Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta, kokous 10.11.2021

Lataa  Kuuntele 

§ 96 Kuntalaisaloite joukkoliikenteen palauttamisesta Muotialantielle 

TRE:6918/08.01.01/2021

Valmistelija

  • Periviita Mika, Joukkoliikennejohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Joukkoliikennejohtaja Mika Periviita, puh. 050 326 7007, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Jonna Koivumäki, puh. 040 124 1626, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Tampereen seudun joukkoliikenne on saanut Muotialan Kotilinnan asukkailta toiveen toteuttaa joukkoliikenne- tai palveluliikenneyhteys Muotialantieltä, Muotialan Kotilinnan kohdalta Tampereen keskustaan. Perusteluissa kerrotaan, että alueella asuu paljon vanhuksia ja liikuntarajoitteisia henkilöitä, joille kulkeminen linjan 10 pysäkille Kuoppamäentielle ei ole mahdollista. Matka Muotialantien Kotilinnan pysäkeiltä linjan 10 pysäkeille Kuoppamäentielle on noin 450 metriä.

Linjan 31 liikennöinnistä Korkinmäestä Muotialantien kautta Pyynikintorille luovuttiin kesäkauden 2021 alussa (TRE:7268/08.01.01/2020). Tätä yhteyttä tuli korvaamaan jo talvikaudella 2020–2021 (TRE:512/08.01.01/2020) aloittanut linjan 36 Pirkkala - Hervanta välinen yhteys, jolla mahdollistetaan niin yhteys Turtolan ratikkapysäkille kuin Hatanpään valtatielle, josta kulkee tiheästi liikennöity runkolinja 8 keskustaan ja muita bussilinjoja. Lisäksi linjalla 36 mahdollistettiin poikittaisyhteyden kehittäminen Härmälästä Turtolaan ja edelleen Kaukajärvelle.  

Linjasto 2021 -suunnitelmaa (TRE:1039/08.01.01/2018) tehtäessä tarkistettiin linjojen matkustajamääriä ja pysäkkikohtaisia nousuja. Linjan 31 merkittävä käyttäjäryhmä oli Korkinmäenkadun pohjoispuolelta sekä Muotialan alueelta kulkevat oppilaat Nekalan kouluun. Linjasto 2021 -suunnittelussa saimme paljon palautetta juuri Muotialan alueelta, josta vaadittiin turvallista joukkoliikenneyhteyttä omaan lähikouluun Nekalaan. Linjastouudistuksen myötä linjalla 14 mahdollistettiin tämä yhteys. Linjastosuunnittelussa käytiin useita vaiheita läpi ja yksi ehdotus oli tarjota linjalla 10 liikennöinti Muotialantiellä välillä Hallilantie - Uotilantie. Tästä suunnitteluratkaisusta saimme paljon vastustusta Uotilantien asukkailta sekä linjan 10 käyttäjiltä jo Kaukajärven suunnalta. Reitti Muotialantien kautta olisi pidentänyt linjan 10 matka-aikaa ja siten hidastanut matkantekoa Kaukajärveltä keskustaan. Lisäksi Uotilantien asukkaat vastustivat voimakkaasti bussiliikenteen ohjaamista kapealle Uotilantielle, jossa talot ovat lähes kiinni tienreunassa.

Adressissa ehdotetaan, että osa linjan 10 vuoroista ajaisi Nekalantien ja Kuoppamäentien sijaan Muotialantietä ja Jokipohjantietä. Nekalantien ja Jokipohjantien välisiltä viideltä linjan 10 pysäkiltä tehtiin vuoden 2019 marraskuussa yli 900 nousua arkipäivässä. Linjalla 31 vastaava luku Muotialantien viideltä pysäkiltä oli marraskuussa 2019 noin 86 nousua. Vuorokohtaisesti se tarkoittaa, että linjan 10 kyytiin nousi lähes 12 matkustaa per vuoro Nekalantien ja Kuoppamäentien pysäkeiltä, kun vastaava luku linjan 31 osalta oli alle 8 nousua per vuoro.

