Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta, kokous 27.1.2021

Lataa  Kuuntele 

§ 7 Joukkoliikenteen palvelutaso talvikaudella 2021-2022 

TRE:5390/08.01.01/2020

Valmistelija

  • Häyrynen Juha-Pekka, Suunnittelupäällikkö

Valmistelijan yhteystiedot

Suunnittelupäällikkö Juha-Pekka Häyrynen, puh. 050 552 6124, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Juho-Pekko Ryhänen, puh. 040 806 3149, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Tampereen kaupunginvaltuusto päätti 7.11.2016 (TRE:6365/08.01.01/2016), että Tampereelle rakennetaan raitiotie. Ratikan ensimmäinen osa rakennetaan reiteille Tays, Kaupin kampus - Sorin aukio (linja 1) sekä Hervantajärvi – Pyynikintori (linja 3). Liikennöinti alkaa molemmilla ratikkalinjoilla 9.8.2021.

Ratikkaliikenne muuttaa joukkoliikennejärjestelmää ja samalla bussiliikenteeseen toteutetaan linjastomuutoksia, joilla vastataan kaupunkiseudun kasvuun ja alueiden kehitykseen. Linjareittien muuttuessa vaihtuvat myös linjanumerot useilla reiteillä.

Jo ennen Tampereen kaupunginvaltuuston ratikkapäätöstä Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta on linjannut ratikan aikaisen bussilinjaston suunnitteluperiaatteita kokouksessaan 24.8.2016 (TRE:3813/08.01.01/2016).

Suunnitteluperiaatteet olivat:

  1. Tampereen keskusta-alueen saavutettavuus toteutettava vähintään yhdelle solmupysäkille ja runkolinjoilla useammalle solmupysäkille. Solmupysäkeiltä on tarjottava runkolinjatasoinen yhteys muihin keskusta-alueen solmupisteisiin.
  2. Raitiotien kanssa samalla reitillä kulkeva bussiliikenne voidaan korvata kokonaan tai osittain raitioliikenteellä. Ennen bussiliikenteen lakkauttamista tutkitaan kuitenkin vaihtoehtoja toteuttaa linjan liikennöinti kustannustehokkaasti joko vaihtoehtoisella reitillä tai yhteys mahdollistetaan liityntäliikenteellä tai toisella linjalla.  
  3. Liityntäliikenne toteutetaan suuremmalla vuorotarjonnalla kuin vahvistettu alueen palvelutasomäärittely edellyttäisi, kuitenkin huomioiden kustannustehokkaan joukkoliikenteen järjestäminen. Vaihtopysäkit on suunniteltava esteettömäksi ja mahdollisimman hyvin vaihtoihin soveltuviksi. Liityntälinja toimii lisäksi yhteytenä omaan alue- tai palvelukeskukseen tai poikittaisyhteytenä.

 

Linjastosuunnittelu vuoden 2021 tilanteeseen aloitettiin alkuvuonna 2018. Ensimmäiset suunnitelmat olivat alueellisia ja niitä työstettiin yhdessä asukkaiden kanssa muun muassa Tampereen kaupungin alueverkoston tapaamisissa. Suunnitteluprosessi jatkui vuorovaikutteisena koko prosessin ajan. Kaikki luonnokset ja suunnitelmat ovat olleet nähtävillä ja avoimesti kommentoitavissa verkossa. Linjastoratkaisuja on lisäksi esitelty useissa asukastilaisuuksissa ja paikallisissa lehdissä.

Linjastoluonnoksista pyydettiin eri sidosryhmiltä lausuntoja ennen lopullisen linjastosuunnitelman laadintaa. Luonnoksista saatiin lausunnot kaikista toimivalta-alueen kunnista (poislukien Tampere), korkeakoulujen oppilaskunnista, Tampereen nuorisovaltuustosta ja vanhusneuvostosta, Pirkanmaan liitosta sekä Pirkanmaan ELY-keskuksesta.

Lopullista linjastosuunnitelmaa esiteltiin yksityiskohtaisesti Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalle ja kuntien yhdyshenkilöille järjestetyssä seminaarissa 20.2.2019. Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta hyväksyi 11.4.2019 Joukkoliikenteen linjastosuunnitelman vuodelle 2021 (TRE:1039/08.01.01/2018). Kyseisellä päätöksellä määriteltiin bussiliikenteen linjareitit ja palvelutasotavoitteet vuoden 2021 elokuusta eteenpäin.

