Perustelut
Tesoman valtatien, väli Käräjätörmästä pohjoiseen, katusuunnitelma, suunnitelmanumero 1/22131, Ikurin, Tesomanjärven ja Lamminpään kaupunginosissa.
Katusuunnitelma on laadittu Tesoman valtatien ko. katuosuuden saneeraamista varten. Katuosuuden molemmilla puolin on nyt uudet asumista nykyistä laajemmin palvelevat asemakaavat, Tesoman taimisto ak 8539 ja Käräjätörmä ak 8678, joten ko. katuosuuden palvelutaso on aiheellista kehittää asianmukaiselle tasolle. Lisäksi Tesoman valtatien ko. katuosuuden varren itäreunan kevyen liikenteen väylän siirto katusuunnitelman mukaisesti osaltaan mahdollistaa Käräjätörmän asemakaavan toteuttamista.
Katusuunnitelmassa on esitetty mm. väylän tuleva sijainti, korkeusasema, pintamateriaalit, katuvalaistus sekä pintavesien kuivatus ja istutukset.
Katusuunnitelma käsittää mm. ko. katuosuuden ajoradan kaventamisen, uuden kiertoliittymän Käräjätörmän/Tuomarinkadun liittymään, uuden kevyen liikenteen väylän kadun itäreunalle, uusia jalkakäytäviä kadun länsireunalle, uusia kadun suojatieylityksiä, kolme linja-autopysäkkiä sekä uusia kuivatus- ja istutusjärjestelyitä.
Katusuunnitelman mukaan Tesoman valtatien ko. katuosuuden asfalttibetonipintaisen ajoradan leveys on pääosin kahdeksan metriä. Tesoman valtatien ja Myllypuronkadun liittymä on edelleen liikennevalo-ohjattu katuliittymä ja liittymään tullessa Tesoman valtatien kaistajärjestelyt säilyvät ennallaan.
Tesoman valtatien ja Käräjätörmän/Tuomarinkadun liittymään on suunniteltu uusi kiertoliittymä. Kiertoliittymä on suunniteltu uusimpien kaupunkikiertoliittymien suunnitteluperiaatteiden mukaisesti. Kiertoliittymä mahdollistaa linja-autojen liikkumisen joustavasti sekä monipuolisesti ja toisaalta liittymän ratkaisut tukevat alhaisia ajonopeuksia pienempien ajoneuvojen osalta. Kiertotilan leveys on 9,2 metriä, josta varsinaisen ajoradan leveys on 4,7 metriä ja tarvittaessa yliajettavan kiertotilan kavennuksen leveys on 4,5 metriä. Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvallinen liikkuminen on myös hyvin huomioitu ko. kiertoliittymässä. Kiertoliittymän keskiosan kiertosaarekkeen halkaisija on 15 metriä. Kiertosaarekkeessa on kasvillisuutta ja kiveyksiä.
Katusuunnitelman mukaan Tesoman valtatien ko. katuosuudella on kaksi uutta saarekkeellista suojatietä. Lisäksi ko. katuosuudella on kolme linja-autopysäkkisyvennystä. Näistä kahden yhteydessä on katoksellinen asiakkaiden odotusalue.
Tesoman valtatien nopeusrajoitus on jatkossa 40 km/h Myllypuronkadun liittymästä aina Tesoman keskustaan asti.
Käräjätörmän uuden asemakaavan mukaan Tesoman valtatien itäreunan nykyinen kevyen liikenteen väylä jää asemakaavan mukaisille korttelialueille ja poistuu siten käytöstä. Katusuunnitelman mukaan ko. katuosuuden itäreunalla on uusi asfalttibetonipintainen kevyen liikenteen väylä, joka on erotettu ajoradasta ~2…~6 metriä leveällä erotuskaistalla. Erotellun jalkakäytävän ja pyörätien kokonaisleveys on 5,5 metriä, josta jalkakäytävän leveys on 2,5 metriä ja pyörätien 3,0 metriä. Kulkumuodot ja pyörätien kulkusuunnat erotellaan toisistaan asianmukaisien ajoratamerkintöjen avulla.
Katuosuuden pohjoisosan länsireunalla on uutta asfalttibetonipintaista jalkakäytävää, joka on erotettu ajoradasta reunakiven avulla. Jalkakäytäväosuuksien leveys on 2,5 metriä.
