Yhdyskuntalautakunta, kokous 4.11.2025

Lataa  Kuuntele 

§ 295 Oikaisuvaatimus koskien yksityisteiden kunnossapitoavustuksia vuodelle 2025 

TRE:1156/10.03.00/2025

Valmistelija

  • Tietäväinen Milko, Rakennuttamisjohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Infrahallintapäällikkö Kimmo Myllynen,​ puh. 040 806 4794 ja taloussihteeri Tarja Jalo, puh. 040 801 6311, ​etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Jonna Koivumäki, puh. 040 124 1626, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Yhdyskuntalautakunnan ympäristö- ja rakennusjaosto päätti 23.9.2025 (§ 86) yksityisteiden kunnossapitoavustuksista vuodelle 2025. Jaosto päätti, että

  • Värmäläntie ja Kintulammentie täyttävät erityistilanteen kriteerit ja myös niille myönnetään vuonna 2025 yksityisteiden kunnossapitoavustusta
  • Avustusta myönnetään yhteensä seitsemällekymmenellekolmelle (73) päätöksen liitteessä mainitulle hakijalle
  • Yksityisteiden kunnossapidon avustusprosentti vuonna 2025 on 48 %
  • Avustukset (avustusennakot) maksetaan päätöksen liitteen mukaisesti huomioiden tilisuhteiden tasaus yksityisteiden kunnossapitoavustuksiin varatusta määrärahasta tililtä 472000,​ verkolta 4013247 ja vaiheelta 4160.

 

Tolppalan yksityistien hoitokunta on jättänyt 1.10.2025 päivätyn oikaisuvaatimuksen koskien jaoston päätöstä. Oikaisuvaatimuksessa on vaadittu muutosta jaoston päätökseen Tolppalantien yksityistien osalta. Hoitokunta vaatii korvausta Tolppalan yksityistien vuoden 2024 (kunnossapito)kustannuksista. Hoitokunta on todennut oikaisuvaatimuksessa Tolppalan yksityistien nollan euron luvut vuoden 2024 kunnossapitoa koskevissa sarakkeissa viitaten jaoston päätöksen liitteenä olevaan taulukkoon. Hoitokunnan edustaja toteaa olleensa jaoston päätöksen jälkeen puhelimitse yhteydessä kahdesti jaoston päätöksen valmistelijaan ja saaneensa tältä vastauksina tiedusteluihinsa avustusten maksamiseen liittyviin maksutasauksiin (tiekunnan ja kaupungin välinen tilisuhde) ja tien (viralliseen) pituuteen liittyviä selityksiä. Oikaisuvaatimuksessa on myös selostettu tien pituuteen liittyviä yksityiskohtia ja todettu päätöksen herättävän ihmetystä, kun päätöksestä välittyy kuva, että Tolppalan yksityistie hakee avustusta nollakustannuksista. Oikaisuvaatimuksessa nostetaan myös esille, että yksityistieavustuksia koskevissa myöntämisperusteissa luvataan avustustoiminnassa toimia hyvän hallinnon periaatteiden mukaisesti. Lopuksi oikaisuvaatimuksessa todetaan hoitokunnan yhteyshenkilön toimittaneen alkuvuodesta 2025 Tolppalantien avustushakemuksen vuosilta 2015-2022, johon hoitokunta toteaa toivovansa myönteistä lopputulosta.

Kaupungin edustaja (infrahallintapäällikkö) on 28.10.2025 puhelimitse ollut yhteydessä Tolppalan yksityistien hoitokunnan edustajaan. Osapuolet ovat keskustelleet muun muassa yksityistieavustuksiin liittyvistä käytännöistä. Kaupungin edustaja on selvittänyt hoitokunnan edustajalle, miksi avustuksista päätettäessä (päätöksen) liitteessä käsitellään kahden eri kalenterivuoden tietoja. Tolppalan yksityistien osalta hämmennystä aiheuttaneet nollaluvut selittyvät sillä, että Tolppalan yksityistie ei ole vuonna 2024 hakenut kunnossapitoavustusta, jolloin sille ei myöskään ole vuodelle 2024 avustusta myönnetty. Tolppalan yksityistie on vuoden 2025 kunnossapitoavustuksia hakiessaan toimittanut selvityksen vuoden 2024 kunnossapitokustannuksista, mutta niitä ei voida huomioida siitä syystä, että kyseinen yksityistie ei ole ollut avustusten piirissä vuonna 2024.

