Yhdyskuntalautakunta, kokous 11.6.2024

Lataa  Kuuntele 

§ 167 Tampereen raitiotie välillä Pirkkala - Linnainmaa, katusuunnitelmat osa 1 

TRE:1482/10.03.02/2024

Valmistelija

  • Sivenius Jouni, Suunnittelupäällikkö

Valmistelijan yhteystiedot

 Katuinsinööri Mikko Vainiomäki, puh. 040 801 6212, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Jonna Koivumäki, puh. 040 124 1626 etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Katusuunnitelmaehdotukset on laadittu Pirkkala-Linnainmaa raitiotien, sekä asemakaavojen 8618 ja 8755 mukaisten katujen toteutusta varten. Suunnitelmat pohjautuvat Pirkkala-Linnainmaa raitiotien hankesuunnitelmaan, sekä asemakaavojen laadinnan yhteydessä laadittuihin katujen yleissuunnitelmiin.

Katusuunnitelmaehdotuksissa on esitetty mm. väylien tuleva sijainti, korkeusasema, pintamateriaalit sekä pintavesien kuivatus ja istutukset.

Kauppi

Kaupin kampukselta raitiotie jatkaa Lääkärintietä ja Lääkärinkatua itään kohti Linnainmaata kulkien kadun keskellä omalla kaistallaan. Radan reunoilla on leveydeltään vaihtelevat viherkaistat puuistutuksin. Liittymissä yksikaistaiset ajoradat varustetaan vasemmalle kääntyville erillisin kaistoin. Arvo Ylpön kadun ja Lääkärinkadun liikenneympyrä muuttuu liikennevalo-ohjatuksi nelihaaraliittymäksi. Lääkärinkadun itäpäähän on suunniteltu raitiotiepysäkki lähelle kehittyvää Tenniskeskusta.

Linnainmaa

Heikkilänkadun, Aitolahdentien ja Mäentakusenkadun liittymä on suunniteltu liikenneympyräksi, jonka läpi raitiotie kulkee. Liikenneympyrässä autoliikenne ja raiteet ylittävä pyöräliikenne ja jalankulku pysäytetään valo-ohjauksella raitiovaunun kulkiessa liittymän läpi.

Mäentakusenkadulle on suunniteltu toteutettavan merkittävä vaihtopysäkki, jossa pohjoisen, etelän ja idän bussilinjat kohtaavat raitiotien. Citymarketin pohjoispuolelle suunnitellaan uusi katuyhteys ohittamaan vaihtopysäkkialueen. Pysäkin kohdalla sijaitsevalle tonttiliittymälle suunnitellaan kulkuyhteys Lahtomäenkadun ja Länkinotkonraitin puolelta. Lahtomäenkadun liittymä on suunniteltu liikennevalo-ohjattuna.

Päätepysäkkinä toimivan vaihtopysäkin jälkeen Mäentakusenkadun pohjoispuolelle on suunniteltu raitiovaunuille kääntöpaikat.

Ratina, Hatanpää, Rantaperkiö

Hatanpään valtatiellä raitiotie kulkee nykyisen nelikaistaisen kadun keskellä omalla kaistallaan. Hatanpään valtatielle suunnitellaan pääosin yhdet ajokaistat suuntaansa ja liittymiin lisäksi kääntymiskaistat. Raitiotiealueen reunoille sijoitetaan viherkaistat puuistutuksin. Hatanpään valtatien länsireunassa kulkee pyöräliikenteen seudullinen pääreitti. Hatanpään valtatielle sijoitetaan kolme raitiotiepysäkkiä: Jokikadun eteläpuolelle, Hatanpäänkadun pohjoispuolelle sekä Siirtolapuutarhankadun eteläpuolelle. Hatanpään valtatiellä on myös linja-autoliikennettä, joiden pysäkit toteutetaan pysäkkilevennyksinä. Pysäkeiltä on huomioitu Hatanpään sairaalaan kulkevat vaihtoyhteydet.

Arvo Ylpön kadun, Lääkärinkadun, Lääkärintien ja Lääkärinkallionkadun katusuunnitelmien kustannusarvio on noin 19,8 M€, josta raitiotien osuus on noin 16,1 M€. Kustannusarvio ja kustannusten jako tarkentuu myöhemmin toteutussuunnitelman kokonaiskustannusten laskennan yhteydessä.

Mäentakusenkadun, Aitolahdentien ja Länkinotkonraitin katusuunnitelmien kustannusarvio on noin 22,9 M€, josta raitiotien osuus on noin 20,4 M€. Kustannusarvio ja kustannusten jako tarkentuu myöhemmin toteutussuunnitelman kokonaiskustannusten laskennan yhteydessä.

Hatanpään valtatien v. linja-autoasema - Lahdenperänkadusta 200m etelään, Hatanpäänkadun, Lahdenperänkadun, Lokomonkadun ja Valimokadun katusuunnitelmien kustannusarvio on noin 71,7 M€, josta raitiotien osuus on noin 66,8 M€. Kustannusarvio ja kustannusten jako tarkentuu myöhemmin toteutussuunnitelman kokonaiskustannusten laskennan yhteydessä.

Katusuunnitelmaehdotukset olivat julkisesti nähtävillä 5.–26.4.2024. Katusuunnitelmaehdotuksista jätettiin kuudelta eri toimijalta muistutukset.