Ajoradan ja itäreunan kevyen liikenteen väylän välissä olevalla erotuskaistalla on katualueen kuivatuksen kannalta tarpeellinen avo-ojanne, kadun uudet katuvalaisimet sekä runsaasti uusia katupuita. Kadun korkeusasemaa muutetaan hieman kuivatusteknisistä syistä. Kadun pintavedet johdetaan pinnan kallistusten, reunakivien ja avo-ojien avulla hulevesikaivoihin tai maastoon.
Tesoman valtatien ko. katuosuuden rakennustyöt sisältyvät Tampereen kaupungin kaupunkiympäristön palvelualueen vuosien 2025 ja 2026 alustaviin vuosisuunnitelmiin.
Tesoman valtatien katusuunnitelman kustannusarvio on noin 1 622 000 euroa.
Katusuunnitelmaehdotus oli julkisesti nähtävillä 16.09.–30.09.2024. Katusuunnitelmaehdotusta vastaan jätettiin kolme muistutusta.
Yhdistyksen muistutus:
Tampereen seudun polkupyöräilijät ry huomauttaa muistutuksessaan, että jalkakäytävien liikenteenohjaus on katusuunnitelmassa osin puutteellinen. Muistuttajan mukaan Tesoman valtatien, Käräjätörmän ja Tuomarinkadun liittymäalueella tämä asia pitäisi olla paremmalla tolalla. Käräjätörmän eteläpään ja Tuomarinkadun jalkakäytävät pitäisi merkitä omalla merkillään jalkakäytäviksi. Muistuttajan mukaan jalkakäytävien kattavampi merkitseminen ehkäisisi tehokkaasti jalkakäytäväpyöräilyä.
Vastine:
Katusuunnitelmaa on muutettu siltä osin, että Käräjätörmän ja Tuomarinkadun jalkakäytävät on merkitty liikennemerkeillä jalkakäytäviksi. Lisäksi katusuunnitelmaan on täydennetty puuttuvia kevyen liikenteen väylästä kertovia liikennemerkkejä.
Yksityishenkilöiden muistutukset:
Muistutus (A):
Muistuttaja huomauttaa muistutuksessaan, että Tesoman valtatien, Käräjätörmän ja Tuomarinkadun kiertoliittymässä on suojateiden merkitsemisessä virheellisiä ratkaisuja. Katusuunnitelmassa esitetyt suojatiemerkin sijoituspaikat ovat muistuttajan mukaan liikennelain vastaisesti pyörätien jatkeen ja suojatien välissä, ja ne pitäisi olla ennen pyörätien jatketta.
Vastine:
Muistutuksessa esitetty tieliikennelain kohta viittaa tapaukseen, jossa kadun ylitys on järjestetty liikennemerkin B7 mukaisesti. B7 liikennemerkillä osoitetaan pyöräilijän ylityspaikka ja tällöin ylityspaikka on toteutettava rakenteellisesti korotettuna muusta ajoradasta. Katusuunnitelmassa esitetyssä Tesoman valtatien kiertoliittymässä ei ole lainkaan tällaista pyöräilijän ylityspaikkaa, jossa käytettäisiin B7 liikennemerkkiä.
Katusuunnitelmassa esitetyt Tesoman valtatien kiertoliittymän suojatiet ja pyörätien jatkeet ovat tavanomaisia ratkaisuja näiden osalta. Tällöin suojatiemerkit voidaan asettaa katusuunnitelmassa esitetyllä tavalla pyörätien jatkeen ja suojatien väliin. Tämä ei muuta väistämisvelvollisuussuhteita mitenkään suhteessa pyöräilijään, sillä molemmissa tapauksissa kiertotilassa kulkeva ajoneuvo on väistämisvelvollinen kadun ylittäviin jalankulkijoihin ja pyöräilijöihin nähden.
Katusuunnitelmassa esitetyt suojatiemerkkien sijoituspaikat Tesoman valtatien kiertoliittymässä ovat oikein. Muistutus ei anna aihetta jatkotoimenpiteille.
