Perustelut
Koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan tavoitteena on tukea kodin ja koulun kasvatustyötä sekä lapsen tunne-elämän kehitystä ja eettistä kasvua. Lisäksi aamu- ja iltapäivätoiminnan tulee edistää lasten hyvinvointia ja tasa-arvoisuutta yhteiskunnassa sekä ennaltaehkäistä syrjäytymistä ja lisätä osallisuutta.
Perusopetuslain luvun 8a (19.12.2003/1136), pykälän 48b mukaan, kunta voi järjestää aamu- ja iltapäivätoimintaa. Kunnan tulee hyväksyä perusopetuslaissa tarkoitettua aamu- ja iltapäivätoimintaa varten toimintasuunnitelma.
Tampereen kaupunki järjestää aamu- ja iltapäivätoimintaa omana kerhotoimintana sekä antamalla avustusta yksityisille aamu- ja iltapäivätoiminnan järjestäjille. Toimintaa järjestetään kaikille 1. ja 2. luokan oppilaille, joilla on välttämätön tarve aamu- ja iltapäivätoimintaan vanhempien työssäkäynnin tai opiskelun vuoksi sekä kaikille erityisen tuen oppilaille.
Kaupungin omaa koululaisten aamu- ja iltapäivätoimintaa sekä yksityisten toimijoiden järjestämää aamu- ja iltapäivätoimintaa ohjaavat Opetushallituksen vahvistamat Perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminnan perusteet 2011 sekä Perusopetuksen, aamu- ja iltapäivätoiminnan sekä koulun kerhotoiminnan laatukriteerit (OPH 2012:29). Valtakunnallisia perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminnan perusteita ja laatukriteereitä tarkennetaan Tampereen kaupungin koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan periaatteet -asiakirjalla ja toimintasuunnitelmalla.
Tampereen kaupungin koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan toimintasuunnitelmassa määritellään toiminnan tavoitteet ja sisältö, toiminnan järjestäminen, suunnittelu ja arviointi sekä yhteistyö ja tiedonkulku.
Perusopetuksen palveluryhmässä valmisteltu Tampereen kaupungin koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan toimintasuunnitelma on asian liitteenä.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
Tampereen kaupungin aamu- ja iltapäivätoiminnan toimintasuunnitelma hyväksytään.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.