Valmistelija
Kallioinen Outi, Johtaja, ammatillinen koulutus, Outi.Kallioinen@tampere.fi
Perustelut
Tampereen nuorisovaltuusto esittää aloitteessaan kaikkiin Tampereen kaupungin oppilaitoksiin tarkoituksenmukaisia kierrätysmahdollisuuksia.
Tampereen seudun ammattiopisto Tredu
Tredun jätehuollon kokonaisuutta kehitetään aktiivisesti yhteistyössä Tampereen Tilapalveluiden, Pirkanmaan Jätehuollon ja Tampereen kaupungin kesken.
Tredun ja Pirkanmaan Voimian palvelusopimuksen perusteella Voimia huolehtii sekajäteastioiden sekä biojäteastioiden tyhjennykset kaikista tiloista (pois lukien opetuskeittiöt) sekä lasi- ja metallijätteestä henkilökunnan ja opiskelijoiden keittiö- ja taukotiloista. Tredu vastaa muiden jätteiden lajittelusta sekä jätteiden kuljetuksesta toimipaikan jätteiden keräyspisteisiin. Tredussa paperinkeräysastiat löytyvät luokista tai niiden läheisyydestä ja niiden tyhjentämisestä on sovittu toimipistekohtaisesti.
Tredun opetuksessa syntyvä sähkö- ja elektroniikkaromu (SER) ja vaarallinen jäte kerätään ja kierrätetään Tredun toimipisteissä säännösten mukaisesti. Osaa sähkö- ja elektroniikkaromusta hyödynnetään opetuksessa. Opiskelijat esimerkiksi erottelevat laitteista muun muassa metalliosat, painonappikotelot ja johdot. Niistä voi saada myös metallisia alustoja, joihin komponenteista rakennellaan uusia sähkötekniikan ja koneasennuksen harjoituksia. Tredu huolehtii edellä mainittujen jätteiden kuljetukset asianmukaisiin kierrätyskeskuksiin. Tredun eri toimipisteissä on myös erilaisia kierrätyspöytiä ja kierrätystempauksia. Tredussa opiskelijakunnat vastaavat tölkkien ja pullojen keräysastioista.
Muovikeräys on haasteellisempi ja siltä osin tehdään valmistelutyötä Tampereen Tilapalvelujen jätehuollon kanssa. Muovin keräyksen kansallinen linjaus kuluttaja- ja yritysmuovin lajittelusta ei ole vielä valmistunut. Yritysmuoville ei ole vielä sovittua jatkokäsittelyä, joten sitä ei vielä voida erilliskerätä yksin tai yhdessä kuluttajamuovin kanssa, mikä tekee lajittelusta ja keräyksen järjestämisestä haastavaa. Linjausta muovien lajittelusta odotetaan, minkä jälkeen Tampereen kaupungilla päästään suunnittelemaan ja toteuttamaan myös muovinkeräystä kohdekohtaisesti.
Tredun yksi päästrategia on Kestävä elämäntapa Tredusta. Strategian mukaan Tredusta valmistuu vastuullisia ja ammattitaitoisia kansalaisia, jotka ovat tietoisia ekologisen, sosiaalisen ja taloudellisen kestävyyden merkityksestä tulevaisuuteen ja hyvään elämään. Strategiansa mukaisesti Tredu on mukana Kehitä osaamisesi kiertotaloudessa - KEOSKI -hankkeessa. Tampereen kaupunki/ Tredu koordinoi hanketta ja osatoteuttajana on TTS Työtehoseura. Hankeyhteistyössä ovat mukana TAT Talous ja nuoret sekä Pirkanmaan alueen yritykset. Hanketta toteutetaan 1.2.2020 – 31.12.2022 ja rahoittajana on Euroopan sosiaalirahasto sekä Keski-Suomen ELY. Hankkeessa edistetään kiertotalousosaamisen ja -periaatteiden juurtumista osaksi hankkeessa mukana olevien oppilaitosten toimintakulttuuria. Henkilökunta ja opiskelijat saavat tietoa kiertotalousajattelusta ja pystyvät omilla valinnoillaan tekemään kestävän kehityksen mukaisia ratkaisuja omissa ammateissaan. Hankkeella esitetään kiertotalouden teknologioiden ja toimintatapojen käyttöönottoa osaksi ammatillista opetusta. Projektissa luodaan alueellista yhteistyöverkostoa kiertotalouden periaatteita hyödyntävien yritysten ja oppilaitosten välille ja kehitetään yhdessä uudenlaista kiertotalousajattelua, toimintatapoja sekä uusia koulutusmalleja. Verkostosta saatua tietoa hyödynnetään myös oppimisympäristöjen, opetusmenetelmien ja -sisältöjen kehittämisessä. Tredu toteuttaa osaltaan myös Hiilineutraali Tampere 2030 -tiekarttaan liittyviä toimenpiteitä.
Lukiokoulutus
Lukiokoulutus on sitoutunut Hiilineutraali Tampere 2030 tiekarttaan, johon sisältyy myös lajittelu ja kierrätys osana kestävän kulutuksen periaatteita. Ilmasto- ja ympäristöosaaminen on vahvasti mukana myös lukion opetussuunnitelmassa ja on siten oleellinen osa lukion eri oppiaineiden sisältöä. Lukioissa järjestetään myös tapahtumia ja teemapäiviä, joiden aiheina on kestävä kehitys ja ekologisuus. Turhan kulutuksen vähentämiseen kannustetaan.
Käytännön tasolla kierrättäminen on jo nyt otettu huomioon oppitunneilla syntyvän jätteen lajittelussa koskien myös sähkölaitteita ja vaarallisia jätteitä. Luokkahuoneissa ja toimistotiloissa on myös paperin ja pahvin lajittelu mahdollista. Biojätteen lajittelu on toteutettu henkilökunnan tiloissa ja opiskelijaravintolassa, mutta muissa tiloissa biojäteastioita ei vielä ole. Onkin syytä selvittää mahdollisuus biojätteen lajitteluun ja kierrätykseen kaikissa opiskelijoiden käyttämissä koulun tiloissa. Myös muovi-, lasi- ja metallijätteiden lajittelun tehostamista on perusteltua selvittää.
Lukioissa järjestetään myös erilaisia kierrätystapahtumia esim. vaatteiden ja urheiluvälineiden kierrättämiseksi. Lisäksi opiskelijakunnat organisoivat monissa lukioissa mm. palautuspullojen keräystä.
Yhteenvetona voidaan lukioiden osalta todeta, että opetuksen toteuttamisesta kertyvä jäte kierrätetään jo tehokkaasti, mutta koulupäivän aikana oppituntien ulkopuolella opiskelijoiden käytössä olevia lajittelumahdollisuuksia on tarpeen lisätä kuten aloitteessakin todetaan. Opiskelijoiden omien sähkölaitteiden ja vaarallisten jätteiden kierrätystä koulun tiloissa ei nähdä tarkoituksenmukaiseksi mm. turvallisuussyistä.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
Rantanen Teppo, Johtaja, Teppo.Rantanen@tampere.fi
Nuorisovaltuustolle annetaan tiedoksi perusteluosassa oleva lausunto.
Aloite ei anna aihetta muihin kuin lausunnossa esitettyihin toimenpiteisiin.
Esitetään kaupunginhallituksen ja edelleen valtuuston päätettäväksi:
nuorisovaltuuston aloite ja siihen annettu lausunto merkitään tiedoksi.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.