Perustelut
**************** *** asuva yksityishenkilö on lähettänyt rakennusvalvontaviranomaiselle sähköpostin, jossa hän ilmoittaa vastustavansa postin ilmoitusta postilaatikon sijoittamisesta uuteen paikkaan. Postilaatikon uutta sijaintipaikkaa hän vastustaa muutamasta syystä, muun ohessa sen vuoksi, että mielestään turvallisuusnäkökulmat eivät täyty ja että tien kunnossapito talviaikaan on ala-arvoista. Hän kysyy myös, kuka vastaa vahinkotilanteissa vahingoista (Yrja Liite 1).
Postilta on pyydetty asiassa lausuntoa (Yrja Liite 2).
Lausunnossaan (Yrja Liite 3) Posti toteaa muun ohessa seuraavaa.
Postilaatikoiden uudelleen ryhmittelyllä pyritään jouhevoittamaan ja suoraviivaistamaan jakeluprosessia mahdollisemman paljon. Työturvallisuuden edistämiseksi ja jakelun nopeuttamiseksi postille olisi ehdottoman tärkeätä, että postilaatikko ja/tai laatikkoryhmät olisivat sijoitettu tiensuuntaisesti, jakelureitin varrella ja laatikot olisivat ryhmitelty isompiin kokonaisuuksiin, jolloin sujuva ja turvallinen jakelu olisi turvattu kelistä ja vuodenajasta riippumatta. Kaikessa sijoittelussa Posti noudattaa postilain ja postilaatikoiden sijoittelusta annettuja määräyksiä. Laatikkoryhmälle osoitettu uusi paikka on valittu nojautuen Postilain (415/2011) 44 §:ään ”Postilaatikon paikka”: ”Postilaatikon sijainnin määrittelee kirjepalveluiden yleispalvelun tarjoaja tai, ellei yleispalveluvelvollisuutta ole asetettu, muu postiyritys Liikenne- ja viestintäviraston päätöksestä. Paikkaa määriteltäessä on otettava huomioon 43 ja 45 §:ssä asetetut vaatimukset sekä 48 §:n nojalla annetut määräykset." Viestintäviraston 61/2011 määräyksen momentin 3 määräyksiin postilaatikoiden sijoittelusta haja-asutusalueella todetaan, että kohtuullinen etäisyys pientalossa asuvan postinsaajan osoitepaikan asuinrakennuksestapostilaatikolle on haja-asutusalueella enintään 500 metriä. Ryhmittelyä tehdessä pientalojen vakiasukkaiden postilaatikoille määrittelemät paikat pyritään sijoittamaan yhtenäisiin ryhmiin luonnollisten kulkureittien yhteyteen. Mahdolliset määräaikaissopimuksiin tai postilakiin (§ 48) perustuvat reitiltä poikkeamiset eivät vaikuta postilaatikon/laatikkoryhmän paikkaa määritellessä.
**************** *** tapauksessa etäisyys laatikolle on selvästi alle 500 metrin. Laatikko on määritelty sijoitettavaksi muiden laatikoiden kanssa samaan ryhmään tien levikekohtaan(bussipysäkki), johon muut asukkaat ovat laatikoita jo siirtäneet.
Postilta pyydettiin lisälausuntoa (Yrja Liite 4) kysyen muun ohessa, että mikä on Postin ilmoittama uusi postilaatikon sijainti (katuosoite)
**************** *** asukkaille ja minkä pituinen matka tarkkaan ottaen on
***************** *** postilaatikon uuteen sijaintiin.
Postin lausunnon (Yrja Liite 5) mukaa
**************** *** postilaatikon uudeksi paikaksi on määritelty postilaatikkoryhmä, joka sijaitsee
**************** *** vastapäätä olevalla bussipysäkillä. Etäisyys
**************** *** liittymästä uudelle postilaatikkopaikalle on n. 217-220 metriä. Kuvat postilaatikoille esitetystä paikasta ovat Postin lausunnon liitteinä (Yrja Liite 5).
