Perustelut
Ammatilliseen koulutukseen hakeudutaan sekä yhteishaun, joka on tarkoitettu lähinnä peruskoulun päättäville opiskelijoille, että jatkuvan haun kautta. Yhteishaun kautta hakeudutaan perustutkintokoulutukseen ja jatkuvan haun kautta perustutkintokoulutuksen lisäksi ammatti- ja erikoisammattitutkintokoulutuksiin, jotka voidaan suorittaa myös oppisopimuskoulutuksena. Opiskelija voi suorittaa koko tutkinnon tai tutkinnon osan tai valita tutkintoonsa osia toisista tutkinnoista. Lisäksi opiskelijalla on mahdollisuus suorittaa ammatillisen tutkinnon rinnalla yo-tutkinto.
Seutukunnan työ-ja elinkeinoelämän osaamistarpeeseen tulee olla mahdollisuus vastata nopeasti, joten opiskelijavuosikiintiöstä on tarpeen suunnata opiskelupaikkoja peruskoulun päättäville siten, että koulutustakuu ja pitkän aikavälin työvoimatarve voidaan turvata. Osa opiskelijavuosikiintiöstä täytetään jatkuvan haun kautta. Jatkuvan haun hakuprosessissa huomioidaan alueen työvoima-, uudelleen- ja täydennyskoulutustarve sekä ilman ammatillista koulutusta olevat ja oppivelvollisuuden piiriin kuuluvat henkilöt. Tampereen kaupungin valtionosuusrahoituksen perusteena oleva tavoitteellinen opiskelijavuosimäärä on 8622 opiskelijavuotta, joka koostuu perustutkinnoista, ammattitutkinnoista ja erikoisammattitutkinnoista, sisältäen oppisopimuksella toteutetun koulutuksen. Tutkintovastuiden suunnittelun, tilojen ja toiminnan kannalta on tarkoituksenmukaista määrittää yhteishaun aloituspaikat siten, että niiden lisäksi on alueen kuntien ja työelämäyhteistyökumppanien näkemykset opiskelijapaikkojen suuntaamisesta työelämän osaajatarpeen tyydyttämiseksi. Lisäksi valmistelussa on otettu huomioon ennakointitiedot, ikäluokkien koko, hakeutumistiedot ja oppivelvollisuuden laajentuminen.
Esityksessä opiskelijapaikkoja suunnataan kevään 2022 yhteishaussa peruskoulun päättäville ja ilman aiempaa tutkintoa oleville hakijoille 2777 paikkaa. Näistä 2777 opiskelupaikasta on suunnattu 2513 paikkaa peruskoulupohjaisiin perustutkintoihin ja yo-pohjaisiin perustutkintoihin 209 paikkaa sekä englanninkielisiin koulutuksiin 55 paikkaa. Lisäksi esitetään 372 opiskelijapaikkaa tutkintokoulutukseen valmentavaan koulutukseen (TUVA-koulutukseen). Tutkintokoulutukseen valmentavan koulutuksen opiskelijapaikkamäärä on joustava ja tarvittaessa voidaan lisätä opiskelijapaikkoja, jotta varmistetaan opiskelupaikat ilman opiskelupaikkaa jääneille oppivelvollisille opiskelijoille. Yhteensä aloituspaikkoja kevään 2022 yhteishaussa on 3149.
Yhteishaun lisäksi opiskelijapaikkoja perustutkinnoissa, ammattitutkinnoissa ja erikoisammattitutkinnoissa täytetään jatkuvalla haulla alueen työvoimatarpeen mukaan ja tavoitteellisen opiskelijavuosimäärän saavuttamiseksi. Jatkuvalla haulla varmistetaan opiskelijapaikat myös ilman opiskelupaikkaa jääneille oppivelvollisille opiskelijoille sekä yo-tutkinnon suorittaneille, jotka ammattikorkeakouluhaun jälkeen ovat jääneet ilman opiskelupaikkaa. Hakeutumisen markkinointia suunnataan erityisesti aloille, joilla on työvoimapulaa.
Aloituspaikkojen suunnittelussa on tehty laajaa verkostoyhteistyötä muun muassa työllisyydenhoidon henkilöiden kanssa ja aluevstaavien toimesta alueen yritysten kanssa sekä yritys- ja työelämäpalveluiden matriisitoiminnossa tehtävän kuntayhteistyön muodossa.
Hallintosäännön 21 §:n mukaan elinvoima-ja osaamislautakunta vastaa kaupungin ja koko yhteistoiminta-alueen koulutuspolitiikan suuntaviivojen määrittelystä sekä koulutuspoliittisesta ohjauksesta ammatillisen koulutuksen osalta.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
Opetushallituksen Opintopolku-järjestelmään ilmoitetaan kevään 2022 yhteishakuun opiskelijapaikkoja liitteenä olevan taulukon mukaisesti.
Johtaja, ammatillinen koulutus valtuutetaan päättämään jatkuvan haun opiskelijapaikkojen kohdentamisesta alueen työvoimatarpeen mukaisille aloille.
Lautakuntaa informoidaan lukuvuoden aikana koulutuksen täyttöasteesta.