Joukkoliikennelautakunnan päätöksenteon jälkeen elokuussa 2021 alkavaa bussilinjastoa on vielä liikenteen kilpailutusten ja matkustajamäärän kehityksen myötä hiottu Lempäälässä, Vesilahdella, Pirkkalassa sekä Nokialla vuoden 2020 aikana. Kaikissa kunnissa asukkaille järjestettiin mahdollisuus kommentoida uusia linjastoratkaisuja verkossa. Lisäksi jokaisessa kunnassa suunnitelmat esiteltiin lautakunnalle tai kaupunginhallitukselle, jonka jälkeen kunnat antoivat vielä lausunnot liikennöintikokonaisuuksista.  

Joukkoliikenteen talvikauden 2021-2022 palvelutasopäätöksellä on huomioitu kasvava ja kehittyvä kaupunkiseutu, jossa tukeudutaan yhä vahvemmin joukkoliikennepalveluun osana jokapäiväistä liikkumista. Linjastomuutoksella vastataan paremmin joukkoliikenteen kysynnän muutoksiin sekä mahdollistetaan eri joukkoliikennevälineiden yhdistäminen. Osalla alueista tämä tarkoittaa, että yhteys keskustaan sisältää jatkossa vaihdon bussista ratikkaan, mutta uudella yhteydellä saavutetaan esimerkiksi yhteys omaan palvelukeskukseen tai tiheämpi vuorotarjonta alueella liikennöivälle bussilinjalle. Toisaalta talvikauden 2021-2022 palvelutasopäätöksessä on huomioitu myös alueet, joissa joukkoliikenteen käyttö on merkittävästi vähentynyt ja alueelle on pyritty löytämään vaihtoehtoisia ratkaisuja jokapäiväiseen liikkumiseen. Nämä ratkaisut saattavat tukeutua alueella järjestettävään palveluliikenteeseen tai eri kulkumuotojen esim. pyöräilyn tai kävelyn sekä ratikan yhdistämiseen. 

Joukkoliikenteen linjasto kehittyy myös Tampereen keskustan muuttuessa ja pääpainon siirtyessä yhä enemmän eri puolille keskusta-aluetta. Hämeenkadulle ja Keskustorille jäävät liikennöimään ratikkalinjat sekä Nyssen käytetyimmät runko- ja seutulinjat, joilla matkustaa lähes 65 % kaikista Nyssen matkustajista. Raitiotien rakentamisen yhteydessä Hämeenkatua on uudistettu niin, että kävelylle ja pyöräilylle on annettu kadulla lisää tilaa. Tämän sekä ratikan vaatiman tilan vuoksi linja-autojen pysäkkitilat Keskustorilla ja Hämeenkadulla vähenevät aiemmasta. Muutoksen yhteydessä osa linjoista siirtyy liikennöimään Tampereen keskustan kehälle Satakunnankadulle tai Tampereen valtatielle, tarjoten jatkossa yhteyden keskustan eri kohteisiin ja solmupysäkeille. Näiltä solmupysäkeiltä on mahdollista vaihtaa joko tiheästi liikennöivään ratikkaan tai bussiin. Solmupysäkkejä ovat muun muassa Ratinan, Sorin aukion, rautatieaseman ja Tuulensuun pysäkit.

Liitteenä esitetty joukkoliikenteen talvikauden 2021-2022 palvelutaso on joukkoliikenteen vuoden 2021 hyväksytyn talousarvion mukainen.

Vastaukset aiempien päätöksentekovaiheiden yhteydessä kirjattuihin toivomusponsiin on sisällytetty liitteenä olevaan suunnitelmaan. Alla olevat vastineet ovat lyhennetty liitteessä olevista vastauksista.

Härmälänranta - keskusta: selvitetään mahdollisuus uuden linjan perustamiseksi tai matkustajakapasiteetin lisäämiseksi.

Härmälänrannan ja keskustan välisen yhteyden kehittäminen liittyy Pirkkalan linjastouudistukseen. Pirkkalan linjastouudistuksen yhteydessä Härmälänrannan joukkoliikenneyhteyksiä kehitettiin runkolinjalla 8 Kyösti - Keskustori - Haukiluoma sekä linjalla 30 Pere - Härmälä - rautatieasema - Ranta-Tampella. Aikaisemmasta linjastosta poiketen linjojen 8 ja 30 reitti on yhtenäinen ja molempien linjojen vuorotarjontaa voidaan siten kysynnän mukaan säätää, toisin kuin nykyistä linjaa 1ABC ja 11BC. Lisäksi uudella ratkaisulla linja 30 ei ole läheskään niin täynnä, kun se saapuu Härmälänrannan pysäkille, kuin mitä nykyinen linja 11BC on.

