Kaupunginhallitus, kokous 6.4.2021

Lataa  Kuuntele 

§ 135 Hiedanrannan kehitysohjelman tilannekatsaus ja ohjelmasuunnitelman päivitys (kehittämiskokousasia) 

TRE:2399/00.01.03/2021

Valmistelija

  • Rantanen Teppo, Johtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Johtaja Teppo Rantanen, puh. 0400 235 4442 ja hankejohtaja Tero Tenhunen, puh. 050 540 2860, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Kaupunginlakimies Jouko Aarnio, puh. 040 514 4884, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Hiedanrannan uuteen kaupunginosaan on tavoitteena mahdollistaa asuntojen rakentaminen 25 000 asukkaalle sekä tilojen rakentaminen 10 000 työpaikalle. Hiedanrannan kehitysohjelman tehtävänä on johtaa ja koordinoida älykkään ja resurssitehokkaan kaupunginosan kehittämistä. Hiedanranta ja Lielahti muodostavat tulevaisuudessa uuden läntisen Tampereen aluekeskuksen, joka palvelee paikallisesti ja seudullisesti. Hiedanrannan uuden alueen kehittyminen mahdollistaa ja tukee myös nykyisen Lielahden alueen kehittymistä osana aluekeskusta. Hiedanrannan kehitysohjelma vastaa ohjelmajohtamisen mallin mukaisesti ohjelmasuunnitelman linjauksista ja ohjelman tavoitteista ja taloudesta, yhteistyösopimuksesta sekä sopimusseurannasta ja raportoinnista.

Hiedanrannan tilannekatsauksessa arvioidaan, miten ohjelma on edennyt sille asetettujen hyötytavoitteiden suuntaan. Hyötytavoite kuvaa ohjelmalla tavoiteltavaa muutosta. Etenemistä arvioidaan tavoitteille asetetuilla mittareilla sekä vuosittaisten talousarviotavoitteiden ja toimenpiteiden etenemisellä. Lisäksi tilannekatsauksessa nostetaan esiin kehitysohjelman budjetin toteuma, ohjelman haasteet ja yleisellä tasolla riskit ja painopisteet vuodelle 2022.

Hiedanrannan kehitysohjelman hyötytavoitteet hyväksyttiin joulukuussa 2019 osana kehitysohjelman ohjelmasuunnitelmaa. Tampereen kaupunkistrategian tavoitteista Hiedanrannan kehitysohjelmalla tavoitellaan erityisesti alla kuvattuja tavoitteita. Näiden alle on valittu Hiedanrannan kehitysohjelman ohjelmakauden 2029 loppuun mennessä tavoiteltavat tulokset:

  • Luovuuden ja innovaatioiden kohtauspaikka: Hiedanrantaan on syntynyt uudistumiskykyistä, monipuolista ja kestävää yritystoimintaa. Hiedanranta on omaleimainen ja muuntautuva tapahtumien ja toiminnan keskittymä.
  • 300 000 asukkaan viihtyisä ja elävä kaupunki: Viihtyisän ja elävän Hiedanrannan kasvu on käynnistynyt ensimmäisten korttelikokonaisuuksien myötä.
  •  Älykkään ja kestävän liikenteen ja kaupunkikehityksen edelläkävijä: Hiedanrantaa suunnitellaan ja toteutetaan älykkään, osallistavan ja innovatiivisen aluekehittämisen mallin mukaisesti.
  •  Hiilineutraali: Alue rakentuu hiilinieluksi, jossa avoimet energiaverkot yhdistävät korttelien energiayhteisöt digitaalisen alustan avulla.


Hyötytavoitteiden valtuustokauden välitavoitteet sekä kehittämisohjelman tavoitteiston rakenne, mittarit ja toteumat on esitetty liitemateriaalissa. Välitavoitteita koskevat talousarviotavoitteet ja -toimenpiteet vuodelle 2022 määritellään talousarvioprosessin yhteydessä.  

Yhtiöittämisen ansiosta talousarvioon kehitysohjelmalle varattu käyttötalouden määräraha on noin puolet vuoden 2020 tasosta. Kehitysohjelman ennuste on, että vuoden 2021 osalla käyttötalouskustannukset ovat talousarvion mukaisesti 1,48 milj. euroa. Kehitysohjelman investoinneista valtaosa kohdistuu Näsisaaren täyttöihin, joita ei vielä ole pystytty aloittamaan. Talousarvion 2021 mukaisen 15,66 milj. euron lisäksi vuodelle 2021 on uudelleen budjetoitu 2020 vuodelta 4,60 milj. euroa. Vesistötäyttöjen aloitusajankohta vaikuttaa investointibudjetin toteumaan vuoden 2021 aikana.

