Perustelut
Joukkoliikenteen palveluryhmä on laatinut suunnitelman Nysse-liikenteen talvikauden 2022-2023 palvelutasosta. Suunnitelma on esityslistan liitteenä. Se pohjautuu joukkoliikennelautakunnan 11.4.2019 § 27 (TRE:1039/08.01.01/2018) hyväksymään joukkoliikenteen linjastosuunnitelma 2021:een ja kesäkauden 2022 linjastosuunnitelmaan (TRE:7965/08.01.01/2021). Talvikauden 2022-2023 suunnittelussa on huomioitu kesällä 2021 ja talvikauden 2021-2022 alussa saatu asiakaspalaute sekä matkustajamäärän kehitys. Tämä aineisto on tarjottu myös päätöksenteon tueksi kesäkauden 2022 päätöksenteon (TRE:7965/08.01.01/2021) yhteydessä.
Suunnitelman mukainen liikennetilaus on joukkoliikenteen vuoden 2022 hyväksytyn talousarvion mukainen.
Seuraavassa on kuvattu tärkeimmät muutokset linjoittain/liikennöintialueittain.
Kangasala
Kangasalla ylläpidetään kesäkaudelle 2022 tehty reittimuutos linjalla 40C (TRE:7965/08.01.01/2021). Linja 40C Kangasalan asema – Kangasalan keskusta – Keskustori korvasi kesäkaudella 2022 linjan 45 liikennöinnin ja uudella yhteydellä saatiin rakennettua päivittäinen yhteys Tursolan ja Metsäkulman alueelta Kangasalan keskustaan sekä Tampereen keskusta-alueelle. Muutoksen yhteydessä linjan 40C Mobilia – Tiihala – Huutijärvi – Kangasalan keskusta – Tampereen keskusta linjatunnus muutetaan 40D.
Linjalla 6 ylläpidetään kesäkaudella 2022 toteutettu reittimuutos Vatialan päätepysäkin ja Lemposen välillä (TRE:7965/08.01.01/2021). Linjan 6 reittimuutoksella halutaan mahdollistaa työssäkäyntiyhteys Kallion ja Vatialan teollisuusalueelle.
Linjaa 42 liikennöidään kesäkauden 2022 mukaisella reitillä Kuhmoisista Kangasalan kautta Tampereelle Sorin aukiolle (TRE:7965/08.01.01/2021). Ratkaisu mahdollistaa Kuhmoisista muutamalla vuorolla yhteyden Tampereen keskustaan ilman vaihtoa.
Kesäkauden 2022 alussa aloittanut linja 48 liikennöi myös talvikaudella 2022-2023 (TRE:7965/08.01.01/2021). Linjalla 48 tarjotaan ennen kaikkea yhteys Kangasalan eri koulujen välillä ja mahdollistetaan vaihtoyhteys Kangasalan keskustassa linjoille 40 ja 41.
Linjan 41 reittiä kehitetään ja samalla parannetaan Huutijärven joukkoliikenneyhteyksiä. Linjan 41 reittimuutoksella linjan päätepysäkki siirretään Kangasalan keskustasta Huutijärven kautta Mobiliaan. Ratkaisulla pystytään tarjoamaan Huutijärvelle arkisin 15 min välein vuoroja. Tämän vuorotarjonta nykyisestä ruuhka-aikoina tuplaantuu ja ruuhka-aikojen ulkopuolella nelinkertaistuu. Linjan 41 reittimuutoksen myötä linjalla 40B ei arkisin tarjota linjan 41 liikennöintiaikoina liikennettä Huutijärvelle.
Suinulan osalta joukkoliikenne toteutetaan jatkossa linjalla 46. Linja 28 liikennöinti Ruutanan ja Suinulan välillä ei ole kerännyt merkittävää määrää matkustajia ja suurin osa linjan 28 käyttäjistä Ruutanan ja Suinulan välillä on ollut Havisevan koulun oppilaita. Linjan 28 kaikkien vuorojen päätepysäkin siirtäminen Ruutanaan parantaa linjan 28 aikatauluvarmuutta.
