Yhdyskuntalautakunnan ympäristö- ja rakennusjaosto, kokous 23.11.2021

Lataa  Kuuntele 

§ 166 Rakennusvalvonnan ja kiinteistönmuodostuksen taksa 

TRE:7890/02.04.03/2021

Valmistelija

  • Ruonala Heidi, Lakimies

Valmistelijan yhteystiedot

Suunnittelija Emilia Tommila, puh. 0400 679 232, etunimi.sukunimi@tampere.fi 

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Hanna Sandström, puh. 040 750 1876, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Tampereen kaupungin hallintosäännön 17 §:n mukaan lautakunnan tehtävänä on päättää palveluista ja tuotteista perittävistä maksuista. Hallintosäännön 18 §:n mukaan lautakuntien jaostojen ratkaisuvaltaan noudatetaan soveltuvin osin 17 §:n säännöksiä sen lisäksi mitä jäljempänä säädetään. Maankäyttö- ja rakennuslain sekä asetuksen tarkoittamista viranomaistehtävistä perittävistä maksuista päättäminen kuuluu edellä mainitun perusteella yhdyskuntalautakunnan ympäristö- ja rakennusjaoston toimivaltaan.

Rakennusvalvonta- ja kiinteistönmuodostustaksan tarkoituksena on kattaa asioiden käsittelystä kaupungille aiheutuvat kulut. Yksiköille asetettujen tulotavoitteiden vuoksi maksuja esitetään korotettavaksi joiltakin osin.

Rakennusvalvonnan taksan korotukset kohdistuvat pääosin suurempien hankkeiden lupamaksuihin (uudisrakentaminen, laajentaminen, korjaus- ja muutostyöt, kerrosalaan laskettavan tilan lisääminen, käyttötarkoituksen muutos ja purkaminen) sekä niihin toimenpiteisiin, joista perityt maksut eivät kata tehtävistä aiheutuvaa työmäärää. Siitä syystä korotuksia esitetään myös poikkeamista koskeviin maksuihin, kiinteistöjen yhteisjärjestelyjä koskeviin maksuihin, rakennusluvan voimassaolon pidentämistä koskeviin maksuihin sekä rakennetun ympäristön valvontaa koskeviin maksuihin.

Korotusten ohella rakennusvalvontamaksuihin esitetään myös alennuksia. Esitettävät alennukset kohdistuvat yhden tai kahden asunnon pientaloja, vapaa-ajan asuinrakennuksia, talousrakennuksia sekä vähäisiä rakennuksia koskeviin neliöperusteisiin maksuihin. Vaikka kyseisten rakennustyyppien rakennuskohtaista perusmaksua esitetäänkin korotettavaksi jonkin verran (+ 6,8 %), neliöperusteiseen maksuihin tehtävän alennuksen (- 28,6 %) myötä esim. pientalon rakentamisen lupamaksut alenisivat keskimäärin noin 17 %. Lisäksi esitetään, että yhden tai kahden asunnon pientalon rakentamista koskevan ns. sesonkialennuksen (- 25 %) voimassaoloaikaa pidennetään kuukaudella aikaisemmasta - joulukuun lopusta tammikuun loppuun saakka (1.10.-31.1). Sesonkialennuksella pientalojen lupahakemusten vireillepanoa pyritään ohjaamaan käsittelyn kannalta vähemmän ruuhkaiseen ajankohtaan.

Lisäksi esitetään, että rakennusvalvonnan arkisto- ja asiakirjapalveluja koskevasta erillisestä hinnastosta (YRJA 31.1.2017 § 15, voimaan 1.4.2017) luovutaan 31.12.2021 mennessä, ja palvelumaksut sisällytetään tarkoituksenmukaiseksi koetuilta osin nyt hyväksyttävänä olevaan taksaan. Muutoksen yhteydessä tavanomaiset tietopalvelupyynnöt muuttuvat asiakkaille kokonaan maksuttomiksi, sillä erilaisista asiakirjojen kopiointiin ja tulostukseen liittyvistä asiakasmaksuista luovutaan. Jäljelle jäävät kaksi maksua - sähköisen asiointipalvelun (TAPSA) kautta ostettavia asiakirjoja koskeva maksu (3 €/kpl, +- 0 %) sekä poikkeuksellisen suuritöisten tietopalvelupyyntöjen käsittelemistä koskeva tuntihintaperusteinen maksu (76 eur/h, + 8,6 %) - kootaan omaksi pykäläkseen taksan kohtaan IV Muut määräykset.

Kiinteistönmuodostuksen maksuihin esitetään tehtäväksi korotuksia ja alennuksia samoin perustein kuin rakennusvalvonnan maksuihin. Erillisen tonttijaon laatimista tai muuttamista koskevaa perusmaksua alennetaan pientalotonttien kohdalla 4,5 %, ja korotetaan muiden tonttien kohdalla 6,25 %. Tonttijaon koelaskentaa koskevaa maksua esitetään korotettavaksi 33 %. Lisäksi 3D-tonttijakoa tai sen muutosta koskevaa taksan kohtaa on täsmennetty taksassa niin, että sille on määritelty kiinteä yksikköhinta. Rakennuksen ja rakennelman paikan merkitsemistä sekä sijaintikatselmuksia koskeviin maksuihin ei esitetä muutoksia.  


Taksan esitetään tulevan voimaan 1.1.2022. Taksa määräytyy hakemuksen saapumispäivänä voimassa olevan taksan mukaisesti.

Ehdotus rakennusvalvonnan ja kiinteistömuodostuksen taksaksi 1.1.2022 alkaen on liitteenä.

 

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Jaskanen Leena, Rakennusvalvontapäällikkö

Taksa maankäyttö- ja rakennuslain ja -asetuksen tarkoittamista lupa-, tarkastus- ja valvontatehtävistä sekä muista viranomaistehtävistä hyväksytään.

Yhdyskuntalautakunnan ympäristö- ja rakennusjaoston 6.11.2018 § 134 hyväksymä maankäyttö- ja rakennuslain ja -asetuksen sekä maa-aineslain tarkoittamista viranomaistehtävistä perittävien maksujen taksa kumotaan.


Taksa tulee voimaan 1.1.2022.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Ympäristösuunnittelija Hannu Niukkanen poistui kokouksesta asian käsittelyn aikana.

Tiedoksi

Leena Jaskanen, Antti Alarotu, Emilia Tommila

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa oikaisuvaatimuksen tehdä myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Oikaisuviranomainen

Oikaisua haetaan päätösotteessa mainitulta muutoksenhakuviranomaiselta.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki
Kirjaamo
Aleksis Kiven katu 14–16 C, PL 487
33101 Tampere

Oikaisun voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella http://www.tampere.fi/asiointi/ tai sähköpostilla kirjaamo@tampere.fi

Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 15.45 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.