Muistutus (B):
Muistuttaja huomauttaa muistutuksessaan, että kadun pintavesien hallinta tulisi suunnitella esitettyä paremmin. Muistuttajan mukaan esitetyt ratkaisut eivät tue jalankulun ja pyöräilyn kulkutapaosuuden nostamistavoitetta tai hulevesien imeytyksen lisäämistavoitetta tai ympärivuotisen kunnossapidon laadunparantamistavoitetta. Muistuttajan ratkaisut parempaan pintavesin hallintaan olisi painanteiden lisääminen jokaisen kadun yhteyteen ja jokaiseen kadun poikkileikkauksen kohtaa, jossa se olisi muistuttajan mukaan mahdollista.
Vastine:
Katusuunnitelmaa on muutettu siltä osin, että kadun pintavesien ohjailua on parannettu paikallisesti Tesoman valtatien, Käräjätörmän ja Tuomarinkadun kiertoliittymän pohjoisreunalla. Tällä paikallisella pinnan muotoilun muutoksella saadaan aikaan se, että katualueelta ei ohjaudu pintavesiä korttelialueelle.
Tämän lisäksi on todettava, että ko. kohteen katu- ja rakennussuunnittelussa pinta- ja hulevesien hallinnan sekä ohjailun suunnitteluratkaisut ovat muilta osin asianmukaisia, kun ottaa huomioon mm. käytettävissä oleva katutila sekä yleiset kyseisen teeman suunnitteluperiaatteet.
Käytettävissä oleva tila ei aina anna mahdollisuuksia sille, että kuivatuspainanteita voisi toteuttaa muistuttajan esittämissä määrin. On myös syytä huomioida, että kaupunkikuvallisesti ei ole aina hyvä ratkaisu suunnitella ja toteuttaa joka paikkaan avo-ojaa tai painannetta. On aiheellista muistaa myös, että mahdolliset kuivatuspainanteet on tarpeellista aina varmistaa hulevesiviemäreillä, jotta mahdolliset tulvimistilanteet saadaan ehkäistyä. Kuivatuspainanteiden yltiöpäinen lisääminen lisäisi myös hulevesiverkoston laajuutta kohtuuttomasti.
Katualueilta ei voida ohjailla pintavesiä korttelialueille. Tämä johtaa ratkaisuihin, joissa pintavettä voi ohjautua katupoikkileikkauksessa tiettyjen pintojen, esim. jalkakäytävien yli ja pinnan kallistuksissa eteenpäin. Erittäin kapealta pientareelta kevyen liikenteen väylän yli ohjautuvalla pintavedellä on marginaalinen merkitys kevyen liikenteen väylän käytettävyyden tai kunnossapidon onnistumisen näkökulmasta. Lisäksi kerrottakoon, että katualueiden pintavesiä pyritään ohjailemaan mahdollisimman paljon katualueiden kasvillisuusalueille esim. katupuille ja pensasryhmille. Tämä voi myös osaltaan aiheuttaa pintavesien ohjailua erilaisten katupintojen kautta, mutta toisaalta tämä käytäntö parantaa kasvillisuusalueiden elinoloja ja vähentää lisäkastelun tarvetta. On todettava vielä, että pienetkin viheralueet osaltaan lisäävät imeytymispintaa, vaikkakin niissä ei ole painannetta tai ne ovat aavistuksen kaltevia ajoradan tai kevyen liikenteen väylän suuntaan.
Katusuunnitelmassa esitetyillä pintakuivatuksen ratkaisuilla ei oleellisesti huononneta kunnossapidon mahdollisuuksia. Kunnossapidon laatu tai sen kehittäminen ei ole tässä tapauksessa katusuunnitelmien ratkaisuista riippuvainen.
Muistutus ei anna aihetta muilta osin jatkotoimenpiteille.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
Tesoman valtatien, väli Käräjätörmästä pohjoiseen, katusuunnitelma, suunnitelmanumero 1/22131, hyväksytään kustannusarvioineen muistutuksista huolimatta seuraavin muutoksin: Kevyen liikenteen väyliin liittyvää liikenteen ohjausta on osin tarkennettu. Tesoman valtatien, Tuomarinkadun ja Käräjätörmän liittymän pohjoisreunan pintakuivatusratkaisua on muutettu.
Maankäyttö ja rakennuslain 202 §:n mukaisesti päätös voidaan panna täytäntöön ennen kuin se on saanut lainvoiman.