Perustelut
Raitiotien kehitysohjelma alkoi vuoden 2017 alusta ja sen on määrä päättyä vuoden 2021 lopulla. Raitiotien kehitysohjelma omistaja on kaupunkiympäristön palvelualueen johtaja ja kehitysohjelma raportoi kaupunginhallitukselle. Raitiotien kehitysohjelma linkittyy keskeisesti Tampereen strategian 2030 "Tampere - Sinulle Paras" tavoitteisiin kasvavasta, tiivistyvästä, urbaanista, kestävästä ja hiilineutraalista kaupungista.
Raitiotien kehitysohjelman ja raitiotiehankkeen tilannekatsaus on annettu kaupunginhallitukselle viimeksi 20.4.2020, 1.6.2020, 31.8.2020 ja 14.12.2020. Kaupunginhallitus käsitteli vuoden 2020 aikana kolmesti raitiotiehankkeen päätösasioita: 20.4.2020 osan 2 vaiheistus osiin 2A ja 2B, 10.8.2020 osan 2 lausuntokierroksen aineiston hyväksyntä ja 28.9.2020 päätökset esittää valtuuston päätettäväksi osan 2 investointipäätös ja seuturaitiotien varaukset Tampereen alueella.
Raitiotiehanke etenee raitiotiejärjestelmän toteutusosan 1 rakentamis- ja käyttöönottovaiheena, toteutusosan 2A Pyynikintori - Santalahti rakentamisvaiheena sekä seudullisen yleissuunnitelman mukaisten jatkosuunnitelmien hankintojen valmisteluna. Toteutusosan 1 rakentamisen valmiusaste on 92 prosenttia mukaan lukien Hatanpään valtatien ratahaara. Raitiovaunujen valmistus etenee. Vaunutoimittaja Skoda Transtech Oy on toimittanut yhdeksännen raitiovaunun Tampereelle. Ratainfran rakentamisen aikaista yhteistoimintaa ja haittojen lieventämistoimenpiteitä toteutetaan pormestarin nimeämien työryhmien määrittämien toimenpiteiden mukaisesti.
Raitioliikenteen liikennöintiä valmistelee liikennöintiallianssi, jossa tilaajaosapuolena on kaupungin joukkoliikenneyksikkö Nysse. Liikennöitsijä on VR-Yhtymä Oy. Raitiotien avoin koeliikenne on siirretty suunnitellusta 1.4.2021 koronatilanteen vuoksi. Varsinainen raitioliikenne on tavoite aloittaa 9.8.2021. Aiemmasta aikataulusta poiketen myös Hatanpään ratahaaran liikennöinti on tavoite aloittaa ennakoitua aiemmin, jo 9.8.2021.
Osan 1 raitiotieinfran rakentamiseen ja osan 2 suunnitteluun on myönnetty valtionapu. Osan 2 rakentamisen sekä Hatanpään ratahaaran suunnittelun ja rakentamisen valtionapuhakemukset on toimitettu valtionapuviranomaiselle. Niistä ei ole toistaiseksi saatu päätöksiä.
Raitiotien kehitysohjelman on määrä päättyä vuoden 2021 lopulla. Raitiotien kehitystoiminnan organisoinnista on kaupunginhallitukselle erillinen päätösesitys.
Raitiotien kehitysohjelman tilannekatsauksessa todetaan, että koko raitiotiehankkeen hyötytavoitteet on arvioitavissa pääosin kaupallisen raitiotieliikenteen alettua, osin lyhyellä aikajänteellä ja osin pitkällä aikajänteellä. Osa raitiotiejärjestelmän toteuttamisen arvioiduista vaikutuksista on kuitenkin jo nyt osien 1 ja 2 rakentamisvaiheessa ja seudullisten ratavarausten suunnitteluvaiheessa todennettavissa.
Valtuusto päätti raitiotien toteutusosan 2 Pyynikintori - Santalahti - Lentävänniemi rakentamisesta 19.10.2020. Valtuusto hyväksyi 19.10.2020 myös raitiotien seudullisen yleissuunnitelman ratavaraukset osuuksilla Sorin aukio - Hatanpää - Härmälä - Pirkkalan kuntaraja, Tays keskussairaala - Koilliskeskus - Risso - Kangasalan kuntaraja ja Hiedanranta - Lielahti - Ylöjärven kuntaraja.
Raitiotien kehitysohjelman tilannekatsauksessa nostetaan esiin ohjelman valtuustokaudelle asetettujen hyötytavoitteiden toteutumaennuste, keskeiset onnistumiset, haasteet ja riskit, budjetin toteutuma sekä painopisteet, tavoitteet ja budjettitarve vuodelle 2021.
Raitiotien kehitysohjelman etenemistä arvioidaan vuosittaisten talousarviotavoitteiden ja toimenpiteiden etenemisellä. Ohjelman budjettitarve on käsitelty osana vuoden 2021 talousarviokehyksen valmistelua. Talousarviossa määritettyjen tavoitteiden ja toimenpiteiden lisäksi kehitysohjelman vuoden 2021 tavoitteiksi esitetään ohjelman loppuraportointia ja jatkosuunnittelun käynnistämistä myös Hiedanrannan ja Lielahden suunnalla yhdessä Ylöjärven kaupungin kanssa.
Raitiotien kehitysohjelman määräraha- ja resurssitarve on edellisten vuosien tapaan neljä vakituista henkilöä ja 1,5 milj. euroa vuodelle 2021. Merkittävä osa kehitysohjelman vuoden 2021 kustannuksista kohdistuu alkuvuonna tapahtuneeseen seudullisen yleissuunnitelman viimeistelyyn ja vuoden aikana aloitettujen jatkosuunnitelmien hankintoihin.
Raitiotien seudullisen yleissuunnitelman yhteydessä on laadittu alustava rakentamisen aikatauluarvio raitiotiejärjestelmän kehittämispolusta 2040-luvulle asti.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
-
Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja
Raitiotien kehitysohjelman tilannekatsaus merkitään tiedoksi.
Raitiotien kehitysohjelman päivitetyt tavoitteet vuodelle 2021 hyväksytään.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.