Perustelut
Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyy vuosittain ohjaus- ja valvontasuunnitelman, joka ohjaa Tampereen kaupungin järjestämisvastuulla olevien sosiaali- ja terveyspalvelujen ohjaus- ja valvontatoimintaa. Suunnitelmassa määritellään valvonnan tarkoitus ja tavoitteet sekä toteuttamisen ja kehittämisen suuntaviivat.
Sosiaali- ja terveyspalvelujen pidemmän aikavälin valvontasuunnitelma vuosille 2018-2020 on hyväksytty sosiaali- ja terveyslautakunnassa 15.3.2018 ja sen voimassaoloa on jatkettu vuoden 2021 loppuun asti sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöksellä 14.1.2021. Vuoden 2021 vuosikohtainen valvontasuunnitelma on hyväksytty sosiaali- ja terveyslautakunnan kokouksessa 14.1.2021. Tässä valvontakertomuksessa kuvataan ohjaus- ja valvontatoiminnan toteutuminen sosiaali- ja terveyspalvelujen osalta vuonna 2021.
Sosiaali- ja terveyspalvelujen Ohjaus- ja valvontaryhmän kolme valvontakoordinaattoria vastaavat keskitetysti ensisijaisesti psykososiaalisen tuen sekä ikäihmisten palvelujen ohjauksesta ja valvonnasta. Ikäihmisten palveluissa vanhusasiamies osallistuu valvontaan nostaen esille erityisesti laatu- ja asiakasnäkökulmaa. Lasten, nuorten ja perheiden palvelujen, vastaanottopalvelujen sekä ostettavien erikoissairaanhoidon palvelujen osalta valvontavastuu on pääosin palveluryhmillä ja sitä toteutetaan yhteistyössä keskitetyn ohjauksen ja valvonnan kanssa.
Tampereen kaupungin tuottamien palvelujen sekä ulkoisilta palveluntuottajilta hankittavien palvelujen lakisääteisyyden ja laadun toteutumisen varmistaminen edellyttää ohjausta ja valvontaa. Ohjauksen, valvonnan ja riskienhallinnan avulla varmistetaan, että toimintaa järjestetään päätösten ja sopimusten mukaisesti. Sosiaali- ja terveyslautakunnan toimialaan kuuluvaa palvelutuotantoa valvotaan ohjaus ja valvontasuunnitelman mukaisesti, ennakoivan valvonnan, omavalvonnan, sopimusvalvonnan, suunnitelmallisten valvontakäyntien sekä ennalta ilmoittamattomien valvontakäyntien kautta.
Vuoden 2021 kesästä lähtien koulutetun henkilöstön saatavuusongelma on muuttunut vaikeammaksi. Lisäksi vallitsevasta epidemiatilanteesta johtuen sairauspoissaoloja on ollut paljon, mikä on vaikeuttanut henkilöstön riittävyyttä. Myös vakituisiin työsuhteisiin on ollut haasteita saada koulutettua henkilökuntaa.
Vuoden 2021 aikana tehtiin 279 ohjaus- ja valvontakäyntiä. Ohjaus- ja valvontakäynneillä tarkasteltiin kokonaisvaltaisesti palvelun eri osa-alueita, kuten henkilöstömitoitusta suhteessa asiakkaiden palvelutarpeisiin, toiminnan johtamista ja organisointia, lääkehoitoa kokonaisuudessaan sekä asiakkaiden oikeuksien toteutumista. Yksikköihin tehdyillä ohjaus- ja valvontakäynneillä pyrittiin haastattelemaan vastuuhenkilöstön lisäksi henkilöstöä ja jos tilanne salli, kuultiin myös asiakkaita.
Valvontahavainnoissa nousi aikaisempien vuosien tapaan edelleen esiin lääkehoidon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä henkilöstön määrä ja rakenne suhteessa asiakkaiden palveluntarpeeseen. Lisäksi lastensuojelun sijaishuollon yksiköiden ohjaus- ja valvontakäynneillä yksiköt saivat ohjausta lastensuojelulain mukaisten rajoittamistoimenpiteiden toteuttamisohjeistuksiin ja rajoitustoimenpiteiden delegointikäytäntöihin.
Palveluntuottajilta edellytettiin havaittujen epäkohtien korjaamista ja tarvittaessa toimintaa valvottiin tehostetusti, mikä tarkoitti, että yksiköön tehtiin useampi käynti tai pyydettiin kirjallisia lisäselvityksiä. Valvontakäyntien lisäksi palveluntuottajille annettiin korjauskehotuksia ja ohjausta yhteistyötapaamisilla, puhelimitse sekä sähköpostilla.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
Valvontakertomus sosiaali- ja terveyspalvelujen valvonnasta ja ohjauksesta vuonna 2021 merkitään tiedoksi.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.