Kaupunginhallitus päättää Hiedanrannan kehitysohjelmasta ja sen tavoitteista. Hiedanrannan kehittäminen perustuu kaupunginhallituksen hyväksymään ohjelmasuunnitelmaan, vuositasolla tehtävään kehitysohjelman seurantaan ja sen yhteydessä tehtäviin linjauksiin. Kehitysohjelman ohjelma-alueeseen kuuluu kehittyvä Lielahden itäinen suunnitelma-alue, vesistöalueelle toteutettava Näsisaari sekä Hiedanrannan Kehitys Oy:n omistama Hiedanrannan keskusta-alue. Kehitysohjelma edistää kaikkia kolmea osaa asetettujen tavoitteiden mukaisesti. Hiedanrannan Kehitys Oy:n omistajastrategiasta sekä yhtiön tavoitteiden seurannasta vastaa konsernijaosto konserniohjeiden mukaisesti. Kehitysohjelma tukee omistajaohjausta kehitysohjelman tavoitteistoon liittyvien näkökohtien osalta.   

Yksi keskeisistä vuoden 2020 tuloksista on Hiedanrannan maaomaisuuden kehittämisen toteutusvastuun siirtäminen Hiedanrannan Kehitys Oy:lle. Kaupunginvaltuusto päätti kokouksessaan 19.10.2020 § 135, että Hiedanrannan kehittämisen yhtiömallia muutetaan ja toteutuksessa siirrytään yhden osakeyhtiön malliin, jossa Hiedanrannan Kehitys Oy toimii toteutuksesta vastaavana yhtiönä ja Hiedanranta Ky puretaan. Kaupunginvaltuusto päätti myös, että Hiedanrannan Kehitys Oy:lle luovutetaan apporttiomaisuutena keskeiset Hiedanrannan keskustan kehitettävät maa-alueet. Apporttiomaisuuden luovutuskirja sekä yhteistyösopimus Hiedanrannan kehittämisestä (kaupunginhallitus 23.11.2020 § 482) allekirjoitettiin 31.12.2020. Hiedanrannan Kehitys Oy on toiminut vuoden 2021 alusta alkaen markkinaehtoisesti.

Hiedanrannan Kehitys Oy:llä on nyt selkeä mandaatti ja osaavat resurssit Hiedanrannan kehittämiseen. Myös Hiedanrannan Kehitys Oy:n tavoitteet on rakennettu vastaamaan tasapainoisesti Hiedanrannan kehitysohjelman hyötytavoitteita ja siten laajemmin kaupungin strategisia tavoitteita.

Hiedanrannan yleissuunnitelma hyväksyttiin kaupunginhallituksessa 8.6.2020 § 275 ja se on nyt perustana koko yleissuunnittelualueen jatkosuunnittelussa. Hiedanrannan läpi kulkevan raitiotielinjan asemakaavat ovat lainvoimaisia sekä Hiedanrannan keskustan että Näsisaaren osalta.  

Vaasan hallinto-oikeus hylkäsi 2.2.2021 valitukset Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintoviraston 20.1.2020 myöntämään vesilupaan liittyen. Yksi valittaja on kuitenkin hakenut päätökseen liittyen valituslupaa korkeimmalta hallinto-oikeudelta. Näsisaaren täyttöjä ei ole tämän vuoksi vielä aloitettu.  

Tampereen kaupunki ja työ- ja elinkeinoministeriö allekirjoittivat helmikuussa 2021 innovaatiotoiminnan ekosysteemisopimuksen Tampereen kaupungin ja valtion välillä 2021-2027. Sopimus tukee Tampereen kaupunkiseudun innovaatiovetoista kasvua, kilpailukykyä, elinvoimaa, työllisyyttä ja kansainvälistymistä. Yksi sopimuksen kolmesta painopistealueesta on edistää kaupunginosatasoisen kestävän rakennetun kaupunkiympäristön innovaatioekosysteemien kehittämistä Hiedanrannassa. Tavoitteena on energia-, rakennus- ja ICT-sektoreita yhdistävän tutkimus- ja yritysryppään synnyttäminen.

Hiedanranta toimii elävän ja monipuolisen kaupunkikulttuurin alustana. Alueen avaaminen ihmisille, yrityksille ja toiminnalle on luonut vanhan rakennuskannan tarjoamien mahdollisuuksien puitteissa omaleimaista kaupunkikulttuuria. Alueen kehittämisessä luodaan nyt perustaa sille, miten kulttuuri ja yhteisöllisyys saadaan tuotua osaksi rakennettavaa uutta kaupunkiympäristöä.   