Pirkanmaan ELY-keskuksen muistutus:

Pirkanmaan Ely-keskus jätti muistutuksen, jossa suurimpana huolena on Teiskontien liikenteellinen toimivuus. Muistutuksessa tuodaan esiin, että Valtatie 12 eli Teiskontie kuuluu valtakunnalliseen pääväyläverkkoon ja on luokiteltu palvelutasoluokkaan I, joilla on turvattava pitkämatkaisen liikenteen hyvä ja tasainen matkanopeus, liittymien määrä on rajoitettu ja liittymät eivät saa merkittävästi haitata pääsuunnan liikennettä.

Muistutuksessa tuodaan esiin, että Teiskontielle on määritetty 60 km/h nopeusrajoitus Arvo Ylpön kadun ja Alasjärven välille, mikä tulee ottaa huomioon suunnittelussa. Jatkosuunnittelussa tulisi Ely-keskuksen mukaan selvittää yhteistyössä PIRELYN L-vastuualueen kanssa Teiskontien liittymien kaistajärjestelyjen parantamistarpeet ja raitiotiekadun valo-ohjauksen yhteensovitusmahdollisuudet. Parantamistarpeiden suunnittelun ja toteuttamisen Ely-keskus esittää tapahtuvan yhtä aikaa raitiotien ja alueidenkäytön kanssa.

Muistutuksessa esitetään, että Teiskontiellä Tampereen keskustan suunnasta varaudutaan kahteen vasemmalle kääntymiskaistaan Arvo Ylpön kadun ja Teiskontien liittymässä ja Arvo Ylpön kadulla kahteen vastaanottavaan kaistaan. Myös Heikkilänkadun liittymässä olisi syytä varautua vasemmalle kääntyvän kaistan jatkamiseen, jos tulevaisuudessa kapasiteetti ei riitä. Alasjärven kohdalla raitiotien eteläpuolelle sijoittuva jalankulku- ja pääpyöräilyväylän geometria tulee Pirkanmaan ely-keskuksen mukaan suunnitella vastaavan tasoisena kuin Tampereen keskustan suunnasta itään jatkuva väylä.

Muistuksessa Ely-keskus mainitsee, että Teiskontielle on tehty aluevaraussuunnitelma tavoitetilan mukaisista alikuluista, ja alikulut tulee ottaa katusuunnittelussa huomioon ja niiden toteuttamista tulisi pyrkiä edistämään raitiotien rakentamisen yhteydessä.

Työnaikaisiin liikennejärjestelysuunnitelmiin Pirkanmaan Ely-keskus ei ota tässä vaiheessa kantaa, mutta rakentamisvaiheen lähestyessä toivoo voivansa vaikuttaa työnaikaisiin liikennejärjestelyihin niiltä osin, kun niillä on vaikutusta Teiskontien liikenteeseen. Ely-keskus esittää huolensa, että Hatanpään valtatien ja Nuolialantien työnaikaiset liikennejärjestelyt voivat vaikuttaa Tampereen läntisen kehätien toimivuuteen ja turvallisuuteen. Muistutuksessa on pyydetty myös varmistamaan riittävä Ilmailunkadun kapasiteetti Nuolialantien rakentamisen aikana.

Vastine:

Suunnittelussa pyritään huomioimaan Valtatien 12 eli Teiskontien kuuluminen valtakunnalliseen pääväyläverkkoon. Teiskontiehen liittyvät liittymät ovat pääosin nykyisiä liittymiä lukuun ottamatta Irjalankadun pohjoista liittymää. Lisäksi osaa Teiskontien liittymistä parannetaan. Liittymien toimivuus on varmistettu liikenteen simulointien avulla. Lähtökohtana suunnittelussa on ollut Teiskontielle 60 km/h nopeusrajoitus. Toimivuustarkasteluilla on varmistettu, että Arvo Ylpön kadun liittymän jälkeen liikenne pääsee linjaosuuksilla ajamaan 60 km/h. Jatkosuunnittelussa selvitetään yhteistyössä PIRELY L-vastuualueen kanssa Teiskontien liikenteelliset tavoitteet ja parantamistarpeet. Teiskontien kaikkia parantamisratkaisuja ei ole tarvetta suunnitella tai toteuttaa heti raitiotien rakentuessa vaan niiden tarpeellisuutta voidaan tarkastella tulevaisuudessa. Katusuunnitelmaehdotus ei estä lisäkaistan toteuttamista Teiskontielle Arvo Ylpön kadun liittymään tulevaisuudessa. Alueen maankäytön suunnitelma mahdollistaa lisäkaistan toteuttamisen myöhemmin Arvo Ylpön kadulle.

Teiskontien alikulkukäytävien aluevaraussuunnitelman mukaiset alikulut on huomioitu suunnittelussa tilavarausten ja geometrian osalta. Katusuunnitelmaehdotuksen ratkaisut on myös yhteensovitettu Alasjärvi-Huutijärvi Vt12 tiesuunnitelman kanssa.

Lisäksi Pirkanmaan Ely-keskus otetaan mukaan Teiskontiehen vaikuttavien työnaikaisten liikennejärjestelyjen suunnitteluprosessiin.

Työnaikaiset liikennejärjestelyt pyritään suunnittelemaan siten, että niistä aiheutuu mahdollisimman vähän haittaa muulle liikenteelle. Työnaikaisten järjestelyjen tiedottaminen toteutetaan hyvissä ajoin, jotta tienkäyttäjät voivat ennakoida käyttämiensä reittien muutoksia ja ajoittaa kulkemisensa ruuhka-aikojen ulkopuolelle.