Linjalla 30 voidaan katu- ja infratöiden valmistuttua varmistaa yhteys Härmälänrannan sisälle, mikäli joukkoliikenneyhteys Pereentieltä Niilo Härmälän kadulle saadaan Pirkkalan puolella perustettua. Linjalle 30 on suunniteltu alkavaan talvikauteen 2021-2022 10 min vuorotarjonta arjen ruuhka-aikoina. Linja 30 ei enää kierrä Hatanpään sairaalan pihan kautta, mikä osaltaan edistää nopeaa yhteyttä Tampereen keskusta-alueelle.

Koivistonkylä - Keskustori: selvitetään suoran yhteyden mahdollisuus

Yhteys Koivistonkylästä Tampereen Keskustorille on jatkossa vaihdollinen. Linjasto 2021 -päätöksen (TRE:1039/08.01.01/2018) mukaisesti Koivistonkylästä mahdollistetaan jatkossa yhteys Tampereen keskusta-alueella itä- ja länsipuolelle. Linjalla 13 pääsee Tampereen valtatien kautta Hämeenpuistoon sekä linjalla 14 rautatieaseman kautta Satakunnankadulle.

Kaikki linjat eivät jatkossa mahdu liikennöimään Hämeenkadulle. Ratikan aloitettua liikennöinti sekä Keskustorin ja Koskipuiston pysäkkitila on rajallinen. Linjasto 2021 -päätöksen mukaisesti (TRE:1039/08.01.01/2018) Hämeenkadulle jää liikennöimään runkolinjat 1-10 sekä seutukympit 40, 50, 70 ja 80. Näillä linjoilla kulkee noin 65-70 % kaikista Nysse-matkustajista. Runkolinjojen vuorotarjontaa kasvatetaan elokuusta 2021 alkaen ja usealla runkolinjalla on jatkossa 6-8 vuoroa tunnissa arjen ruuhka-aikoina. Keskustorin osalta tämä tarkoittaa noin 70 vuoroa tunnissa busseja ja ratikoita yhteen suuntaan ajettaessa. Koskipuistossa määrä on lähes 15 % korkeampi.

Keskustorille pääsee jatkossa Taatalan alueen pysäkeiltä (linjat 5 ja 50). Kävely- tai pyöräilymatka Koivistonkylästä Taatalan pysäkeille (Ekankulma tai Koivistontie) on alle 1,5 kilometriä. Tampereella ja seudun muissa kunnissa on useampia samankaltaisia tai tiheämmin asuttuja asuinalueita, joista yhteys Keskustorille menevälle bussipysäkille on sama tai jopa pidempi kuin Koivistonkylästä. Kevyen liikenteen yhteydet Koivistonkylästä Ekankulman ja Koivistontien pysäkeille ovat laadukkaat ja olemme kaupungin sisällä välittäneet toiveen saada Koivistontien pysäkille katoksellisen pyörätelineen.

Hallila - Keskustori: tutkitaan vaihtoehtona saada parempi yhteys Keskustorin suuntaan ja tarkistetaan vaihtoyhteyksien toteutuminen ratikkaan

Hallilasta mahdollistetaan jatkossakin yhteys Keskustorille ratikalla. Ratikkalinja 3 mahdollistaa arkisin ja lauantaisin 8 vuoroa tunnissa Hallilan ja Keskustorin välillä. Sunnuntaisin tarjotaan 4 vuoroa tunnissa ratikalla. Hallilan joukkoliikenne on muilta osin ratkaistu linjalla 13, jolla mahdollistetaan jatkossa yhteys Hervantaan, Hatanpäälle ja Tampereen keskusta-alueelle Ratinanrantaan sekä Tuulensuuhun. Linja liikennöi Taatalan alueelta, jossa on mahdollista vaihtaa runkolinjoille 5 ja 50 sekä Hatanpään valtatien kautta, jossa vaihtoyhteys runkolinjalle 8 on mahdollista.

Koko Hallilan alue on alle 1,5 kilometrin säteellä ratikkapysäkistä. Jokaisen ratikkapysäkin kevyen liikenteen yhteyksiä on tarkasteltu kaupungin erillishankkeissa. Lisäksi jokaiselle ratikkapysäkille sijoitetaan katoksellisia pyörätelineitä.

Kuten Koivistonkylän ja Keskustorin välisessä yhteydessä samat perusteet toimivat myös Hämeenkadun ja Keskustorin osalta Hallilan ja Keskustorin välisessä bussiyhteydessä. 

Pispalanharjun ja Järvensivun pikkubussiliikenteen järjestäminen ja mahdollisuus toteuttaa reitti 115 lähempää Keskustoria, ja sen risteämismahdollisuuksista raitiotielinjaan.

