Yhdyskuntalautakunta, kokous 11.6.2024

Lataa  Kuuntele 

§ 165 Asemakaavaehdotuksen asettaminen nähtäville: Rantaperkiö, Härmälä, Nuolialantien osa, muutos katualueeksi, asemakaava nro 8951 

TRE:582/10.02.01/2023

Valmistelija

  • Karppinen Elina, Asemakaavapäällikkö

Valmistelijan yhteystiedot

Kaavoitusarkkitehti Onni Pernu, puh. 040 626 7880, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Jonna Koivumäki, puh. 040 1241 626, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Kaupunkiympäristön palvelualue on valmistellut 22.1.2024 päivätyn ja 3.6.2024 tarkistetun asemakaavan ja asemakaavamuutoksen nro 8861. Asian hyväksyminen kuuluu valtuuston toimivaltaan.

Lisätietoja osoitteessa: http://www.tampere.fi/kaavat/8951

Dno: TRE:582/10.02.01/2023

Kaavan laatija

Tampereen kaupunki, kaupunkiympäristön suunnittelu, asemakaavoitus, kaavoitusarkkitehti Onni Pernu.

Asemakaavamuutos mahdollistaa liikenteen uudelleenjärjestelyt Nuolialantiellä

Kaavamuutoksella mahdollistetaan Nuolialantien liikennejärjestelyjen uudelleenorganisointi, sillä katualuetta levennetään nykyisen Nuolialantien varren puistoalueen päälle. 

Asemakaavamuutos mahdollistaa mm. Pirkkala-Linnainmaa raitiotien katusuunnitelmaehdotuksen mukaisen liikenneratkaisun toteuttamisen suunnittelualueelle. 

Asemakaava kuuluu maankäytön suunnittelun kaavoitusohjelmaan vuosille 2024 - 2028 (kohde numero 19 vuodelle 2024).

Viheralueiden väheneminen otetaan huomioon

Kaavaratkaisu edellyttää Nuolialantien eteläpuolisen puistoalueen muutosta katualueeksi, mikä vähentää puistoalueiden määrää. Tästä syystä asemakaavakartassa edellytetään vehreän ympäristön istuttamista katualueelle, jotta alueelle ominainen puustoinen ympäristö säilyy.

Asemakaavaprosessin vaiheet ja saadun palautteen huomioiminen

Aloitusvaihe

Osallistumis- ja arviointisuunnitelma ja valmisteluaineistoa kuulutettiin nähtäville 17.8.2023. Siitä saatiin 5 viranomaiskommenttia sekä 8 mielipidettä osallisilta. Palaute koski pääosin raitiotieliikenteen vaikutuksia liikennejärjestelyihin. Tarkemmin asemakaavaa koskevat palautteet käsittelivät viheralueen vähenemistä, osallistumis- ja arviointisuunnitelmassa esitettyjen tavoitteiden laajentamista ja katualueen hulevesiä.

Valmisteluvaihe

Aloitusvaiheesta saatu palaute otettiin huomioon asemakaavaluonnoksen valmistelussa, mm. raiitotieliikennettä koskeva palaute ohjattiin raitiotien suunnittelijoille, ja mm. vesihuollon yleissuunnitelma teetettiin alueen hulevesien selvittämiseksi. 

Valmisteluaineisto kuulutettiin nähtäville 25.1. ja asemakaava-aineistoa esiteltiin raitiotiesuunnitelmien kanssa 7.2. Kuuselakeskuksessa alueen asukkaille. Aineistosta saatiin 3 viranomaiskommenttia ja 16 osallismielipidettä. Palaute koski edelleen pääosin raitiotieliikenteen vaikutuksia liikennejärjestelyihin. Asemakaavaa koskevat palautteet käsittelivät viheralueen vähenemistä, katualueen hulevesiä, melumääräyksien tarvetta sekä vaikutusten arvioinnin täydennystä. 

Tarkemmat kuvaukset saadun palautteen vaikutuksista ovat vaihekohtaisissa palauteraporteissa sekä asemakaavan selostuksessa.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Nurminen Mikko, Johtaja

Asemakaavaehdotus nro 8951 (päivätty 22.1.2024, tarkistettu 3.6.2024) hyväksytään asetettavaksi nähtäville maankäyttö- ja rakennusasetuksen 27 §:n mukaisesti.

Asemakaavaehdotus esitetään nähtävilläolon jälkeen kaupunginhallitukseen ja edelleen valtuuston hyväksyttäväksi.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Elina Karppinen ja Onni Pernu olivat paikalla kokouksessa asiantuntijoina. Onni Pernu poistui kokouksesta asian käsittelyn jälkeen ennen päätöksentekoa.

Lausunnot

Pirkanmaan maakuntamuseo, ympäristönsuojelu, Pirkanmaan liitto, Pirkanmaan ELY-keskus

Tiedoksi

Hakija, Pirkanmaan ELY-keskus, Sirpa Lehtonen, Sirpa Horko, Tampereen Raitiotie Oy

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai valitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
-varhaiskasvatuslain 57 §:n mukaista huomautusta tai huomion kiinnittämistä (Varhaiskasvatuslaki 63 § 2 mom.)