Heikkilänkatuun ja Teiskontiehen kohdistuneet muistutukset tullaan käsittelemään Heikkilänkadun katusuunnitelman hyväksymiskäsittelyn yhteydessä.

Pirkanmaan hyvinvointialueen muistutus:

Pirkanmaan hyvinvointialue muistuttaa, että raitiotiejärjestelmän laajeneminen Pirkkalan ja Linnainmaan suuntiin vaikuttaa Taysin keskussairaala-alueen liikenteelliseen saavutettavuuteen. Keskussairaalan toinen pääsisääntuloreitti on Arvo Ylpön kadun ja Lääkärintien muodostama yhteys. Acutan päivystys on tavoitteena siirtää Lääkärintien puoleiselle osalle keskussairaalan tonttia vuoteen 2035 mennessä. Muistutuksessa erityisenä huolena on, että raitiotiehankkeessa tarkennetun liikenne-ennusteen mukaan Arvo Ylpön kadun kautta kulkeva liikenne kaksinkertaistuu vuoteen 2040 mennessä, mutta katusuunnitelmaehdotuksissa esitetyn ratkaisun liikenteellinen välityskyky ei riittäisi vastaamaan kasvavien liikennemäärien tarpeita. Suurta huolta muistutuksen mukaan aiheuttaa myös ambulanssi- ja hätäliikenteen toimintaedellytysten turvaaminen, joka ei ole mahdollista ruuhkaisella katuverkolla.

Pirkanmaan hyvinvointialue tuo muistutuksessaan esille, että on hyvä, että katusuunnitelmaehdotuksessa on kiinnitetty hankesuunnitelmaan verrattuna enemmän huomiota keskussairaalan liikenteelliseen kapasiteettiin, mutta on huolissaan, että ollaan hyväksymässä keskussairaalan saavutettavuutta heikentävä suunnitteluratkaisu. Suunnitelma ei ole yhteneväinen Pirkanmaan hyvinvointialueen liikenteellisten tavoitteiden kanssa. Lisäksi Pirkanmaan hyvinvointialue muistuttaa, että Lääkärintiellä sijaitsevan tonttiliittymän toteutus tontille 132-881-48 vaatii tontin sisäisten kulkureittien muuttamista ja nykyisen puuston poistamista. Muistutuksessa tuodaan esiin myös, että toteutuksen ajankohta vaikuttaa raitiotieliikenteen kääntöraiteen käyttömahdollisuuksiin ennen Linnainmaalle jatkavan raitiotieliikenteen käynnistymistä.

Muistutuksessa tuodaan esiin huoli Hatanpään sairaalan saavutettavuudesta myös liikuntarajoitteisille käyttäjille, mikäli raitiotien pysäkkijärjestelyt toteutetaan tämänhetkisten suunnitelmien mukaan. Muistutuksessa painotetaan, että kävelymatkat ovat liian pitkiä heikosti liikkuville, ja sairaalalle tulisi järjestää joukkoliikennelinjoja jatkossakin.

Työnaikaisista liikennejärjestelyistä Pirkanmaan hyvinvointialue muistuttaa huomioimaan Arvo Ylpön kadun suuret liikennemäärät jo nykytilanteessa rakentamisen aikana, jotta voidaan turvata sujuva ja turvallinen liikkuminen myös rakentamisen aikana. Mikäli Pirkanmaan hyvinvointialueen vuokraamalle Itäparkin alueelle tehdään työnaikaisia muutoksia, ne tulee käydä läpi Pirkanmaan hyvinvointialueen kanssa, linjataan muistutuksessa. Erityisenä huolena muistutuksessa on, että Lääkärintien suuntainen liikenne turvataan kaikissa työvaiheissa siten, että se on riittävän sujuvaa kaikkina vuorokauden aikoina. Sekä huomioidaan keskussairaalan päähuoltopihan huoltoliikenne, joka painottuu yöaikaan. Lisäksi Pirkanmaan hyvinvointialue muistuttaa, että keskussairaalan uudistamisrakentamishanke osuu ajallisesti päällekkäin raitiotien rakentamisen kanssa ja tuo esiin, että tämä tulee huomioida työnaikaisissa liikennejärjestelyissä.

Pirkanmaan hyvinvointialue esitti seuraavia toimenpiteitä liikenteellisen ratkaisun kehittämiseksi:

Teiskontieltä lännestä toteutettavaksi kaksi vasemmalle kääntyvää kaistaa Arvo Ylpön kadulle, kuten Kuntokadun liittymässäkin on toteutettu. 

Raitiotie-etuuden tarkastelu ruuhka-aikoina – kokonaistoimivuus tulee mennä pelkän raitiotielinjan sujuvuuden edelle, mikä tarkoittaa tarvittavien tilapäisten etuusjärjestelyjen toteutusta myös ajoneuvoliikenteelle.

SYK-tontin (Arvo-rakennus) ulosajon muuttuminen suuntaisliittymäksi Lääkärintiellä lisää yliopiston liikennetarvetta sairaala-alueen puolella. Ajojärjestelylle tulisi etsiä vaihtoehtoisia ratkaisuja. 

Jalankulun yhteys Lääkärintien eteläreunaan kampuksen nykyisen raitiotiepysäkin ja Arvo Ylpön kadun välille on toteutettava kaupungin tontin puolelle jatkossa, sillä tilavaraus Lääkärintiellä loppuu kesken. Yhteystarve on kuitenkin olemassa Lääkärintien estevaikutuksen kasvaessa.

