Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta, kokous 29.1.2025

§ 6 Valtuustoaloite Teiskon joukkoliikenteen kyytien parantamiseksi – Arto Grönroos ym. 

TRE:3914/08.00.01/2024

Valmistelija

  • Huhtala Leena, Joukkoliikennesuunnittelija

Valmistelijan yhteystiedot

Joukkoliikennesuunnittelija Leena Huhtala, puh. 044 430 9088, etunimi.k.sukunimi@tampere.fi 

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Noora Jalonen, puh. 040 142 4654, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Arto Grönroos ja 32 muuta valtuutettua ovat tehneet valtuustoaloitteen selvittää nopealla aikataululla Teiskon joukkoliikenteen epäluotettavuuden ja turvattomuuden parantamisen toimenpiteitä. Valtuustoaloitteessa nostetaan esille joukkoliikenteen matkustamisen turvattomuutta ja epäluotettavuutta, jonka valtuustoaloitteessa viitataan johtuvan niin liikennöitsijän kuin palvelun tilaajan toimesta.

Pohjois-Tampereen uusittu linjasto on otettu käyttöön kesäkuussa 2022. Hankintaa valmisteltiin vuosien 2020 ja 2021 aikana yhdessä käyttäjien ja Pohjois-Tampereen asukkaiden kanssa. Joukkoliikennelautakunta hyväksyi keväällä 2021 hankinnan käynnistämisen (26.5.2021 § 43) ja uuden linjastokokonaisuuden Pohjois-Tampereelle. Liikennepalvelun käynnistyessä kesällä 2022 ei palautteita Nysselle juurikaan tullut, mutta syksyllä 2022 alueen asukkaat lähettivät runsaasti palautteita alueen muuttuneesta palvelusta sekä epäonnistuneista matkoista. Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikenteen kanssa käsiteltiin syksyn 2022 ja kevään 2023 aikana lukuisaan otteeseen Pohjois-Tampereen linjastokokonaisuutta sekä alueelta saatua palautetta. Useamman aikataulukorjauksen jälkeen keväällä 2024 päädyttiin tutkimaan linjastomuutosta Pohjois-Tampereella ja vaihtojen purkamista Kämmenniemen pohjoispuolella. Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta hyväksyi loppukeväästä 2024 Nyssen joukkoliikennepalvelukokonaisuuden Pohjois-Tampereelle talvikaudelle 2024-2025 (17.4.2024 § 36).

Keväällä 2024 suunnitellun palvelumuutoksen pohjalla oli tarjota Kämmenniemen pohjoispuolelle vaihdottomia yhteyksiä Tampereen keskustaan, vähentää liikennettä alueilta, joissa tien kunto tai kunnossapito on heikolla tasolla sekä vastata asiakkailta esille nousseihin turvallisuus- ja epävarmuustekijöihin, joita vaihdot Kämmenniemen pohjoispuoleisilla alueilla olivat aiheuttaneet. 

Uusi joukkoliikennekokonaisuus saatiin elokuussa 2024 käyttöön, mutta valitettavasti Teiskossa Petääjärventiellä tapahtui useampi linja-auton ojaanajo, minkä johdosta lautakunnassa tehtiin vielä kertaalleen päätös Teiskon joukkoliikennepalvelusta (23.10.2024 § 74).

Uusi linjasto Kämmenniemen pohjoispuolella, ilman vaihtoja keskustaan, on ollut nyt käytössä elokuun 5. päivästä 2024 lähtien. Järjestelmästä on nähtävissä, että linjoilla 90, 90X ja 93B sekä 93C ajettuja vuoroja on ollut syksyllä 99,228 % suunnitelluista vuoroista. Tämä tarkoittaa, että vuoroja jäi ajamatta 5.8.-31.12.2024 alle 90 kappaletta. Kokonaisuudessaan Nyssen ajettujen vuorojen osuus 5.8.-31.12.2024 oli 99,622 %. 

Linjaston kehittäminen ja liikenteen vähentäminen alueilta, joissa tien kunnossapito on ollut erittäin heikkoa, on selvästi parantanut joukkoliikennepalvelun turvallisuutta Pohjois-Tampereella. Vuoroja jää nykyisellään huomattavasti vähemmän ajamatta, ajettujen vuorojen osuus 7.8.-31.12.2023 oli Pohjois-Tampereella 97,85 % eli noin 279 vuoroa jäi ajamatta. Myös matkustajamäärät ovat myös kasvaneet elo-joulukuussa koko Pohjois-Tampereen alueella (Aitoniemi, Kämmenniemi, Nurmi, Polso, Sorila, Terälahti, Velaatta ja Viitapohja) noin 8,9 % verrattuna vuoden 2023 elo-joulukuuhun. Myös liikennöitsijä on tehostanut palvelun turvallista toteuttamista sekä lisännyt muun muassa kuljettajien turvallisen ajon koulutusta. 

Aikataulujen tekemistä varten Nysse käyttää kaikkien linjojen osalta ajoaikatoteumaa hyödyksi, tämän myötä saadaan todellinen tieto siitä, kuinka kauan matka-aikaa vaaditaan eri yhteysväleillä. Aikataulut suunnitellaan toteutuneiden ajoaikojen mukaisesti. Tämän lisäksi ajoaikoja tarkastetaan aina täsmällisyysraporteilla sekä ajoaikakoonneilla. 

Linjojen 90 tai 93 reitteihin ei ole talvikauteen 2025-2026 suunniteltu reittimuutoksia. Pohjois-Tampereen liikennekokonaisuus tullaan kilpailuttamaan uudelleen vuoden 2025 aikana ja uusi liikennöintisopimus on suunniteltu käynnistyvän kesäkuussa 2026. Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta tulee linjaamaan liikennepalvelukokonaisuuden Pohjois-Tampereelle osana hankinnan käynnistämistä. Tässä yhteydessä voidaan myös tehdä reittimuutoksia ja lyhentää linjat esimerkiksi vain Linnainmaalle, mikäli lautakunta näin päättää.  

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Periviita Mika, Joukkoliikennejohtaja

Esitetään kaupunginhallitukselle ja edelleen valtuuston päätettäväksi:

Arto Grönroosin ym. tekemä valtuustoaloite ja siihen annettu lausunto merkitään tiedoksi.

Aloite ei anna aihetta muihin kuin lausunnossa mainittuihin toimenpiteisiin.

Tiedoksi

valtuuston päätöksestä: Arto Grönroos, Pohjolan Liikenne Oy/Ab Jetta Leino, Leena Huhtala