Postilain 44 §:n mukaan postilaatikon sijainnin määrittelee kirjepalveluiden yleispalvelun tarjoaja tai, ellei yleispalveluvelvollisuutta ole asetettu, muu postiyritys Liikenne- ja viestintäviraston päätöksestä. Paikkaa määriteltäessä on otettava huomioon 43 ja 45 §:ssä asetetut vaatimukset sekä 48 §:n nojalla annetut määräykset. Postilaatikon paikkaan tyytymätön asianosainen voi viedä asian kunnan rakennusvalvontaviranomaisen päätettäväksi. Kunnan rakennusvalvontaviranomaisen tulee päätöksessään ottaa huomioon kysymykseen tulevan paikan muu käyttö, tarkoituksenmukaisen postitoiminnan vaatimukset sekä 43 ja 45 §:ssä asetetut vaatimukset sekä lain 48 §:n nojalla annetut määräykset.
Lain 43 §:n mukaan pientaloihin jaettavat kirjelähetykset on kannettava postilaatikkoon, joka sijaitsee paikalliset olosuhteet huomioon ottaen kohtuullisen matkan päässä postin saajan osoitepaikasta. Jakelupaikkaa määriteltäessä voidaan lisäksi ottaa huomioon paikalliset olosuhteet tai postin saajan iästä tai terveydentilasta johtuvat henkilökohtaiset erityistarpeet. Henkilökohtaisista erityistarpeista postin saajan liikuntaesteisyys tai vähintään 75 vuoden ikä on otettava huomioon Liikenne- ja viestintäviraston 48 §:n mukaisessa määräyksessä tarkemmin määrätyllä tavalla. Postin saaja voi sopia postiyrityksen kanssa tämän pykälän säännöksistä poikkeavista järjestelyistä kohtuullista maksua vastaan.
Postin osoittama uusi paikka (Yrja Liite 5) täyttää edellä mainitut postilain säännökset. Postilla on postilain 44 §:n mukaan oikeus määritellä laatikon paikka. Ilmoitettu uusi sijainti on annettujen määräysten mukainen.
Tienkäyttäjän yleisenä velvollisuutena on tieliikennelain 3 §:n mukaan noudattaa liikennesääntöjä sekä olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi. Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi (tieliikennelaki 4 §).
Jalankulkijan on tieliikennelain 13 §:n mukaan käytettävä jalkakäytävää tai piennarta, eikä hän saa tarpeettomasti estää eikä haitata muuta liikennettä. Jos jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai jos sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätien tai ajoradan reunaa. Ajoradalla jalankulkijan on käytettävä sen vasenta reunaa, jollei oikean reunan käyttäminen ole kulkureitin tai muun syyn vuoksi turvallisempaa. Jalankulkijan on pimeällä liikkuessaan yleensä käytettävä heijastinta.
Ajoneuvolla ja polkupyörällä ajettaessa on tieliikennelain 29 §:n mukaan annettava jalankulkijalle turvallinen tila tiellä. Lähestyttäessä ajoneuvolla lasta, vanhusta, eri tavoin vammaista ihmistä tai muuta henkilöä, jolla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä, on noudatettava erityistä varovaisuutta.
Tienkäyttäjä on vastuussa omasta toiminnastaan liikenteessä ja velvollinen omalta osaltaan noudattamaan tieliikennettä koskevaa lainsäädäntöä. Mahdollisten vahinkojen ja vahingonkorvausten osalta todetaan, että vahingonkorvauslain mukaan se, joka tahallisesti tai tuottamuksellisesti aiheuttaa toiselle vahingon, on velvollinen korvaamaan sen, jollei vahingonkorvauslaista muuta johdu (vahingonkorvauslaki 2 luku 1 § 1 mom.)
Hakemuksen tehnyt ei ole esittänyt mitään sellaisia perusteita, jonka vuoksi laatikkoa ei voitaisi sijoittaa Postin osoittamalla tavalla.
Ympäristö- ja rakennusjaostolle ehdotetaan, että postilaatikon paikka vahvistetaan Postin ilmoittamaan paikkaan (Yrja Liite 5),
**************** ***vastapäätä olevalle bussipysäkille.
Liiteasiakirjat sisältävät henkilötietoja, minkä johdosta niitä ei julkaista kaupungin internet-sivuilla.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
-
Henttonen Juha, Rakennusvalvontapäällikkö
Osoitteessa
**************** ***sijaitsevan kiinteistön postilaatikko sijoitetaan Postin määrittämään paikkaan,
**************** *** vastapäätä olevalla bussipysäkille.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.