Raitiotiehankkeeseen sisältyy myös suunnittelualueen ulkopuolella olevan Kaupin kampuksen raitiotiepysäkin idän suunnan varustelu pysäkkikatoksella. 

Vastine:

Keskussairaalan saavutettavuus ja Arvo Ylpön kadun luonne keskussairaalan toisena pääreittinä on pyritty huomioimaan suunnittelussa. Liittymän liikenteellistä toimivuutta on tarkasteltu ja liittymän välityskykyä parannettu tarkastelujen tulosten perusteella. Lisäksi liittymä on tarkasteltu vaihtoehdolla, jossa Teiskontieltä Arvo Ylpön kadulle vasemmalle on kaksi kääntyvien kaistaa. Toimivuustarkastelut toteutettiin vuoden 2040 liikenne-ennusteilla, ja jotta liikenne-ennusteessa käytetyt määrät toteutuisivat, tulee alueen maankäytön kasvaa suunnitellusti. Liittymän välityskyvyn kasvattamista rakentamalla Teiskontielle kaksi vasemmalle kääntymiskaistaa tulee tarkastella tulevaisuudessa, mikäli sille on tarvetta. Katusuunnitelmaehdotus ei estä liittymän välityskyvyn kasvattamista kaistamäärää lisäämällä.

Suunnittelussa tiedostetaan, että tonttiliittymä tontille 132-881-48 aiheuttaa tontin sisäisten kulkureittien muutoksia. Työt yhteensovitetaan kääntöraiteen osalta niin, että raidetta on mahdollista käyttää.

Bussiliikenteen linjastosuunnittelua tarkennetaan vasta raitiotien rakentamispäätöksen jälkeen, jolloin Ratikan kanssa päällekkäinen bussiliikenne suunnitellaan uudelleen. Bussilinjastosuunnittelu tehdään noin 2–3 vuotta ennen ratikkaliikenteen käynnistymistä, ja se tehdään yhdessä joukkoliikenteen käyttäjien kanssa. Linjaston suunnittelusta vastaa Nysse.

Bussiliikenteen suunnittelussa hyödynnetään bussilinjaston suunnitteluperiaatteita, kuten päällekkäisen bussiliikenteen karsimista ratikkareitillä, toteutuneita matkustajamääriä, alueellista palvelutasomäärittelyä sekä suunnittelun aikana saatavaa palautetta ja kyselyitä. Esimerkiksi Linnainmaan ja Tampereen keskustan välillä osa matkoista saattaa jatkossa muodostua ratikan ja liityntäliikenteen yhdistämisestä ja osa vaihtoehtoisella reitillä kulkevasta bussilinjasta. Yhteyttä linja-autoilla Hatanpään sairaalalle ei ole vielä tässä vaiheessa suunniteltu, mutta tarve liikennöidä busseilla Hatanpään sairaalan alueella on tunnistettu ja huomioidaan osana bussiliikenteen linjastosuunnittelua.

Työnaikaisissa liikennejärjestelyissä pyritään huomioimaan Arvo Ylpön kadun vilkkaat liikennemäärät ja turvaamaan sujuva sekä turvallinen liikennöinti rakentamisen aikana. Hyvinvointialuetta koskettavat työnaikaiset liikennejärjestelyt käydään läpi yhdessä Pirkanmaan hyvinvointialueen kanssa laadintaprosessin aikana.

Suunnittelussa ja toteutuksessa tiedostetaan Lääkärintien merkitys ja se huomioidaan kaikissa työvaiheissa, niin että liikenne on turvattu jokaisena vuorokauden aikana. Pääosin liikenteen välityskyvyn ei pitäisi merkittävästi muuttua nykyisestä rakentamisen aikana, koska Arvo Ylpön kadun/Lääkärintien ja Lääkärinkadun liittymä toteutetaan lähes jokaisessa työvaiheessa liikenneympyränä kuten nykytilanteessakin.

Hatanpään valtatien työnaikaiset liikennejärjestelyt pyritään suunnittelemaan ja toteuttamaan niin, että turvataan sujuva ja turvallinen liikennöinti Hatanpään sairaalalle rakentamisen aikana.

Pirkkala–Linnainmaa-allianssin ja keskussairaalan uudistamisohjelman rakentamishanke yhteensovitetaan rakentamistöiden osalta.

Vastaukset Pirkanmaan hyvinvointialueen esittämiin toimenpiteisiin:

Katusuunnitelmaehdotus ei estä lisäkaistan toteuttamista tulevaisuudessa. Alueen maankäytön suunnitelma mahdollistaa lisäkaistan toteuttamisen myöhemmin Arvo Ylpön kadulle. Kaistan toteuttamisen tarpeellisuutta ja ajankohtaa arvioidaan tulevaisuudessa tarkemmin alueen maankäytön kehittymisen mukaan.

Toimivuustarkasteluja tehdessä liittymä tutkittiin myös ilman raitiotietä. Raitiotie-etuuden poistamisella ei saavuteta merkittäviä etuja, koska liittymän toimivuus ilman raitiotietä ei muuttunut merkittävästi paremmaksi verrattuna toimivuuteen raitiotien kanssa. Ongelmat toimivuuden suhteen johtuvat pääasiassa voimakkaasti kasvaneista liikennemääristä. Tarkemmat liikennevaloetuudet ja hälytysajoneuvojen kulun turvaaminen suunnitellaan toteutusvaiheessa.