Pispalanharjun ja Järvensivun välillä liikennöivällä linjalla 27 (aikaisemmin linja 115) tarjotaan jatkossa yhteys Sorin aukion ratikkapysäkille. Linjalla tarjotaan jatkossa myös yhteys Ratinaan, josta on mahdollista vaihtaa Hatanpään valtatiellä tai Vuolteenkadulle bussilinjoille, jotka kulkevat Keskustorille tai muihin Tampereen keskustan kohteisiin.

Kuten Koivistonkylän ja Keskustorin sekä Hallilan ja Keskustorin välisessä yhteydessä samat perusteet toimivat myös Hämeenkadun ja Keskustorin osalta Pispalanharjun - Järvensivun ja Keskustorin välisessä bussiyhteydessä. 

Tarkastellaan ratikkalinjan 1 (Tays, Kaupin kampus - Sorin aukio) pyhäaamujen ja kaikkien iltojen liikennöintiä tarkemman aikataulusuunnittelun yhteydessä työmatkaliikenteen tarpeet huomioiden.

Ratikkaliikenteen osalta yhteys Taysiin ratikalla ei ole kustannustehokasta ajaa niin laajoilla liikennöintiajoilla ja mittavalla vuorotarjonnalla, kuin ratikkalinjaa 3. Tays:n ratikkalinjalle 1 on aina ajettava vaunut Hervannan varikolta sekä ajettava ne takaisin vuoron päätyttyä Hervantaan. Linjan 1 liikennöintiaikojen laajentaminen aiheuttaa aina joko linjan 3 liikennöintiaikojen laajenemista samassa suhteessa tai siirtoajoja tyhjillä raitiovaunuilla. Suunniteltu ratkaisu on kokonaiskustannuksiltaan paras mahdollinen Taysin alueen ratikkaliikennöinnille. Ratikalla tarjotaan yhteys valtaosaan Tays / Kaupin kampuksen työvuoroista.

Taysin ja Tampereen keskustan välille jää vielä Linjasto 2021 -muutoksen yhteydessä useampia bussilinjoja sekä runkolinjatasoinen bussilinja. Bussiliikenteellä pystytään hoitamaan Taysin alueen joukkoliikenne liikennöinnin hiljaisempina aikoina ja bussin kapasiteetti on riittävä kyseiselle välille. Joukkoliikenteessä pyritään siihen, että busseilla tuotettava joukkoliikennetarjonta vastaa mahdollisimman hyvin hiljaisen ajan joukkoliikennekysyntää.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Periviita Mika, Joukkoliikennejohtaja

Liitteenä oleva joukkoliikenteen palvelutasosuunnitelma talvikaudelle 2021-2022 hyväksytään käytettäväksi 9.8.2021 - 5.6.2022.

Päätös

Liitteenä oleva päivitetty joukkoliikenteen palvelutasosuunnitelma (versio 2, 26.1.2021) talvikaudelle 2021-2022 hyväksytään käytettäväksi 9.8.2021 - 5.6.2022.

Kokouskäsittely

Asian esittelijä, joukkoliikennejohtaja Mika Periviita muutti päätösehdotustaan seuraavasti:

"Liitteenä oleva päivitetty joukkoliikenteen palvelutasosuunnitelma (versio 2, 26.1.2021) talvikaudelle 2021-2022 hyväksytään käytettäväksi 9.8.2021 - 5.6.2022".

Puheenjohtaja totesi näin muutetun päätösehdotuksen olevan asian käsittelyn pohjana.

Tiedoksi

TKL/Pekka Pirhonen, Länsilinjat Oy/Terhi Penttilä, Väinö Paunu Oy/Juha Mustonen, Pirkanmaan Tilausliikenne Oy/Pertti Johansson, Valkeakosken Liikenne Oy/Ville Laurell, VR-Group/ Vesa Rauhala, Kangasalan kaupunki/Tuomas Kähkönen, Lempäälän kunta/Timo Nevala, Nokian kaupunki/Milla Valkonen, Oriveden kaupunki/Mari Kinnunen, Pirkkalan kunta/Antti Reinikka, Vesilahden kunta/Kati Paunonen, Ylöjärven kaupunki/Mari Ruissalo, Valkeakosken kaupunki/Minna Uschanoff, Pirkanmaan ELY-keskus

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa oikaisuvaatimuksen tehdä myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Oikaisuviranomainen

Oikaisua haetaan päätösotteessa mainitulta muutoksenhakuviranomaiselta.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki
Kirjaamo
Aleksis Kiven katu 14–16 C, PL 487
33101 Tampere

Oikaisun voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella http://www.tampere.fi/asiointi/ tai sähköpostilla kirjaamo@tampere.fi

Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 15.45 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.