Yhdyskuntalautakunnan alueellisen ympäristöterveydenhuollon jaosto, kokous 20.2.2025

Pöytäkirja on tarkastamaton

§ 5 Elintarvikelain 55 §:n mukaisen määräyksen tehostamiseksi asetettava elintarvikelain 68 §:n mukainen uhkasakko, Valley Cong Oy, Golden Unicorn, Prisma Kaleva 

TRE:5834/06.10.01/2024

Valmistelija

  • Virtaranta Satu, Elintarviketurvallisuuspäällikkö

Valmistelijan yhteystiedot

Elintarviketurvallisuuspäällikkö Satu Virtaranta, puh. 050 462 0477, elintarviketarkastaja Tuija-Leena Sahlstedt,  puh. 040 801 6257, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Aino Jokinen, puh. 040 801 6103, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Ravintolaan Golden Unicorn Prisma Kaleva (toimija Valley Cong Oy (3185631-1) tehtiin valvontasuunnitelman mukainen tarkastus 19.3.2024 (liite 1), jolloin todettiin puutteita mm. elintarvikkeiden jäljitettävyydessä. Ravintolaan tehtiin uusintatarkastus 10.4.2024 (liite 2), jolloin todettiin epäkohtia mm. tuotetietojen hallinnassa ja elintarvikkeiden jäljitettävyydessä. Toisella uusintatarkastuksella 9.10.2024 (liite 3) todettiin, että kohteen omavalvonta ei ollut edelleenkään asianmukaista, eikä henkilökunnalla ollut riittävää tietoa ja osaamista omavalvonnan hoitamiseksi. Epäkohtia oli edelleen myös elintarvikkeista annettavissa tiedoissa, sekä elintarvikkeiden jäljitettävyydessä. Tarkastuksilla havaittuja epäkohtia ei oltu korjattu ohjeistuksesta, neuvonnasta ja kehotuksista huolimatta. Tästä johtuen valvontaviranomainen harkitsi ryhtyvänsä asiassa elintarvikelain (297/2021) mukaisiiin pakkokeinoihin (määräys etl 55 § ja uhkasakko etl 68). Toimijaa kuultiin asiasta erillisellä kuulemiskirjeellä 28.10.2024 (liite 4) Toimija ei toimittanut vastinetta kuulemiseen määräaikaan 22.11.2024 mennessä.

Toimipaikkaan tehtiin uusintatarkastus 26.11.2024 (liite 5) epäkohtien korjaamisen todentamiseksi. Tarkastuksella todettiin, että epäkohtia ei oltu korjattu. Epäkohtien korjaamiseksi valvontaviranomainen antoi 17.12.2024 elintarvikelain 55 §:n nojalla seuraavan määräyksen (liite 6). 

1. Omavalvontaohjeet on päivitettävä asianmukaisiksi ja käytännön tulee vastata ohjeita. Ravintolan työntekijät on perehdytettävä elintarvikehuoneiston omavalvontaan riittävällä tavalla. Toimipaikassa työskentelevien henkilöiden on tunnettava työhönsä liittyvät omavalvontavastuut. Kohteen omavalvontavastaavan tulee olla riittävän koulutettu tehtäväänsä. Henkilökunnalla tulee olla riittävä osaaminen elintarviketietojen hallintaan.
2. Pakattujen elintarvikkeiden pakkausmerkintöjen tulee täyttää lainsäädännön vaatimukset. Pakkausmerkintöjen tulee vastata tuotteen sisältöä. Pakkausmerkintöjen tulee olla helposti luettavia ja ymmärrettäviä. Toimijan on varmistettava, että kaikissa pakattuina myytävissä elintarvikkeissa on pakolliset pakkausmerkinnät. Toimijan on huolehdittava, että allergeenit ja allergisoivat ainesosat on korostettu ainesosaluettelossa oikein.
3. Asiakkaille ilmoitettavien tuotetietojen tulee vastata tuotteiden sisältöä. Tarjoilupaikoissa aterian ainesosana käytettävän lihan alkuperämaa tulee ilmoittaa kuluttajalle kirjallisesti. Alkuperämaan voi esittää esimerkiksi ruokalistassa tai taulussa. Ilmoittamisvelvollisuus koskee tarjoilupaikoissa aterian ainesosana käytettävää tuoretta, jäähdytettyä ja jäädytettyä lihaa. Lihalajit, joiden alkuperämaa tulee ilmoittaa, ovat naudanliha, sianliha, lampaan- ja vuohenliha sekä siipikarjan liha. 
4. Ruoan valmistukseen käytettävien elintarvikkeiden jäljitettävyyden on oltava aukotonta ja todennettavissa.