Pysäköintialue, jolla on nykytilanteessa liittymä Lääkärintielle, on alle 50 ajoneuvon pysäköintialue. On totta, että liittymän muuttaminen suuntaisliittymäksi lisää liikennettä sairaala-alueen puolella, mutta kokonaiskuvassa tästä aiheutuva liikenteen lisääntyminen on hyvin pientä, eikä tällä pitäisi olla vaikutusta alueen liikenteelliseen toimivuuteen.

Lääkärintien eteläpuolella ei katualueella ole tilaa jalankulun yhteydelle.

Idän suunnan pysäkki varustellaan pysäkkikatokselle osana Pirkkala-Linnainmaa-raitiotiehanketta.

Pirkanmaan Osuuskaupan muistutus:

Pirkanmaan Osuuskauppa jätti muistutuksen, jossa ollaan huolissaan Linnainmaan Prisman sekä sen lähialueen liikenteellisestä toimivuudesta. Erityistä huolta liikenteellisen toimivuuden osalta aiheuttavat Prisman pihalta Heikkilänkadulle liittyvän ulosajorampin poistaminen, ajokaistojen määrän vähentäminen ja liikenteen jonoutuminen Prisman pihalle sekä Heikkilänkadun, Aitolahden, Aitolahdentien ja Mäentakusenkadun liittymän toimivuudesta ruuhka-aikoina. Lisäksi muistutetaan varmistamaan, että liikenne pääsee liikkumaan sujuvasti myös raitiotien rakentamisen aikana.

Pirkanmaan Osuuskauppa muistuttaa myös alueen kilpailullisen tasa-arvon puolesta huolen, kun suoraan kilpailevan hypermarketin paikoitusalueelle ohjaava uusi katuyhteys tullaan rakentamaan kaupungin puolesta ja Linnainmaan Prisman ajoyhteyksiä ollaan heikentämässä.

Vastine:

Linnainmaan aluekeskuksen liikenteellistä toimivuutta tullaan vahvistamaan mm. uudella katuyhteydellä Citymarketin pohjoispuolella, liittymien varustamisella liikennevalo-ohjauksella nykyistä laajemmin ja nykyisten liikennevalo-ohjattujen liittymien ohjelmointien tarkistamisella. Näiden lisäksi toimivuus tulee vahvistumaan valtatielle 9 tulevaisuudessa toteutuvalla Tasanteen eritasoliittymällä, jonka arvioidaan vähentävän liikennettä Aitolahdentien eteläosalla.

Aluekeskuksen saavutettavuutta joukkoliikenteellä parannetaan Mäentakusenkadulle suunnitellulla bussi- ja ratikkaliikenteen vaihtopysäkillä. Raitiotien toteutuksen yhteydessä kehitetään jalankulun ja pyöräilyn yhteyksiä Heikkilänkadulla ja Mäentakusenkadulla.

Alueen toimivuustarkasteluissa on todettu, että Prisman liikenne voidaan hoitaa turvallisesti kahden nykyisen valo-ohjatun liittymän kautta. Rakentamisen aikana liikenne pyritään järjestämään sujuvasti ja turvaamaan jokaiselle liikkumismuodolle turvallinen liikkumisympäristö.

Heikkilänkatuun kohdistunut muistutus tullaan käsittelemään Heikkilänkadun katusuunnitelman hyväksymiskäsittelyn yhteydessä.

Tampere Tunnetuksi ry:n muistutus:

Tampere Tunnetuksi ry jätti muistutuksen, jossa toivoo erityistä huomiota ennakoivaan ja selkeään viestintään työvaiheistuksesta alueen toimijoiden suuntaan. Muistutuksessa korostetaan myös, että keskustan suunnassa asioiville ennakoiva ja selkeä viestintä on erityisen tärkeää. Lisäksi markkinointi rakentamisen aikana on muistutuksessa nostettu esiin. Tampere Tunnetuksi ry esittää, että viestintä ja markkinointi tulisi tehdä yhteistyömallilla, joka alkaa selvästi ennen rakentamista.

Tampere Tunnetuksi ry muistuttaa, että jokaiseen kiinteistöön ja liiketilaan tulee olla kulku rakentamisen aikana.

Vastine:

Hankkeen tavoitteena on viestiä avoimesti, oikea-aikaisesti ja riittävästi Pirkkala–Linnainmaa-hankkeen sisällöstä, etenemisestä sekä vaikutuksista kaikissa vaiheissa. Tietoa hankkeen etenemisestä tarjotaan kohderyhmälähtöisesti eri kanavissa. Viestinnässä ja vuorovaikutuksessa hyödynnetään myös aiempien raitiotiehankkeiden kokemuksia. Rakentamisen aikana panostetaan erityisesti ennakkoviestintään liikennejärjestelyistä ja muista työmaiden vaikutuksista. Kaikille kiinteistöille ja liiketiloihin kulku turvataan koko rakentamisen ajan turvallisesti ja mahdollisimman selkeästi. Kulkureittien muutoksista kerrotaan oikea-aikaisesti etukäteen. Sujuvan arjen ja asioinnin varmistamiseksi tehdään tiivistä yhteistyötä yritysten ja muiden toimijoiden kanssa. Viestinnän tukena käytetään opaskarttoja ja selkeitä opasteita kulkureiteillä.

