Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta, kokous 10.11.2021

Lataa  Kuuntele 

§ 97 Vetoomus linjareitin 80 säilyttämisestä Ali-Huikkaantiellä 

TRE:5334/08.01.01/2021

Valmistelija

  • Periviita Mika, Joukkoliikennejohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Suunnittelupäällikkö Juha-Pekka Häyrynen, puh. 050 552 6124. etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Jonna Koivumäki, puh. 040 124 1626, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikenne on saanut Ali-Huikkaantie 15 asukkailta 6.7.2021 päivätyn vetoomuksen linjareitin 80 säilyttämisestä, etenkin Ali-Huikkaantie 21/24 pysäkeille. Vetoomuksessa todetaan, että taloyhtiössä asuu ikäihmisiä, joiden on vaikea kulkea uusille linjan 16 pysäkeille Ali-Huikkaantien ja Lautasenkadun risteykseen. 

Ali-Huikkaantietä liikennöivä uusi linja 16 aloitti liikennöinnin 9.8.2021. Tämän myötä linjan 80 liikennöinti Irjala – Takahuhti alueella päättyi ja Nysse-liikenteen palvelu poistui kokonaan Ali-Huikkaantie 21/24 pysäkeiltä. Linjalla 16 järjestetään yhteys Takahuhdista ja Irjalasta Taysille sekä Taysin kautta Kissanmaalle sekä uutena yhteytenä alueelta myös Hakametsän kaupallisiin palveluihin. Linjalta 16 on vaihtoyhteys keskustaan/keskustasta joka toiseen Tays, Kaupin kampukselle saapuvaan ja lähtevään ratikkaan. Tällä uudella linjareitillä linjalla 16 voidaan tarjota kaksinkertainen määrä vuoroja maanantaista lauantaihin kuin aiemmalla linjalla 80. 

Nykyisellään Ali-Huikkaantie 15 kohdalta matkaa nykyiselle linjan 16 pysäkille on noin 400 metriä.  Ali-Huikkaantie 15 kohdalta on mahdollista kulkea myös linjan 29 kyytiin Huikkaanaukiolle, jonne matkaa on noin 300 metriä. Linjalla 29 on vaihdoton yhteys keskustaan Satakunnankadulle. Edellä mainitut kävelyetäisyydet pysäkeille ovat kaukana joukkoliikennelautakunnan 22.11.2017 vahvistaman palvelutasomäärittelyn yläraja-arvoista, jotka tälle alueelle ovat enintään 800 – 1000 m. 

Iäkkäämpien ihmisten mahdollisuudet kulkea pysäkille pitkiä matkoja voivat luonnollisesti olla rajoittuneet. Tämän vuoksi Tampereen kaupunki tarjoaa Nysse liikennöinnin lisäksi Ali-Huikkaantienkin ympäristössä Tuomi Logistiikka Oy:n järjestämää kaikille avointa PALI-palveluliikennettä. Palit 6 ja 18 mahdollistavat ovelta ovelle -yhteyden arkisin Ali-Huikkaantieltä esimerkiksi Linnainmaalle, Taysille, Hakametsään sekä Jankaan. Palveluliikenne on asiakkaiden käytettävissä arkisin klo 8.30–15.00. Palveluliikenteen liikennöintiaika osuu myös Nyssen seniorialennuksen ajankohtaan klo 9–14, jolloin matkakortilla yli 65-vuotiaat pääsevät matkustamaan niin Nyssen kuin palin kyydissä puoleen hintaan. 

Vetoomuksessa on nostettu esiin ikäihmisten liikkumisen mahdollistaminen Nyssen linjastolla. Suunnittelussa on ollut tavoitteena ottaa mahdollisimman hyvin huomioon kaikki käyttäjäryhmät lapsiperheistä vanhuksiin. Linjastoa käytiin esittelemässä muun muassa Tampereen vanhusneuvostolle, ja neuvostolta pyydettiin myös lausuntoa linjastosuunnitelmista. Ali-Huikkaantiellä arvioitiin linjastoratkaisussa myös silloiset palveluliikenteen tarpeet ja pyrittiin yhteensovittamaan palveluliikenteen ja muun joukkoliikenteen tarjonta.

9.8.2021 käyttöönotetun linjaston suunnitteluprosessi oli historiallisen pitkä ja sisälsi vuorovaikutusta täysin uudella konseptilla osallistaen kuntalaiset mukaan suunnittelun alkuvaiheista asti yhdessä joukkoliikenneyksikön suunnittelijoiden kanssa kehittämään parhaiten kuntalaisia palvelevaa ratkaisua. Linjastosuunnittelu aloitettiin keväällä 2018 yhdessä asukkaiden kanssa. Vuorovaikutuksen kanavina käytettiin digitaalista osallistumista ja yhteissuunnittelutilaisuuksia eri puolilla Tamperetta. Keväällä 2019 Tampereen joukkoliikennelautakunnalle esiteltiin Linjasto 2021. Linjastoa edelsi yli vuoden mittainen asukasvuorovaikutus, johon sisältyi useita asukastilaisuuksia ja yli 5 000 läpikäytyä laadukasta kommenttia linjastosuunnitelmista. Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta teki linjastopäätöksen 11.4.2019. 

Nysse on saanut linjastomuutoksista palautetta. Kaikki palautteet luetaan ja käsitellään ja jokaiseen palautteeseen yritetään löytää ratkaisua. Joukkoliikenteen suunnittelu on aina erilaisten tarpeiden yhteensovittamista. Yli 50-paikkaisella bussilla ei pystytä tarjoamaan yksilöllistä palvelua. Yhdellä asuinaluetta palvelevalla bussilinjalla ei voida vaihdotta mahdollistaa kaikkia matkustustarpeita. Yksittäisen palautteen pohjalta tehdään aina arviointi muutoksen vaikutuksista muihin matkustustarpeisiin ja haetaan mahdollisimman laajaa joukkoa palveleva kompromissi. Kaikki linjastosta tulleet palautteet, vetoomukset ja aloitteet luokitellaan yhdessä linjojen matkustajamäärän kanssa, ja ne tuodaan joukkoliikenteen kesäkauden 2022 ja talvikauden 2022–2023 päätöksenteon tueksi.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Periviita Mika, Joukkoliikennejohtaja

Ali-Huikkaantie 15 asukkaiden vetoomus ja perustelutekstin tilannekuvaus merkitään tiedoksi.

Vetoomukseen annetaan perustelutekstin mukainen vastaus.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Vetoomuksen lähettäjä