Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta, kokous 11.8.2021

Lataa  Kuuntele 

§ 59 TKL:ltä tilattavan liikenteen kohdentaminen 

TRE:5402/08.01.01/2021

Valmistelija

  • Häyrynen Juha-Pekka, Suunnittelupäällikkö

Valmistelijan yhteystiedot

Suunnittelupäällikkö Juha-Pekka Häyrynen, puh. 050 552 6124, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Juho-Pekko Ryhänen, puh 040 086 3149, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Tampereen kaupunki on joukkoliikenteen toimivaltainen viranomainen Kangasalan, Lempäälän, Nokian, Oriveden, Pirkkalan, Tampereen, Vesilahden ja Ylöjärven kuntien alueilla. Tampereen kaupunki on päättänyt järjestää joukkoliikennepalvelut toimivalta-alueellaan EU:n palvelusopimusasetuksen mukaisesti. Viranomainen kantaa päävastuun alueen sisäisiä matkoja palvelevien joukkoliikennepalveluiden järjestämisestä. Palveluiden järjestäminen tapahtuu käytännössä ostamalla palveluita yksityisiltä liikennöitsijöiltä sekä tuottamalla palvelua viranomaisen omana tuotantona. Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitos (TKL) on kaupungin sisäinen yksikkö, joka tuottaa bussiliikennepalvelua. Yksityisiltä liikennöitsijöiltä ostettavat palvelut kilpailutetaan avoimilla tarjouskilpailuilla linja- tai linjaryhmäkohtaisesti. TKL ei osallistu tarjouskilpailuihin.

Joukkoliikennepalveluiden kilpailuttaminen Tampereella on alkanut vuonna 2006. Linjakohtaisista kilpailutuksista on päättänyt ensin yhdyskuntalautakunta ja myöhemmin kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta yksi kilpailutuskierros, eli linja tai linjaryhmä kerrallaan. Kilpailutusten myötä kaupungin oman tuotannon osuutta bussiliikenteessä on vaiheittain vähennetty kaupunginhallituksen liiketoimintajaoksen päätöksen määrittelemissä rajoissa.

Kaupunkiseudun bussiliikenteen linjastossa on tapahtunut 2010-luvulta alkaen useita merkittäviä muutoksia. Vuosien 2014-2016 välillä seudullista linjastoa muokattiin muodostamaan yhtenäinen palvelukokonaisuus aiemman vain Tampereen kaupunkia palvelleen linjaston kanssa. Vuosien 2017-2021 välillä raitiotien 1. vaiheen rakentaminen on aiheuttanut linjastoon useita poikkeusjärjestelyjä. Vuonna 2021 raitiotien käyttöönotto ja siihen liittyvä linjastouudistus muuttaa bussilinjaston kokonaisuutta. Muutoksissa kaupungin omana tuotantona toteutettava bussiliikenne on mahdollistanut joustavan siirtymisen vaiheesta toiseen ilman, että yksityisten liikennöitsijöiden kanssa tehtyjen liikennöintisopimusten taloudellisia toimintaedellytyksiä olisi tarvinnut kestämättömällä tavalla muuttaa. TKL on siis toiminut joustonvarana kokonaisuudessa. Näillä näkymin suurimmat muutokset joukkoliikennelinjastossa on ratikan 1. vaiheen käyttöönoton jälkeen tehty.

Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitoksen johtokunta on 15.6.2021 § 31 tehnyt päätöksen aloittaa varikon uudisrakennusta koskevan tarveselvityksen tekemisen yhteistyössä kiinteistöt, tilat ja asuntopolitiikka -palveluryhmän, omistajaohjauksen ja Nyssen kanssa. Tarveselvityksen pohjaksi on syytä tehdä linjauksia siitä, mille linjoille tai maantieteellisille alueille TKL:lltä sisäisellä tilauksella tilattavaa liikennöintiä tullaan tulevaisuudessa kohdentamaan.

Kohdentamismahdollisuuksia rajaavat kilpailutetut liikennöintisopimukset, joista pisimmät ovat voimassa jopa 2030-luvun alkuun asti. Lisäksi raitiotien 1. ja 2. vaiheen käyttöönotot sekä mahdolliset myöhemmät laajennukset vähentävät bussiliikenteen tarvetta vaikutusalueellaan. Laajin raitiotien vaikutusalueen ulkopuolelle jäävä alue Tampereella pidemmälläkin aikavälillä on tämän hetken suunnittelutilanteessa Epilänharjun länsi- ja eteläpuoliset alueet. Näillä alueilla mm. Tesomalla, Haukiluomassa, Kalkussa, Epilässä ja Raholassa bussiliikenne muodostaa tiheävuorovälisen joukkoliikenteen runkotarjonnan vielä pitkään. Mainitulta alueelta 9.8.2021 liikenteen aloittavien runkolinjojen 7 (Kalkku - Keskustori - Linnainmaa) ja 8 (Haukiluoma - Keskustori - Pirkkala) liikennöinti on mahdollista kohdentaa kokonaan TKL:lle vuodesta 2022 alkaen. Muita yhtä laajoja ja maantieteellisesti lähekkäisiä liikennöintikokonaisuuksia ei ole Tampereen alueella osoitettavissa TKL:n liikennöitäväksi. Muut TKL:n liikennöimät linjat hajautuvat 9.8.2021 alkaen melko tasaisesti ympäri kaupunkia.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Periviita Mika, Joukkoliikennejohtaja

Liikennöinti Nysse-linjoilla 7 (Kalkku - Keskustori - Linnainmaa) ja 8 (Haukiluoma - Keskustori - Pirkkala) järjestetään pitkällä aikavälillä ensisijaisesti viranomaisen omana tuotantona TKL:n toimesta. Muut TKL:n liikennöimät linjat määritetään vuosittain kaupungin sisäisten päätösten ja kilpailutettujen liikennöintisopimusten määrittämin reunaehdoin pyrkien kaupungin kannalta kokonaisedullisimpaan ratkaisuun.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Pekka Pirhonen, Ville Taivassalo, Kristiina Koskiaho

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)