Epäkohdat määrättiin korjattavaksi 15.1.2025 mennessä. Ravintolaan tehtiin uusintatarkastus 23.1.2025 (liite 7), jolloin todettiin, että määräyksen mukaisia korjaavia toimenpiteitä ei oltu tehty. 

Suunnitelmallisesta tarkastuksesta, uusintatarkastuksista, neuvonnasta, opastuksesta, kehotuksista ja määräyksestä huolimatta toimija Valley Cong Oy ei ole korjannut toimipaikan Golden Unicorn, Prisma Kaleva, toiminnassa havaittuja epäkohtia. Koska toimija ei ole itse ryhtynyt toimenpiteisiin havaittujen epäkohtien korjaamiseksi, on elintarvikelain 55 §:ssä tarkoitetun määräyksen tehostamiseksi tarpeen asettaa elintarvikelain 68 §:n mukainen uhkasakko.

Elintarvikelain 55 §:n mukaan valvontaviranomainen voi määrätä toimijan korjaamaan epäkohdan, jos elintarvike tai elintarvikekontaktimateriaali, elintarvikehuoneisto tai alkutuotantopaikka taikka elintarvike- tai kontaktimateriaalitoiminta voi aiheuttaa vaaraa ihmisen terveydelle tai ne ovat muutoin elintarvikesäännösten vastaisia. Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) 2017/625 artiklan 138 mukaan jos todetaan, että säännöksiä ei ole noudatettu, toimivaltaisten viranomaisten on toteutettava asianmukaiset toimenpiteet, joilla varmistetaan, että kyseinen toimija korjaa tällaisen noudattamatta jättämisen ja estää sen jatkossa. Elintarvikesäännösten vastaisuus on määrättävä korjattavaksi välittömästi tai valvontaviranomaisen asettamassa määräajassa. Valvontaviranomainen voi tehostaa elintarvikelain nojalla annettua määräystä tai kieltoa uhkasakolla tai teettämis- tai keskeyttämisuhalla (etl 68.1 §). Uhkasakkoa sekä teettämis- ja keskeyttämisuhkaa koskevissa asioissa noudatetaan muutoin, mitä uhkasakkolaissa (1113/1990) säädetään.

Elintarvikelain 6 §:ssä todetaan, että elintarvikealan toimijan on huolehdittava toiminnassaan siitä, että elintarvikkeet ovat kemiallisilta, fysikaalisilta, mikrobiologisilta ja terveydellisiltä ominaisuuksiltaan sellaisia, että ne ovat ihmisravinnoksi soveltuvia eivätkä aiheuta vaaraa ihmisen terveydelle. Toimijan on huolehdittava myös siitä, että elintarvikkeet tai niistä annettavat tiedot eivät johda kuluttajaa harhaan. Elintarviketoiminnan on oltava sellaista, että elintarviketoiminta myös muutoin täyttää elintarvikesäännösten mukaiset vaatimukset.

Elintarvikelain 14 §:ssä todetaan, että elintarvikkeista, elintarviketuotantoon käytettävistä eläimistä ja elintarvikekontaktimateriaaleista on ilmoitettava vastaanottajalle elintarvikesäännöksissä edellytetyt jäljitettävyystiedot. Asetuksen (EY) N:o 178/2002 18 artiklassa vahvistetaan yleiset elintarvikkeiden jäljitettävyyttä koskevat periaatteet. Siinä säädetään myös, että elintarvikkeiden jäljitettävyydestä on huolehdittava kaikissa tuotanto-, jalostus- ja jakeluvaiheissa. Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus 1169/2011, luku II, artikla 3 säätää, että elintarviketietojen antamisella on pyrittävä kuluttajien terveyden ja etujen suojelun korkeaan tasoon antamalla loppukuluttajille perusta tietoon perustuvien valintojen tekemistä ja elintarvikkeiden turvallista käyttöä varten.

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) 852/2004; liite II, luvun XII mukaan elintarvikkeita käsitteleviä henkilöitä tulee valvoa ja ohjata ja/tai kouluttaa elintarvikehygienian asioissa heidän työtehtäviensä edellyttämällä tavalla.

Elintarvikelain 15 §:ssä todetaan, että elintarvikealan toimijalla on oltava järjestelmä, jonka avulla toimija tunnistaa ja hallitsee toimintaansa liittyvät vaarat ja varmistaa, että toiminta täyttää elintarvikesäännöksissä asetetut vaatimukset. Toimijan on kirjattava omavalvonnan tulokset riittävällä tarkkuudella. 