Lempäälä
Lempäälän osalta linjalla 50 tehdään reittimuutos ajoaikojen varmistamiseksi. Nykyisellään on havaittu, että linjalla 50 tehdään paljon matkoja niin Lempäälän kuin Tampereen alueella. Kustannustehokkaan joukkoliikenteen järjestämiseksi ja aikatauluvarmuuden takaamiseksi linjan 50 päätepysäkki siirretään Hauralasta Lempäälän keskustaan. Ratkaisu mahdollistaa aikatauluvarmuutta sekä takaa suunnittelussa tasaisen vuorotarjonnan suunnittelun. Yhteys Hauralaan toteutetaan jatkossa linjalla 52A. Muutoksen myötä matka-aika Hauralasta vaihdottomasti bussilla Tampereen keskustaan nopeutuu jopa 15 minuutilla.
Linjalla 52 linjan päätepysäkki Tampereella säilyy samana, mutta linjan päätepysäkki muuttuu osalla vuoroista Hauralaan. Linjan 52B vuorot liikennöivät jatkossa Laasonporttiin ja linjan 52A päätepysäkkinä toimii Haurala.
Nokia
Nokian osalta linjan 72 päätepysäkki Tampereella muuttuu. Nykyisellään linjalla 72 on liikennöity Paasikiventien kautta Paasikivenkadulle ja edelleen Hämeenpuistoon Tuulensuuhun. Tuulensuu ei ole ollut liikenteellisesti toimiva päätepysäkki, minkä vuoksi päätepysäkki siirretään Tuulensuusta Pyynikintorille. Muutoksen yhteydessä linjalla 72 reitti muuttuu ajettavaksi Sepänkadun kautta Pirkankadulle ja edelleen Pyynikintorille. Reittimuutoksella linjan päätepysäkki saadaan Pyynikintorin ratikkapysäkin lähelle sekä reittimuutos mahdollistaa yhteyden Pyynikin oppilaitoksiin.
Pirkkala
Pirkkalan osalta linjalla 12 ei ole Pirkkalassa saavutettu suunnitelman mukaista matkustajakysyntää, minkä vuoksi linjan 12 vuorotarjontaa arjen ruuhka-aikoina lasketaan 20 minuutista 30 minuuttiin.
Linjan 30 ja 31 päätepysäkki muuttuu Nuolialasta Partolaan. Päätepysäkin siirto mahdollistaa kattavamman yhteyden Härmälästä sekä Pereeltä Partolan palveluihin. Ratkaisulla parannetaan myös työmatkayhteyttä Tampereen keskustasta Partolan alueelle.
Ylöjärvi
Ylöjärven osalta linjan 82 päätepysäkki Tampereella muuttuu. Nykyisellään linjalla 82 on liikennöity Paasikiventien kautta Hämeenpuistoon ja edelleen Tuulensuuhun. Tuulensuu ei ole ollut liikenteellisesti toimiva päätepysäkki, minkä vuoksi päätepysäkki siirretään Tuulensuusta Pyynikintorille. Muutoksen yhteydessä linjalla 82 reitti muuttuu ajettavaksi Sepänkadun kautta Pirkankadulle ja edelleen Pyynikintorille. Reittimuutoksella linjan päätepysäkki saadaan Pyynikintorin ratikkapysäkin lähelle sekä reittimuutos mahdollistaa yhteyden Pyynikin oppilaitoksiin. Linjareitin muutoksen yhteydessä linjalta 82 vähennetään ruuhka-ajan liikennöintiä 20 minuutista 30 minuuttiin. Linjalla 82 ole saavutettu matkustajamäärän osalta arjen ruuhka-aikoina suosiota, minkä vuoksi vuorotarjontaa vähennetään.
Tampereen runkolinjat
Runkolinjojen osalta talvikauteen 2022-2023 ei tehdä merkittäviä muutoksia. Sepänkadun ratikkatöiden valmistuessa linjoilla 9 ja 19 siirrytään liikennöimään ratikkareittiä Sepänkadulta Pyynikintorille ja edelleen Keskustorille. Ratkaisu on linjassa myös ratikan 2. vaiheen liikennöinnin Santalahti – Pyynikintori – Keskustori – Hervantajärvi kanssa.
Linjalla 10 lisätään sunnuntaisin liikennettä, jolloin pysytään paremmin vastaamaan kasvaneeseen joukkoliikennekysyntään Kaukajärven ja Nekalan alueilla.