Hiedanrannan kehitysohjelman ohjelmasuunnitelma on päivitetty vastaamaan nykyistä ohjelmarakennetta, hyväksyttyä yleissuunnitelmaa sekä Hiedanrannan Kehitys Oy:lle siirtynyttä maaomaisuuden kehittämisen tehtävää. Yleissuunnitelman tavoin kehitysohjelman ohjelma-alue koostuu kolmesta erilaisesta osasta: Hiedanrannan keskusta, kehittyvä Lielahti sekä Näsisaari. Kuhunkin osaan liittyy kokonaisuuden hallinnan lisäksi kyseistä alueen osaa koskevia erityisiä kehittämisen tehtäviä.

Ohjelmasuunnitelmassa tunnistetaan myös ohjelma-alueeseen liittyviä rajapintoja, joita ovat Lielahden uusi yleissuunnittelualue, raitiotien toteuttaminen Hiedanrannan alueen läpi sekä Vaitinaron liittymän tiesuunnitelman laadinta 2022-2023 ja liittymän toteuttaminen. Näsijärven pohjaan puunjalostuksen seurauksena kertyneen nollakuidun hyödyntämistä on tutkittu ohjelman toimesta laajasti ja nyt selvitetään taloudellisesti toteutettavissa olevia toimenpiteitä. Päätökset nollakuituun liittyvistä toimenpiteistä tuodaan valmistelun jälkeen kaupunginhallitukseen. Hiedanrannan kehittäminen nykyisessä muodossaan kaikkine rajapintoineen korostaa kehitysohjelman koordinointitehtävää ja tämä on myös huomioitu ohjelmasuunnitelmassa. Kehitysohjelman keskeiset riskit ja epävarmuudet liittyvät näihin kysymyksiin.

Kehitysohjelman keskeiset painopisteet vuosille 2021-2022 ovat:

  • Hiedanrannan toteutusedellytysten varmistaminen: Näsisaaren täyttöjen mahdollistaminen ja toteuttaminen, nollakuidun toimenpiteiden linjaaminen, raitiotien toteutuksen ja Hiedanrannan suunnitelmien yhteensovittaminen, alueen asemakaavoituksen edistymisen tukeminen, suunnitteluun tarvittavien lähtötietojen tuottaminen sekä Lielahden ensimmäisten asemakaavojen edistäminen.
  • Hiedanrannan älykkään, kestävän ja hiilineutraalin kaupunkiympäristön toteuttaminen: Alueen energiajärjestelmäratkaisuiden ohjelmointi, Hiedanrannan kehitysalustatyön tukeminen mm. innovaatioekosysteemisopimuksen pohjalta, Hiedanrannan Kehitys Oy:n omistajaohjaus.
  • Luovan ja innovatiivisen kaupunkiympäristön synnyttäminen Hiedanrantaan: Mahdollistetaan kulttuuritoiminnan elpyminen koronaepidemian jälkeen, tuetaan Hiedanrannan Kehitys Oy:tä mm. alueen kulttuuriin, yhteiskäyttötiloihin yms. liittyvien ohjelmien ja suunnitelmien laadinnassa ja toimeenpanon valmistelussa.


Hiedanrantaa on kehitetty vahvasti kaupunkistrategian tavoitteista lähtien. Alueen tunnettuus on vahvistunut sekä kaupunkilaisten että laajasti kaupunkikehittämisen ammattilaisten piirissä. Alueeseen kytkeytyvät viestit älykkäästä ja kestävästä kaupunkirakenteesta tunnistetaan. Alueen kehittämisen ja toteuttamisen yhteydessä Hiedanrannasta muodostuu kestävän kaupunkirakentamisen kehitysalusta, jonka toimintatavat ja hankkeet luovat edistyksellisiä kaupunkirakentamisen käytäntöjä.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja

Hiedanrannan kehitysohjelman tilannekatsaus merkitään tiedoksi. 

Hiedanrannan kehitysohjelman päivitetty ohjelmasuunnitelma hyväksytään.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kaupunginhallitus myönsi läsnäolo- ja puheoikeuden johtaja Teppo Rantaselle, johtaja Mikko Nurmiselle, hankejohtaja Tero Tenhuselle sekä hankekehityspäällikkö Juha Kaivoselle. He olivat asiantuntijoina läsnä kokouksessa asian käsittelyn aikana.

Tiedoksi

Tero Tenhunen, Teppo Rantanen, Mikko Nurminen, Juha Kaivonen, Hiedanrannan Kehitys Oy/Mikko Leinonen, Hiedannanrannan Kehitys Oy/Riikka Hannelius

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)