Eri sidosryhmien näkemykset huomioidaan toteutusvaiheessa mahdollisimman kattavasti. Tietyt sidosryhmät kuten koulut, päiväkodit, yritykset ja tapahtumat huomioidaan isolla painoarvolla. Yritysten kanssa tehtävään yhteistyöhön on nimetty oma yhteyshenkilö. Sidosryhmiltä saatu palaute ja kehitysideat sekä niihin liittyvät muutostarpeet käsitellään hankkeen aikana mahdollisimman sujuvasti. Hanketta ja sen vaikutuksia esitellään alueen yrityksille järjestettävissä tilaisuuksissa. Rakentamisen aiheuttamia haittoja pyritään lieventämään viestinnällisin keinoin.

Viestinnän ja vuorovaikutuksen onnistumista ja vaikuttavuutta myös mitataan useilla tavoilla, muun muassa säännöllisesti tehtävillä sidosryhmäkyselyillä ja julkisuuskuvamittauksella.

Kiinteistö Oy Hatanpään valtatie 26 muistutus:

Kiinteistö Oy Hatanpään valtatie 26 muistuttaa, että raitiotien katujärjestelyt leikkaavat kiinteistön tontilta 837-122-508-13 palan, mikäli ne toteutetaan esitetyn katujärjestelypiirroksen mukaan. Kiinteistöosakeyhtiö vaatii, että kiinteistön tontille Hatanpään Valtatien sekä Viinikanojan suuntaan tehtäväksi esitetyt tukimuurit viedään niin lähelle kevyenliikenteen väyliä kuin mahdollista. Tukimuurien on tuettava kiinteistön pihaa korkeusasemaltaan siten, että luiskauksia ei tarvitse toteuttaa kiinteistölle jäävällä tontin osalla. Kiinteistöosakeyhtiö linjaa, että suunnittelijoiden mukaan tukimuurit on mahdollista toteuttaa noin 0,5 m etäisyydelle jalankulun ja pyöräilyn väylästä.

Kiinteistö Oy Hatanpään valtatie 26 on suunnitellut lisärakennushanketta, jonka suunnittelua on tehty ajatuksella, että koko kiinteistön tontti on käytettävissä. Kiinteistö Oy korostaa, että pieneltä tuntuvalla muutoksella tukimuuriin voi olla kiinteistön lisärakennushankkeen kannalta suuri merkitys erityisesti kustannuksissa.

Erityisen tärkeänä kiinteistö Oy pitää Viinikanojan puoleista tonttirajaa ja esittää toiveen, että raitiotien takia kiinteistön tonttia tarvitsisi pienentää mahdollisimman vähän.

Vastine:

Suunnitelmassa Hatanpään valtatie 26 -kiinteistön reunalla tukimuurin linjausta on siirretty mahdollisimman lähelle jalankulun ja pyöräilyn väylän reunaa, kuitenkin siten, että alueen kuivatus pystytään toteuttamaan.

Tukimuurin lähellä, osittain kiinteistörajojen sisäpuolella sijaitseva korkeapainekaasulinja asettaa myös omat reunaehtonsa tukimuurin sijainnille. Kiinteistön kanssa pidetyssä palaverissa 18.4. korkeapainekaasulinjan asettamat reunaehdot tukimuurin siirtämiselle eivät vielä olleet tiedossa kokonaisuudessaan. Tästä syystä palaverissa keskusteltu siirto noin 0,5 metrin etäisyydelle jalankulku- ja pyöräilyväylän reunasta ei ole koko tontin rajan matkalla mahdollista. Suunnittelun tarkentuessa rakennussuunnitteluvaiheessa kiinteistön kanssa pidetään palaveri jatkosuunnittelusta.

Tampereen seudun polkupyöräilijät ry:n muistutus:

Tampereen seudun polkupyöräilijät ry (Tapo) muistuttaa huomioimaan, että kaikkien pyöräteiden läheisyyteen tulevat kalusteet, kaiteet ja pylväät ovat riittävän etäällä pyörätiestä. Liikennevaloista Tampereen seudun polkupyöräilijät muistuttaa, että kun pyöräliikenne on eroteltu jalankulusta, tulee pyöräilijöillä olla oma erillinen liikennevalonsa ja painonappi kävelijöiden liikennevaloista erillään. Lisäksi liikennevalojen tulisi suosia ratikan pääreittiä ajavaa pyöräilijää.

Hatanpään valtatiellä huolta aiheuttaa, onko lumitilaa varattu riittävästi ja etteivät istutukset, kaiteet, liikennemerkit tai katokset haittaa lumenpoistoa. Jokikadun ja Hatanpään valtatien risteyksen pyörätien jatke on muistutuksen mukaan erikoisessa kulmassa, eikä suoran ylityksen järjestäminen ole Tampereen seudun polkupyöräilijät ry:n mukaan turvatonta, koska risteyksessä on liikennevalot, ja ajoneuvojen nopeuksia voi hillitä yliajettavalla reunakivetyksellä.

Tampereen seudun pyöräilijät ry huomauttaa, että Lahdenperänkadun linja-autopysäkin liikennemerkkipylväs on keskellä ajolinjaa ja se tulee siirtää erotusalueelle. Pienistä ongelmista huolimatta Tampereen seudun polkupyöräilijät ry:n mukaan suunnitelmaehdotus on hyvä ja parantaa joukkoliikenteen sekä pyöräilyn olosuhteita.

Vastine:

Suunnitelmassa esitetyt ratkaisut pyritään aina mahdollisuuksien mukaan toteuttamaan voimassa olevien suunnitteluohjeiden mukaisesti. Joissakin kohteissa suunnitelmaratkaisuista saatetaan joutua tinkimään esimerkiksi tilanahtauden vuoksi.