Linjoilla 2 ja 7 ylläpidetään kesäkaudella 2022 päätetyt reittimuutokset (TRE:7965/08.01.01/2021). Linjan 2 päätepysäkki siirtyi kesällä 2022 Pyynikintorilta Särkänniemeen. Linjalle 7 tehtiin reittimuutos Tesoman ja Epilän välillä ja linjareitti muutettiin liikennöimään Tesoman valtatien ja Nokiantien kautta, jolloin sekä Tohlopinrantaan että Tesoman valtatielle tarjotaan runkotasoinen joukkoliikenneyhteys.
Liityntäliikenne
Linjan 16 osalta toteutetaan muutos linjareitissä. Linjan 16 reittiä liikennöidään jatkossa Irjalasta Taysiin. Linjalla 16 liikennöidään jatkossakin joka toiselle Taysille saapuvalle ja lähtevälle ratikalle.
Taysin ja Hakametsän välinen yhteys toteutetaan jatkossa laajemmalta alueelta. Uudella linjalla 32 pystytään tarjoamaan kattava yhteys merkittäviin palvelu- ja työpaikkakeskittymiin ja siten mahdollistamaan parempi vaihtoyhteys eri puolilta kaupunkia niin Taysille kuin Hakametsään. Linjalla 32 liikennöidään Taysilta Kissanmaan ja Takahuhdin kautta Messukylään ja edelleen Hakametsään. Yhteys mahdollistaa paremmat vaihtoyhteydet Takahuhdin ja Kissanmaan alueilta Hervantaan sekä parantaa Messukylän ja Ristinarkun yhteyksiä Kaupin kampukselle. Ratkaisulla kehitetään myös vaihdollisia yhteyksiä Kaukajärvelle niin Takahuhdin kuin Kissanmaan alueilta. Linjalla 32 liikennöidään maanantaista lauantaihin 30 min välein.
Muut linjat Tampereella
Linjan 15B reitti säilyy samana ja linjalla tarjotaan jatkossakin päivittäinen yhteys Höytämöstä Rukkamäentien kautta Hatanpäälle ja edelleen Länsi-Tampereelle Pitkäniemeen. Linjalle 15A tehdään reittimuutos välillä Rukkamäentie – Hatanpään valtatie. Linjalla 15A liikennöidään Höytämöstä Lakalaivan ja Taatalan ohi Hatanpäälle ja edelleen Länsi-Tampereelle Myllypuroon. Linjalla 15A liikennöidään arjen ruuhka-aikoina ja varmistetaan samalla koululaisten kulkeminen Etelä-Tampereelta Hatanpään yläkoulun toimipisteeseen Taatalaan. Yhteys Myllypuron työpaikka-alueelle toteutuu arjen ruuhka-aikoina linjalla 15A sekä arkisin muina aikoina linjalla 71.
Linjojen 33 ja 35 vuorotarjontaa lisätään arjen ruuhka-aikoina. Linjalla 35 ennen kaikkea tarjotaan ruuhka-aikoina nopea yhteys Vuoreksesta Tampereen keskustaan ja edelleen vaihdollisesti esimerkiksi Taysille. Vuorotarjonnan lisäyksellä saadaan vastattua matkustajakysyntään Vuoreksen osalta.
Linjalla 37 vähennetään vuoroja. Linjalla 37 tarjotaan jatkossakin yhteys Olkahisista Takahuhdin koululle, mutta arjen ruuhka-aikoina vuorot toimivat vain koululaisten kulkutarpeisiin. Linjan 37 aiemmalla 30 min vuorotarjonnalla tavoiteltiin vaihtoehtoista yhteyttä Linnainmaalta Hakametsän kautta Hervantaan. Matkustajamäärätilastojen pohjalta olemme kuitenkin havainneet, että matkustajat valitsevat linjan 38, jonka vuorotarjontaa Taysin ja Hervannan välillä lisätään arjen ruuhka-aikoina.
Pohjois-Tampereella on otettu kesäkaudella 2022 kilpailutuksen mukainen linjasto (TRE:3151/02.07.01/2021). Pohjois-Tampereen linjastosuunnittelua edelsi loppuvuodesta 2020 toteutettu liikkumiskysely, johon saatiin yli 400 vastausta. Liikkumiskyselyn pohjalta linjastoa on suunniteltu ja kehitetty alueilla, joissa matkustajakysyntää on selvästi enemmän.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
-
Periviita Mika, Joukkoliikennejohtaja
Hyväksytään liitteenä oleva joukkoliikenteen palvelutasosuunnitelma talvikaudelle 2022-2023 noudatettavaksi 8.8.2022-4.6.2023.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.