen linjastokokonaisuuden muutosten yhteydessä vuosina 2024-25.
Linjan 37 reittiä muutetaan linjojen 29 ja 18 reittimuutosten yhteydessä. Linjalla 37 järjestetään koulupolun mukainen yhteys Tasanteen ja Atalan alueelta Takahuhdin kouluun. Jatkossa linjalla 37 liikennöidään Nikinväylän ja Atanväylän kautta Aitolahdentielle.
Ajoaikavarmuuden kehittäminen ja liikennöintikausien tutkiminen
Linjastosuunnittelun lisäksi Nysse on havainnut tarpeen tehdä erillisiä tarkasteluja merkittävistä ajoaikavaihteluista talvikauden osalta. Osalla linjoista ajoaika saattaa alkusyksyn ja keskitalven osalta erota jopa 20 % johtuen keliolosuhteista ja matkustajamäärän eroista kauden aikana. Tarkastelulla halutaan varmistaa aikataulujen pitävyys koko talvikauden osalta. Tarkastelua ja siitä saatavia johtopäätöksiä, kuten mahdollinen keskitalven erillinen aikataulukausi, tullaan esittelemään joukkoliikennelautakunnalle kevään 2023 aikana. Tulosten pohjalta tullaan tarvittaessa tekemään erillinen päätösehdotus joukkoliikennelautakunnalle. Riippumatta ajoaikatarkasteluiden tuloksista Nyssen talviliikenne 2023-2024 toteutetaan asiakkaiden suuntaan palvelutasoltaan tämän päätösesityksen mukaisesti.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
-
Periviita Mika, Joukkoliikennejohtaja
Liitteenä oleva joukkoliikenteen palvelutasosuunnitelma talvikaudelle 2023-2024 hyväksytään noudatettavaksi 7.8.2023-2.6.2024.