Katusuunnitelmavaiheessa on esitetty vain liikennevalo-ohjatut liittymät symbolein. Tarkempi liikennevalojen suunnittelu toteutetaan rakennussuunnitelmavaiheessa, jossa pyritään nämä kommentit ottamaan huomioon.

Hatanpään valtatien osuudella lumitilasta on jouduttu monessa paikassa tinkimään, jotta kaikki vaaditut liikennemuodot on saatu mahtumaan niille esitettyyn liikennetilaan. Lumitilojen vähäisyyden vuoksi alueen talvikunnossapito pitää toteuttaa tehostetusti.

Jokikadun idän puolen pyörätien jatkeen sijainti määräytyy siten, että Hatanpään valtatietä etelästä Jokikadulle itään kääntyvän ajoneuvon on mahduttava pysähtymään ennen Jokikadun ylittävää suojatietä häiritsemättä Hatanpään valtatietä suoraan pohjoiseen jatkavaa ajoneuvoliikennettä.

Lahdenperänkadun bussipysäkin liikennemerkin sijainti korjataan.

Inion Oy:n muistutus:

Inion Oy ilmaisee huolensa, miten kulku tapahtuu heidän kiinteistöönsä Arvo Ylpön katu 41:een. Muistuttaja tulkitsi, että katusuunnitelmaehdotuksessa nykyinen tontille ajo ilmeisesti poistetaan eikä suunnitelmassa ole tähän korvaavaa vaihtoehtoa. Lisäksi Inion Oy kysyy, mistä jalankulun yhteys tulee heidän tontilleen vai tehdäänkö se heidän tonttinsa läpi.

Vastine:

Inionin kiinteistölle voi ajaa jatkossa suuntaisliittymistä Arvo Ylpön kadulta ja Lääkärinkadulta. Lääkärinkadun varrella sijaitsevan kiinteistön 837-132-892-4 (Inion Oy) kohdalla pohjoisreunalle lisätään jalankulunyhteys tontille.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Nurminen Mikko, Johtaja

Pirkkalan ja Linnainmaan raitiotieosuudelle kuuluvat seuraavat katusuunnitelmat

  • Hatanpään valtatie v. linja-autoasema - Lahdenperänkadusta 200m etelään n:o 1/22506
  • Hatanpäänkatu n:o 1/22477
  • Lahdenperänkatu n:o 1/22482
  • Lokomonkatu n:o 1/22478 ja
  • Valimokatu n:o 1/22573

hyväksytään kustannusarvioineen muistutuksista huolimatta alla kerrotuin täsmennyksin asemakaavan 8755 saatua lainvoiman ja sillä ehdolla, että kaupunginvaltuusto päättää raitiotien rakentamisesta.

Hatanpään valtatien länsireunalla sijaitseva seudullisen pyöräilyn pääreitin linjausta on muutettu Hatanpäänkadun ja Viinikanlahdenkadun välisellä osuudella ajoradan reunaan. Muutos mahdollistaa hälytysajossa olevan pelastusajoneuvon väistämisen yksiajokaistaisella osuudella reunakiven päälle.

Tarkastelussa olleet mahdolliset paahderataosuudet välillä Hatanpään puistokuja – Vihilahdenkatu ja Lahdenperänkatu- Nuolialantie on muutettu paahderadaksi.

Hatanpäänkadun luoteiskulmassa sijaitsevan Kulmasarvis-kiinteistön kohdalle on lisätty tukimuurirakenne nykyisen kiinteistöllä sijaitsevan pysäköintialueen mahdollisimman suuren laajuuden säilyttämiseksi. Hatanpään valtatie 26 tontin reunalla sijaitsevan tukimuurin linjausta on muutettu mahdollisimman lähelle jalankulun ja pyöräilyn väylää siten, että kuivatus ja olemassa olevan korkeapainekaasulinjan etäisyysvaatimukset on otettu huomioon.

Hatanpään valtatien vasemmalle kääntymiskaistan pituutta pohjoissuunnasta kohti Lahdenperänkatua on pidennetty n. 30 metriä liittymän toimivuuden parantamiseksi. Lahdenperänkadun linja-autopysäkin liikennemerkki on siirretty oikeaan sijaintiin.

Pirkkalan ja Linnainmaan raitiotieosuudelle kuuluvat seuraavat katusuunnitelmat

  • Arvo Ylpön katu n:o 1/22455
  • Lääkärinkallionkatu n:o 1/22457
  • Lääkärinkatu n:o 1/22502
  • Lääkärintie n:o 1/22456

hyväksytään kustannusarvioineen muistutuksista huolimatta alla kerrotuin täsmennyksin asemakaavan 8618 saatua lainvoiman ja sillä ehdolla, että kaupunginvaltuusto päättää raitiotien rakentamisesta.

Lääkärinkadun varrella sijaitsevan kiinteistön 837-132-892-4 (Inion Oy) kohdalla tontin pohjoisreunalle lisätään jalankulunyhteys. Myös Lääkärinkallionkadun pohjoisreunalle lisätään jalankulkuyhteys koko kadun matkalle. Lisäksi Lääkärinkadulle lisätään yksi ratajohtopylväs, joka muuttaa hieman ajoradan linjausta noin paalun 5500 kohdalla.  

Pirkkalan ja Linnainmaan raitiotieosuudelle kuuluva seuraava katusuunnitelma

  • ​​​​Länkinotkonraitti n:o 1/22578

hyväksytään kustannusarvioineen muistutuksista huolimatta Länkinotkonraitti - Länkinotkonpuisto poikkeamislupahakemuksen saatua lainvoiman ja sillä ehdolla, että kaupunginvaltuusto päättää raitiotien rakentamisesta.