Tampereen kaupunki menettelee kunnossapitoavustusten myöntämisen ja maksamisen osalta siten,​ että tiekunnille myönnetään avustusennakkoa pohjautuen tiekunnan avustushakemuksessaan ilmoittamaan kustannusarvioon siltä osin kuin kustannusarviossa esitetyt kustannukset täyttävät kaupungin määrittämät avustustoimintaa koskevat kriteerit. Lopullinen avustussumma määritetään todellisten asianmukaisten toteutuneiden kustannusten perusteella. Kustannukset todennetaan kaupungille toimitetuista asiakirjoista. Avustusta maksettaessa huomioidaan avustusennakon ohella edellisvuoden toteutuneet kunnossapitokustannukset ja niiden pohjalta määräytyvä edellisvuoden lopullinen avustus. Käytäntö on yhtenäinen ja tähtää hakijoiden tasapuoliseen ja syrjimättömään kohteluun. Yksityisteiden avustusten myöntämisperusteissa todetaan: ”Avustuksen myöntämisen yhteydessä avustusennakkoa määritettäessä huomioidaan avustuksen myöntäjän ja avustusta hakeneen tiekunnan aiempi tilisuhde. Tilisuhde määritetään avustuksen myöntäjän aiemmin maksamien avustusennakoiden ja hyväksymien toteutuneiden kustannusten perusteella.” Käytännössä avustuksia maksettaessa avustusennakosta vähennetään edellisvuoden avustusennakon ja edellisvuoden lopullisen avustuksen erotus. Avustuksen saajille maksuun pantava osuus ilmenee jaoston päätöksen liitteen (taulukko) Maksetaan-sarakkeesta.

Oikaisuvaatimuksen kohteena olevalla ympäristö- ja rakennusjaoston päätöksellä on päätetty vuoden 2025 yksityisteiden kunnossapitoavustuksista, joten oikaisuvaatimuksessa esitettyyn avustusten hakemiseen vuosien 2015-2022 ajalta ei tässä yhteydessä oteta kantaa. Kaupunki käsittelee asiaa erikseen yhteistyössä Tolppalan yksityistien hoitokunnan kanssa.

Oikaisuvaatimus voidaan tehdä joko laillisuus- ​tai tarkoituksenmukaisuusperusteella. Laillisuusperuste on olemassa,​ jos päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä tai on muuten lainvastainen.

Ympäristö-​ ja rakennusjaoston päätös ei ole ollut lainvastainen eikä sitä ole syytä muuttaa myöskään tarkoituksenmukaisuusperusteella. Täten oikaisuvaatimus tulee hylätä.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Nurminen Mikko, Johtaja

Oikaisuvaatimus hylätään.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Henkilötietoja sisältävä teksti

Henkilötietoja sisältävät tiedot poistettu.

Tiedoksi

Hakija, Milko Tietäväinen, Kimmo Myllynen, Tarja Jalo, Noora Nieminen

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa muutosta hakea se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen. Jos päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa päätökseen hakea muutosta myös se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen, kuntayhtymän jäsenkunta ja sen jäsen sekä kuntien yhteisen toimielimen osallinen kunta ja sen jäsen.

Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.

Hallinto-oikeus ei ota tutkittavakseen yksityisoikeudellista asiaa koskevaa valitusperustetta, jonka osalta toimivalta on käräjäoikeudella.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet. 

Hallinto-oikeuden yhteystiedot:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
 - valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
 - päätös, johon haetaan muutosta
 - miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan

Valituskirjelmään on liitettävä
 - päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
 - todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
 - asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 310 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.