Linjastosuunnittelussa on tavoiteltu tiheästi liikennöitävien runkolinjojen osalta yhtenäistä ja suoraviivaista reittiä. Tämä tarkoittaa, ettei linjojen reiteillä suosita poikkeamia, jotta linjasto olisi selkeä ja sen selostaminen olisi mahdollisimman vaivatonta. Lisäksi tiheästi liikennöivillä runkotasoisilla linjoilla pyritään linjareitti rakentamaan niin, että matka-aika olisi kilpailukykyinen henkilöautoon nähden. Linja 10 on tällä hetkellä yksi tiheästi liikennöidyistä runkolinjoista, joilla tavoitellaan kilpailukykyistä yhteyttä henkilöautoon verrattuna sekä pyritään välttämään reittipoikkeamia. Nykyisellään linjalla 10 tehdään lähes 4 % kaikista Nysse-matkoista.

Nykyisellään linjalla 36 matkustajamäärä ei ole aivan samaa luokkaa, kuin mitä aiemmalla linjalla 31. Linjalla 36 tehdään noin 59 nousua päivässä Muotialantien pysäkeiltä. Suosituin pysäkki Muotialantiellä on Steiner-koulun pysäkki, josta tehdään noin puolet koko Muotialantien nousuista. Vuorokohtainen matkustajamäärä Muotialantieltä on linjan 36 kyytiin noin 1,3 nousua per vuoro. Koronasta johtuen Nyssen nykyinen matkustajamäärä on noin 20-25 % alhaisempi kuin vuoden 2019 mittausajankohtana.

Adresissa ehdotetaan vaihtoehtoa, jossa palveluliikenteellä mahdollistettaisiin niin arkisin kuin viikonloppuisin yhteys Tampereen keskustaan. Tuomi Logistiikka Oy:n kanssa on keskusteltu liikenteen järjestämisestä palveluliikenteellä. Nykyisellä reitityksellään ja aikataulullaan pali-linjalla 3 ei pystytä järjestämään yhteyttä Sokokselle. Kesäisin yhteys pali-linjalla 3 järjestyy tällä hetkellä Tammelantorille. Mikäli nykyisellä pali-linjalla 3 haluttaisiin järjestää yhteys keskustaan ympäri vuoden, vaatisi tämä erillisrahoituksen, johon ei Tuomi Logistikka Oy:n palvelun tilaajalla tai Tampereen kaupunkiympäristön palvelualueen joukkoliikenteellä ole varattua rahoitusta.

Kokonaisuudessaan Linjasto 2021 -projekti oli yli vuoden mittainen vuorovaikutusprosessi (2018-2019), jossa joukkoliikenteen käyttäjät aktivoitiin osaksi joukkoliikenteen linjastosuunnittelua. Saimme suunnittelusta yli 5 000 sisällöllisesti laadukasta palautetta ja 30 000 ihmistä kävi tutustumassa verkossa suunnitelmiimme. Lisäksi järjestimme useita asukas- ja sidosryhmätilaisuuksia ja lähetimme eri toimijoille myös lausuntopyynnön linjastokokonaisuudesta sekä olimme näkyvästi esillä eri medioissa. Linjastomuutos on ollut historiallisen suuri muutos ja siihen liittyy useita yksityiskohtia, joista on vielä mahdollisuus löytää ajan kuluessa entistä parempia ratkaisuja. Kesäliikennekauden 2022 ja talviliikennekauden 2022-2023 päätöksenteon yhteydessä käydään läpi matkustajamäärän kehitys ja saadut palautteet.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Periviita Mika, Joukkoliikennejohtaja

Muotialan kotilinnan asukastoimikunnan kuntalaisaloite ja perustelutekstin tilannekuvaus merkitään tiedoksi.

Kuntalaisaloitteeseen annetaan perustelutekstin mukainen vastaus.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Muotialan Kotilinnan asukastoimikunta