Pirkkalan ja Linnainmaan raitiotieosuudelle kuuluvat seuraavat katusuunnitelmat

  • Mäentakusenkatu n:o 1/22505
  • Aitolahdentie n:o 1/22468

hyväksytään kustannusarvioineen muistutuksista huolimatta alla kerrotuin täsmennyksin ja sillä ehdolla, että kaupunginvaltuusto päättää raitiotien rakentamisesta.

Aitolahdentien länsireunan kaksikaistaisuutta pidennetään n. 70m matkalla Mäentakusenkadun suunnasta etelään tultaessa. Piettasenkadun ja Mäentakusenkadun liittymä toteutetaan valo-ohjattuna.

Maankäyttö- ja rakennuslain 202 §:n mukaisesti päätös voidaan panna täytäntöön ennen kuin se on saanut lainvoiman. Tämä edellyttää, että kaupunginvaltuusto on tehnyt raitiotiepäätöksen.

Ko. alueen katujen ja jalkakäytävien/pyöräteiden kunnossapitoluokat määrätään seuraavasti:

  • Hatanpään valtatie v. linja-autoasema - Lahdenperänkadusta 200m etelään: Kunnossapitoluokat 1, länsireuna A+ ja itäreuna B1.
  • Hatanpäänkatu: Kunnossapitoluokat 2, eteläreuna B1 ja pohjoisreuna A.
  • Lahdenperänkatu: Kunnossapitoluokat 1 ja A.
  • Lokomonkatu: Kunnossapitoluokat 3 ja kaupungin ylläpitämät jalkakäytävät B1.
  • Valimonkatu: Kunnossapitoluokat 3 ja  kaupungin ylläpitämät jalkakäytävät B1.
  • Arvo Ylpön katu: Kunnossapitoluokat 2 ja A.
  • Lääkärinkallionkatu: Kunnossapitoluokat 2 linja-auton kääntöpaikan osuus, 3 ajorata muilta osin ja kaupungin ylläpitämät jalkakäytävät B1.
  • Lääkärinkatu: Kunnossapitoluokat 2 ja A
  • Lääkärintie: Kunnossapitoluokat 2 ja A
  • Aitolahdentie: Kunnossapitoluokat 1, länsireuna B1 ja itäreuna A.
  • Länkinotkonraitti: Kunnossapitoluokka B1
  • Mäentakusenkadun ajorata v. Aitolahdentie – Piettasenkatu: Kunnossapitoluokka 1
  • Mäentakusenkadun jalkakäytävien ja pyöräteiden v. Aitolahdentie – Lahtomäenkatu: Kunnossapitoluokka A+
  • Mäentakusenkadun jalkakäytävien ja pyöräteiden v. Lahtomäenkadusta itään: Kunnossapitoluokat A eteläreuna ja B1 pohjoisreuna.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Katja Seimelä ja Heljä Aarnikko olivat paikalla kokouksessa asiantuntijoina ja he poistuivat kokouksesta asian käsittelyn jälkeen ennen päätöksentekoa.

Riina-Eveliina Eskelinen poistui kokouksesta asian käsittelyn aikana.

Yrjö Schafeitel ja Petri Rajala saapuivat kokoukseen asian käsittelyn aikana.

Asian käsittelyn kuluessa puheenjohtaja esitti pidettäväksi 10 minuutin kokoustauon klo 17.40-17.50.

Asian käsittelyä jatkettiin.

Matti Höyssä ehdotti, että asia jätetään pöydälle. Petri Rajala kannatti ehdotusta.

Koska oli tehty kannatettu pöydällepanoehdotus, jota ei voitu yksimielisesti hyväksyä, asiasta oli äänestettävä.

Puheenjohtajan äänestysesitys: asian käsittelyn jatkaminen = JAA, asian jättäminen pöydälle = EI

Äänestysesitys hyväksyttiin.

Äänestyksen tulos: Asian käsittelyn jatkaminen hyväksyttiin äänin 10-3.

Äänestystulokset

  • Kyllä 10 kpl 77%

    Vuorio Jaakko, Leppänen-Kaarsalo Tiina, Grann Hanna-Maria, Hollo Hely, Järvinen Matti, Tynkkynen Ville, Porttikivi Ilkka, Vaara Jenny, Saari Jari, Schafeitel Yrjö

  • Ei 3 kpl 23%

    Rajala Petri, Höyssä Matti, Ahonen Reeta

Tiedoksi

Muistuttajat, Mikko Vainiomäki, Reijo Lahtinen, Leena Tala, Heljä Aarnikko, Katja Seimelä, Ari Vandell

Liitteet


Muutoksenhaku

Valitusosoitus

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Viranomaisella on lisäksi valitusoikeus, jos laissa niin säädetään tai jos valitusoikeus on viranomaisen valvottavana olevan julkisen edun vuoksi tarpeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Yleistiedoksiannossa tiedoksisaannin katsotaan tapahtuneen seitsemäntenä päivänä ilmoituksen julkaisemisesta kaupungin verkkosivuilla. Jos ilmoitus julkaistaan kaupungin verkkosivujen lisäksi myös sanomalehdessä, katsotaan tiedoksiannon tapahtuneen kuitenkin seitsemäntenä päivänä ilmoituksen julkaisemisesta verkkosivuilla. Tiedoksisaantipäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan

Valituskirjelmään on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 270 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.