Sovellettavat säännökset:

Elintarvikelaki (297/2021) 6 §, 14 §, 15 §, 55 §, 68 §
Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EY) N:o 852/2004, liite II
Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EY) N:o 178/2002 artikla 18
Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EY) N:o 853/2004 artikla 8
Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus 1169/2011
Maa- ja metsätalousministeriön asetus elintarvikehygieniasta 318/2021
Uhkasakkolaki 1113/1990 6 §, 7 §, 8 §, 22 §, 23 §, 24 §
Hallintolaki (434/2003) 33 §, 34 §, 36 §
Yhdyskuntalautakunnan alueellisen ympäristöterveydenhuollon jaoston päätös jaoston toimivallan siirtämisestä ympäristöterveyden viranhaltijoille 23.2.2023, § 7
Tampereen kaupungin hallintosääntö (1.1.2025) § 16, § 17 ja § 22.

Liitteet sisältävät henkilötietoja, minkä vuoksi niiden verkkojulkisuutta on rajoitettu.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Virtaranta Satu, Elintarviketurvallisuuspäällikkö

Valley Cong Oy:lle asetetaan yhteensä 25 000 euron uhkasakko (uhkasakkolaki 6 §) valvontaviranomaisen aiemmin antaman elintarvikelain 55 §:n mukaisen määräyksen täytäntöönpanon tehostamiseksi, mikäli asetettuja velvotteita ei ole korjattu 31.3.2025 mennessä. Uhkasakon kullekin kohdalle määrätään erillinen uhkasakko seuraavasti.


Asetetut velvoitteet:

1. Omavalvontaohjeet on päivitettävä asianmukaisiksi ja käytännön tulee vastata ohjeita. Ravintolan työntekijät on perehdytettävä elintarvikehuoneiston omavalvontaan riittävällä tavalla. Toimipaikassa työskentelevien henkilöiden on tunnettava työhönsä liittyvät omavalvontavastuut. Kohteen omavalvontavastaavan tulee olla riittävän koulutettu tehtäväänsä. Henkilökunnalla tulee olla riittävä osaaminen elintarviketietojen hallintaan. Uhkasakko 10000 euroa.

2. Pakattujen elintarvikkeiden pakkausmerkintöjen tulee täyttää lainsäädännön vaatimukset. Pakkausmerkintöjen tulee vastata tuotteen sisältöä. Pakkausmerkintöjen tulee olla helposti luettavia ja ymmärretäviä. Toimijan on varmistettava, että kaikissa pakattuina myytävissä elintarvikkeissa on pakolliset pakkausmerkinnät. Toimijan on huolehdittava, että allergeenit ja allergisoivat ainesosat on korostettu ainesosaluettelossa oikein. Uhkasakko 5000 euroa.

3. Asiakkaille ilmoitettavien tuotetietojen tulee vastata tuotteiden sisältöä. Tarjoilupaikoissa aterian ainesosana käytettävän lihan alkuperämaa tulee ilmoittaa kuluttajalle kirjallisesti. Alkuperämaan voi esittää esimerkiksi ruokalistassa tai taulussa. Ilmoittamisvelvollisuus koskee tarjoilupaikoissa aterian ainesosana käytettävää tuoretta, jäähdytettyä ja jäädytettyä lihaa. Lihalajit, joiden alkuperämaa tulee ilmoittaa, ovat naudanliha, sianliha, lampaan- ja vuohenliha sekä siipikarjan liha. Uhkasakko 5000 euroa. 

4. Ruoan valmistukseen käytettävien elintarvikkeiden jäljitettävyyden on oltava aukotonta ja todennettavissa. Uhkasakko 5000 euroa.

Uhkasakko voidaan tuomita uhkasakkolain (1113/1991) 10 §:n nojalla maksettavaksi, jos päävelvoitetta ei ole noudatettu eikä noudattamatta jättämiseen ole pätevää syytä.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Henkilötietoja sisältävä teksti

Henkilötietoja sisältävät tiedot poistettu.

Tiedoksi

Toimija, Satu Virtaranta, Tuija-Leena Sahlstedt

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Viranomaisella on lisäksi valitusoikeus, jos laissa niin säädetään tai jos valitusoikeus on viranomaisen valvottavana olevan julkisen edun vuoksi tarpeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Yleistiedoksiannossa tiedoksisaannin katsotaan tapahtuneen seitsemäntenä päivänä ilmoituksen julkaisemisesta kaupungin verkkosivuilla. Jos ilmoitus julkaistaan kaupungin verkkosivujen lisäksi myös sanomalehdessä, katsotaan tiedoksiannon tapahtuneen kuitenkin seitsemäntenä päivänä ilmoituksen julkaisemisesta verkkosivuilla. Tiedoksisaantipäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan

Valituskirjelmään on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 310 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.